Tuossa kuvassa numero 32.
![Kuva](http://i913.photobucket.com/albums/ac337/werty730/9-3_steeringparts-1.jpg)
Edit 28.5.2012: linkki vaihdettu kuvaan.
Tältä näytti oma.
![Kuva](http://i913.photobucket.com/albums/ac337/werty730/Saab/Ohjaustehostimenpaineputki.jpg)
Sitten vaan foorumia jälleen kerran selaamaan, että selviäisi millaisesta projektista olisi kysymys. Aivan seikkaperäistä kuvausta operaatiosta ei tahtonut löytyä ja siksi tätä oikeastaan kirjoittelenkin.
Aika monet kirjoittelivat foorumeilla, että olivat teettäneet hydrauliikkaliikkeessä letkusta, mutta putki menee etukautta, jotta toimisi samalla jäähdytyksenä. Mun mielestäni ei hyvä idea. Haulla lisätietoa, jos kiinnostaa.
Putken /letkun (9-3:ssa 5061833, ng900:ssa 4247185) hinta on ilmeisesti marmorilla n. 200-250 € ja työveloitus 2,5 h:sta. Just nyt en oikein moista summaa ollut innokas asiaan sijoittamaan. Toisaalta mitään ranetuksia en autooni halua.
Eeuropartsilla oli hintana 129$ http://www.eeuroparts.com/Main/PartDeta ... id=5061833, PartsForSaabilla http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1626 94€ ja Elkillä ei tainnut olla ollenkaan. Speedpartsilla oli sopivin hinta, mitä löysin 690 sek. Sen innoittamana soittelin sitten PCS:lle ja 77€ hintaan lupasivat toimittaa. Samaan kyytiin GM:n ohjaustehostinöljyä (ja saab-merkit konepeltiin ja takakonttiin). Matkahuolto otti n. 20€ (bussiennakko).
Putki/letku näytti ihan asialliselta.
![Kuva](http://i913.photobucket.com/albums/ac337/werty730/Saab/Ohjaustehostimenpaineputkiuusi.jpg)
Öljy oli täysin samanlainen harmaa litran purkki, kuin Magneetista ostettu (93160548). Löytyy muuten Motonetistäkin Opel-1940715 12,90€. Ohjekirjassa on suositeltu tehostinöljyksi CHF11S mutta suositus on jossakin vaiheessa muuttunut. Ng 900:seen suositellaan käsittääkseni edelleen tuota CHF11S. Sille on Motonetissä korvaava mutta hukkasin koodin.
Asennus kerrostalon parkkipaikalla perustyökalusarjalla (sis. Torx):
Irrotettiin maski, edestä pohjan suojalevyt (muutama ruuvi per levy), Ilmansuodatinkotelon bypassilta (3 mutteria ja pari letkukiristintä, suojat aukkoihin, ettei mene roskia), ajovalot (3 torxruuvia/lamppu, 2 liitintä, joista isommassa punainen muovi pienellä ruuvarilla sivun), vilkut (1 torxruuvi ajovaloon, kanta kiertäen irti) ja puskurin (1 ruuvi lokasuojan sisäreunasta molemmilta puolilta ja 2 isoa puskurin kiinnitysruuvia). Edellinen omistaja on poistanut lampunpesimet kokonaan (tyyning), joten en tiedä, mitä niille pitää tehdä. Tähän asti ihan helppoa uusavuttomallekin (allekirjoittanut). Oli jo kohde hyvin näkösällä. Vielä putken mutterit auki molemmista päistä.
![Kuva](http://i913.photobucket.com/albums/ac337/werty730/Saab/Keulaauki.jpg)
Kuva aika alkuvaiheessa. Lampun piuhat vielä kiinni
Ongelmana oli se, miten putken saa houkuteltua kolostaan. Jäähdyttäjän vierestä pelkääjän puolelta otettiin pois kaksi ja kuskin puolelta yksi muovinen peitelevy. Coolerin alla tehostimen putken edessä menee toiset putket (öljyn jäädytys?), joka on aika pahasti edessä, eikä tehostinputki paljoakaan liiku, vaikka on irrotettu. Harmi, ettei tullut kuvaa siitä.Otettiin cooleri irti kiinnikkeistään (ruuvi molemmissa päissä) ja ylempi coolerin letku. Sitten löysättiin sen edessä olevan putken (öljyn jäähy?) ruuveja reilu sentti. Tämän jälkeen tehostimen putki saatiin taivuteltua ulos ehjänä ja uusi paikoilleen lievää väkivaltaa käyttäen. Lopuksi tehtiin muut käänteisessä järjestyksessä.
Aikaa kului taitamattomalta paljon (ihmettelyyn), mutta säästöä tuli n. 300€. Itse en ainakaan niin paljon päivässä tienaa leipätyössäni. Voisin kuvitella, että muutamassa tunnissa tekee, kun tietää, mitä tekee. Kokonaisuudessaan ensihavainnoista n. viikko. Paketti oli perillä alle 2 päivässä tilauksesta.
Samalla tuli vaihdettua uudet ajovaloumpion lasit, jotka olivat kaapissa vuoden verran. Samalla olisi mennyt myöskin esim. coolerin vaihto isompaan, jos jotakuta sellainen kiinnostaa. Itelläkin joskus ollut mielessä.
Positiivinen yllätys oli keulan kunto maskin ja puskurin takana. Ei ollut hirveästi ruoste muuten päässyt tekemään tuhoja. Edellisessä og 900:ssani yllätyin, kun pidikkeitä oli paksussa ruosteessa.
Melkein voisin suositella ng900/9³:n omistajia jossain vaiheessa tarkistamaan tuon ohjaustehostajan putken kunnon. Tuo taitaa olla pahimpia paikkoja tuossa pelkääjänpuoleisen mutkan kohdalla. Rasva tai kotelosuoja mutkakohtiin voisi kai antaa peliaikaa, kun ajoissa laittaa. Putkessa on käsittääkseni kääntämisen aikana n. 10bar paine. Ei paljon varoittele vuodosta. Tehostajan pumppu ei kestä kovin paljon käyttöä ilman öljyä. Vanha putki meni poikki aivan pienellä väännöllä ja seinämät siltä kohdalta todella ohuet. Katsastuksessa sanottiin vuosi sitten, että coolerin putki on huonossa kunnossa. Taisi tarkoittaa tätä putkea. Coolerin putket olivat ihan ok.
Laitoin tän rohkaisuksi muillekin avuttomille, joilla peukalo on kasvanut väärään paikkaan. Korjatkaa ihmeessä, jos ilmenee asiavirheitä.
EDIT: Iso kiitos kaikille foorumille kirjoittaneille. Monta satasta on säästynyt.
EDIT2: Ei oikeastaan ole säästynyt. Monta kilkettä on tullut hommattua juttujen perusteella
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)