SID2 korjausopas

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja o--o »

jeippo kirjoitti:Ajattelin täs ku ei tepsiny omaan näyttöön tuo painelu, eikä lämmitys, eikä lisätäytteet liitosten päälle. ETTÄ, näyttö auki, vanha liimattu lattakaapeli irti veks, ja tällanen kolvaamalla tilalle. sopivan mittanen pätkä vaan ja kuoria se ja Koittaa ainaki kolvata :D
http://img688.imageshack.us/i/idexr.png/
Mitä mieltä ootte...onnistuisko?
Mun käsitys on, että siellä lasinäytön päässä liitos perustuu vain ja ainoastaan puristusvoimaan. On lähes takuuvarmaa, että jos sinne menet juottelemaan, niin ei onnistu. Eihän siinä ole edes kunnon metallia johon voisi juottaa. Lasin pinnalla on vain äärimmäisen ohut sähköä johtava kalvo joka on indium-tina-oksidia. Sen tökkiminen kolvilla on vähän kuin yrittäisi tehdä silmäkirurgiaa katuporalla.

Ja se kaapelin toinen pää eli helpompi pää. Sen juottamien saattaisi ehkä onnistua, mutta täällä käytyjen keskusteluiden perusteella tina ei tartu siihen. Ja muiden keskusteluiden perusteella ainakin itse postittaisin SIDinin nykyään korjattavaksi ammattilaiselle, kun kerran sellaista palvelua on saatavilla edulliseen hintaan.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Jep jep.. Katotaas nyt sit mitä tuolle saa tehtyä.. ois vaan mukavempi jos siihen kotikonstein keksis jonku "kikan", niin ei tarttis lähteä lähetteleen sitä mihinkään.

Mutta nyt on aamukahvit keitetty, sid pakissa ja pakki pöydän vieressä.. Let's see :)
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Löysin jo keinon miten nuo korjataan luotettavasti.
Pakataan laatikkoon ja lähetetään englantiin. Paluupostissa tulee SID jossa uusi näyttö ja uudet polttimot.

Worth every cent.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Mielestäni tuo vaihtoehto on kans käyny aika selväks tässä threadissa.

Ja niinku sanoin, se on se viiminen vaihtoehto, eka koitan ite selvitellä. JOttei mee ihan offiks, nii tosiaan, nuot lattanauhan "kaapelit" on tosiaan aivan hiuksen ohuet.. (ohuemmatki).... saapa nähä mitä tästä tulee :D
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3501
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja SS »

Mikä sulla on siinä vikana? Jos kaapeli on näytön päässä kiinni ja ongelmana pikselien puuttuminen, niin piirilevyn pään johtojen pistely kuopille auttaa kyllä. Jollain terävällä kulmalla, esim. pienellä ruuvarilla pari kuoppaa jokaiseen johtimeen. Sen jälkeen kasaus, väliin voi toki laittaa jonkun pienen ikkunatiivisteen pätkän tms. puristamaan kaapelia piirilevyä vasten.

Pari SID:iä olen tuolla tapaa korjannut, toinen on jo useamman vuoden toiminut moitteetta, toisesta operaatiosta on aikaa vasta vuoden verran.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja jeippo »

jeippo kirjoitti:Ajattelin täs ku ei tepsiny omaan näyttöön tuo painelu, eikä lämmitys, eikä lisätäytteet liitosten päälle...
Kuten aiemmin kirjotin, koitettu on.
tiaipe
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 12:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja tiaipe »

Vois kyllä sanoa, että toi pistely, lämmitys ja lisäpehmusteen lisääminen liittimen päälle on ainoat keinot mitä itse kannattaa SIDille yrittää tehdä. Jos niillä tulee kuntoon niin hyvä. Kun kerta reilulla 70 eurolla saa uuden näytön kaapeleineen ja vielä uudet polttimot niin SID postiin vaan, turha ruveta itse muuta tuhertamaan. Jos siis 9-3 kyseessä.

Itellä ei ng900 SID2:n kanssa ollut oikein vaihtoehtoja kun noille ei korjaajaa taida löytyä. Ilmeisesti sopivaa näyttöä ei ole saatavilla. Bison Electrolla tuhertamalla sain sentään käytännössä pimeän näytön sellaiseksi, ettei nyt ole kuin kelistä riippue 1-3 puuttuvaa pystyriviä. Mutta homma oli kyllä niin v-mäinen, että mielelläni maksaisin 70€, että joku vaihtaisi näytön ja antaisi vielä takuun.

Ellei nyt sitten jostain onnistuisi saamaan uutta näyttöä käsiin, jonka itse juottaisi kiinni.
Saab 9-5 Aero automaatti -01
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Liitoksia pitää painaa melko kovaa (mutta ei liikaa!), jotta kontakti tulee kuntoon. Itsekkin ensin lähinnä "tökin" pelkästään meisselillä liitokset läpi, eikä ollut mitään vaikutusta. Toisella kertaa sitten kaivoin kaapista ihka oikean naskalin ja painelin liitoksiin selvät kolot. Tämän jälkeen ainoastaan yksi vaakarivi jäi puuttumaan, sekin alemman rivin, eli alkuperäisen radion teksteistä.

Radio meni vaihtoon muutenkin, eli normaali tilanteessa tuosta puuttuvasta rivistä ei ole mitään haittaa. Reilun kuukauden on nyt muut pikselit pysyneet ja toivottavasti pysyvätkin.
#3929
Saab 9-3 ss -05
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Nojoo, tuossa vissiin hainki vähän liian "täydellistä" lopputulosta.
Alunperin puuttu 1 pystyrivi. Sen halusin kuntoon ja se tulikin, mutta samalla lähti sit yks vaakarivi veks. Sen halusin kuntoon, ja sainki taas, mut sit tuliki useampi pysty/vaakarivi mitkä pimeni.

Niinku jo mainittiinki, niin painelu, lämmitys ja lisä fylli taitaa olla ainoat fiksut keinot mitä ite voi koittaa.
Pitää tosiaan koittaa vielä painaa kunnolla liitoksiin ne "reiät" niin katotaan miten käy. Jos ei natsaa, niin joo, helpoin pistää läjä postiin ammattilaiselle.

Ja joo, eihän tuo hinta ole todellakaan paha, mutta välillä pitää mennä perse edellä puuhun että oppiski jotain. :lol

EDIT: JOO EI REIÄT, VAAN PAINAUMAT!
Viimeksi muokannut jeippo, Ma Helmi 21, 2011 16:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

jeippo kirjoitti: Pitää tosiaan koittaa vielä painaa kunnolla liitoksiin ne "reiät" niin katotaan miten käy. Jos ei natsaa, niin joo, helpoin pistää läjä postiin ammattilaiselle.
Ei reiät, vaan kolot. Läpi asti ei pidä tökkiä.
#3929
Saab 9-3 ss -05
tiaipe
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 12:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja tiaipe »

jeippo kirjoitti: Alunperin puuttu 1 pystyrivi. Sen halusin kuntoon ja se tulikin, mutta samalla lähti sit yks vaakarivi veks. Sen halusin kuntoon, ja sainki taas, mut sit tuliki useampi pysty/vaakarivi mitkä pimeni.
Ite lähin ekaa kertaa korjaamaa yhtä puuttuvaa pystyriviä. Eka muutamat pistely-lämmitys-painelu-kerrat ilman kunnon tulosta ja eikös sitten yhdellä kerralla meinannu tippua toosa käsistä lattialle ja lopputuloksena näytön kaapeli repes irti. Siinä sitte miettimään, että mitäs nyt.
Saab 9-5 Aero automaatti -01
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Nojoo, tässäpä se nyt sit on, ettei tuo mihkään tuosta korjaantunu vieläkään vaikka ne kunnon kuopat sinne pistelin. Seuraavaks siis postin kautta eteen päin ku vaan saa aikaseks.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja o--o »

jeippo kirjoitti: Ja niinku sanoin, se on se viiminen vaihtoehto, eka koitan ite selvitellä. JOttei mee ihan offiks, nii tosiaan, nuot lattanauhan "kaapelit" on tosiaan aivan hiuksen ohuet.. (ohuemmatki).... saapa nähä mitä tästä tulee :D
Vieressäni sattuu olemaan tuota samaa standardilattakaapelia koko kelallinen - 20 johtoa leveänä. Sen levys näyttää olevan noin 25 mm eli 1,25 mm johtoa kohden. (Jos sattuu kiinnostamaan.) Koska tämä kaapeli muistaakseni noudattaa tuumajakoa ja mittaukseni on epätarkka, niin luulen että tarkka mitta on 25,4 mm eli piuhan leveys on tarkaan ottaen 1,27 mm eli 0,05 tuumaa.
En kuitenkaan aio tunkea sitä SIDiini.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
winterguard
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Touko 14, 2008 12:46
Paikkakunta: Salo

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja winterguard »

Nyt alko tänään häipyyn acc näytöltä pikseleitä.
Kiitos tästä viestiketjusta, otin paketin pöydälle ja painelin terävällä piikillä (lähes kuin harppi, mutta tylsempipäinen) piiirilevynpäästä lattakaapelin kiinni levyyn. Kolmesti purin ja kasasin, kunnes sain kaikki pikselit näkyviin. Usko meinas loppua, mutta yrittäminen palkittiin.
Viimeisen kerran jälkeen teippasin lattakaapelin paperiteipillä (kirkasteippi) juuresta piirilevyyn kiinni ja laitoin teipiä reilusti leveämmin kuin lattakaapelin leveys on.
Aika näyttää kauanko pelittää, mutta ei sinne kolvilla uskalla mennä sorkkiin.
Tsemppiä muillekkin korjauspuuhiin...
9-3 2.0t SE Cabrio -03
Alexzi
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2011 20:03
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja Alexzi »

Kiitos näistä ohjeista itsekkin sain käyttökelvottoman Sidin toimimaan pistelyllä, ainut rivi mikä ei toimi on alin vaaka, mutta sillähän ei mitään tee...Kuhan kellon, lämpötilan jne näkee. Kiitos ja kumarrus.
9-3 SC
Vastaa Viestiin