Taustapeilin siirtäminen ylemmäs?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
zami
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 17:10

Taustapeilin siirtäminen ylemmäs?

Viesti Kirjoittaja zami »

Terve

Onko kellää ollu ongelmana se, että taustapeili peittää näkyvyyttä liikaa? PItkälle kuskille peili on mun mielestä liika matalalla.

Saisko sen siirrettyä helposti ylemmäs?
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Taustapeilin siirtäminen ylemmäs?

Viesti Kirjoittaja Naxu »

En ole huomannut, mutta olenkin alle 2m pitkä.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Taustapeilin siirtäminen ylemmäs?

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

laitas penkki ala-asentoon (kahvasta penkin vasemmalta puolen)
ylemmäs laittaminen onkin jo paljon haastavampaa.
eipä taida korkeus muuttua kuin leikkaamalla katosta pala peilinkiinnitysten takaa pois ja tehä "skuuppi" pellistä johon hitsataan irroitettu pala :roll:
tietty varttakin voi hieman modata mutta eipä siitäkään hyvä tule

voihan tietty peilin poiskin ottaa ja laittaa sen vaan leiman ajaksi paikoilleen :wink:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Taustapeilin siirtäminen ylemmäs?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eipä ole taustapeili pakollinen katsastuksessa.... jos vain molemmin puolin löytyy peili ulkopuolelta....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
zami
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 17:10

Re: Taustapeilin siirtäminen ylemmäs?

Viesti Kirjoittaja zami »

Mulla on penkki alimmassa asennossa. Ja tuossa kaupungilla kun ajelee tasa-arvoisissa niin jää vähän taakse. Joutuu kurkkimaan alitte. Tarttee vissiin sitte koittaa lyhentää vartta niin jotta sais sen ihan kattoon kiinni.

Ei mullakaa pituutta ole kuin vaivaiset 190cm.
Mysiini
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Su Heinä 26, 2009 13:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taustapeilin siirtäminen ylemmäs?

Viesti Kirjoittaja Mysiini »

Vähällä vaivalla peiliä saa sentin pari ylöspäin kun peilin varren kiinnitystä kattoon säätää hiukan. Kiinnityskohdan etupuolelta voi työstää (helppoa, varsi on muistaakseni alumiinia) katon etupalkkia vasten tulevat matalat "tassut" pois ja vastaavasti lisätä taaempiin ruuveihin prikkaa tms. koroketta varren ja katon väliin. Kovin paljoa ei peili tällä menetelmällä nouse kun ruuvinreikien kohdistus alkaa mennä vituralleen jos vartta kääntää paljon mutta minä olen tuohon pikku modaukseeni tyytyväinen.

On muuten aika yleinen riesa tuo alhaalla oleva peili, olen aikoinaan parista muustakin kulkineesta peiliä kikkaillut ylemmäs.
9-3 SC 2.0t -07
Mataz
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: To Loka 28, 2010 22:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Taustapeilin siirtäminen ylemmäs?

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Minkälaisesta asennosta jengi oikein ajelee, kun itsellä ei ole kyllä moista ongelmaa ollut missään autossa... Ja ihan ihmisen mitoissa (186) kuitenkin olen. Mainitsemisen arvoista muuten, että kolkki on ensimmäinen auto jossa vaimon jäljiltä (160cm) ei tarvitse säätää muuta kun penkin asento taaemmas + taustapeili. Korkeus ja selkänoja voi jäädä koskematta, sivupeilestäkin löytyy hyvä kompromissi kun niistä on sen verran laajat näkymät. :)
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
v4super
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 08:41

Re: Taustapeilin siirtäminen ylemmäs?

Viesti Kirjoittaja v4super »

ei oo kyllä mullakaan edessä toi peili, penkki on kyllä ala-asennossa istuimen etupää hieman ylempänä, hyvin näkee ulos toisin kun työauto yariksesta... siellä on peili edessä + a ja b pilarit... ja avainki hassusti ratin vieressä :o :saab:

ja pituutta ukolla kolmea senttiä vaille 2m
none
zami
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 17:10

Re: Taustapeilin siirtäminen ylemmäs?

Viesti Kirjoittaja zami »

Kovin on lyhyttä porukkaa :-)

Mä luulen, että se peilin edessä oleminen johtuu paljolti vanhoista ajotottumuksista. Mulla oli vanhan farkkumersu jossa istui todella alhaalla ja peili ei ollut siinä kohtaa näkökentässä kuin saabissa. Nyt kun peili könöttää tuossa niin se estää näkemisen samaan tapaan kuin mersussa.

Varmasti tuohonkin tottuu ajan kanssa, mutta taidan kuitenkin hiukan sitä säätää ylemmäs. Kiitos nostovinkistä.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Taustapeilin siirtäminen ylemmäs?

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Olen 190cm pitkä enkä kyllä satkussa ole tuon peilin paikkaan kiinnittänyt mitään huomiota. 8O Johtuisko siitä, että tonnareiden jälkeen pitää keskittyä normaalia enemmän ajamiseen, kun tuo satku on melko rimpula. :lol:
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Taustapeilin siirtäminen ylemmäs?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Se riippuu paljolti ajoasennosta. Itse (187cm) tykkään ajaa kohtuu pystyasennossa (selkä on välillä heikossa hapessa) ja vielä mahdollisimman korkealta, eli penkin istuinosa on yläasennossa. Nyt huomaa esim. rampeissa, joissa tie kaartuu kohtuu jyrkästi oikealle, että joudun kuikuilemaan peilin sivulta eteenpäin. muuten ei peilistä kyllä haittaa ole.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Taustapeilin siirtäminen ylemmäs?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Menee jo OT, mutta itse olen ihmetellyt sitä, miten itse löydän mukavan ajoasennon vain penkin ollessa taaimmassa asennossa ja selkänoja melko pystyssä. Ja pituutta mulla on mittavat 176 cm. Itseäni lähes 10 cm pidempi kaveri kun istui rattiin, niin siirsi penkkiä eteenpäin. Omasta mielestäni jalat täytyy pitää ihmeellisessä koukussa, jos penkki ei ole taaimmassa asennossa.

Tähän vaikuttaa tietty myös kytkimettömyys. Voi olla että en saisi tuossa asennossa manuaali :saab: in kytkintä pohjaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Taustapeilin siirtäminen ylemmäs?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Meitä ihmisiä kun on samassa pituuskaliiperissakin sekä pitkäjalkaisia ja lyhytselkäisiä, että toisaalta pitkäselkäisiä ja persjalkaisia..
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Taustapeilin siirtäminen ylemmäs?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Ja sitten on myös meitä, joilla on sekä selän että jalkojen pituuskasvu loppunut siinä kohdunkaulan kieppeillä. :lol:
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Taustapeilin siirtäminen ylemmäs?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No ainakin helpottaa marjanpoimintaa.

Itse asiassa kävin silmäilemässä 98- NG900:sen taustapeiliä ja siinä on taustapeilin kiinnitys- ja säätöakselille mitä ilmeisimmin kaksi eri reikää eli korkeusvaihtoehtoa katosta tulevassa varressa, tässä oli itse peilistä tuleva varsi kattovarren ylimmässä reijässä. Katosta ojentuvassa varressa on etupuolella, lasia kohti muovinen peitekansi jonka alla lienee kiinnitysruuvi, en repinyt sen paremmin, juju löytynee kun irrottaa koko peiliasetelman katosta ihmeteltäväksi. Muovinen peitekansi peittää miltei koko kattovarren etupuolen näkyvän pituuden, kolmannen n.8mm reijän poraaminen ylemmäs lienee helpoin ja siistein tapa nostattaa taustapeiliä.
Vastaa Viestiin