Vetoakselin irrotuksesta
Vetoakselin irrotuksesta
Onko tarpeen irrottaa alapallonivel irrotettaessa vetoakselia?
Tarkoituksena vaihtaa vetoakselin stefa mutta epäilyttää että vaikka raidetanko on irrotettu niin jousijalkaa ei tunnu saavaan käännettyä riittävästi, voiko tuon vetoakselin silti naputella irti vai onko alapallokin tarpeen irrottaa?
Tarkoituksena vaihtaa vetoakselin stefa mutta epäilyttää että vaikka raidetanko on irrotettu niin jousijalkaa ei tunnu saavaan käännettyä riittävästi, voiko tuon vetoakselin silti naputella irti vai onko alapallokin tarpeen irrottaa?
9-5 -07, entiset, 9-3 -00, 900i -87, 900S -90.
#4990
#4990
Re: Vetoakselin irrotuksesta
Oletko kokeillut vetarin holkin välyksen? Väljä holkki syö yleensä tuon stefan. Vaihda se samalla.smantila kirjoitti:Onko tarpeen irrottaa alapallonivel irrotettaessa vetoakselia?
Tarkoituksena vaihtaa vetoakselin stefa mutta epäilyttää että vaikka raidetanko on irrotettu niin jousijalkaa ei tunnu saavaan käännettyä riittävästi, voiko tuon vetoakselin silti naputella irti vai onko alapallokin tarpeen irrottaa?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Vetoakselin irrotuksesta
Sain alapallonkin lopulta irti ja vetarin sekä stefan.
Holkissa tuntuu kyllä jonkin verran välystä, mutta vanhoja threadejä selamaalla sain sellaisen kuvan että se on todella lujassa ja ilman erikoistyökaluja sitä ei saa vaihdettua.
Onko niin että yleisintä on vetää holkkiin kierre ja sillä irrottaa holkki? Vai onko siihen olemassa sopivaa ulosvedintä?
Kiitoksia jälleen kerran vinkeistä.
Holkissa tuntuu kyllä jonkin verran välystä, mutta vanhoja threadejä selamaalla sain sellaisen kuvan että se on todella lujassa ja ilman erikoistyökaluja sitä ei saa vaihdettua.
Onko niin että yleisintä on vetää holkkiin kierre ja sillä irrottaa holkki? Vai onko siihen olemassa sopivaa ulosvedintä?
Kiitoksia jälleen kerran vinkeistä.
9-5 -07, entiset, 9-3 -00, 900i -87, 900S -90.
#4990
#4990
Re: Vetoakselin irrotuksesta
Taitaapa olla yleisintä tuon kierteen tekeminen. Ulosvetimiä on varmaan rakennettu tai yritetty rakentaa monenlaisia massavasarahärdelleistä lähtien ja niillä on jopa saatu hajalle se laakeri, joka on sen holkin ympärillä yms. Siitä vaan rohkeasti koettamaan...smantila kirjoitti:Sain alapallonkin lopulta irti ja vetarin sekä stefan.
Holkissa tuntuu kyllä jonkin verran välystä, mutta vanhoja threadejä selamaalla sain sellaisen kuvan että se on todella lujassa ja ilman erikoistyökaluja sitä ei saa vaihdettua.
Onko niin että yleisintä on vetää holkkiin kierre ja sillä irrottaa holkki? Vai onko siihen olemassa sopivaa ulosvedintä?
Kiitoksia jälleen kerran vinkeistä.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Vetoakselin irrotuksesta
Vaseliinia suojaksi ja rautasahanterällä vanha poikki vaan, paineilmasaha suositeltava. Uusi jäähdytysspraylla NIIN kylmäksi kuin vain saa ja mahd. nopeasti lyömällä paikalleen. Ei siihen sen kummempia tarvita.
Re: Vetoakselin irrotuksesta
Holkki tuli vaihdettua. Sahasin vanhan holkin kahtia ja massavasaralla holkki pihalle. Uusi holkki kylmäksi ja sopivalla hylsyllä (24mm) lyöden paikalleen. Uudella holkilla vetoakseli ei tuntunut heiluvan juuri yhtään.
Kokosin näistä thredin ohjeista ja asennuksesta pienen kuvakokoelman, josko siitä olisi apua seuraavalle remppaajalle: https://picasaweb.google.com/s.makimant ... kiremontti
Muutama huomio, T40 torxit ja 8mm kuusiokolot olivat todella lujassa, 1/4 tuuman avaimet eivät kestäneet vääntöä vaan tarvitsi käyttää 1/2 tuuman avaimia. Myös raidetangon pää on todella lujassa vaatii paljon lämpöä ja voimakkaan ulosvetäjän.
Kiitokset vinkeistä ja erityiskiitos vielä baasenar:ille uudesta holkista ja puhelintuesta
Kokosin näistä thredin ohjeista ja asennuksesta pienen kuvakokoelman, josko siitä olisi apua seuraavalle remppaajalle: https://picasaweb.google.com/s.makimant ... kiremontti
Muutama huomio, T40 torxit ja 8mm kuusiokolot olivat todella lujassa, 1/4 tuuman avaimet eivät kestäneet vääntöä vaan tarvitsi käyttää 1/2 tuuman avaimia. Myös raidetangon pää on todella lujassa vaatii paljon lämpöä ja voimakkaan ulosvetäjän.
Kiitokset vinkeistä ja erityiskiitos vielä baasenar:ille uudesta holkista ja puhelintuesta

9-5 -07, entiset, 9-3 -00, 900i -87, 900S -90.
#4990
#4990
Re: Vetoakselin irrotuksesta
Hyvä kuvasarja!
Itselläni on sama homma edessä vielä kesäloman aikana, joten on mukava nähdä dokumentoituna, mitä on edessä. Kaverini sorvasi minulle tyköistuvan lyöntituurnan uuden holkin asennukseen, jolla homman pitäisi kyllä onnistua. Pai kysymystä silti heräsi:
- Vaatiiko uuden holkin sisäänlyönti kovasti voimaa jäähdytyksen jälkeen, vai meneekö helposti sisään?
- Pitääkö holkkia lisäjäähdyttää asennuksen aikana?
Itselläni on sama homma edessä vielä kesäloman aikana, joten on mukava nähdä dokumentoituna, mitä on edessä. Kaverini sorvasi minulle tyköistuvan lyöntituurnan uuden holkin asennukseen, jolla homman pitäisi kyllä onnistua. Pai kysymystä silti heräsi:
- Vaatiiko uuden holkin sisäänlyönti kovasti voimaa jäähdytyksen jälkeen, vai meneekö helposti sisään?
- Pitääkö holkkia lisäjäähdyttää asennuksen aikana?
Saabiton Saabisti
Re: Vetoakselin irrotuksesta
Kyllähän tuo vaatii voimaa, voi myös lämmittää vastakappaletta vaihdelaatikossa, mutta varovasti. Holkkiin kannattaa kanssa surutta päästää tuota kylmäainetta ja jäähdyttää se mahdollisimman hyvin.
Sitten kun holkkia alkaa lyömään paikalleen ja metallit kohtaavat niin lämpötilaerot alkavat tasoittumaan, joten tuossa vaiheessa ei holkkia enää saa kunnolla jäähdytettyä, suosittelisin että mahdollisimman nopeasti vaan paikalleen ilman että jäähdyttää välissä.
Sitten kun holkkia alkaa lyömään paikalleen ja metallit kohtaavat niin lämpötilaerot alkavat tasoittumaan, joten tuossa vaiheessa ei holkkia enää saa kunnolla jäähdytettyä, suosittelisin että mahdollisimman nopeasti vaan paikalleen ilman että jäähdyttää välissä.
9-5 -07, entiset, 9-3 -00, 900i -87, 900S -90.
#4990
#4990
Re: Vetoakselin irrotuksesta
Kuskin puolelta valskaa tuo Aero öljyä eli tämä remontti lie edessä. Olisikohan nämä osanumerot oikeat:
- Holkki 8733230
- O-Rengas 90486232
- Stefa 55353153
- Holkki 8733230
- O-Rengas 90486232
- Stefa 55353153
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00