Saab 93 "Käynti häiriö"

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
pm66
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Elo 26, 2008 11:25

Saab 93 "Käynti häiriö"

Viesti Kirjoittaja pm66 »

Auto sammui yhtäkkiä ja siitä vian etsintään..
Auto käy aina akun navan irrottamisen jälkeen n.5-30 min ja sitten sammuu,ja taas "nollaamisen" jälkeen käy ko.ajat..Ei lähde käyntiin ilman akun kenkien irrottamista,pumppu surisee mielestäni ihan ok kun virrat lyö päälle ja auto meinaa lähtee käyntiin mutta ei lähde ilman kenkien irrottamista.!
Ajossa auto ihan ok kunnes meno loppuu ja sillä ei väliä onko lämmin vai kuuma.!!
Mistä alkaa perkaamaan oikeesti asiaa ja testeris ei oo käytetty biiliä kun ei oota myyvät....ja vehkeessä turbo joka nyt ei varmaan tähän vikaan liity.!!
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Saab 93 "Käynti häiriö"

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Yks hieman vastaava tapaus tuli mieleen(oli 9-5), mutta kun päätti sammua niin ei lähtenyt käyntiin kuin akun irrotuksella. Syy oli ECU:n liittimessä(yksi pinni oli hieman levinnyt ecun vaihdossa). Kyseinen pinni oli toinen väylän karvoista, jossa kävi tarpeeksi pitkä katkos niin auto sammui. Tämä kuitenkin sytytti CE-valon.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 93 "Käynti häiriö"

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Vuosimalli/ T5 vai T7?Kaasuläppäkotelo? On elektroninen joka voisi "nollautumisen" jälkeen taas toimia hetken??
Lähteekö käyntiin jos pitää hieman kaasua kun koittaa käynnistää, ennen akun irroitusta?
Tuleeko check engine? Onko tehot tallessa(limp home päällä) ?
Itsellä hajosi ajossa eikä käynyt enää tyhjäkäyntiä/ limp home päälle/ kaasulla sai pidettyä käynnissa/ auton käynnistettyä..Vikakoodin-luku varmisti kyseisen palikan olevan viallinen...
Tuo siis vain yksi esimerkki/ mahdollisuus.....
pm66
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Elo 26, 2008 11:25

Re: Saab 93 "Käynti häiriö"

Viesti Kirjoittaja pm66 »

Vuosimalli on 2001 ja ei lähde käyntiin millään konsteilla kun sammuu,vain akun irrotuksen kautta..Kun auto rupeaa sammumaan niin kaasuläppäkotelo naksuu jne,ja käy hetken minimaalisella tyhjäkäynnillä ja sitten stop.!
Nyt sitten tuli uusi vika vaikka biilillä ei ajeltu viikkoon päävaroitusvalo/abs/brake valot kanssa rupesi palamaan ja kävin ajamassa absit ei pelaa jne..
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 93 "Käynti häiriö"

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Nyt kannattaa sitten etsiä semmoinen paja mistä löytyy tech2(Saabin oma) ja sitä osaavasti tulkitseva huoltaja...Koodien luenta ei maksa maltaita, sitten saa jo vähän pelivaraa mitä ostaa ja mistä ostaa.Kyseisten oireiden korjaus ei ole fataalin kallista paitsi merkkihuollossa, josta kannattaa tässä tapauksessa luetuttaa vain koodit.Tai siis jos ei ole muuta paikkaa lähellä missä on tech2..
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Saab 93 "Käynti häiriö"

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Vielä ku lisäät tuohon paikkakunnan missä auto majailee niin voit saada vinkkejä mihin auto kannattaa viedä ja mihin ei missään tapauksessa kannata mennä.
Ahdonvoimaa
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 93 "Käynti häiriö"

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuohon ko. auton vikakoodinluentaan ei tarvitse välttämättä olla Tech :!: .
On olemassa myös muutama muu testeri, jotka lukevat luotettavasti vikakoodit myös Saabeista (og9-3, ng9-3, og-9-5) :D . Ja joka ei sitä usko, tervetuloa Ouluun :wink: .
Koodaushommat, asetusten muutokset ja "naittamiset" on sitten asia erikseen. Ns. vianetsintään ei tarvita merkkitesteriä.

Niin, se paikkakunta :?: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Saab 93 "Käynti häiriö"

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Jos kaasuläppäkotelosta kuuluu naksuntaa meinaa yleensä sitä että Limp Home meni päälle/on päällä. Youtubessa hyvät videot sen resetoimiseen esim tämä:
http://www.youtube.com/watch?v=wr_CmGp20mk

Jos vika toistuu niin siihen on aina syynsä esim kaasuläppäkotelo likainen/kulunut ym.
Kun kuittaa Limp Homen niin kannattaa varuiksi ottaa akun kenkä hetkeksi pois ennenkuin käynnistää uudelleen.
Limp Homen huomaa ainakin omassa autossa siittä että kaasupoljin on jäykkä ja tyhjäkäyntiä ei ole nimeksikään eikä käynnisty helposti.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Vastaa Viestiin