NG900 käsijarru

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
koss.90
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 17:03

NG900 käsijarru

Viesti Kirjoittaja koss.90 »

Saabissani ei pelannut käsijarru juurikaan yhtään joten päätin hakea motonetistä jarrukengät ja niiden asennus-sarjan. Ne tuli tänään vaihdettua mutta ei auta käsijarru ei juurikaan ota kiinni ja kun käsijarrusta vetää ensimmäiset 4 napsausta on ihan löysää ja sitten alkaa vasta ottamaan hiukan kiinni. Missä paikassa saabissa on käsijarruvaijerin säädöt vai voiko vika olla jossain muualla ? kiitoksia 8)
UC
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: NG900 käsijarru

Viesti Kirjoittaja UC »

haulla "käsijarrun säätö" löytyy tietoa mm.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=88996
ja soveltuvin osin myös
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=24913

ja kaikki peräpään osat liikkuvat toki moitteettomasti?

samat viathan löytyivät aikoinaan ooppeleistammekin :lol:
koss.90
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 17:03

Re: NG900 käsijarru

Viesti Kirjoittaja koss.90 »

juu kyllä kaikki liikkuu moitteettomasti. käsijarruvaijerikin on juurivaihdetun näköinen. säädin sielt jarrukengistä säätöpyörästä sillai että molemmilta puolilta hinkkaa ihan hiukan rumpuihin. mahtaakohan se riittää kun sieltä auton pohjasta kiristää vaijeria?
UC
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: NG900 käsijarru

Viesti Kirjoittaja UC »

kaiken järjen mukaan kyllä.
kaksivaijerisen säätöelin taisi olla vähän jemmassa lämpösuojan alla, jos oikein muistan...
koss.90
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 17:03

Re: NG900 käsijarru

Viesti Kirjoittaja koss.90 »

Vika löytyi! pohjassa on sen kiristystsydeemin jälkeen sellanen kiinnityslaatta misä molemmat vaijerit on kiinni niin se oli revennyt pohjasta hiukan irti. hitsasin eilen kiinni mutta nyt on ongelma oikean puolen jarrussa. vasen puoli nappaa kyllä lukkoon kun vetää kässäristä mutta oikealla ei ei ole mitään elämää. käsijarru vedettynä rengasta voi pyöritellä. koitin sitä kenkien säätö ruuviakin siitä levyn reijästä säätää mutta ei vaikutusta. uudet jarrukengät+asennussarjan olen vaihtanut ja levyt näyttivät vielä hyvältä ja vaijerikaan ei huonossa kunnossa ole. mitä siis seuraavaksi että sen nyt saisi leimalle?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: NG900 käsijarru

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Vaijerit ovat todennäköisimmin väärinpäin, ts. eturipustuksessaan päätypidikkeiden on oltava oikeilla paikoillaan että jarruvoima jakaantuu oikein. En nyt muista että oliko vasemman oltava ylhäällä vai päinvastoin, mutta kokeile toisinpäin kun nyt on.

Ps. kai on luettu linkistä "Hook":in selostus käsijarrun säädöstä? Sitä ei todellakaan säädetä etupäästä kahvan juuresta, säätö tehdään aina rummuista, ja kahvan pään kierteestä valitaan vain montako naksua haluaa kahvan nousevan.
Avatar
jhir
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Marras 14, 2007 21:18
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: NG900 käsijarru

Viesti Kirjoittaja jhir »

Meilläkin repesi ao. paikka kahteen kertaan, kunnes tehtiin iso lappu n. 2 mm tavarasta. Syynä alunperin on kyllä liikkumaton vaijeri. Vaijeri oli madalletussa autossa ottanut kiinni pakoputkeen. Kannatta laitta lämpöteippiä tms. väliin.
Vaijeri siis vaihtoon myös.
Saab 1.8t SS
Saab 9-5 2.0t
Saab 2.8 Aero XWD Hirsch
www.tinyurl.com/saabcave
UC
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: NG900 käsijarru

Viesti Kirjoittaja UC »

Ovatko ne rumpujen sisällä olevat käsijarrukenkien väliset säätöruuvielimet paikoillaan & oikeinpäin, ja tiedät varmasti miten säätöruuvielinten tähtimuttereiden pyörittämien suuntaan tai toiseen vaikuttaa kummankin pituuteen ja siten käsijarrukenkien etäisyyteen rummun pinnasta? - Jos vähänkään epäilet niin tarkista tilanne jarrulevy poistamalla ja sitten tähtimutteria pyörittämällä, niin pääset jyvälle tarvittavista pyörimissuunnista. Oikein asennettua voideltua tähtimutteria tulee päästä suht helposti pyörittämään ruuvarilla kohtisuorasti jarrulevyn 6. reiästä.

Ja jos epäilet käsijarruvaijerin jumitusta, niin oletko mitannut/tarkistanut käsijarruvaijerin liikepituuden kahvan ala- ja yläasentojen välillä? - Ja olet myös ihan varma, että sen kässärirummun sisällä liikkuvaksi tarkoitettu s**tanan nivelosa todellakin toimii? - Yhtäpuutanivel kun ei liikuta/palauta käsijarrukenkiä siten kuten pitäisi. Tarvittaessa irrota nivelosat toisistaan, puhdista ruosteestsa ja muusta paskasta, voitele, kokoa ja asenna takaisin. Pidemmän huoltovälin kannalta: onhan nivelvarsien läpivientien kumiset pölysuojat ehjät?

Käsijarruvaijerin kuoret ovat varmasti hyvin ja oikein kiinni peräpään pidikkeissä? -
Vastaa Viestiin