![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
NG900 käsijarru
NG900 käsijarru
Saabissani ei pelannut käsijarru juurikaan yhtään joten päätin hakea motonetistä jarrukengät ja niiden asennus-sarjan. Ne tuli tänään vaihdettua mutta ei auta käsijarru ei juurikaan ota kiinni ja kun käsijarrusta vetää ensimmäiset 4 napsausta on ihan löysää ja sitten alkaa vasta ottamaan hiukan kiinni. Missä paikassa saabissa on käsijarruvaijerin säädöt vai voiko vika olla jossain muualla ? kiitoksia ![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Re: NG900 käsijarru
haulla "käsijarrun säätö" löytyy tietoa mm.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=88996
ja soveltuvin osin myös
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=24913
ja kaikki peräpään osat liikkuvat toki moitteettomasti?
samat viathan löytyivät aikoinaan ooppeleistammekin![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=88996
ja soveltuvin osin myös
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=24913
ja kaikki peräpään osat liikkuvat toki moitteettomasti?
samat viathan löytyivät aikoinaan ooppeleistammekin
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Re: NG900 käsijarru
juu kyllä kaikki liikkuu moitteettomasti. käsijarruvaijerikin on juurivaihdetun näköinen. säädin sielt jarrukengistä säätöpyörästä sillai että molemmilta puolilta hinkkaa ihan hiukan rumpuihin. mahtaakohan se riittää kun sieltä auton pohjasta kiristää vaijeria?
Re: NG900 käsijarru
kaiken järjen mukaan kyllä.
kaksivaijerisen säätöelin taisi olla vähän jemmassa lämpösuojan alla, jos oikein muistan...
kaksivaijerisen säätöelin taisi olla vähän jemmassa lämpösuojan alla, jos oikein muistan...
Re: NG900 käsijarru
Vika löytyi! pohjassa on sen kiristystsydeemin jälkeen sellanen kiinnityslaatta misä molemmat vaijerit on kiinni niin se oli revennyt pohjasta hiukan irti. hitsasin eilen kiinni mutta nyt on ongelma oikean puolen jarrussa. vasen puoli nappaa kyllä lukkoon kun vetää kässäristä mutta oikealla ei ei ole mitään elämää. käsijarru vedettynä rengasta voi pyöritellä. koitin sitä kenkien säätö ruuviakin siitä levyn reijästä säätää mutta ei vaikutusta. uudet jarrukengät+asennussarjan olen vaihtanut ja levyt näyttivät vielä hyvältä ja vaijerikaan ei huonossa kunnossa ole. mitä siis seuraavaksi että sen nyt saisi leimalle?
Re: NG900 käsijarru
Vaijerit ovat todennäköisimmin väärinpäin, ts. eturipustuksessaan päätypidikkeiden on oltava oikeilla paikoillaan että jarruvoima jakaantuu oikein. En nyt muista että oliko vasemman oltava ylhäällä vai päinvastoin, mutta kokeile toisinpäin kun nyt on.
Ps. kai on luettu linkistä "Hook":in selostus käsijarrun säädöstä? Sitä ei todellakaan säädetä etupäästä kahvan juuresta, säätö tehdään aina rummuista, ja kahvan pään kierteestä valitaan vain montako naksua haluaa kahvan nousevan.
Ps. kai on luettu linkistä "Hook":in selostus käsijarrun säädöstä? Sitä ei todellakaan säädetä etupäästä kahvan juuresta, säätö tehdään aina rummuista, ja kahvan pään kierteestä valitaan vain montako naksua haluaa kahvan nousevan.
Re: NG900 käsijarru
Meilläkin repesi ao. paikka kahteen kertaan, kunnes tehtiin iso lappu n. 2 mm tavarasta. Syynä alunperin on kyllä liikkumaton vaijeri. Vaijeri oli madalletussa autossa ottanut kiinni pakoputkeen. Kannatta laitta lämpöteippiä tms. väliin.
Vaijeri siis vaihtoon myös.
Vaijeri siis vaihtoon myös.
Re: NG900 käsijarru
Ovatko ne rumpujen sisällä olevat käsijarrukenkien väliset säätöruuvielimet paikoillaan & oikeinpäin, ja tiedät varmasti miten säätöruuvielinten tähtimuttereiden pyörittämien suuntaan tai toiseen vaikuttaa kummankin pituuteen ja siten käsijarrukenkien etäisyyteen rummun pinnasta? - Jos vähänkään epäilet niin tarkista tilanne jarrulevy poistamalla ja sitten tähtimutteria pyörittämällä, niin pääset jyvälle tarvittavista pyörimissuunnista. Oikein asennettua voideltua tähtimutteria tulee päästä suht helposti pyörittämään ruuvarilla kohtisuorasti jarrulevyn 6. reiästä.
Ja jos epäilet käsijarruvaijerin jumitusta, niin oletko mitannut/tarkistanut käsijarruvaijerin liikepituuden kahvan ala- ja yläasentojen välillä? - Ja olet myös ihan varma, että sen kässärirummun sisällä liikkuvaksi tarkoitettu s**tanan nivelosa todellakin toimii? - Yhtäpuutanivel kun ei liikuta/palauta käsijarrukenkiä siten kuten pitäisi. Tarvittaessa irrota nivelosat toisistaan, puhdista ruosteestsa ja muusta paskasta, voitele, kokoa ja asenna takaisin. Pidemmän huoltovälin kannalta: onhan nivelvarsien läpivientien kumiset pölysuojat ehjät?
Käsijarruvaijerin kuoret ovat varmasti hyvin ja oikein kiinni peräpään pidikkeissä? -
Ja jos epäilet käsijarruvaijerin jumitusta, niin oletko mitannut/tarkistanut käsijarruvaijerin liikepituuden kahvan ala- ja yläasentojen välillä? - Ja olet myös ihan varma, että sen kässärirummun sisällä liikkuvaksi tarkoitettu s**tanan nivelosa todellakin toimii? - Yhtäpuutanivel kun ei liikuta/palauta käsijarrukenkiä siten kuten pitäisi. Tarvittaessa irrota nivelosat toisistaan, puhdista ruosteestsa ja muusta paskasta, voitele, kokoa ja asenna takaisin. Pidemmän huoltovälin kannalta: onhan nivelvarsien läpivientien kumiset pölysuojat ehjät?
Käsijarruvaijerin kuoret ovat varmasti hyvin ja oikein kiinni peräpään pidikkeissä? -