Sylinterinkannen kiristys

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Sylinterinkannen kiristys

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Jakopään puoleisesta päädystä vuotelee öljyä kannen välistä. Korjaamolla olivat sitä mieltä ettei kannata kiristää, vaan kannentiiviste remppa olis eessä... Onko näin vai onko kiristyksestä hyötyä? ja jos on hyötyä niin...

Olisko klubilaisissa talvisodan henkeä ja auttavaa kättä (uudenmaan alueella) og 9-3:n kannen kiristys operaatioon (korvausta vastaan tietysti) Itellä ei työkaluja/osaamista moiseen operaatioon.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
BaConi
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 20:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sylinterinkannen kiristys

Viesti Kirjoittaja BaConi »

Joissain tapauksissa jälkikiristys on auttanut, itselläkin olisi sama operaatio kenties edessä koska talvipakkasilla kusee hieman jäähynestettä ulospäin. Jyväskylän alueelta auttava/neuvova käsi ei olisi pahitteeksi myöskään :)
#4113
Ng900 -94
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Sylinterinkannen kiristys

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

Ei oo paha nakki ja todellakin kannattaa yrittää josko vuoto lakkaa. Ainakin siirtää isompaa remonttia hyvällä tuurilla

pikaisella googletuksella pari linkkiä:

http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=206

http://www.thesaabsite.com/95/Coolantheadgasket.pdf
XC70 D5 -11
BaConi
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 20:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sylinterinkannen kiristys

Viesti Kirjoittaja BaConi »

Hyvä ohje, pitääpä ottaa työn alle het kun pääsee viitasaarelle momenttiavaimen luo :)
#4113
Ng900 -94
jmm79
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Helmi 12, 2010 21:01
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Sylinterinkannen kiristys

Viesti Kirjoittaja jmm79 »

helppo homma tehdä ja oma lopetti vuotamasta... Ite vaihdoin pultit malliin motonet kun pelkäsin että vanhat katkeaa...
BaConi
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 20:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sylinterinkannen kiristys

Viesti Kirjoittaja BaConi »

Vin decoder sanoo että mun moottori on B206I. Päteekö siihen samat momentit kuin Jääskeläisen ohjeen 40nm, 60nm + 90astetta ? Jääskeläisen ohjeeseen on merkattu koneet b204 ja b214
#4113
Ng900 -94
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Sylinterinkannen kiristys

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Samat momentit pätevät.
BaConi
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 20:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sylinterinkannen kiristys

Viesti Kirjoittaja BaConi »

jmm79 kirjoitti:helppo homma tehdä ja oma lopetti vuotamasta... Ite vaihdoin pultit malliin motonet kun pelkäsin että vanhat katkeaa...
Onko pelko aiheellinen, eli pitääkö kävästä motossa vielä ennen asentelua?
#4113
Ng900 -94
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Sylinterinkannen kiristys

Viesti Kirjoittaja V-M »

BaConi kirjoitti:
Onko pelko aiheellinen, eli pitääkö kävästä motossa vielä ennen asentelua?
Ei katkea, kunhan noudattaa noita ohjeita.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jmm79
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Helmi 12, 2010 21:01
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Sylinterinkannen kiristys

Viesti Kirjoittaja jmm79 »

Pultit maksoi pari kymppiä että sikäli halpa investointi jos vertaa siihen et yksi vaikka katkeaa..
Saab 9000 2.0t -97
Saab 9-3 2.0t -00
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Sylinterinkannen kiristys

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Luottaisin kyllä ehkä silti enemmän Saabin vanhoihin pultteihin kun motonetin uusiin :D Tai eihän sitä tiedä jos sieltä tuurilla on Elringia saanut...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Sylinterinkannen kiristys

Viesti Kirjoittaja SS »

Hmm, entäs jos joku on jo joskus kantta kiristänyt, montako kiristyskertaa nuo kestävät? Pitäisi yksi kansi kiristellä eikä historiasta ole tietoa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Sylinterinkannen kiristys

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

BaConi kirjoitti:Vin decoder sanoo että mun moottori on B206I. Päteekö siihen samat momentit kuin Jääskeläisen ohjeen 40nm, 60nm + 90astetta ? Jääskeläisen ohjeeseen on merkattu koneet b204 ja b214

Päteekö samat ohjeet myös T7:aan?
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Sylinterinkannen kiristys

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

No niin. Kansi jälkikiristetty-> edelleen tihkuttelee öljyä, ehkei yhtä paljon ku ennen kiristystä, mut kuitenkin. Ei nuo pultit hirveen löysällä olleet, mut ei täysin tiukallakaan...Mitään klassisen kannentiivisteen menon oireita ei ilmene. Joten kansijumppa lienee kuitenki edessä... :evil:
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sylinterinkannen kiristys

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Tätä joskus muinoin kyselly huollosta itsekkin ja puhuvat tosiaan, ettei silloin omaan 100tkm ajettuun potilaaseen kansipulttien jälkikiristyksestä öljyn tihkumisessa ollisi hyötyä vaan olisi jo aiemmin pitänyt. Tiiviste on jo tuossa vaiheessa päässyt asettumaan ja kovettumaan. Tossa se on siitä seuraavat 75tkm hissunkissun tissutellu. Pultit on tällä välillä vaihdettu toisiin ja nekin tässä männäkesänä jälkikiristetty mutta tihkuu.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Vastaa Viestiin