Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Ok. Eli vika kumiletkussa. Mistähän moinen kannattaa ostaa jos äänestä eroon haluaa ei kellään ehjää purkuautosta löydy?
Mikä letku tarkalleen on kyseessä joka äänen aiheuttaa linkin kuvassa, itse kun autoa ostin myyjä näytti letkua 18...?
http://www.eeuroparts.com/Main/DiagramP ... f99b62.gif
Mikä letku tarkalleen on kyseessä joka äänen aiheuttaa linkin kuvassa, itse kun autoa ostin myyjä näytti letkua 18...?
http://www.eeuroparts.com/Main/DiagramP ... f99b62.gif
Saab 9000 2.0t -97
Saab 9-3 2.0t -00
Saab 9-3 2.0t -00
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Letku no: 26
Meillä vaihdettiin vain kumiosa uuteen paineletkuun. Spiraali oli ehjä ja kiinni karassa, joten ongelmia ei sen suhteen ollut. Hyvin on pelannut. uudet O-renkaat, letku ja työ oli yhteensä 10€. Hyvin on pelannut. Uusi paineletku maksaa 250€, joten minusta korjaaminen oli kannattavaa, kun se kuitenkin oli sieltä purettava kätöseen.
Meillä vaihdettiin vain kumiosa uuteen paineletkuun. Spiraali oli ehjä ja kiinni karassa, joten ongelmia ei sen suhteen ollut. Hyvin on pelannut. uudet O-renkaat, letku ja työ oli yhteensä 10€. Hyvin on pelannut. Uusi paineletku maksaa 250€, joten minusta korjaaminen oli kannattavaa, kun se kuitenkin oli sieltä purettava kätöseen.
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Kaasari"
- Viestit: 17
- Liittynyt: Su Kesä 12, 2011 08:44
- Paikkakunta: Lappajärvi
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
patse kirjoitti:Mistähän löytyisi paineletku 5330451 On ohjausvaihteen ja puskurin taakse menevän putken välissä. Näkyy olevan jarrutehostimen ja ohjaustehostimen öljysäiliön välimaastossa. Metro-autosta tietty, mutta onko edullisempaa vaihtoehtoa Käytettyä ei arvaa ostaa.
Itse korjasin sukulaisen autosta tuon letkun noin 10€ kustannuksilla. vanha letku pois ja hydrauliikka liikkeeseen rässäämään uusi 40cm pätkä letkua. koko hommaan purku/kasaus meni noin tunti.
Saab 9-5 Estate Wagon 2.0t -02
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Muistatko mitä kautta sait sen letku/putken pois sieltä ?Vesa Pohjalainen kirjoitti:Letku on nyt korjattu. Käytin letkun paikallisessa hydrauliikkafirmassa. Liitokset avattiin mutta letkuosan sisällä ollut spiraali jäi paikalleen toiseen liittimeen. Spiraali ei ulotu letkun päähän saakka. Uusi letku työnnettiin spiraalin päälle ja liitokset puristettiin. Aikaa meni about 10-15 min ja hintaa 10€. Uusi osa olisi ollut 250€.
Ainakin nyt heti koekäytettynä pitää hyvin. Homma on alkuun aika haasteellisen tuntuinen, kun mistään ei tahtonut letkua saada ensin pois. Takaisin meni sitten alle puolen tunnin. Tosin sen alaliitoksen kanssa sai tapella hieman aikaa. Välijäähdyttimelle menevä letku piti purkaa pois, että edes jotenkin pääsi liitokseen käsiksi.
Mitään ylimääräisiä ääniä ei ohjauksesta kuulu, kun vanha spiraali on siellä paikallaan.
Olis sama urakka huomenna edessä.
Saab 9-3SS 1.8t automaatti 2007
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
jmm79 kirjoitti:Ok. Eli vika kumiletkussa. Mistähän moinen kannattaa ostaa jos äänestä eroon haluaa ei kellään ehjää purkuautosta löydy?
Mikä letku tarkalleen on kyseessä joka äänen aiheuttaa linkin kuvassa, itse kun autoa ostin myyjä näytti letkua 18...?
http://www.eeuroparts.com/Main/DiagramP ... f99b62.gif
Onko jollakin tietoa letkun 18 sisähalkaisijasta, jos hakisi letkukaupasta uutta kun alkuperäinen näyttää melko valmiilta.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Ensin otin akun ja välijäähdyttimen letkun pois. Sitten liitokset auki. Pois se lähti siten, että jotenkin ensin eteenpäin ja sivulle sitä metallista osaa keplottelemalla. Pikkuisen sai vääntää, että sai pois. Sitten se kumiletku seurasi perässä sinne etuoikealle. Jotenkin noin se meni. Pari tuntia taisin ihmetellä pois ottoa, mutta takaisin se meni paikalleen puolessa tunnissa. Näinhän se yleensä on.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
No niin, letku vaihdettu. 4 tuntia meini kaikkiaan aikaa. Olisin kyllä luovuttanu jossain vaiheessa, ellen ois tienny, että sen pystyy jostain pujottelemaan ulos.
Uusihan menee sit ihmeen helposti paikalleen.
Uusihan menee sit ihmeen helposti paikalleen.
Saab 9-3SS 1.8t automaatti 2007
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Samat olivat tuntemukset.edsel58 kirjoitti:No niin, letku vaihdettu. 4 tuntia meini kaikkiaan aikaa. Olisin kyllä luovuttanu jossain vaiheessa, ellen ois tienny, että sen pystyy jostain pujottelemaan ulos.
Uusihan menee sit ihmeen helposti paikalleen.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Letku 18 on paluuletku 10mm ja säiliönpäästä 12mm
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Kävin tuon paineletkun (se joka menee akun alta) kanssa paikallisessa kohtuullisen suuressa hydrauliliikkeessä ja siellä oltiin epäileväisiä korjaamisen onnistumisen suhteen, koska heillä ne alumiiniset letkuliittimet ovat tuumaisia yms. Eli tiivistettynä miten tuo kumiletkun korjaus on teillä tehty ? Onko letkun alkuperäiset liittimet jätetty sellaisenaan paikoilleen ja rikkinäinen osa letkua korjattu jollain korjailuliittimillä vai onko koko kumiletku vaihdettu ja miten ?
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Epäilystä huolimatta saivat letkun vaihdettua helmiliitoksella ja letku on jo kiinni. Lupasivat uuden letkun kestävän niin kauan kuin autokin (9-3, vm 2000, 233 tkm).
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Täällä myös yksi DIY korjaus onnistunut; en irroittanut koko putkea letkuineen, vaan putkileikkurilla poikki letkun alta (kuten aikaisimmissakin viesteissä eräät olivat tehneet). Sitten hydrauliliikkeestä teetetty uusi letku (spiraali vaihdettiin uuteen sisään) helmiliitoksella (10mm) kiinni. Hyvin pelaa ja rahaa säästyy - kiitos klubisivut!
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Taisin iloita liian aikaisin. Muutaman muunkin ilmoittama ääntely, semmoinen korahtelu ilmestyi korjauksen jälkeen. Luulin aluksi, että tuo johtui järjestelmään jääneestä ilmasta, mutta olen ilmannut tuon sittemmin jo kahdesti - huolellisesti haynesin manuaalin mukaan.
Ääniä ei kuulu, kun pyörittelee kylmällä autolla (varsinkin ilmauksen jälkeen), mutta kun tulee ajon jälkeen esim. parkkikselle ja alkaa veivaamaan yli kierroksen verran, niin tekee oikeen kipeetä kuunnella korahtelua. Nestepinta tehostimen säiliössä myös nousee ajon aikana, eli jostain tuonne vissiin ilmaa pääsee. Jos ei ole vaan lämpölaajenemista. Mikähän tuossa nyt voisi olla? Spiraali on paikallaan, siitä se ei johdu. Kokeilen seuraavaksi vaihtaa paluuletkun, siinäkin pieniä pintahalkeamia näkyvissä...
Ääniä ei kuulu, kun pyörittelee kylmällä autolla (varsinkin ilmauksen jälkeen), mutta kun tulee ajon jälkeen esim. parkkikselle ja alkaa veivaamaan yli kierroksen verran, niin tekee oikeen kipeetä kuunnella korahtelua. Nestepinta tehostimen säiliössä myös nousee ajon aikana, eli jostain tuonne vissiin ilmaa pääsee. Jos ei ole vaan lämpölaajenemista. Mikähän tuossa nyt voisi olla? Spiraali on paikallaan, siitä se ei johdu. Kokeilen seuraavaksi vaihtaa paluuletkun, siinäkin pieniä pintahalkeamia näkyvissä...
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Alkaa mennä yksinpuhelun puolelle . Olen tässä katsellut vanhoja ketjua, ja joissain paineletkun korjauksissa sivuääni on ilmestynyt, toisissa ei. Syyksi on veikattu tätä hydrauliletkun sisälle menevää spiraalia (tai sen puutetta). syystä tai toisesta korjattu letku kuitenkin ilmeisesti saa ohjaustehostinöljyn vaahtoamaan, mikä kuuluu äänenä pumpussa.
Meikäläisen tapauksessa spiraali kuitenkin asennettiin, ja silti rutinat tulivat. Eli kysymys kuuluu, mikä on yhdistävä tekijä korjauksissa, missä rutina on tullut sivuoireena? Omassa tapauksessani letku vaihdettiin vähän järeämpään, kovempaa kumia olevaan letkuun. Sisähalkaisija kuitenkin sama kuin originaalissa. Mites muilla, millaista materiaalia vaihdettu hydrauliletku on ollut?
Meikäläisen tapauksessa spiraali kuitenkin asennettiin, ja silti rutinat tulivat. Eli kysymys kuuluu, mikä on yhdistävä tekijä korjauksissa, missä rutina on tullut sivuoireena? Omassa tapauksessani letku vaihdettiin vähän järeämpään, kovempaa kumia olevaan letkuun. Sisähalkaisija kuitenkin sama kuin originaalissa. Mites muilla, millaista materiaalia vaihdettu hydrauliletku on ollut?
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)
Hydrauliliikkeesä kaverit ottivat jotain Goodyearin letkua. Saman tuntuista se oli kuin entinenkin. Vanha letku kuorittiin pois niistä entisitä karoista spiraaleineen ja uusi puritettiin päälle, eikä sivuääniä ole ilmennyt.
# 419 Vesa Pohjalainen