Yksi sylinteri tippui pelistä, vikakoodi P0303, mitähän...
Yksi sylinteri tippui pelistä, vikakoodi P0303, mitähän...
Morjens,
tuli eilen yhtäkkiä moottoritiellä vika päälle. Alkoi tuntua nypytystä kaasua painaessa ja piti pysähtyä levähdyspaikalle toteamaan levähtäminen. Yksi sylinteri puuttui selvästi pelistä. Nilkuteltiin sitten pois pahimmasta paikasta ja nyt oli aika pinnallisen tutkailun. Vikakoodina antaa P0303, eli 3. sylinterissä misfire detected. Ensin ajattelin, että DI-kasetti olisi tullut tiensä päähän, mutta nyt kun koitin startata ilman DI-kasettia, kuulostaa pyöriminen suunnilleen tältä: TYY-TYY-TII-TYY... eli välillä pyörähtää helpommin kuin muulloin. Olisikohan puristuspaineet hukassa? Pitänee hommata puristuspainemittari, mutta onko ensimmäisiä ajatuksia siitä, mikä tuosta olisi todennäköisimmin mennyt? Tai mitä muuta kannattaisi tsekata? Auto on 9-3 vm 2001, kone on 2.0t T7, piristämätön matalapaine, ajettu 169tkm.
t. Ere
tuli eilen yhtäkkiä moottoritiellä vika päälle. Alkoi tuntua nypytystä kaasua painaessa ja piti pysähtyä levähdyspaikalle toteamaan levähtäminen. Yksi sylinteri puuttui selvästi pelistä. Nilkuteltiin sitten pois pahimmasta paikasta ja nyt oli aika pinnallisen tutkailun. Vikakoodina antaa P0303, eli 3. sylinterissä misfire detected. Ensin ajattelin, että DI-kasetti olisi tullut tiensä päähän, mutta nyt kun koitin startata ilman DI-kasettia, kuulostaa pyöriminen suunnilleen tältä: TYY-TYY-TII-TYY... eli välillä pyörähtää helpommin kuin muulloin. Olisikohan puristuspaineet hukassa? Pitänee hommata puristuspainemittari, mutta onko ensimmäisiä ajatuksia siitä, mikä tuosta olisi todennäköisimmin mennyt? Tai mitä muuta kannattaisi tsekata? Auto on 9-3 vm 2001, kone on 2.0t T7, piristämätön matalapaine, ajettu 169tkm.
t. Ere
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Yksi sylinteri tippui pelistä, vikakoodi P0303, mitähän...
Männän antautuminen noilla oireilla tulee mieleen. Mittaile pufistukset nii selinnee...emaijala kirjoitti:Morjens,
tuli eilen yhtäkkiä moottoritiellä vika päälle. Alkoi tuntua nypytystä kaasua painaessa ja piti pysähtyä levähdyspaikalle toteamaan levähtäminen. Yksi sylinteri puuttui selvästi pelistä. Nilkuteltiin sitten pois pahimmasta paikasta ja nyt oli aika pinnallisen tutkailun. Vikakoodina antaa P0303, eli 3. sylinterissä misfire detected. Ensin ajattelin, että DI-kasetti olisi tullut tiensä päähän, mutta nyt kun koitin startata ilman DI-kasettia, kuulostaa pyöriminen suunnilleen tältä: TYY-TYY-TII-TYY... eli välillä pyörähtää helpommin kuin muulloin. Olisikohan puristuspaineet hukassa? Pitänee hommata puristuspainemittari, mutta onko ensimmäisiä ajatuksia siitä, mikä tuosta olisi todennäköisimmin mennyt? Tai mitä muuta kannattaisi tsekata? Auto on 9-3 vm 2001, kone on 2.0t T7, piristämätön matalapaine, ajettu 169tkm.
t. Ere
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: Yksi sylinteri tippui pelistä, vikakoodi P0303, mitähän...
Täytynee tutustua siihen, millainen homma männän vaihtaminen on... Pystyykö esim. tekemään ilman koneen irrotusta?
--Ere
--Ere
Re: Yksi sylinteri tippui pelistä, vikakoodi P0303, mitähän...
.
Viimeksi muokannut jusa_71, To Loka 27, 2011 11:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Yksi sylinteri tippui pelistä, vikakoodi P0303, mitähän...
Mahdollista on myös venttiilivika, seetin tippuminen on tullut pari kertaa Saabin kansissa vastaan jolloin puristukset katoaa. Venttiilin palaminenkin on mahdollista vaikkakin nuo mäntäviat on huomattavasti yleisempiä jos auto olisi Aero tai viritetty. Mäntävika käytännössä taas yleensä vaatisi massamittarivian jolloin auto tuntuisi kulkevan ennen hajoamista yllättävän hyvin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Yksi sylinteri tippui pelistä, vikakoodi P0303, mitähän...
Tosiaan ei ole viritetty eikä ole kulkenut mitenkään odottamattoman hyvin, jos nyt ei ota huomioon nykimisen loppumista, kun hapertunutta alipaineletkua tuli vaihdettua viikko sitten. Täytyy vielä tutkailla vähän kun taas pääsee auton äärelle puristuspainemittarin ja muutaman uuden vinkin kanssa. Voi kun olisi se oma talli ja auto siellä...
--Ere
--Ere
Re: Yksi sylinteri tippui pelistä, vikakoodi P0303, mitähän...
Tulipa yhtäkkiä mieleen, voiko venttiili jäädä raolleen, jos venttiilikopan sisällä on sinne kuulumatonta kökköä, kuten silikonia? Tuo kun oli joku tovi sitten auki kansipulttien kiristämiseksi ja oli tiivistetty silikonilla, jota oli pursuteltu vähän enemmänkin sinne sun tänne. Koitin kyllä putsata parhaan kykyni mukaan roskat pois, mutta mikään ihme ei olisi, jos sinne olisi jäänyt jotain.
--Ere
--Ere
Re: Yksi sylinteri tippui pelistä, vikakoodi P0303, mitähän...
Enemmänkin on mahdollista että sitä silikonia on lähtenyt öljykiertoon ja tukkinut jotain kriittistä koneen öljylinjoissa (jos sitä siis on ihan törkeen paljon siellä).
Milloin opitaan vaihtaan ne venakopan tiivisteet tarpeen tullen ihan oikeisiin laatutuotteisiin jotka pitää ilman mitään lisäsilikoneja. Kirottua hanskaamista tollanen.
Mut mittaa nyt ekana ne puristuspaineet, voi olla männänrengas jumissa, reikä männässä tai tosiaan vena vuotaa syystä tai toisesta.
Milloin opitaan vaihtaan ne venakopan tiivisteet tarpeen tullen ihan oikeisiin laatutuotteisiin jotka pitää ilman mitään lisäsilikoneja. Kirottua hanskaamista tollanen.
Mut mittaa nyt ekana ne puristuspaineet, voi olla männänrengas jumissa, reikä männässä tai tosiaan vena vuotaa syystä tai toisesta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Yksi sylinteri tippui pelistä, vikakoodi P0303, mitähän...
Ei sitä silikonia siellä siis suunnattoman paljon ollut, mutta vähän kuitenkin.
Taisi olla tänään taas vähän reikä päässä, kun kävin ostamassa puristuspainemittarin, menin auton luokse ja avasin venakopan kannen silkasta tekemisen ilosta ennen kuin muistin miksi oikeastaan olin sen tykö tullut.
Jäi siis puristuspaineet mittaamatta tältä päivältä, mutta sen verran ehdin kokeilla, että öljyn täyttöaukosta ei puhise, mutta pakoputkesta höpöttää ihan kunnolla, mikä voisi käsittääkseni viitata venttiiliongelmaan. Mutta nyt alkoi tuntua siltä, ettei omat rahkeet riitäkään tuon kanssa puljaamiseen, varsinkin kun velipojalla on tallilleen muutakin käyttöä, eikä se ole ihan nurkan takana. Taidan sittenkin pistää seuraavaksi kopan takaisin kiinni ja pohtia jatkoa.
Seuraava kysymys onkin sitten, pystyisikö kukaan suosittelemaan jotain pajaa pääkaupunkiseudulla, joka noita moottorihommia tekisi? Ei tartte olla halvin, kallein tai nopein, vaan ennemmin sellainen joka tekisi homman kunnolla. Saa toki olla yksityinenkin, eikä tartte ilmaiseksi tehdä.
--Ere
Taisi olla tänään taas vähän reikä päässä, kun kävin ostamassa puristuspainemittarin, menin auton luokse ja avasin venakopan kannen silkasta tekemisen ilosta ennen kuin muistin miksi oikeastaan olin sen tykö tullut.
Jäi siis puristuspaineet mittaamatta tältä päivältä, mutta sen verran ehdin kokeilla, että öljyn täyttöaukosta ei puhise, mutta pakoputkesta höpöttää ihan kunnolla, mikä voisi käsittääkseni viitata venttiiliongelmaan. Mutta nyt alkoi tuntua siltä, ettei omat rahkeet riitäkään tuon kanssa puljaamiseen, varsinkin kun velipojalla on tallilleen muutakin käyttöä, eikä se ole ihan nurkan takana. Taidan sittenkin pistää seuraavaksi kopan takaisin kiinni ja pohtia jatkoa.
Seuraava kysymys onkin sitten, pystyisikö kukaan suosittelemaan jotain pajaa pääkaupunkiseudulla, joka noita moottorihommia tekisi? Ei tartte olla halvin, kallein tai nopein, vaan ennemmin sellainen joka tekisi homman kunnolla. Saa toki olla yksityinenkin, eikä tartte ilmaiseksi tehdä.
--Ere
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Yksi sylinteri tippui pelistä, vikakoodi P0303, mitähän...
Vähämaan autopalvelua ite käyttäneenä voin suositella kys pajaa. Oma kolkki parhaillaan siellä kansi+jakopää rempassa. Ei varmasti halvin mutta, isoa merkkitaloa edullisepi ja on saabin merkkipaja tämäkin. Osaavaa porukkaa. Niin ja sijaitsee hyvinkäällä.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: Yksi sylinteri tippui pelistä, vikakoodi P0303, mitähän...
Siellä olen minäkin kolkkia korjauttanut, jos en ole itse jaksanut.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Yksi sylinteri tippui pelistä, vikakoodi P0303, mitähän...
Autohuolto T. Holmberg
Vanha Nurmijärventie 83; 01730 VANTAA
040 538 9279. Täällä foorumilla kehuttu paja. Omistaja on kuulemma itsekkin :isti
Vanha Nurmijärventie 83; 01730 VANTAA
040 538 9279. Täällä foorumilla kehuttu paja. Omistaja on kuulemma itsekkin :isti
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Yksi sylinteri tippui pelistä, vikakoodi P0303, mitähän...
Vähämaalle täältäkin ääni, jos merkkihuoltoa haluaa käyttää. Holmbergistä kuullut paljon hyvää, myös auto torek ainakin ennen oli hyvä. Itse käytin kerran pihassa saabasta kun se oli vielä vanhalla turuntiellä. Kaveri tuli pihaan ihmettelemään ilmastointia ja itselle jäi hyvä kuva pajasta vaikken sinne autoa huoltoon jättänytkään sillä kertaa (oli jonoa).
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Yksi sylinteri tippui pelistä, vikakoodi P0303, mitähän...
Kiitos vinkeistä. Holmberg olisi ainakin sijainnin suhteen aika mainiossa paikassa, kun auto on tällä hetkellä n. neljän kilometrin päässä sieltä. Ja tässä tämän päivän ihmettelyn tulokset:
Lykkäämällä painetta pyttyyn tulpan reiästä (pytty yläkuolokohdassa, venttiilit kiinni) ei oikeastaan tapahdu mitään, paine tuntuu pysyvän sisällä, ei äkkiseltään kuulunut suhinoita mistään. Puristuspainemittari puolestaan ei näyttänyt tuolle yhtään mitään edes mäntä öljyttynä (mittari toimii, testasin toisella sylinterillä).
--Ere
Lykkäämällä painetta pyttyyn tulpan reiästä (pytty yläkuolokohdassa, venttiilit kiinni) ei oikeastaan tapahdu mitään, paine tuntuu pysyvän sisällä, ei äkkiseltään kuulunut suhinoita mistään. Puristuspainemittari puolestaan ei näyttänyt tuolle yhtään mitään edes mäntä öljyttynä (mittari toimii, testasin toisella sylinterillä).
--Ere
Re: Yksi sylinteri tippui pelistä, vikakoodi P0303, mitähän...
No jopas
Tuo Johnin ehdottama seetin irtoaminen vois oikeastaan sopia tähän, siis jos se venttiili/seeti yhdistelmä sopii olemaan siellä kun mäntä on ylhäällä. Ja riippuu miten se seeti milloinkin asettuu, voi olla tiivis tai sitten vuotaa.
Jos näin on niin selviäisit kannen irroituksella ja sen korjauttamisella.
Tuo Johnin ehdottama seetin irtoaminen vois oikeastaan sopia tähän, siis jos se venttiili/seeti yhdistelmä sopii olemaan siellä kun mäntä on ylhäällä. Ja riippuu miten se seeti milloinkin asettuu, voi olla tiivis tai sitten vuotaa.
Jos näin on niin selviäisit kannen irroituksella ja sen korjauttamisella.