Automaatin väännönsieto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
pka
"Saabisti"
Viestit: 101
Liittynyt: Su Huhti 21, 2002 19:35
Paikkakunta: Suur-Tampere

Automaatin väännönsieto

Viesti Kirjoittaja pka »

Yleisesti ilmeisesti ollaan sitä mieltä, että OG9-3:n automaatin sietoraja on 400 Nm tiheillä öljynvaihdoilla? Koskeeko tämä kaikkia vaihteita, vai vain kahta isointa?

Tuossa tutkaili omassa laitteessa olevaa softaa ja siinä näyttää olevan aika reilut momentinrajoitukset 1-2 vaihteilla. Persdynonkin mielestä kiihtyminen parin ensimmäisen vaihteen ajan on aika "rauhallista" ja tätä tukevat myäs OpenSidin kertomat mAir lukemat eri vaihteilla.

Millaisia momentteja/ilmamassoja voi/kannattaa eri vaihteilla käyttää että normaaleissa renkaissa riittää vielä pito ja että laatikko voisi edes teoriassa pysyä nipussa? :roll:
Viimeksi muokannut pka, Su Loka 23, 2011 23:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.3T Aut '07
Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01
Saab 9000 Aero Man '97
"It wasn't very pretty, but god it was good."
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Automaatin väännönsieto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Omat kokemukset samasta laatikosta mutta T5 moottorinohjauksella eli pitää korreloida ahtopaineet noin suunnilleen vääntömääriin:
- ykkösellä paineraja noin 0,7 jolla vääntö jäänee johonkin 260-270Nm eikä yhtään enempää 215/45-17 renkaat tarvikaan, märällä asvaltilla turha yrittää. Yleensä seisovissa lähdöissä joutui hölläämään 3 tonnin jälkeen sutimista
- kakkosella täydet 1,4 bar joloin mennään kuivalla samoilla renkailla pidon rajamailla, hiukankin liukkaampi niin suttaa. Vääntö jossain 400Nm paikkeilla. Kiihtyvyys 0-100 6 sek pintaan koska kakkonen vetää johki 115km/h saakka aika saumattomasti
- kolmonen ja nelonen sama 1,4. Asiatuntijalta kuulostavan laatikkomestarin mukaan heikko kohta on turbiinilukko, kestävyyden kannalta parempi olisikin jos lukko ei menisikään päälle näissä täysvääntötapauksissa. Omassa käytössä se ei kuitenkaan koskaan rikkunut joten ei se ihan heiveröinen ole.

Ja jos se laatikko porsii niin multa löytyy DIY kamaa tolle laatikkotyypille, oma kun vaihtui takas manuaaliin keväällä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
JJVilzu
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Touko 18, 2010 21:36

Re: Automaatin väännönsieto

Viesti Kirjoittaja JJVilzu »

Mikähän tuo tiheä öljynvaihto voisi olla? Mikähän tehtaan suositus on? Mulla oli joskus A Omega samalla laatikolla, 1 kerran vaihdoin öljyn ja suodatimen 200tkm kohdalla ja 400 tkm ajettiin, ilman ongelmia. Mitä nyt laatikon öljynlauhduttimelle menevä putki ruostui kerran puhki ja alkoi laatikko öljyt huveta pikkuhiljaa. Huomasin, kun kesti, että vaihde meni päälle hitaasti siirtäessä D-asennolle. Uusi putkenpätkä maksoi muistaakseni silloin 80mk ja sen kun vaihtoi, lisäsi öljyn niin matka jatkui.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Automaatin väännönsieto

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

mulla itellä sid näyttää täyskaasul 420Nm sitä sitten tiedä paljon se heittää mair jotain 1300 kummankin puolen...öljyt oon vaihellu samalla ku koneeseen...hyvin on tää nykynen aski kestänny vs. 3edelliseen verratuna
9-3.1972
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Automaatin väännönsieto

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Turbiinilukko ei noissa Aisinin laatikoissa, ainakaan 4-vaihteisissa kovin hanakasti päällä pysy. Ilmeisesti se on todella heikkoa tekoa, koska muistelisin 9-5:ssä sen irrottaneen jo siinä ~280Nm tienoilla järkiään. Aerossa voi olla ehkä hieman tiukempi. TCM siis irrottaa lukon omatoimisesti. Muutoin kyseinen laatikko kesti kyllä 1250mg/C ilmamassat ongelmitta, eli reilut 400Nm.

Esim. tuossa omassa Audin ZF lootassa turbiinilukko pysyy päällä luistamatta vaikka sen kautta välittyy täydet 430Nm.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin