Ajatuksissa og9-3:n osto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja jarmop »

KAPU2 kirjoitti:Kyllähän tolla ajelee kun tekee perus alustarempat (iskarit jouset puslat vakaaja). Muita kalliimpia remppoja DI-kassu bensapumppu kytkin laatikko. Alkaa olla siinä iässä jo noi autot että suurin osa sais olla tehtynä jos meinaa autosta paljonkin maksaa. Niin ja ne etuiskarintolpat ruostuu. Eipä siinä kummempaa osta pois jos hinta kohdallaan.

Huohotusongelmat koskee T7 koneita eli 2000 alkaen poislukien 2000 matalapaine punaisella DI kasetilla. Lisäksi kaikki Viggenit ovat T7.
Olen ostamassa tulevana maanantaina 2,0t 154hp, 07/2000 vuosimalli. Onko tämä siis T5 ilman huohotusongelmia?
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

jarmop kirjoitti:
KAPU2 kirjoitti:Kyllähän tolla ajelee kun tekee perus alustarempat (iskarit jouset puslat vakaaja). Muita kalliimpia remppoja DI-kassu bensapumppu kytkin laatikko. Alkaa olla siinä iässä jo noi autot että suurin osa sais olla tehtynä jos meinaa autosta paljonkin maksaa. Niin ja ne etuiskarintolpat ruostuu. Eipä siinä kummempaa osta pois jos hinta kohdallaan.

Huohotusongelmat koskee T7 koneita eli 2000 alkaen poislukien 2000 matalapaine punaisella DI kasetilla. Lisäksi kaikki Viggenit ovat T7.
Olen ostamassa tulevana maanantaina 2,0t 154hp, 07/2000 vuosimalli. Onko tämä siis T5 ilman huohotusongelmia?
Juu on. T7-versiossa on 150hv.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Vilkaiset vielä että pellin alla näyttää suurinpiirtein tältä http://img818.imageshack.us/img818/1136 ... l2bn4r.jpg niin siinä sulla on ehkä saabin paras kone ;)
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja A-L »

Heinäkuusta saakka on tullut päristeltyä tuolla '03 matalapaineturbokolkulla ja eipä siinä paljoa mukisemisen aihetta ole. Luotettavasti on vienyt sekä miehen, tavarat että myös tankin tyhjäksi.
Itse kun olen enemmän silti mieltynyt vanhempiin Saabeihin, tuntui kylläkin ihan toisenlaiselta kun hiljattain ajelin useamman kilsan lenkin '84 Nopalla - ohjaus oli tunnokas, mutta Saabiksi nopea, sisämelu tuntui vähäisemmältä kuin kolkussa(joskin ajaessani soitin mökää yleensä sellaisella volyymilla, että eipä siitä rengasmeteliä juuri erota) ja, no, onhan niissä enemmän fiilistä, mikä on aina yksilöllinen juttu.
Mutta noin suhtkoht nykyaikaisena käyttöautona kolkku on kyllä ihan mainio, tavanomaisemmat huoltohommat on vielä tiettyyn pisteeseen asti melko helppoja enkä omastani ainakaan kummemmin ole ruosteita löytänyt, tosin tyypillisimpiin ruostepaikkoihinsa tutustuneena niistä pitää pesujen yhteydessä enempi huoltakin. Ohjaus voisi toki olla tunnokkaampikin ja alusta jämäkämpi, itse ajelen vakioalustaisella ja vakiorenkailla. Joihinkin taannoisiin satkuihin nähden auto tuntuu ajo-ominaisuuksiltaan lepsummalta, mutta harvemmassa pirssissä on toisaalta saanut yhtä mukavan ajoasennon. Hiljattain ajauduin autolla jostain syystä ajamaan pidemmän kuratielenkin enkä sen tuoksinassa kyllä tuntenut missään kohtaa, että auto ei olisi enää hallinnassani, vaikka tilannenopeudet välillä korreloivatkin kuskin idioottimaisuuden kanssa.
Ja kyllähän tuota ihan iloksensa katseleekin, vaikkei ng900:sta ulkonäöllisesti kovin merkittävästi eroakaan... mutta ainakin tarpeeksi, jos minulta kysytään.
Hankalaa silti näyttäisi olevan taianomaiset 250tkm ajetun moisen myyminen. Vähiin on jääneet kiinnostuneet kandidaatit.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Niin ja lisäyksenä vielä, että ei ne T7 koneetkaan ole huohotusongelmaisia, jos sinne on vaihdettu oikeanlaiset männät.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja jarmop »

Mitenkäs tuon 9-3:n automaattilaatikko on kestänyt? Onko niissä joitain perusvikoja, joita tarvitsisi etsiä tai kuunnella?
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

jarmop kirjoitti:Mitenkäs tuon 9-3:n automaattilaatikko on kestänyt? Onko niissä joitain perusvikoja, joita tarvitsisi etsiä tai kuunnella?
Syylärin sisäistä vuotoa ainakin. Toteaminen voi sitten olla astetta hankalampaa, omassa huomasin siitä kun seisoi pitemmän aikaa, niin laatikon alapuoli kostui glykolista.

Sain lopulta uutta syyläriä PCS:n kautta(turbon), kiitos vielä siitä. (ng900 kyseessä mutta sama vika molemmissa, en tiedä vaikuttaako tähän nesteen vaihdot ajallaan ts. korroosio kun ei tullut mieleen operoida sitä vanhaa auki silloin.. :? )

Muutenhan automaatit näissä on käsittääkseni melko ongelmattomia. Käytössäkin mielestäni hyvä.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Sellasta vielä mietin, että oliko näitä 9-3:ja saatavana myös manuaali-ilmastoinnilla? Muutamassa ilmoituksessa olen moiseen törmannyt, mutta sisustakuvat on olleet niin huonoja, tai niitä ei ole ollut lainkaan, että voisin niiden perusteella mitään päätellä. Joskus kun varsinkin autokauppojen ilmoituksissa lukee vähän mitä sattuu, niin siksi aloin epäillä..
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Lahti411 kirjoitti:Sellasta vielä mietin, että oliko näitä 9-3:ja saatavana myös manuaali-ilmastoinnilla?
On ollut. Jos on kyllin tarkka kuva, niin näkyy pienet napit siinä lämmönsäätöpanelissa. Tai kompura konehuonekuvassa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Ja acc:n erottaa myös kojelaudan päällä olevasta aurinkotunnistimesta.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kiitoksia kaikista tähän asti tulleista vastauksista ja vinkeistä!

Muutamia kysymyksiä vielä:
-Onkos tuo T7-kone siis 2-litrainen matalapaineturbo?
-Millainen 2,3-litrainen kone on käytössä?
-Katselin täällä olleen linkin kautta Wheeler Dealers'ia, jossa tekivät hammastangon kiinnityksen päivitystä. Onko tuo kiinnityspisteiden repeäminen oikeasti yleinen ongelma? En ole ennen asiasta kuullutkaan.
-Mikä noissa DI-kaseteissa kärvähtää? Mikä kasetin käyttöikä voisi noin suurin piirtein olla?
-Mitä eroja on S- ja SE-malleissa?

Muutamaa autoa olen käynyt katsomassa ja täytyy sanoa, että vaikka osaa autoista on selvästi kohdeltu kaltoin ja kilometrejäkin on kertynyt, niin ovat nämä koriltaan olleet huomattavasti parempia, kuin aiemmin himoitsemani Alfat. Muutenkin yleisfiilis on ollut tanakka ja siisti. Enpä ole noita Alfoja enää viitsinyt edes etsiä. Kai se sitten niin on, että kun kerran on Saabiin ihastunut, ei siitä helposti muuhun merkkiin tule lipsuttua... Niin kuin täällä foorumillakin on moneen otteeseen kirjoiteltu, tuntuu, että Saabin hinta/laatu/varustelu-suhde on aika ylivoimainen moneen muuhun merkkiin verrattuna.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

2.0 matalapaineturboa on myös T5 ja T7 on myös täyspaineisena. Erotat koneet DI-kasetin väristä ja T7 koneen tunnistaa myös ilmamassamittarista.

Ainakin tonnarissa 2.3 vapari oli ihan mukava kone ensiautoksi, 2.0 turboon verrattuna mukavampi kaupunkiliikenteessä selkeästi paremman alaväännön ansiosta. Ohituskiihtyvyys turbossa aivan eri luokkaa viidestäkympistä ylöspäin.

Tuo repeäminen koskee käsittääkseni vain oikealta ohjattavaa mallia, en ole kuullut että vasemmalta ohjattavissa olisi tätä tapahtunut.

DI kasetin käyttöikä oli omassa 13 vuotta.

SE-mallissa parempi varustelu. En tosin tiedä mitä kaikkea siinä on lisää vakiona vs S-malli.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

- T7 koneita saa 9-3 ja 9-5 autoissa useampana eri tehoversiona, 2 ja 2,3 litraisina ahdettuina teholukemat välillä 150-250hp vakiona.
- T7 2,0 matalapaine on 150 hp.
- T7:n nokat ja koneen muukin geometria tasapainoakseleineen ja Gt17 turboineen antaa T5:een verrattuna alhaisemmilla kierroksilla enemmän vääntöä vähemmillä värinöillä.
- 2,3 ahdettua ei ole kolkeissa kuin Viggeneissä alkuperäisenä.
- 2,3i vapari kolkeissa ja ngsatkuissa on alhaalta vääntävä mutta 2000 rpm:n jälkeen tehonnousun tunne loppuu siinä kun turbokone pukkaa painetta pyttyyn. Eli nurkka-ajossa 2,3 vapari on mukava vääntämään.
- Hammastangon kiinnityksen repeämiä en ole nähnyt vaikka aika monta kolkkia ja ngsatkua olen nähnytkin.
- DI kaseteissa kärvähtää elektroniikka, lämpö ikäännyttää komponentteja agressiivisesti ja poks. Keskimääräinen elinikä lienee 10v/200 tkm paikkeilla orkkislaatuisilla jos ei ole väärillä tulpilla pilattu kasettia sitä ennen.
- SE on enemmin varusteltu, turha kysyä mitä tarkkoja eroja on koska siitä tulee väittely. Varustepaketteja ja optioita on uutta tilatessa saanut ruksia melko vapaasti. Etsi, katso ja valitse sellainen mikä miellyttää.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

http://www.ajovalo.net/Mallit/Saab900.htm

Tuossa jutussa on melko paljon asiaa kolkin hankkimista harkitsevalle.
#3929
Saab 9-3 ss -05
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Lahti411 kirjoitti:Onko tuo kiinnityspisteiden repeäminen oikeasti yleinen ongelma? En ole ennen asiasta kuullutkaan.
Oikealta ohjastettavissa on ollut joissakin tapauksissa ongelmia, tarinaa löytyy mm. Brittifoorumeilta.
Vastaa Viestiin