automaattivaihteisto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Mitä automaattilootaa og9-3:ssa on ja miten ne ovat toimineet/kestäneet? Siis uskaltaako sellaisella lipastolla varustettua ostaa?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

AisinWarner AW50-40LE, nelipykäläinen sähköisesti ohjattu 90-luvulla yleisesti käytetty loota. Ei tuota kovin helposti ajamalla rikki saa kun vaan huolehtii öljyistä.
Tehoakin kestää paljon enemmän kuin vakiomottoreista sitä löytyy.
Joitain solenoideja noihin on vaihdettu kulutusosina. Öljynsuodatinta ei pysty vaihtamaan räjäyttämättä laatikkoa.
Jos koeajossa vaihtaa mukisematta niin osta pois ja vaihda heti öljyt jos ei ole luotettavaa merkintää edellisestä vaihdosta. Dexron III tason öljyt og9-3:n tomaattiin, 3,25 L.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Kiitokset tyhjentävästä vastauksesta.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Kokemuksia NG900 -94 autosta vuodesta 2000, ja 9-3 -02 autosta vuodesta 2005 perhepiiristä : automaattivaihteistojen kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa tai häiriöitä. Öljyt vaihdeltu siinä 40 tkm välein. Vaihteistot nimenomaan näitä nelivaihteisia, vanhemmalla mittarissa nyt vajaa 330 tkm. SEKALAISEN ajon kulutus yleensä 9 litran luokkaa, eli ei mitään talousihmeitä. Tuleva ajoneuvovero on aika iso, koska yhdistetty kulutus on ilmoitettu olevan yli 10 litraa - vanhemmat verotetaan tietysi saman painon mukaan.
matonet
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Touko 16, 2008 11:39
Paikkakunta: Espoo

Re: automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja matonet »

OG9-3 2.0t automaatti, ajettu 170 tonnia. Ei minkäänlaisia ongelmia laatikon kanssa, joskus nykäisee 3. vaihteen päälle tuntuvammin kuin muut. Öljyt vaihdeltu 110 ja 150 tkm.

Kulutus kaupungissa suht vakio 11 l ja maantiellä 100 km/h 8 litraa. Moottoritiellä kesällä 120-130km/h nousee reiluun 9 litraan.
Lukemat ajotietokoneesta, tankkausten perusteella lasketut korreloivat hyvin.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja saabracing »

ainut vika mitä olen kuullut/todennut:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=79737

-97 avolla oli ajettu 340tkm kun myin ja tomaattiin kerran oli öljyt vaihdettu PCS:n toimesta.

kerran syttyi tuo check gearbox- valo, joka johtui siitä, kun ylävesiletku räjähti ja nesteet tuli konetilaan. lootan liittimiin pääsi kosteutta ja aiheutti häiriön.

tutkin sillon tuota asentotunnistinta ja mitään vikaa siinä ei ollut, mutta purkamaan ei pysty helposti, jotenkin "liimattu"

auto kuivamaan ja vika poistui.

jos tomaatti vaihtaa nykien, niin moottorin tukikumit on rikki/väsyneet.

mulla meni kahteen kertaan kaikki kumit paskaksi.

laatikon puoleinen on liian heppone jo valmiiksi, dieselin kumi kuulemma kestävämpi, mutta ennemmin ostaa sitten jonkun taliafero vai mikä liene vahvistetun, jos hajoaa orkkikset.

kestoltaan todella hyvä loota :)
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Re: automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja jarmop »

Pysyykö teillä auto paikallaan tyhjäkäynnillä, vai lähteekö liikkeelle?
Mulla on ensimmäinen Saabin automaatti käytössä ja hämmästelen tuota ryömimistä.
Auton täytyy olla aika jyrkässä kulmassa, ettei liiku..esim. laivan ajoramppi.
Vaikuttaako öljyn laadun/merkin vaihto?
Ja tietysti vielä utelu siitä parhaasta lootaöljystä...
Kyseessä siis 9-3 2,0t A vm.2000
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja core2 »

Kaikki automaatithan haluavat vetää liikkeelle tyhjäkäynnillä kun jarrun laskee, se on normaalia.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Re: automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja jarmop »

core2 kirjoitti:Kaikki automaatithan haluavat vetää liikkeelle tyhjäkäynnillä kun jarrun laskee, se on normaalia.

Juu, olen kyllä automaateilla ajanut, mutta ne eivät ole vetäneet noin paljon, että ei meinaa kässärikään jaksaa pitää paikallaan.
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Sitten joko kässäri on normaaliin tapaan huonotehoinen tai sun tyhjäkäynti on melko korkeilla kierroksilla.

Öljyksi edullinen peruslaatu esmes Mobilt ATF320, rapiat 20e 4 litran kannu motonetsista esim
reilu 3 litraa vaihtuu eikä tee pahaa vaihtaa hetkisen kuluttua toiseenkin kertaan jos ei ole tietoa miten vanhat öljyt on.
Mittatikkua luetaan koneen käydessä ja lukemista edeltää vaihteiden rauhallinen läpikäynti että öljy täyttää vaihteiston kaikki sopukat.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Meillä pojan autossa nelivaihteinen automaatti ja auto 2,0t -00. Hyvin on pelannut ja vaihtelee ilman nykimisiä tms. Tehoja autossa lienee joku 200HP
# 419 Vesa Pohjalainen
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Re: automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja jarmop »

vesa67 kirjoitti:Sitten joko kässäri on normaaliin tapaan huonotehoinen tai sun tyhjäkäynti on melko korkeilla kierroksilla.

Öljyksi edullinen peruslaatu esmes Mobilt ATF320, rapiat 20e 4 litran kannu motonetsista esim
reilu 3 litraa vaihtuu eikä tee pahaa vaihtaa hetkisen kuluttua toiseenkin kertaan jos ei ole tietoa miten vanhat öljyt on.
Mittatikkua luetaan koneen käydessä ja lukemista edeltää vaihteiden rauhallinen läpikäynti että öljy täyttää vaihteiston kaikki sopukat.
Kiitos tiedosta.
Itse asiassa tuo tyhjäkäynti on viisarin verran alle tonnin ja sitä ensin itsekin ajattelin. Eihän se ole kuitenkaan säädettävissä, vai voiko jokin huoltamaton kohde nostaa kierrosnopeutta? (mm. ei merkintää lootaöljyn vaihdosta)
En ole vielä aukonut paikkoja, vaan olen vasta Finnlinesilla tulossa himaan...
Mesen ja Volvon tomaateilla kun jarrun löysää, niin lähtee tosi sievästi. Tämä taas melkein nykäisee.
Vaihtaa kyllä nätisti ja kiihtyykin kick downilla. Ajo parani jonkin verran tuossa A7 baanalla: http://youtu.be/gNO2T3RLSpc
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tyhjäkäynnin kierrokset on itse asiassa on säädettävissä softaa säätämällä.
Oliko T5 vai T7 kone, punainen vai musta kasetti, ilmamassamittari ?

Enemmänkin ne tyypilliset syyt korkeampaan kierroslukuun voi johtua imuvuodoista ja tuon ikäisessä tarkista kaikki alipaineletkut ja jos on T5 kone niin läppäkotelon takana pikkusorman vahvuinen evap-linjan letku, heti läppäkotelon tapsista lähteissä on tosi useasti halkeillut ja vuotaa selvästi.
Mut karvan alle tonni ei ole paljoa vielä, 850 on lämpimällä tavoite ilman vapaalla ollessa. Voi olla että öljyt kannattaa heti vaihtaa kahteen kertaan, kyllähän toi asinin 4-vaihteinen D päällä vetää selkeästi että jarrun päällä saa olla. Lisäksi kytkentärytkähdyksiin lisävaikuttaa moottorin tukikumit joista voi olla esimerkiksi aivan riekaeina akun alapuolella oleva tukikumi, kuten omassani 90 tkm kohdalla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Re: automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja jarmop »

vesa67 kirjoitti:Tyhjäkäynnin kierrokset on itse asiassa on säädettävissä softaa säätämällä.
Oliko T5 vai T7 kone, punainen vai musta kasetti, ilmamassamittari ?

Enemmänkin ne tyypilliset syyt korkeampaan kierroslukuun voi johtua imuvuodoista ja tuon ikäisessä tarkista kaikki alipaineletkut ja jos on T5 kone niin läppäkotelon takana pikkusorman vahvuinen evap-linjan letku, heti läppäkotelon tapsista lähteissä on tosi useasti halkeillut ja vuotaa selvästi.
Mut karvan alle tonni ei ole paljoa vielä, 850 on lämpimällä tavoite ilman vapaalla ollessa. Voi olla että öljyt kannattaa heti vaihtaa kahteen kertaan, kyllähän toi asinin 4-vaihteinen D päällä vetää selkeästi että jarrun päällä saa olla. Lisäksi kytkentärytkähdyksiin lisävaikuttaa moottorin tukikumit joista voi olla esimerkiksi aivan riekaeina akun alapuolella oleva tukikumi, kuten omassani 90 tkm kohdalla.
Kiitos,
Huomenaamuna cabbe nousee pukille ja joutuu syyniin ja toimenpiteisiin. Tarkastan samalla nuo tukikumit..alaspäin vaihtaessa ainakin rynkäyttää.
Nuo alipaineletkut olisi kyllä syytä lisätä vakio huolto-ohjelmaan. Mulla on ollut kaikissa "uudemmissa" Saabeissa niiden kanssa ongelmia. Kaikki vaan uusiksi samalla kertaa..ei maksa paljon, eikä ole paha homma. Katsotaan, miten tyhjäkäynti siihen reagoi.
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
ysikolme
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Ti Helmi 27, 2007 22:13
Paikkakunta: Vantaa

Re: automaattivaihteisto

Viesti Kirjoittaja ysikolme »

Automaatin merkkivaloa pukkaa käynnistettäessä. Palaa muutaman sekunnin ja sammuu. En ennen ole edes vastaavaa valoa nähnyt kojetaulussa. Tämä valo alkoi palaa, kun startti vaihdettiin ja kovilla pakkasilla n. 30 astetta. Nyt se syttyy välillä vaikka lämpimästä hallista starttaan. Ei koskaan pala ajaessa.
Vastaa Viestiin