Eberin kytkentä
Eberin kytkentä
Tulipa ostettua tollanen Eberspächer B5W bensalämmitin ja nyt on noi sähköhommat vähän hakusessa. Lämmitin on ollu - 89 tonnarissa jossa automaatti ilmastointi. Ja nyt se olis menossa tohon ng900T -94 joka on automaatti ilmastoinnilla. löytyskö keltään moiseen kytkentäohjeita tai kuvia omasta valmiista asennuksesta? Myyjä oli merkannut johdot ja sieltä löytyi jopa neljä johtoa jotka pitäs liittää puhalatimeen? Mut ei yhtään johtoa joka tulis acc nastaan? löytyykö keltään faktoja tähän asennukseen?
Minulla edessä sama homma mutta 9-3 autoon.
Ainakin 9-3:een saa (ostaa) jonkun kaapelisarjan, joka ei edes maksa paljon, jolla lämppärin sais kytkettyä yhteen auton kanssa, kannattaa kysyä tällaista lähimmältä saabmyyjältä, tai PCS:ltä. Varmasti helpottaa asennusta
Jos jollain on ohjeita tähän työhön, niin minuakin kiinnostais nuo ohjeet, aina kannattaa valmistautua huolella
Ainakin 9-3:een saa (ostaa) jonkun kaapelisarjan, joka ei edes maksa paljon, jolla lämppärin sais kytkettyä yhteen auton kanssa, kannattaa kysyä tällaista lähimmältä saabmyyjältä, tai PCS:ltä. Varmasti helpottaa asennusta
Jos jollain on ohjeita tähän työhön, niin minuakin kiinnostais nuo ohjeet, aina kannattaa valmistautua huolella
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Eberin kytkentä
Hetki näköjään aikaa kun kukaa non ottanut tähän ketjuun kantaa, mutta löytyipäs silti vanha topicci. Tosin "laskemalla kommentit / vastaukset" ..tuskimpa taitaa tulla apua, mutta yrittänyttä ei laiteta (vaimikäseoli).
Elikkäs löytyykö keltään suomenkielistä (tai eng) asennusohjetta eberille (hydronic) tai projekti kuvia kuinka joku on tämän itse asentanut? Valmista sähkösarjaa kun ei ole takataskussa, niin ajattelin johdotukset tehdä itse. Sidin kautta ohjaus.
Karkeasti laitteiston asennus jo hahmotettu (tosin ei tietoa vielä mistä kohin vesiletkut poikki ja eber väliin) mutta joku mutu olis hyvä saada tuohon piuhojen vetämiseen..
2piuhaa (ko) tuli sidin taate? (pinneihin?) ja yksi(kö) automaatti ilmastoinnin persuuksiin (pinniin?)
Elikkäs löytyykö keltään suomenkielistä (tai eng) asennusohjetta eberille (hydronic) tai projekti kuvia kuinka joku on tämän itse asentanut? Valmista sähkösarjaa kun ei ole takataskussa, niin ajattelin johdotukset tehdä itse. Sidin kautta ohjaus.
Karkeasti laitteiston asennus jo hahmotettu (tosin ei tietoa vielä mistä kohin vesiletkut poikki ja eber väliin) mutta joku mutu olis hyvä saada tuohon piuhojen vetämiseen..
2piuhaa (ko) tuli sidin taate? (pinneihin?) ja yksi(kö) automaatti ilmastoinnin persuuksiin (pinniin?)
Re: Eberin kytkentä
http://www.eberspacher.com/downloads/te ... manual.pdf
Jos Googletat, löytyy paljon, dieselin vastaavan olen huoltanut/putsannut/vaihtanut.
Jos Googletat, löytyy paljon, dieselin vastaavan olen huoltanut/putsannut/vaihtanut.
Re: Eberin kytkentä
Luulisin että dieselin eberi on acc:ssä ja sidissä samanlailla kytkettynä kuin bensakoneen.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Eberin kytkentä
ACC pin 3
SID pin 20
SID pin 20
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Eberin kytkentä
Kiitoksia. Eli kaksipiuhaa vedetään kabiinin puolelle.
Re: Eberin kytkentä
Tänään alko projekti klo 19:00. JA VOI HELV mitä ihmettelemistä ja osien pyörittelyä eka kertalaiselle! Toisaalta, niinkuin yks kaverus sano: "eihän se mitään rakettitiedettä ole". Niin eihän tuo olekkaan, mutta ihmettelyyn menee aikaa. Jonkinmoisten ohjeiden mukaan kun etenin, niin tänään sain 19:00-01:00 välisenä aikana aikaseks: Eberin telineen ->kiinnitys telineen valmiiksi, sen paikoileen, vesipumpun paikoilleen, itse lämmittimen kiinni sekä eberin johtosarjan tein/lunttasin valmiista johtosarjasta. Tosin siinä vasta liittimet eberille (4pin) ja bensapumpulle (2pin) ja huomenna oliskin mielenkiintonen päivä alkaa selvittämään että mihkä nämät loput 2 johtoa(pinniä ja maa) vedellään. Releelle kaiketi mutta vielä pitää selvitellä mikä väri millekki nastalle releessa ja mitkä viedään acclle ja sidille. Tai jos tuota en huomenna jaksa selvittää vielä niin sit on bensalinjan veto et bpumpun asennus ja vesiletkujen veto eberille.
Kuvasin joka helkkarin vaiheen, joten asennuksen valmistuttua lisäilen tarkemmat selvitykset kuvien kera joko tänne tai omaan projekti osiooni.
Ei voi kuin TOIVOA että asennuksen valmistuttua kaikki tämä oli sen arvoista!!
Kuvasin joka helkkarin vaiheen, joten asennuksen valmistuttua lisäilen tarkemmat selvitykset kuvien kera joko tänne tai omaan projekti osiooni.
Ei voi kuin TOIVOA että asennuksen valmistuttua kaikki tämä oli sen arvoista!!
Re: Eberin kytkentä
Sehän aika pitkälle riippuu tulevista talvista.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Eberin kytkentä
Nyt prk ei naurata enään! Jos joltain löytyy eberi jälkiasennettuna niin ilomielin ottaisin neuvoja vastaan releen kytkennästä! Ei prkl! Eberitä kun tulee huikeat 4piuhaa. Kaksi niistä menee bensapumpulle, yksi maihin ja sitte on eberin virrat ja väylätieto tjms. Acc ja ajastus sidistä lähtee hienosti päälle ja rele vetää mutta prkl eberi eikä bpumppu lähde vetään!!!
Re: Eberin kytkentä
Tuolta löytyy ohjeet.
http://www.preheat.eu/index.php?page=ohjeet
Tuo relehän ohjaa vain puhaltimen tai ACC yksikön päälle kun jäähdytysneste on lämmennyt tarpeeksi.
Värit luntattu kytkentäkaavasta.
Releen navoille:
30 -> ACC:lle napaan 3 musta/violetti
87 -> 12V 5A sulkkeelta (kaavassa 25A mutta ACC ohjaukseen suositeltu 5A)
87a ei kytketä ACC ohjauksessa
85 -> maa
86 -> Eberiltä musta/punainen
Nuo neljä johtoa jos alkuperäiset värit:
Punainen - 12V päävirta 20A sulakkeelta
Ruskea - maa
Keltainen - SID:in napaan 20
Musta/punainen releen napaan 86
Lisäksi:
Bensapumppu ruskea ja harmaa, napaisuudella ei väliä.
Vesipumppu - ruskea, + musta tai violetti jos väliliitin puuttuu.
http://www.preheat.eu/index.php?page=ohjeet
Tuo relehän ohjaa vain puhaltimen tai ACC yksikön päälle kun jäähdytysneste on lämmennyt tarpeeksi.
Värit luntattu kytkentäkaavasta.
Releen navoille:
30 -> ACC:lle napaan 3 musta/violetti
87 -> 12V 5A sulkkeelta (kaavassa 25A mutta ACC ohjaukseen suositeltu 5A)
87a ei kytketä ACC ohjauksessa
85 -> maa
86 -> Eberiltä musta/punainen
Nuo neljä johtoa jos alkuperäiset värit:
Punainen - 12V päävirta 20A sulakkeelta
Ruskea - maa
Keltainen - SID:in napaan 20
Musta/punainen releen napaan 86
Lisäksi:
Bensapumppu ruskea ja harmaa, napaisuudella ei väliä.
Vesipumppu - ruskea, + musta tai violetti jos väliliitin puuttuu.
- Pena #4422
- 9-3SE 2,0i Aut -98
- 9-3SE 2,0i Aut -98
Re: Eberin kytkentä
Kiitoksia kiitoksia kiitoksia ohjeista
Hienoa että avuliaita löytyy!!!
Kaavioiden selkamelskasta selvisi ja kuvista, että tämän minun
eberin ohjausboksi (aivot) ovat tarkoitettu väyläohjatulle eberille. Eli 03vm-> ja itsellä on 2000vm johon pitäisi saada releohjattu boksi.
Hintojakin selvittelin jo, ja preheat finland tarjosi aivot hintaan 290€.
Eli ohjauslaitteen vaihtamalla, saan eberini toimimaan. Ja uudet käyttämättömät väyläohjatut aivot ovat siis kaupan nyt. =)
Hienoa että avuliaita löytyy!!!
Kaavioiden selkamelskasta selvisi ja kuvista, että tämän minun
eberin ohjausboksi (aivot) ovat tarkoitettu väyläohjatulle eberille. Eli 03vm-> ja itsellä on 2000vm johon pitäisi saada releohjattu boksi.
Hintojakin selvittelin jo, ja preheat finland tarjosi aivot hintaan 290€.
Eli ohjauslaitteen vaihtamalla, saan eberini toimimaan. Ja uudet käyttämättömät väyläohjatut aivot ovat siis kaupan nyt. =)
Re: Eberin kytkentä
Nyt on uusi ohjainlaite kädessä.
Mutta muutama epäselvyys vielä tästä 8piuhan setistä mikä eberiltä tulee nyt.
Kujape laittoikin jo selkeästi ja tästä kait pitäisi saada jo kytkentä tehtyä, mutta tollolle ei aukea ihan täysin.
Eberiltä:
Punainen= Akulle +12V
Ruskea= Maa
Musta-punainen= Releen 86nastalle
Vihreä= Bensapumpulle???
Sini-valkoinen=???
Sininen= Acc releen kautta vai suoraan acc yksikölle???
Keltainen= Sidille suoraan
Musta-valkoinen=???
Mutta muutama epäselvyys vielä tästä 8piuhan setistä mikä eberiltä tulee nyt.
Kujape laittoikin jo selkeästi ja tästä kait pitäisi saada jo kytkentä tehtyä, mutta tollolle ei aukea ihan täysin.
Eberiltä:
Punainen= Akulle +12V
Ruskea= Maa
Musta-punainen= Releen 86nastalle
Vihreä= Bensapumpulle???
Sini-valkoinen=???
Sininen= Acc releen kautta vai suoraan acc yksikölle???
Keltainen= Sidille suoraan
Musta-valkoinen=???
Re: Eberin kytkentä
Itse vastaten.. (lainaten toisen henkilön kommenttia): "käytettävä saabin omaa kytkentä kaaviota".
Ja tällä ohjeellahan homma rupes pelittään!
Lisäilen myöhemmin illalla kuvat ja kaaviot.
Ja tällä ohjeellahan homma rupes pelittään!
Lisäilen myöhemmin illalla kuvat ja kaaviot.
Re: Eberin kytkentä
Nostetaas vanhaa aihetta kun alkoi itselläkin pyörimään mielessä eberin lisäys
Tästä ja vanhemmista ketjuista löytyikin aika kattavasti tietoa mutta mistään ei oikein tarkkaa tietoa löytynyt että kuinka mahtaa saabin alkuperäinen webasto/eber ottaa polttoaineensa? WIS/EPC ei paljoa auttanut, 9-5:lla ilmeisesti tankilta asti omalla annostelupumpullaan mutta 9-3 taitaa olla jokin eri ratkaisu? Haaroitus polttoaineen paluuletkusta Tarkoituksena olisi tehdä mahdollisimman alkuperäistyylinen asennus.
Muuten tuo lienee suhteellisen suoraviivainen asennus, vesisyöttö lämppärin letkuun saabin oman takaiskuventtiilin avulla ja päälle/pois -ohjaus SID:illä (vaatinee ohjelmoinnin tech:illä), sisätilapuhalluksen ohjaus ACC:n pinni 3 avulla?
Lämppäriksi kaavailin Eberin B5W SC:tä
Edit: Itse itselleni vastaten, http://www.saabdocs.com löytyi asennusohjeeet.
http://tinyurl.com/webastoohje
Vaatinee siis sisäisellä säiliöllä olevan mallin (Webasto BW50) tai välisäiliön väkertämistä jos meinaa paluuletkusta ruokkia lämmitintä
Tästä ja vanhemmista ketjuista löytyikin aika kattavasti tietoa mutta mistään ei oikein tarkkaa tietoa löytynyt että kuinka mahtaa saabin alkuperäinen webasto/eber ottaa polttoaineensa? WIS/EPC ei paljoa auttanut, 9-5:lla ilmeisesti tankilta asti omalla annostelupumpullaan mutta 9-3 taitaa olla jokin eri ratkaisu? Haaroitus polttoaineen paluuletkusta Tarkoituksena olisi tehdä mahdollisimman alkuperäistyylinen asennus.
Muuten tuo lienee suhteellisen suoraviivainen asennus, vesisyöttö lämppärin letkuun saabin oman takaiskuventtiilin avulla ja päälle/pois -ohjaus SID:illä (vaatinee ohjelmoinnin tech:illä), sisätilapuhalluksen ohjaus ACC:n pinni 3 avulla?
Lämppäriksi kaavailin Eberin B5W SC:tä
Edit: Itse itselleni vastaten, http://www.saabdocs.com löytyi asennusohjeeet.
http://tinyurl.com/webastoohje
Vaatinee siis sisäisellä säiliöllä olevan mallin (Webasto BW50) tai välisäiliön väkertämistä jos meinaa paluuletkusta ruokkia lämmitintä
9-3 -01 Business