Ajatuksissa og9-3:n osto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Jos joku vaan viitsii käydä tuota Haminan autoa katsomassa, niin olisihan se kiva kommentteja kuulla. Minua kiinnostaa lähinnä korin ja moottorin kunto. Jotain pientä ropaamista esim. sähkölaitteisiin ja alustaan tms. voin kyllä tehdä, enkä oletakaan, että tuon hintainen auto olisi täydellinen.
Mitä eroja noissa etelän vientimalleissa on verrattuna pohjoisiin oloihin tehtyihin? Onko esim. lämppäri tehottomamapi?
Mitkäs nuo vanteet mahtavat olla? Sopivat minusta aika kivasti 9-3:een.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Voidaan Jyrchi:n kanssa käydä sitä kattomassa, kun on tosiaan ihan tässä hollilla tuo auto. Laitan yv:llä sulle numeron niin helpompi puhelimen välillä kertoa autosta.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Suabikas
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2010 20:30
Paikkakunta: itä-uusimaa

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja Suabikas »

Moro.
Tähän sitä on taas tultu,eli kaikkien pähkäilyjen jälkeen auto vaihtui,ja taas tuli sitten :saab: ,vaikka muutakin tarjontaa on yllin kyllin. 8O
Ajatuksissa siis on kuitenkin päällimmäisenä ollut saab,siitä ei pääse mihinkään :)
ng 900;sen jälkeen tuntuu tutulta ja varmalta tuo nykyinen perusmallin og-93 :wink:
Täytyy vaan toivoa että merkki jää vielä maailmankartalle... :!:
Autolla on kilometrejä jo runsaanlaisesti,päälle 300tkm.
Huohotinpäivitys pitäis tarkistaa,tosin ei turbottomissa koneissa liene niinkään ongelma,olen käsittänyt(?),ja öljyt kun vaihtelee kympin välein,luulis että hyvin menee,kun on tuohonkin asti menty.
Pientä häikkärää matkustamon puhaltimessa näin ensituntumalta on,nelosasento ei pelaa,ja muutkaan asennot ei aina meinaa pelittää.(oiskohan siinä säätö namikassa vika?)
Peruskauraa lienee myös ajotietokoneen näytön pikselien katoaminen,tosin mulla ne ilmestyivät takaisin,lienee ollut kosteuden aiheuttaamaa häikkää. :roll:
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Sain järjestettyä aikaa vielä parin auton tsekkaamiseen. Kävin katsomassa aikaisemmin mainitsemani Haminalaisen mustan Coupén ja Kotkan autohallissa myytävänä olevan 5-d SE:n. Haminalaisella hintaa 2599 euroa ja Kotkalaisella 3850.
Musta coupé on matalapaine turbo ja kivana varusteena siinä olisi kattoluukku. Myös alustaa on hieman madallettu ja autossa on siihen mielestäni oikein mukavasti sopivat BBS:n vanteet. Auton korissa ei ole ruosteita esim takaluukun reunassa tai muissa tyypillisissä paikoissa, mutta kori on muuten vähän nuhjuinen. Pieniä kolhuja on siellä täällä ja kevyitä naarmuja myös. Eli fiksaamista vaatisi ehdottomasti, että ruosteet pysyvät loitolla. Ikävämpi juttu olikin sitten oikean kyljen loiva lommo, jota en edes aluksi huomannut, mutta kiertäessäni autoa kauempaa, huomasin, että kylki peilasi kummallisesti. Todennäköisesti tuon lommon saa kuitenkin oikaistua, sillä pahmpaa vekkiä ei tuossa näkynyt. En ajanut autoa, mutta mikäli tekniikka on kunnossa olisi tässä mielestäni oiva kohde fiksausta harrastavalle. Itselläni ei nyt tuohon ole innostusta.
Tummansininen SE oli kohtalaisen ryhdikäs ja vain toisen takalokasuojan saumassa oli vähän kuplimista havaittavissa. Ajovalon pesurit oli poistettu ja auto oli vähän surullisen näköinen seisoessaan pihalla likaisena muitten autojen puristuksessa. Sisusta oli kohtalaisen siisti, vaalea beige, mutta takatuhkis oli korjattu ilmastointiteipillä, mikä ei anna oikein vakuuttavaa kuvaa huolenpidosta... Äänentoistoa on paranneltu, mutta kohtuu siistit viritelmät eivät saaneet minua innostumaan -mahdollisimman räpeltämätöntä yksilöä kun etsin. Kauppaan jäi tämäkin.
Luulenpa, että ensi viikonloppuna minulla kuitenkin on jo auto! Yhden oikein kivan matalapaineturbon olen käynyt koeajamassa ja kyllä se alkaa vaikuttaa parhaalta vaihtoehdolta. Pidetään peukkuja, että tärppää!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Jes, uusi Saba vihdoin hankittu.
Tässä entisen (ja sen ainoan) omistajan otos autosta, kun se oli juuri hankittu:
Kuva
Malli on turbo jubilee ja värinä metallinhohto ruskea. Tuo onkin lempivärini niistä, mitä OG9-3:een on ollut tarjolla. Sisustus on tumma puolinahka, mikä ilmeisesti on jubileen perusvarustusta. Auto on siis ollut yhdellä omistajalla uudesta asti ja siitä on pidetty mitä ilmeisimmin hyvää huolta. Huolloista ja kulutuksesta esim. on pidetty kirjaa koko ajan. Onhan tuossa ihmettelemistä, kun on tottunut noilla 70-lukuisilla ajelemaan :D
Ainoa pikkuvika, mitä autosta löysin, on radion valojen toimimattomuus. Onkos kukaan moista korjannut? Kyseessä siis alkuperäinen integroitu CD-soitin/radio.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Suabikas
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2010 20:30
Paikkakunta: itä-uusimaa

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja Suabikas »

8) Aina se :saab: säväyttää...komee :mrgreen:
Eiköhän siellä radiosysteemin takana ne lamput ole,kunhan saat sen vaan eka irti 8O
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 808
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Onnea hyvästä valinnasta! Komean näköinen on!
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja tturku »

Komee on ja kohtuu harvinainen väri vielä! Onnea uudelle omistajalle ja hyviä ajokilometrejä
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kauniimpaa korimalliakin näkyy olevan. :P Ilmeisen hieno löytö.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kiitokset kaikille toivotuksista!
Rattivaihde kirjoitti:Kauniimpaa korimalliakin näkyy olevan. :P Ilmeisen hieno löytö.
Kolmiovinen oli mulla haaveissa, mutta tarjontaa oli yllättävän vähän. Suomessa kait ajateltiin käytännöllisyyttä Saabia ostettaessa. Muualta Euroopasta olisi näitä sporttisia coupé'ita löytynyt helpommin. Onneksi ei tarvinnut kuitenkaan lähteä merta edemmäs kalaan!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Jatkanpa nyt tähän näitä kyseistä autoa koskevia kyselytä ja huomioita.
Kyseessähän on matalapaineturbo ja omistaja ei ole teettänyt autoon huohotinpäivitystä. Öljynvaihdot on suoritettu tiuhaan ja autoa on säilytetty lämpimässä tallissa. Siksipä moottorissa ei ole ongelmia ollut. Myös oman ajokokemuksen mukaan moottori tuntuu puhdikkaalta ja käy pehmeästi. Kannattaisiko tuo päivitys kuitenkin tehdä? Minulla kun ei tallipaikkaakaan ole -tolppa sentään löytyy.
Entinen omistaja kertoi, että Check engine- valo on alkanut välillä palaa. Vikakoodi ei ole tiedossa, mutta se on tarkastettu ja ongelma kuulemma liittyy moottorin sammutukseen. Osaisikohan joku suoriltaan sanoa, mistä voisi olla kyse? Katsastuksesta auto on mennyt tästä huolimatta puhtain paperein läpi, eli ainakin päästöarvojen pitäisi olla kohdallaan.
Autolla on ajettu 240000km ja sitä on huollettu aina näihin päiviin asti ohjeiden mukaan. Niinpä autossa on edelleen paljon alkuperäisiä osia paikoillaan esim. alustassa ja mm. turbo on yhä alkuperäinen. DI-kasetti on sentään vaihdettu, kuin myös katalysaattori (kärvähti sytkäongemien vuoksi). SID on korjautettu ja kaikki pikselithän tuossa näyttävät olevan tallella. Mitä paikkaa näillä kilometerillä kannattasi alkaa pitää silmällä?
Ex-omistaja kertoi myös, että kun auto oli uusi, siinä roikkui alustassa yhä tehtaan jäljiltä joitain kokoonpanolappuja, joissa tekstit viittasivat Aeroon. Onko Jubileeta ollut mahdollista tilata Aeron alustalla? Minustakin auto tuntuu tanakammalta, kuin useimmat 9-3:t joita ehdin koeajaa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
j-k
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 21:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja j-k »

Morjens!

Onkohan kukaan käynyt katsomassa tuota Kotkassa sijaitsevaa turboa: http://www.nettiauto.com/saab/9-3/4621769

Tunnistaako joku vanhakseen ? Jännä malli kun on vaaleet nahat.
9-3 2.0t AT -01 stg1
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja tturku »

On tuon värisiä nahkoja tullut vastaan useita. Tosin suomiautoissa harvemmin näkee nahkoja...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin