Pola kirjoitti:Ei paha ollenkaan. Sveitsiläisellä linkkuveitsellä saa muovit irti ja turvavyön uutta vastaavaan kuntoon Ei ole kuin muutaman minuutin homma, voin suositella kaikille lämpimästi
Voisitko valaista miten turvavyön saa uutta vatavaan kuntoon noin helposti? Itelläni kans kelautuu huonon puoleisesti
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Ei oo paha purkaa pystytolpan ylempää muovisuojaa. Vähän ruuvimeisseliä väliin, kammeta auki ja vetästä ylöspäin pois hahlosta koko osa. Mulla veti tosi hyvin vyön kun kokeili ennen ylempää lenkkiä, joka pitää puhdistaa. Ei sattunu olee vaan ohutta liinaa mukana et ois onnistunu vyön välistä. Pitänee irrotella tänään koko lenkki lämpimäs hallis ja puhdistella huolella, Fairya peliin
Passat TDI 90hv farkku paku
ex: Saab 9-3 (200hv) -99 SE "Pre Aero"
Joo, siis tuo muovi tuosta lähtee itsellä ainakin ihan vaikka sormineen. On muistaakseen palkin etu- ja takapuolelta yhteensä neljällä muovinipsulla kiinni. Käytin rautalankaa jonka pujotin tuosta turvavyönlenkistä läpi, jolla samaan tapaan kun tolla jonkun käyttämällä liinalla veteli pitkin lenkkiä, sai likakokkareet irtoamaan ilman että mitään osaa tarvitsi irroittaa. Eli tuon koko ongelmanhan aiheuttaa tuollainen musta epämääräinen töhnä jota kertyy ajan kanssa turvavyön lenkkiin ja jarruttaa näin ollen vyön kulkua.
Tänään tein laiskalle kuskinvyölle (ei vetäytynyt ollenkaan) seuraavan tempun:
-Suojamuovit irti
-Imurilla koko b-pilarin matkalta moskat pois
-Vyöstä kiinni näkyvästä osasta ja siitä joka kulkee normaalitilanteessa piilossa muovin sisällä, luja ote ja vetelin edestakaisin, niin että ylälenkki "hiertää" kannattimen hahlossa, moskat tippui pois ja nyt vyö vetää paremmin ku hyvin
-Loppukäsittely koko vyölle kostealla kankaalla
-Suojamuoveissa olevien "putsauskarvojen" (jotka kylläkin yhtä tyhjän kanssa) imurointi
Ja loppuviimein oivallus että tuli turhaan panikoitua koko vyön vaihtamisesta: Priceless.
Puhdistus tehty ja taas vetää. Paskaa juurikin siinä ylemmässä lenkissä jonka läpi vyö menee. Rätillä ei lähde kaikki moska, koska kovettunut ja täysin samanväristä sen lenkin kanssa. Puutikku tai pieni ruuvari hyvä rassausväline siihen rakoon.
Kiitos edellisille kirjoittajille ohjeista, taas säästyi aikaa kun tiesi heti mitä pitää tehdä.
Omassa turvavyössäni ongelmana oli se, että itse vyö oli kovettunut kauttaaltaan melko jäykäksi ja ei-rullautuvaksi. Eli linkkuveitsellä moskan kaapiminen ei toiminut, ei myöskään fairy-vesi, joka kyllä poisti liat vyön pinnasta mutta vyö oli edelleen kuin kuiva 'korppu'.
Ongelma ratkesi Wurthin silikonisprayllä jolla pyyhin kaikki vyöt. Ja ovat kuin pakasta vedetyt! Saapikas nuortui 5v käsittelyn johdosta. Suosittelen lämpimästi.
jääköhän silikonispraystä tahmaisen tuntuiseksi, tarttuuko vaatteisiin mitään, mitenkähän olisi teflon spray. Mutta ensin pitää kokeilla tuon silmukan putsausvaikutus.
----------------------------------------
eilen juuri vetäsin wurthin jotain ?HH? 2000 sprayöljyä antenniin joka oli jumissa, jäi kuivuttuaan ihan tahmaiseksi, ei soveltunut ollenkaan kyseiseen kohtaan, putsaus asetonilla ja glykolipyyhintä auttoi.
eli OPETUS::
Niin monenlaista tököttiä myydään, jotta jos vääränlaista laittaa paikkaan, mistä sitä ei pääse poistamaan, niin paha on paikka. pitäisi aina tehdä koetyö uusien aineiden kanssa.
Oven lukkoonkin ( johon sen varsinaisesti ostin, mutta en onneksi ehtinyt roiskia), jos tuollaista "tahmatassua" laittaa, niin jaksaakohan ne hentoset jouset enää liikutella lukon osia ( joissa on osittain limissä liikkuvia/ kitkaavia levyjä).
Jos ei niin hauskaa on tarjolla yllin kyllin.
Viimeksi muokannut stara, Ma Tammi 02, 2012 21:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
No 300 tkm ajetussa kolkissa ei auttanut sen lenkin huolellinenkaan putsaus pelkästään vaan juurikin ihan glymin vinyyli/kumihoitoaineella pyyhin myös vyön pinnan niin johan alkoi luistamaan.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Samaa vikaa ilmeni omassa kuskin vyössä.
Putsaus kostealla liinalla itse vyölle (koko matkalle mitä ulos tuli), MUTTA unohtu raapia tuo lenkki vaikka kotelon purinkin niin että pääs joka puolelle käsiks. Mutta nyt taas jumittaa (tottakai kun ei kerralla tehnyt kunnolla), eli ens kerralla lenkkikin puhtaaksi sekä joku (vaikkapa vesan mainitsema) käsittelyaine vyölle.
stara kirjoitti:jääköhän silikonispraystä tahmaisen tuntuiseksi, tarttuuko vaatteisiin mitään, mitenkähän olisi teflon spray. Mutta ensin pitää kokeilla tuon silmukan putsausvaikutus.
----------------------------------------
eilen juuri vetäsin wurthin jotain ?HH? 2000 sprayöljyä antenniin joka oli jumissa, jäi kuivuttuaan ihan tahmaiseksi, ei soveltunut ollenkaan kyseiseen kohtaan, putsaus asetonilla ja glykolipyyhintä auttoi.
eli OPETUS::
Niin monenlaista tököttiä myydään, jotta jos vääränlaista laittaa paikkaan, mistä sitä ei pääse poistamaan, niin paha on paikka. pitäisi aina tehdä koetyö uusien aineiden kanssa.
Oven lukkoonkin ( johon sen varsinaisesti ostin, mutta en onneksi ehtinyt roiskia), jos tuollaista "tahmatassua" laittaa, niin jaksaakohan ne hentoset jouset enää liikutella lukon osia ( joissa on osittain limissä liikkuvia/ kitkaavia levyjä).
Jos ei niin hauskaa on tarjolla yllin kyllin.
Tuossa Wurth Sabesto silikonisprayssa on pullon kyljessä suurehko kuva juurikin auton turvavyöstä, sen takia uskalsin käsitellä sillä sokkona kaikki vyöt. Taitaa olla samaa ongelmaa muissakin automerkeissä..
Vöitä kun käsitellään,niin miten ootte saaneet parhaiten vyön vapautus nappulan pelaamaan,saa nimittäin aika kovaa painaa,että aukasee turvavyön
Mitään öljyä ei oikeen viittis laittaa,ettei tahri paikkoja,täytys kai kokeilla imurointia ja jotain haihtuvaa putsi-sprayta,ehkä auttaa...
Kävipä niin, että 9-3 2004 convertiblesta lakkasi yhtäkkiä ja yllättäen kuskin vyö vetämästä sisään. Eli ihan dead. Purin sen verran penkkiä (tässähän vyömekanismi on penkissä), että sain mekanismin esiin. Ei vedä yhtään. Siis ihan löysänä. Ei siis ole mikään puhdistushomma.
Saiskohan tuota jotenkin elvytettyä? Siinä on kauheat do not open -ukaasit, joten en avannut itse vyömekanismia. Mikähän avuksi? Autollajan ei voi nyt ajaa kun ri ole kuskilla vyötä. Ebayssa käytetyt varaosat maksaa mansikoita ja joutuisi odottelemaan viikon varaosaa... Huoltaako noita joku liike?
EDIT: Vähän väärällä alueella näemmä kyselen, kun haulla tulin suoraan topicciin. Mut ehkä täältäkin apua löytyy...
Jostain autosta jäi vyö tuolleen nakeliin. Sain sen eloon rajulla vyön nykäyksellä. Mekanismi siis oli jotenkin mennyt "yli" ja kunnon nykäys auttoi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01