takalasi tipahti, mikähän ja kuinka kallis osa sieltä meni

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Mataz
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: To Loka 28, 2010 22:16
Paikkakunta: Tampere

takalasi tipahti, mikähän ja kuinka kallis osa sieltä meni

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Elikkäs toinen takasivulasi tipahti alas kun löi oven kiinni. Ei nitkahtanut vain toisesta reunasta, vaan meni suoraan. Moottori pyörii molempiin suuntiin,mut lasi ei hievahda. Lasin sai kyllä käsin nostettua helposti ylös ja pysyy kiinni nyt sisäpuolelta jesarilla. Mutta kysymys kuuluukin: mikähän siellä meni?
Hyviä arvauksia otetaan vastaan.

Haulla löytyi tietoa jostain pallonivelestä, joku puhui femman kohdalla jostain rullista jotka hajoaa ajan myötä... Mutta nää tais koskea etulaseja. Onko takana samantyyppinen mekanismi? Kyselen tässä ihan vaan sillä, että tietäs valmistautua henkisesti kun huomenna purkaa ovipahvin.

Pitikin mennä just eilen toteemaan kaverille, että saabi on toiminu kun unelma tän vuoden ajan kun se on perheessä ollut... :D
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: takalasi tipahti, mikähän ja kuinka kallis osa sieltä meni

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ti#p729563

Tuolla osviittaa. Itselläni on sama vika ja lasi laudanpätkällä tuettuna ylös. Pitäisi joskus korjata, en vaan vielä oo saanut aikaiseksi miettiä miten.
#3929
Saab 9-3 ss -05
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: takalasi tipahti, mikähän ja kuinka kallis osa sieltä meni

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

joko hissin pääty petti ja vaijerikarkuteillä
taikka rulla petti
helppokorjata kun osat on kotona :)
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Mataz
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: To Loka 28, 2010 22:16
Paikkakunta: Tampere

Re: takalasi tipahti, mikähän ja kuinka kallis osa sieltä meni

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Noniin, se muovikikkare pysty- ja vaakakiskon väliltähän sieltä oli haljennut.. :cry:

Sain ikkunan pönkättyä oven sisästä niin että pysyy kiinni, ja kokeilin nyt huvikseni liimata epoksilla tuon liukuosan kokoon mekanismin paikallaan ollessa. Ajoin moottorilla liitoksen kireään, kun pakka pysyi kasassa alaspäin ajaessa, lohkeama oli sellaisessa kulmassa.

Pitää parin päivän päästä kokeilla ottaa tukea pois ja kokeilla kestäiskö liimaus. Tuskinpa, mutta kokeillaan nyt! :D

Pitää nyt kytätä ruttu-tukun sivuja jospa sinne ilmestyis jossain vaiheessa tuollainen nostin. Tosin en taida olla ainoa semmoisen tarpeessa. :D Vissiin ominaisuutena näissä, että tuo korkkaa jossain vaiheessa. Mitähän noista yleensä pyydetään?
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
Mataz
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: To Loka 28, 2010 22:16
Paikkakunta: Tampere

Re: takalasi tipahti, mikähän ja kuinka kallis osa sieltä meni

Viesti Kirjoittaja Mataz »

On tää vaan mahtava foorumi, heti tulee tarjouksia! ;) Yksi hyvä syy (muiden joukossa) olla saabisti on tän foorumin olemassaolo. :D
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
Mataz
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: To Loka 28, 2010 22:16
Paikkakunta: Tampere

Re: takalasi tipahti, mikähän ja kuinka kallis osa sieltä meni

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Kiitos vesa67 nopeasta reagoinnista. Nyt on uusi nostin hommattu, vielä kun jaksais käydä laittamassa kiinni. :) Nostin on ng900:ssa siis sama kuin kolkissa.

Ajattelin laittaa tähän vähän ohjetta kootusti kuvien kera, kohtalotovereita saattaa joskus kiinnostaa. :wink:

Eli ehjä nostin on tämän näköinen
Kuva

Kuvassa ympyröitynä osa, joka oli itsellä antanut periksi.

Kuva hajonnessan osasta
Kuva

Ympyröitynä kohdat josta muovi on antanut periksi. Materiaalia tuossa on säästelty, yhteensä alaa ehkä neliösenttimetri. Koitin tuota liimailla tosiaan kokoon. En ole vielä ottanut kiiilaa pois, joten liimauksen onnistumisesta en osaa kertoa, mutta kun vaihdan tuon uuden koneiston joka tapauksessa, niin eipä tuolla väliä. Ajattelin kuitenkin tehdän niin, että kun vaihdan uuden, niin kuormitan tuota liimattua osaa oikein urakalla ja katsoa kestääkö. Sittenpähän tiedetään pystyykö sen liimalla ehjäämään. :D

Nostin on ovessa viidellä niitillä kiinni. Poraa niitit pois, ja tuon kyseisen osan saa liukumaan vaakakiskon takapäästä pois kun laskee ikkunaa hieman nostinyksikön jo irti ollessa. Eli siis jos ikkuna on siis teipattu/pönkätty yläasentoon, niin siinä asennossa tuo ei suostu liukumaan loppuun saakka pois. Sitten vain uusi käänteisessä järjestyksessä takaisin, kiinni pulteilla/muttereilla tai jos haluaa hifistellä niin pop-niiteillä kuten alunperinkin. Liukupintoihin hyvä laittaa rasvaa samalla vaivalla. Ja kun kerta ovipahvi on irti, niin samalla hyvä rasvata myös lukkorakenteen liikkuvat osat. Ei jumita sitten pakkasilla autopesun jälkeen niin helposti. ;)

Selvis tätä tutkiessa myös, että joskus noista hajoaa nuo vihreät rullat. Silloin ei tarvii vaihtaa koko mötikkä, vaan rullia saa ainakin marmorilta, eikä maksa vissiin kun eugenin verran kipaleelta. Myös ebaysta löytyy.

Joskus näistä myös kuulemma irtoaa vain tuo jälkimmäisessä kuvassa osan taakse jäävä muovinen liukuosa kiinnityksistään. Silloin ei tarvitse kuin painaa osa takaisin palloniveleensä ja homma toimii taas. Tosin jos se pääsee irtoamaan, niin sehän on silloin väljistynyt ja niinpä se irtoaa kyllä tod. näk. uudestaankin.

Ja niille jotka eivät halua korjata, vaan tyytyvät kiilaamaan: sopiva kiilan pituus ikkunan alareunasta oven pohjalla olevaan vaimennestyroksiin on 45cm. Kahvallinen ikkunaimukuppi ja kuormaliina vedettynä karmin yli helpottaa työtä. :mrgreen:
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5869
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: takalasi tipahti, mikähän ja kuinka kallis osa sieltä meni

Viesti Kirjoittaja tturku »

Noniin, Tällä kävi vastaavalla tavalla. Ikkunoita rapsuttaessa huomasin, että takaikkuna on noin 4 cm auki ja sitä sulkemaan, no äänet kuuluu mutta ikkuna ei liiku. Mulla on kanssa se liukuosa korkannut, joka myös viestin aloittajalla. Onkos jollain tarjota uutta osaa? Vasemmanpuoleinen takaovi kyseessä. Auto siis og9-3 5d 2.2tid SE -00
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Re: takalasi tipahti, mikähän ja kuinka kallis osa sieltä meni

Viesti Kirjoittaja LR »

tturku kirjoitti:Noniin, Tällä kävi vastaavalla tavalla. Ikkunoita rapsuttaessa huomasin, että takaikkuna on noin 4 cm auki ja sitä sulkemaan, no äänet kuuluu mutta ikkuna ei liiku. Mulla on kanssa se liukuosa korkannut, joka myös viestin aloittajalla. Onkos jollain tarjota uutta osaa? Vasemmanpuoleinen takaovi kyseessä. Auto siis og9-3 5d 2.2tid SE -00
YV:tä laitettu! =)
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5869
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: takalasi tipahti, mikähän ja kuinka kallis osa sieltä meni

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kiitos kaikille apua tarjonneille, homma hoidossa, uusi nostinkoneisto löytyikin sopivasti täältä lähistöltä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin