Ensimmäinen autoni: 9-3 2.0t TurboJubilee

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
ponkelo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 14:28
Paikkakunta: Tampere

Ensimmäinen autoni: 9-3 2.0t TurboJubilee

Viesti Kirjoittaja ponkelo »

Ostin ensimmäisen autoni toissa päivänä: 240 000km ajettu -02 TurboJubilee. Suoraan siis SAAB-kerhoon! Turbo aikoinaan vaihdettu, muuta suurempaa ei ole tehty. Huoltoja näytti olevan tehty laiskanlaisesti, viimeisin öljynvaihtokin 60 000km sitten... Viimeisintä huohotinpäivitystä ei ole tehty, joitakin letkuja ilmeisesti on vaihdeltu (kuva alla).

Autossa on pari ongelmaa: edellä mainittu huohotinsysteemi sekä pakkivalot ei toimi. Ostin pakkivalojen katkaisimen motonetistä, mutta en tahdo löytää viallista katkaisijaa konepuolelta. Lisäksi olen huomannut että käynnistäessä auton sisään tuleen bensan/öljyn katkua.

Kuva

Venttiilikopan yläkulmasta lähtevään letkuun on laitettu suojaeristettä, tarkemmin tutkittaessa letku ei päädykään mihinkään! Ikään kuin se olisi sulanut alhaalta poikki. Lisäksi letku nippoineen lähtee aivan kevyestä vetämällä venttiilikopasta, ei käytännössä kiinnitystä ollenkaan. Tämä aiheuttanee öljynkatkun auton sisällä..?

Olen ajellut autolla noin 100km ongelmitta, en huomaa minkäänlaista ongelmaa ajossa. Ajattelin ensi viikolla tilata PCS:stä huohotinpäivityksen ja uudet letkut. Uskaltaako tuolla ajella nyt hirveästi ympäriinsä, etenkin kun on kovat pakkaset eikä minulla ole tolppapaikkaa? Olen täysi noviisi autoasioissa, tämä siis ensimmäinen autoni :D

Ja täytyy sanoa että mahtava auto! Vaikka vasta 100km ajettu.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ensimmäinen autoni: 9-3 2.0t TurboJubilee

Viesti Kirjoittaja SS »

Tervetuloa kerhoon. Tuo venakopalle tuleva letku ei näemmä ole alkuperäinen vaan joku purkkaviritys, kannattaa tilata tuo samalla, ei tule päivityksen mukana. Saattanee aiheuttaa katkuja.

Ja öljyt vaihtoon ihan ekana jos todella noin pitkään on vaihtamatta ajettu. Samoin kaikki suodattimet, myös matkustamon raitisilmasuodatin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen autoni: 9-3 2.0t TurboJubilee

Viesti Kirjoittaja melberi »

60tkm yksillä öljyillä T7-koneessa kuulostaa aika hurjalta, varsinkin jos huohotus on jollain erikoisviritelmällä. Kannattaa varmaan tarkastaa ainakin venttiilikopasta kuinka pahasti kone on mahdollisesti mönjääntynyt. Öljypohjan irrottaminen öljypumpun imusihdin puhdistamiseksi on suositeltavaa. Tukkeutunut sihti johtaa konerikkoon.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ensimmäinen autoni: 9-3 2.0t TurboJubilee

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Toivottavasti öljynvaihdot on vain jätetty merkitsemättä kuten usein käy, eikä oikeasti ole ajettu 60tkm ilman vaihtoa.

Jos on oikeasti mennyt noin kauan vaihtamatta niin heti öljypohja auki ja sihti putsaukseen vähintään..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ponkelo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 14:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Ensimmäinen autoni: 9-3 2.0t TurboJubilee

Viesti Kirjoittaja ponkelo »

jcarlson kirjoitti:Toivottavasti öljynvaihdot on vain jätetty merkitsemättä kuten usein käy, eikä oikeasti ole ajettu 60tkm ilman vaihtoa.

Jos on oikeasti mennyt noin kauan vaihtamatta niin heti öljypohja auki ja sihti putsaukseen vähintään..
Katselin huoltokirjaa, siinä on viimeisiltä vuosilta lähes tulkoon tyhjää, todennäköistä on että edellinen omistaja itse vaihdellut öljyjä. Autolla ollut yksi omistaja, mutta ostin auton joltain jobbarilta, joka ei osannut vastata kunnolla huoltokysymyksiin... Periaatteessa voisin jotenkin selvittää edellisen omistajan numeron.
SS kirjoitti:Tervetuloa kerhoon. Tuo venakopalle tuleva letku ei näemmä ole alkuperäinen vaan joku purkkaviritys, kannattaa tilata tuo samalla, ei tule päivityksen mukana. Saattanee aiheuttaa katkuja.

Ja öljyt vaihtoon ihan ekana jos todella noin pitkään on vaihtamatta ajettu. Samoin kaikki suodattimet, myös matkustamon raitisilmasuodatin.
Eli se että venakopalle tuleva letku päättyy ei mihinkään kuuluu purkkaviritykseen? Uskaltaako tuolla nyt hirveästi ajella ennen huoltoon menoa? Öljyt tarkistin, kepin päähän ei ainakaan mitään mönjää tullut, siistiltä näytti.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ensimmäinen autoni: 9-3 2.0t TurboJubilee

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Näkeehän sen kuvasta että venakopalta pikkuletkulla takaiskun läpi imevä huohotusletku on irti läppäkotelon tapsista läppäkotelon etupuolelta.
Ja lisäksi tuota öljytuhrua on tuossa täyttökorkin ympärillä sen verran että taitaa ohipuhaltaa männänrenkaista jonkin verran.

Öljypohja auki ja putsaus, huohotinsetti PCS:ltä paikalleen ja uudet öljyt suodattimen kera. Toivottavasti siellä ei näytä tältä
Kuva

Pakkikytkin löytyy kun kurotat edestäpäin vaihteiston päältä sen takapuolelle, siinä ABS yksikön alapuolella suunnilleen. Voi olla että joudut tekeen tilaa että saat vaihdettua.

Lisääpä paikkakunta profiiliisi...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Ensimmäinen autoni: 9-3 2.0t TurboJubilee

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Onnea hankinnasta!
Mäkin ostin vastikää Turbo Jubileen ja tein siihen heti tuon huohotinpäivityksen. Homma oli helppo ja siihen meni kaikkiaan pari tuntia. Pienellä hylsysarjalla pärjää tuossa hyvin. Olikohan öljyntäyttöaukko kiinni 10mm pultilla ja öljynkerääjä 13mm pulteilla. Kaikki letkuliitokset vain työnnetään paikoilleen, joten edes letkuklemmareita ei tarvitse kiristellä. Jos vain on lämmin talli jotenkin saatavilla, niin tämä on homma mikä onnistuu kotiremppaajaltakin. Ja ainakin PCS:n paketissa tuli mukana hyvät asennusohjeetkin.
Tuon kumman letkun tilalle kuuluva tuli ainakin siinä päivityspaketissa, jonka tilasin PCS:ltä. Sen pitäisi olla paksuhko musta letku, joka menee venakopalta imusarjan alla olevaan öljynkerääjään. Tilasin muuten pävityspaketin oheen muitakin letkuja joita PCS:ltä suosittelivat. Pelkkä huohotinpäivitys maksoi 63 euroa ja letkupaketti 51euroa. Ostin samalla myös 30 eroa maksaneen venakopan tiivisteen, kun halusin tarkistaa mitä kopan alta löytyy. Toivotaan, että sinun autossa näyttää yhtä hyvältä :wink:
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ensimmäinen autoni: 9-3 2.0t TurboJubilee

Viesti Kirjoittaja SS »

Eli se että venakopalle tuleva letku päättyy ei mihinkään kuuluu purkkaviritykseen?
Se, ja lisäksi tuo vesa67:n mainitsema pikkuletku, joka ei silmiini osunut. Kannattaa jostain kaivaa kunnon kuva, josta näkee miten letkujen kuuluu mennä. Huohotinpäivityksen mukana tulee ainakin siihen tulevien letkujen asennukseen ohje kuvineen. Wis on myös hyvä työkalu, sieltä löytyy kattavat kuvat.

Vähän karkaa ohi aiheen, mutta muutenkin Wis kannattaa ehdottomasti jostain etsiä jos itse aikoo autoa huoltaa ja korjailla. Haulla löytyy lisätietoa aiheesta. Ainakaan omaan vuosimalliini en löytänyt sopivaa versiota muualta kuin ebay.co.uk:sta, maksoi postikuluineen 5 puntaa...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ponkelo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 14:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Ensimmäinen autoni: 9-3 2.0t TurboJubilee

Viesti Kirjoittaja ponkelo »

Kiitos monista asiantuntevista vastauksista! Ja paikkakunta lisätty. Maanantaina laitan huohotinpäivityksen ja letkut tilaukseen. Minulla ei ole tiloja tahi ammattitaitoa huohotinpäivityksen laittoon, öljypohjan avaamisesta puhumattakaan. Tietääkö kukaan kuinka paljon suurin piirtein öljypohjan avaaminen + puhdistukset maksaisivat? Lienee useamman satasen homma.

Tuntuu että ei autoilun maailma alkanut kovin ruusuisesti :? Onneksi sain auton sen verran halvalla että budjetti riittää vielä pieneen remppailuun...
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Ensimmäinen autoni: 9-3 2.0t TurboJubilee

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Jos on tiukka budjetti, niin kannattaa tehdä itse :D
Öljypohjan avaaminen nyt ei kummoinen homma ole. Jos vain saisit paikan, missä tehdä, niin kyllä täältä neuvoja aina joku osaa antaa.
Tuohon huohotinpäivityksen tekoon ei ihan oikeasti tarvita mitään ihmeellistä ammattitaitoa -notkeat kädet siinä kyllä on eduksi :lol: Tuon päivityspaketin mukana tulee tosiaan hyvät ohjeet ja kyse on vain letkujen vaihdosta ja yhteensä kolmen pultin avaamisesta. Mitään hienomekaanisia säätöjä tuossa ei tarvi tehdä tai pelätä, että joku kiristysmomentti ei ole oikea. Eikä mitään erikoistyökalujakaan tarvi -ei edes torx-avainta.
Ehkä joku lähellä asuva klubilainen pystyy jeesaamaan?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ensimmäinen autoni: 9-3 2.0t TurboJubilee

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Lahti411 kirjoitti:
Öljypohjan avaaminen nyt ei kummoinen homma ole.
Mikä nyt sitten on kummoinen kullekin, mutta tässä mallissa öljypohjan irrottaminen vaatii moottorin ripustamisen yläkautta esim. tarkoitusta varten valmistettuun ja etuaisoihin tuettuun poikittaispalkkiin, ja koko apurungon poispudottamisen.

Tarkemmin sanottuna öljypohjan apukuskin puoleinen pystyseinämä on niin lähellä apurungon ko. puoleista pitkittäisaisaa että se ei salli öljypohjan liikuttamista tarvittavaa määrää sivuun sen öljypohjan toisen, kytkimen puoleisen päädyn saamiseksi kytkinkopan alaosan ohi ja alas. Öljypohja siis jatkuu muutaman sentin kytkinkopan puolelle, kuten myös jakopään puoleisesta päädystään apurungon aisan yläpuolelle matalampana osuutena jolloin tästä päästä suoraan alaspäin vetäminenkään ei onnistu apurungon ollessa paikoillaan. Moottoria ei voi nostaa jakopään puolelta lähellekään tarvittavaa määrää apurungon ollessa paikoillaan, apulaitteiden ja hihna-asetelman ottaessa rungon etuyläaisaan kiinni.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Ensimmäinen autoni: 9-3 2.0t TurboJubilee

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Uups... Siinä tapauksessa olen ymmärtänyt asian väärin.
No, tämä jumppa sitten itselläkin edessä. Haluan joka tapauksessa varmistaa öljysihdin kunnon, joten eipä muu auta, kuin alkaa henkisesti valmistautua urakkaan...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Ensimmäinen autoni: 9-3 2.0t TurboJubilee

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Jos on nosturi niin homma helpottuu kummasti. En tiiä kuinka tuon minuuttimiehen tekstin luin mutta kauhean vaikealta kuulosti..tai sitte luin sen vaan jotenki vaikeasti. :D
Mutta apurungon ku pudottaa niin että taittaa sen vänkärin puolelle ja tukee niin se ei ole ku muutaman min homma, downpipe pois, ja ö-pohja alas. Ei siinä kauan mennyt ku edelliseen pirssiin tein ja kohta pitäis nykyisestä myös tarkistaa.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Ensimmäinen autoni: 9-3 2.0t TurboJubilee

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Minuteman kirjoitti:Mikä nyt sitten on kummoinen kullekin, mutta tässä mallissa öljypohjan irrottaminen vaatii moottorin ripustamisen yläkautta esim. tarkoitusta varten valmistettuun ja etuaisoihin tuettuun poikittaispalkkiin, ja koko apurungon poispudottamisen.
Tuossahan homma kiteytyy. Loppuviesti taisi vain olla selitys syistä, miksi näin pitää toimia.
Eli moottori ripustetaan yläpuolelta, apurunko pois tieltä (+muut tilpehöörit) ja sitten pääsee käsiksi öljypohjaan.

Onko moottori muuten jotenkin tuettu myös apurunkoon, vai miksi moottori pitää ripustaa ylhäältä? Jos moottori on kiinni korissa, niin eikös se pysy paikoillaan, vaikka apurungon poistaakin? Ekös tuo apurunko ole pyöränripustuksia varten, ei moottorin kiinnittämistä?
jeippo kirjoitti:Mutta apurungon ku pudottaa niin että taittaa sen vänkärin puolelle ja tukee niin se ei ole ku muutaman min homma, downpipe pois, ja ö-pohja alas. Ei siinä kauan mennyt ku edelliseen pirssiin tein ja kohta pitäis nykyisestä myös tarkistaa.
Miten tuo apurungon taitto siis tehdää? Jätetään yhdestä pultista kiinni ja väännetään sivuun? Ei kait se yhden pultin irrottaminen paljoa hankaloita hommaa, vai onko tuosta jotain muuta iloa?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ensimmäinen autoni: 9-3 2.0t TurboJubilee

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Moottori ei ole apurungossa kiinni kuin yhdestä kohtaa eli moottori takakannakkeesta vaihdevivuston luota. Itse en ole nostanut konetta mihinkään, ainoastaan koneen takareuna on hyvä tukea kun apurungon irrottaa (pysyy kyllä ylhäällä, mutta roikkuu todella rumasti jos ei tue).
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Vastaa Viestiin