kulutus ja DTE mittari ei toimi? + muuta vikaa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
vmk90
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2012 18:04
Paikkakunta: Oulu

kulutus ja DTE mittari ei toimi? + muuta vikaa

Viesti Kirjoittaja vmk90 »

900 vm-97

Eli missähän mahtaisi olla vika kun keskikulutus näyttää mitä sattuu? ja DTE ei osaa näyttää enään matkaa paljonko ajaa. Keskikulutus näyttää yleensä pelkkää -- tai 99.99l/100km samaan aikaan DTE näyttää joskus hetken mahdollisia todellisia lukemia mutta kuitenkin yleensä pelkkiä viivoja.

Muitakin vikoja on ilmennyt samaan aikaan kuten : 1. black panel nappula ei pimennä aina kaikkia näyttöjä vaan yleensä pelkkä sid näyttö sammuu 2. käsijarrun merkkiääni ei enään kuulu kuin harvoin , 3. joskus sid, acc tai matka/trippimittari näyttö palaa paljon kirkkaampana kuin yleensä 4. valojen himmentimestä ei himmene kaikki valot niinkuin pitäisi.

Voisiko vika olla sidissä? mittaristossa? mitä kautta/miten sid saa tiedon kulutuksesta ?
linkkimasto
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 22:33
Paikkakunta: Oulu

Re: kulutus ja DTE mittari ei toimi? + muuta vikaa

Viesti Kirjoittaja linkkimasto »

kuulostaa tutulta, omassa ng900:ssa sama ongelma ollut jo kokonaista kolme vuotta... Foorumilta löytyy kyllä haku- toiminnolla ketju mittarivalo- ongelmasta, jossa itsekin asiasta kysyin. Ohjeeksi tuli valosäätimen/ reostaatin vaihto. Vieläkään en ole saanut aikaiseksi vaihdettua... :roll:

edit: lisäksi välillä sidin näyttö vilkuttelee joskus itekseen "vajaateholla". Strobo tulee vähän mieleen... :-)
Ajossa: OG93 3d, 2.0i -98 Green silver
ex- käyttis SAAB NG900 2.0i -96 willow green metallic
Ex-ex SAAB 90 -86
are
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Ke Loka 05, 2011 09:00
Paikkakunta: Nokia

Re: kulutus ja DTE mittari ei toimi? + muuta vikaa

Viesti Kirjoittaja are »

Onko virtalukon pohja jo laitettu? Mun -98 9-3:ssa sen jälkeen poistui kaikki omituiset SID-häiriöt, itsekseen nollautumiset yms. Mittarivalotkin välillä toimi ja välillä ei, vilkun merkkivalo jäi päälle ym, nyt ei ole häiriöitä ollut. Joku tietävämpi kommentoinee onko näissä samat sähkövärkit näiltä osin. Virtalukon pohja on mallia "katkojan kärjet", sen saa kuntoonkin. Jos pohjan purkaa niin poraa niitit auki ja laittaa ruuveilla takas nippuun. Älä voitele avainpesää ellet tiedä mitä teet, tai vaihda avainpesän haitat samalla... / viilaa vanhoja muutama tunti...
Auto on SAAB, radio on Saba
vmk90
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2012 18:04
Paikkakunta: Oulu

Re: kulutus ja DTE mittari ei toimi? + muuta vikaa

Viesti Kirjoittaja vmk90 »

Joo ei ole virtalukkoon koskettu.... Pitääkö se alkaa purkamaan. Kannattaako muuten ite alkaa purkaan jos ei ole ennen purkanut ? Meinaan että saako helposti rikki koko lukon ? :D
linkkimasto
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 22:33
Paikkakunta: Oulu

Re: kulutus ja DTE mittari ei toimi? + muuta vikaa

Viesti Kirjoittaja linkkimasto »

Eipä ole tullu itekään virtalukon pohjaan kajottua. Omassa ng:ssä kun startissa tekee nopean startin eli ei odota sidin "check ok"- ilmoa niin mittarivalot käytännössä aina syttyy. Jos ilmon odottelee niin yleensä ei valot syty. Olen itse päätelly että vika on oltava mittariston ja sidin väillä, eli valojen kirkkauden säädin on aika todennäköinen syy. Joku kokeneempi mittaristo- ongelmien kanssa kanssa paininut guru voisi varmentaa tämän :-)
Ajossa: OG93 3d, 2.0i -98 Green silver
ex- käyttis SAAB NG900 2.0i -96 willow green metallic
Ex-ex SAAB 90 -86
are
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Ke Loka 05, 2011 09:00
Paikkakunta: Nokia

Re: kulutus ja DTE mittari ei toimi? + muuta vikaa

Viesti Kirjoittaja are »

vmk90 kirjoitti:Joo ei ole virtalukkoon koskettu.... Pitääkö se alkaa purkamaan. Kannattaako muuten ite alkaa purkaan jos ei ole ennen purkanut ? Meinaan että saako helposti rikki koko lukon ? :D
Haynes-kirjasta on apua riittävästi. Keskikonsoli pitää käytännössä purkaa kokonaan. 4. vaihde pitää lukita irrottamisen ajaksi sieltä konehuoneen puolelta, ja säätää uudelleen kun laittaa takas... siinä on vähän hakemista, mutta tulee hyvä kun vaan viitsii.

Virtalukon pohjaa löytyy motonetistä n. 70e hintaan. Ei pohjan vaihto ole ylivoimainen tai vanhan pohjan kärkien hiominen. Vanhasta saa uuden veroisen kyllä kun vaan löytää ohuet ruuvit niittien tilalle ja poraa niille tilan. Avainpesään jos pitää kajota niin sen irrottaminen oli vähän hankalaa, tosin saattaa siihen olla joku helppokin konsti. Mahtaako sen saada pois lähes mitään purkamattakin...? Sen haitat on kyllä tämän ikäisissä useimmiten loppu ja voitelu pahentaa tilannetta siinä vaiheessa.

Jotkut lukkoliikkeet saattavat vaihtaa uudet haitat kun vie avainpesän sinne, Tampereella kait Aseman Lukko. Saattaa sieltä saada haittalevyjäkin ostaa jos ne itse haluaa laittaa. Silloin pitää tietää niiden numerot, tai ehkä osaavat avaimestakin lukea ne. Haittojen vaihto liikkeessä lienee kohtuuhintainen.

Avainpesän saa huolimaton helposti sekaisin. Virtalukon pohja on yksinkertainen.
Auto on SAAB, radio on Saba
Vastaa Viestiin