Automaattivaihteiston vikakoodi P0705

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Automaattivaihteiston vikakoodi P0705

Viesti Kirjoittaja karg »

Kun oli pakkasia reilu 20, niin Saab heitti muutaman kerran kylmänä CHECK GEARBOX -valon päälle ja vikakoodina oli P0705. Vaihteisto meni sitten vikatilaan ja oli pelkkä kolmonen käytössä. Viime talvena ei ollut moista vikaa vaikka kylmää oli. Mikähän mahtaisi olla todennäköisin syy? Aattelin, että voiko esim. se vaihteiston sähköliitin olla vähän löysä ja kun on tarpeeksi kylmää, niin sähkö ei kulje hyvin... :roll:
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Automaattivaihteiston vikakoodi P0705

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Vaihdeasentoanturin vikakoodia antaa, mutta lienee joko likaa liittimissä, johtosarjassa vaurioita tai asentoanturissa jotain epämääräisyyttä.
Tai jopa vaihteenlukitsimen releen vikaan viittaa.
Koittaa tempoa vaihteenvalitsinta tuossa tilanteessa edestakaisin reippaasti jos vika katoaa vaikka.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Automaattivaihteiston vikakoodi P0705

Viesti Kirjoittaja karg »

Vika poistui joka kerta kun auto lämpeni vähän ja tein uudelleenkäynnistyksen. Näillä kesäkeleillä ei tuota vikaa ole tullut kertaakaan.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Automaattivaihteiston vikakoodi P0705

Viesti Kirjoittaja karg »

TECH2:lla selvisi tässä aamusella, että kun käynnistää -23 lämpötilassa auton, niin GEAR ENGAGED on aluksi arvossa 1 ja kun alkaa siirtämään keppiä P:ltä kohti R:ää, niin toi saa arvoksi yllättäen 4:n elikkä vissiin se asentoanturi kärsii kylmästä jollain tavalla. En tiedä mikä muu voisi aiheuttaa tommosta sekoilua. Vähän kun pirssi lämpenee ja starttaa auton uusiks, niin R:n valinta ei muuta tuota arvoa ykkösestä, vaan ainoastaan ajelemalla eteen päin sen saa vaihtumaan ja sillonkin logisesti.

Kattelin ne kytkinten A,B,C ja PA arvot läpi kepin eri asennoilla, niin niissä ei ole häikkää kylmänäkään. Voiskohan vika olla esim. jossain vaihteiston ohjausboksissa tai sen liittimessä toisaalla vai mikä tuon päälläolevan vaihteen lopulta päättelee?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Automaattivaihteiston vikakoodi P0705

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Muistelen lukeneeni netistä että se laatikon päässä oleva tila-anturi aka vaihteiston asentoanturi on ollut useilla syypää. Ja siihenhän tuo aiemmin tulkittu vikakoodikin viittaa.
Multa taitaa löytyä sun vanhan vaihteiston mukana tullut vastaava switcheri, kiinnostaako kokeilla sitä tilalle ?

Eikö muuten mittaristossa olevan vaihteenasennon merkkivalo kummittele tuossa tapauksessa kun tilaksi tulee tuo nelonen ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Automaattivaihteiston vikakoodi P0705

Viesti Kirjoittaja karg »

Satkun mittaristossa ei näy valittua vaihdetta. Toi ns. "valittu vaihde" näkyi TECH2:lla vaan tolleen. Siitä päättelin, että ku kepin asennoks tulkitaan R ja jostain tulee, että valittu vaihde on 4, niin vikakoodi pomppaa esille. Anturi näyttäis ampuvan oikeita arvoja kytkimille. Muistelen vielä, että tossa vaihteiston vikatilassa pitäis olla käytössä kolmonen eikä nelonen, joten siinä mielessä toi 4 olis kans ihan metsässä. Ainakin kiekat on vikatilassa kovemmat ku normaalisti nelosvaihteella. Voi tietty olla, että nää mietinnät on taas kerran pielessä.

Joku pakkasaamu kun Webasto jauhoi n. 20min niin että kabiinissakin oli selkeästi lämmintä, niin ei tullu enää vaihteistostakaan vikakoodiakaan. Siitä tuli mieleen, että joskos olis joku ton suuntainen ohjausboksin tms. sähkövika kun Webasto ei sikäli lämmitä varsinkaan tuota asentoanturia yhtään. Shift-lock -rele ainakin toimii kylmästartissa oikein.

Toi anturi on todella kettumainen vaihtaa ainakin tohon NG900 cabbeen. Akun alla oleva kiinteä pelti peittää sen lähes täysin niin, ettei sitä saa nosteltua pois laatikon päältä vaikka pultit sais kiroiltua auki. Vois sitä vanhaa anturia kyllä jossain vaiheessa koittaa kokeilla, mutta en sitten tiijä että miten sen vaihtais ilman rälläkkää tai vaihteiston pudottamista alas..
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Automaattivaihteiston vikakoodi P0705

Viesti Kirjoittaja karg »

Tjaa.. WIS sanoo näin:

"Hätäkäyttöohjelma antaa vaihdeasennon seuraavasti: Vaihdeasento P R N D 3 2 1, Hätäkäyttö P R N 4 4 3 3"

Voihan olla että vikakoodi tulee kuitenkin jostain muualta ja ohjausboksi liipaisee sitten nelosen päälle. Tarviipa kattoa seuraavan kerran kylmänä aamuna, että vaihtuuko toi nelonen kolmoseks, jos pistää kepin 2:lle tai 1:lle.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Automaattivaihteiston vikakoodi P0705

Viesti Kirjoittaja karg »

Kappas vaan. Sain ton saman vikakoodin aikaseks lämpösenäkin. Vaihdekepissä kun on taannoisen laatikon vaihdon jäljiltä semmonen outo väljä ja keppi on muutenkin vähän vinossa ja sitä voi heilutella ees-taas sentin verran joka pykälän kohdalla, niin kytkin B vilkkuu toisinaan ON/OFF -tilassa ja tuosta lienee seurauksena sitten tämä P0705 minkä tarkennus onkin osuvasti "Wrong input". Tulee tosiaan sen verran outoja yhdistelmiä noista kun toi B vaihtelee, ettei osu mihinkään kaavioon. Voipi olla, että kun ohjausboksi on tarpeeksi kylmä, niin se on sitten vaan herkempi nappaamaan tuon viallisen yhdistelmän kiinni.

Pitäs saada toi vaihdekeppi muutenkin suoraan jollain konstilla ja se mystinen väljä myös pois, niin ehkei sitten vikakoodiakaan enää esiintyisi.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Automaattivaihteiston vikakoodi P0705

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

karg kirjoitti: Toi anturi on todella kettumainen vaihtaa ainakin tohon NG900 cabbeen. Akun alla oleva kiinteä pelti peittää sen lähes täysin niin, ettei sitä saa nosteltua pois laatikon päältä vaikka pultit sais kiroiltua auki. Vois sitä vanhaa anturia kyllä jossain vaiheessa koittaa kokeilla, mutta en sitten tiijä että miten sen vaihtais ilman rälläkkää tai vaihteiston pudottamista alas..
Ahdas paikka se on, mutta kyllä sen saa vaihdettua.
Jouduin sen kerran vaihtamaan, kun pakkivalot lopetti toiminnan :wink:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Automaattivaihteiston vikakoodi P0705

Viesti Kirjoittaja karg »

Vaihdekeppi on nyt säädetty kohdilleen (kiitokset taas kerran beluskille avusta). Välystä katosi jonkin verran eli keppi tuntuu nyt huomattavan paljon jämäkämmältä, enkä saanut enää TECH2:lla mitään outoja yhdistelmiä esille vaikka koitin nytkytellä vaihdekeppiä ees-taas. Katsotaan seuraavana pakkasaamuna kun lähden reissuun, että tuleeko vielä vikakoodia. Toivottavasti toi riitti, ettei tarttee sitä anturia lähteä vaihtamaan tai muutenkaan perehtymään tähän asiaan lisää. Ei oikein nappaa enää..
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Automaattivaihteiston vikakoodi P0705

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Miten tuo vaihdekepin säätö tapahtui?
Omassa Cabbessa kun tuo osoitin on puolivaihdetta pielessä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Automaattivaihteiston vikakoodi P0705

Viesti Kirjoittaja karg »

Purkaa ne muovit pois siitä päältä keskikonsolia myöten, niin siellä kepin juuressa on säätömekanismi. Löysäys, keppi kohilleen ja kiristys.
Vastaa Viestiin