Ysikolkki verhosi perjantai illan iloksi Kalasataman valkoiseen savuun. Mikään varoitusvalo ei syttynyt eikä konehuoneesta kuulunut mitään poikkevaa savutuksen aikana. Noin 500m jouduin liittymärampilta ajamaan ennen kuin sain sillan sivuun parkkiin ja sammutin palaneelta öljyltä haisevan auton. Eikös nämä merkit viitta turbon porsimiseen?
Mielenkiintoisen asiasta tekee että turbo on vaihdettu 140 000 km kohdalla ja uudella Garretilla on ajettu vain reilu 10 000 km. Minkälainen tuotetakuu näissä on jos vika löytyy tuosta turbosta?
Öljytikku näytti olevan kuiva? Voiko turbon hajotessa hävitä niin paljon öljyjä? Pakoputkesta asti ei öljyä näyttänyt tulleen eikä hinuria odotellessa auton allekaan tullut kuin kaksi tippaa. Auto oli öljynvaihtohuollossa 30 km sitten. Mietityttää Onkohan siellä öljyä ollutkaan?
Ja jos Herttoniemen suunnalta on kokemuksia hyvistä ja tuota merkkihuoltoa edullisimmista korjaamoista veisin mieluusti sinne.
Laakkoselta tulee diagnoosi ensi viikolla. Valistuneet arvaukset viasta helpottaisivat pitkää odotusta.
Mahta savupilvi - Konerikko vai turbo sökö ?
Mahta savupilvi - Konerikko vai turbo sökö ?
9-3 SC 2.0t Biopower vm-08
Re: Mahta savupilvi - Konerikko vai turbo sökö ?
Onko kaikki ahtoputket kiinni? Ainakin T7-kone pölläyttää mukavasti eikä käy jos joku putki on irti.
Tosin savun väri viittaisi enemmän siihen että olisi nesteet päässeet väärään paikkaan…
Edit: Luin uudestaan, kone ei siis itsestään sammunut? T7 ei kyllä käy yhtään jos pelkkä putki olisi irti.
Tosin savun väri viittaisi enemmän siihen että olisi nesteet päässeet väärään paikkaan…
Edit: Luin uudestaan, kone ei siis itsestään sammunut? T7 ei kyllä käy yhtään jos pelkkä putki olisi irti.
Viimeksi muokannut SS, Pe Helmi 10, 2012 19:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Mahta savupilvi - Konerikko vai turbo sökö ?
Kone on tosiaan tuo T7. Enpä osannut katsoa ahtoputkien tilannetta.
9-3 SC 2.0t Biopower vm-08
Re: Mahta savupilvi - Konerikko vai turbo sökö ?
En nyt halua maalailla sarvipäitä seinille mutta noita karstaantuneita 10 vuotta vanhoja T7 koneita ON kilahtanut juuri siinä järjestykessä että turbo on vaihdettu ja 5-10 tkm päästä kone on mennyt kuivaksi. Imusihti tukossa ja tattis.
Jos öljytikku oikeesti oli kuiva niin sieltä puuttuu 1,5 litraa öljyä ainakin joten kulutus olis öljynvaihdon jälkeen sitten luokkaa 50L/1000km. Ei kyllä käy järkeen.
Oliko huohotinjärjestelmä päivitetty/öljypohjaa tarkistettu, josko kone yskäisi öljyt huohotusletkusta ulos ja katin päälle jollon sait sen savusumun ja hajun aikaiseksi.
Toivotaan parasta ja pelätään pahinta
Jos öljytikku oikeesti oli kuiva niin sieltä puuttuu 1,5 litraa öljyä ainakin joten kulutus olis öljynvaihdon jälkeen sitten luokkaa 50L/1000km. Ei kyllä käy järkeen.
Oliko huohotinjärjestelmä päivitetty/öljypohjaa tarkistettu, josko kone yskäisi öljyt huohotusletkusta ulos ja katin päälle jollon sait sen savusumun ja hajun aikaiseksi.
Toivotaan parasta ja pelätään pahinta
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Mahta savupilvi - Konerikko vai turbo sökö ?
Herttoniemen Laakkosella meni käsittämättömät neljä viikkoa vian diagnosointiin ja korjaamiseen. No onneksi osu paljon lomia ja ulkomaanreissuja tälle ajalle.
Huohottimesta ne öljyt oli karannut. Huohotinpäivitys makso 95€ osat ja tunnin työ. Turbo ja kone täysin kunnossa. Öljynlisäyksestä ei tullut laskua lainkaan.
Koska siirryin E85 käyttöön tarkastutin vielä öljypohjan ja sihdin Fixuksella. Forte pesuineen se maksoikin jo tuplasti enemmän. Sihdissä eikä pohjassa ei pahempia moskia ollut.
Nyt pitää kait vielä toivoa että katalysaattori kesti öljyämisen.
Huohottimesta ne öljyt oli karannut. Huohotinpäivitys makso 95€ osat ja tunnin työ. Turbo ja kone täysin kunnossa. Öljynlisäyksestä ei tullut laskua lainkaan.
Koska siirryin E85 käyttöön tarkastutin vielä öljypohjan ja sihdin Fixuksella. Forte pesuineen se maksoikin jo tuplasti enemmän. Sihdissä eikä pohjassa ei pahempia moskia ollut.
Nyt pitää kait vielä toivoa että katalysaattori kesti öljyämisen.
9-3 SC 2.0t Biopower vm-08
Re: Mahta savupilvi - Konerikko vai turbo sökö ?
Mulla tuo allekirjotuksen auto savuttaa ihan hieman sinistä käynnistettäessä. Pitääkös siitä jo huolestua ja ruveta säästämään uuteen turboon?:D Ajettu noin 245 000 nyt.