Huurteenpoisto puhaltaa aluksi kylmää
Huurteenpoisto puhaltaa aluksi kylmää
Olen tässä pakkasaamuina työmatkalla huomannut pienen, mutta ärsyttävän vian tuossa vimmeisimmässä rakkaudessani (-00 9-3 Aero). Auto lämpiää kyllä nopeasti ja puhaltaa nätisti lämmintä auto-moodissa. Jos vaihdan alkumatkasta (sanotaan ensimmäisen 10km sisään) ACC:n auto-moodista huurteenpostolle, niin tuulilasille puhaltaakin kylmää. Nostamalla lämmöt HI-asentoon alkaa tuulilasillekin tulla lämmintä. Kun kabiini ja auto on kokonaan lämminyt, niin ongelmaakaan ei enää esiinny.
Onkos tässä joku säätömoottori vaan kylmissään, vai kaipaisiko systeemi kalibrointia?
Onkos tässä joku säätömoottori vaan kylmissään, vai kaipaisiko systeemi kalibrointia?
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
Re: Huurteenpoisto puhaltaa aluksi kylmää
Toivottavasti ei ole foorumin sääntöjen vastaista pompsautella omaa aihettaan, mutta ärsyttää, kun tuntuu kuin toijjotalla ajaisi, kun joutuu lämmityslaitetta ajon aikana räpläämään
Vai onko tämä "ominaisuus", johon pitää saabistina tottua?
Vai onko tämä "ominaisuus", johon pitää saabistina tottua?
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
Re: Huurteenpoisto puhaltaa aluksi kylmää
Tuskin kalibrointi haittaakaan. Painat AUTO ja OFF yhtä aikaa ja seuraat mitä tapahtuu
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Huurteenpoisto puhaltaa aluksi kylmää
Taisi kylmä huurteenpoisto jäädyttää pääni Piti jo edellisessä viestissä mainita, että kalibroinnin tein viikonloppuna, eikä sillä ollut tähän vaivaan vaikutusta.
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
Re: Huurteenpoisto puhaltaa aluksi kylmää
Minäkin tutustuin samanlaiseen ilmiöön n. viikko sitten, ennen ei ole tehnyt sellaista eikä kyllä sen jälkeenkään, en tiedä johtuiko ilmiö siitä että auto oli ollut puolilämpimässä tallissa ( normaalisti laiduntaa ulkosalla). "Kohtaus" meni kyllä pian ohi ja tosiaan ei sen jälkeen ole ilmaantunut (tosin autokin on ollut ulkona). Hieman olin ihmeissäni kun lämpöä ei tahtonut tulla, ennen kuin tajusin jonkun olevan pielessä.
EI Saabia...tällä erää.
Re: Huurteenpoisto puhaltaa aluksi kylmää
Lohduttavaa kuulla, etten ole ainoa, jolla tällaista on esiintynty. Hankalaksi tämän vian tutkimiseksi tekee se, että se ilmenee vain kovemmilla pakkasilla (alle -20) ja silloinkin vain kylmällä autolla. Tänään esim. töistä lähtiessä (n. -15) kaikki oli OK.
Kalibroinnista oli muuten se ilo, että nyt kabiinilämmöt tuntuvat olevan paremmin kohdillaan. Aiemmin piti pitää lämmöt 18:ssa, ja sittenkin oli hiki. Nyt 20 tuntuu oikein sopivalta
Kalibroinnista oli muuten se ilo, että nyt kabiinilämmöt tuntuvat olevan paremmin kohdillaan. Aiemmin piti pitää lämmöt 18:ssa, ja sittenkin oli hiki. Nyt 20 tuntuu oikein sopivalta
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
Re: Huurteenpoisto puhaltaa aluksi kylmää
Myös meidän vm-99 kolkki tekee samaa kylmän puhkuntaa.
Oma ratkaisu on ollut lisätä myös jalkatila puhallus yhtäaikaa päälle niin ylöskin tulee lämmintä kuin taikaiskusta?????
Oma ratkaisu on ollut lisätä myös jalkatila puhallus yhtäaikaa päälle niin ylöskin tulee lämmintä kuin taikaiskusta?????
#2666
Re: Huurteenpoisto puhaltaa aluksi kylmää
Omassa saabissa huomasin alkutalvesta saman homman. Lämmintä alkaa kyllä tulemaan kun painaa toiseen kertaan huurteen poiston päälle, eli niin, että näyttöön jää palamaan pelkän tuulilasin kuva. Ei anna aluksi puhaltaa täydellä nopeudella, mutta lämmintä tulee kumminkin. Oisko joku koneen lämpenemis systeemi kyseessä. Kone kun on lämmin, niin jo tulee tuulilasillekin lämmintä ensimmäisellä huurteenpoisto napin painalluksella. Tämmösiä pikku ominaisuuksia itellä tullu talven aikana huomattua.
9-3 SE 2.0l -99
Re: Huurteenpoisto puhaltaa aluksi kylmää
Myös tänä talvena parina aamuna, kun on ollut alle -20, on tätä vaivaa esiintynyt. Debuggailin sitä tuossa ja tutkin samalla SID Infosta veden lämpöjä. Ihan kuin koko lämppärin vesikierto menisi kiinni, kun puhalluksen pistää lasille, sillä lämmöt suorastaan ampaisevat nousuun vian ollessa päällä.
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
Re: Huurteenpoisto puhaltaa aluksi kylmää
Mulla tuppaa tuo diesel kovalla (alle –20°) pakkasella huurtamaan laseja AUTOlla satunnaisesti. Kun asettaa puhaltamaan asennossa -> eli päinnäköä niin vaiva poistuu. Minuutti tuossa asennossa riittää ja sitten voi palauttaa takaisin AUTOlle. Ilmiö on esiintynyt kolme kertaa tänä talvena ja mielestäni joka kerta kun lämpötila on rajusti tippunut edeltävänä yönä / ennen liikkeelle lähtöä. Bensahäristin ei noin oireile, se vaan vaatii kylmällä pari astetta korkeamman pyynnön tauluun jotta pysyy klasit sulana. Lämmönjako pelaa molemmissa loistavasti.
Pitääkin tarkkailla tuota puhallusilman lämpötilaa seuraavan kerran kun meinaa lasi huurtua.
Pieni vaiva mutta kuten niko_s totesi, tulee heti näppylöitä jos joutuu Saabissa lämmityslaitteeseen kajoamaan muuten kuin lämpötilan säätöä varten... Olen tainnut oppia liian helppoon elämään.
Pitääkin tarkkailla tuota puhallusilman lämpötilaa seuraavan kerran kun meinaa lasi huurtua.
Pieni vaiva mutta kuten niko_s totesi, tulee heti näppylöitä jos joutuu Saabissa lämmityslaitteeseen kajoamaan muuten kuin lämpötilan säätöä varten... Olen tainnut oppia liian helppoon elämään.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Huurteenpoisto puhaltaa aluksi kylmää
Njaa, saatoinpa itsekin kokea tämän viime viikonloppuna, kun rouva myönsi audienssin autonsa (-01 2.0t kolkki) rattiin.
Ihmettelin kun alko ottaa kivistämään viileä ilmavirta heti ku räppäsin huurteenpoiston päälle...Pakkasta oli about rouheet 25 astetta ja huurteenpoistoa joutu laittamaan n. 8-9km ajon jälkeen. Näppäilin pöheltimen takasin AUTOlle kun totesin huurteenpoistolla tulevan ilman turhan kylymäksi... Prisman parkkihallista lähdettäessä toimi huurteenpoistot sun muut ihan normaalisti. Tuntuis olevan jonkinsortin ominaisuus, vai?
Ihmettelin kun alko ottaa kivistämään viileä ilmavirta heti ku räppäsin huurteenpoiston päälle...Pakkasta oli about rouheet 25 astetta ja huurteenpoistoa joutu laittamaan n. 8-9km ajon jälkeen. Näppäilin pöheltimen takasin AUTOlle kun totesin huurteenpoistolla tulevan ilman turhan kylymäksi... Prisman parkkihallista lähdettäessä toimi huurteenpoistot sun muut ihan normaalisti. Tuntuis olevan jonkinsortin ominaisuus, vai?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Huurteenpoisto puhaltaa aluksi kylmää
heh, sama homma täälläkin vaimon Aerossa, eilen lähdin sählystä illalla ja pistin huurteenpoiston päälle, vähän aikaa ensin työnsi lämmintä jonka jälkeen korkeintaan haaleaa. Olisko joku softa bugi?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Huurteenpoisto puhaltaa aluksi kylmää
Moro!
Ite otin samaa asiaa puheeksi...tuola --> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=120551
Tein kalibroinni mutta ei vaikutusta, tuntuu että ohjaus mekanismi vaan tarttuu pakkasella. Melkein voi luvata että ku päästään lähemmäs -10 astetta niin ongelmat poistuu...Osais johonki oikeaan paikkaan laittaa karampaa nii vois hoitua...
Ite otin samaa asiaa puheeksi...tuola --> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=120551
Tein kalibroinni mutta ei vaikutusta, tuntuu että ohjaus mekanismi vaan tarttuu pakkasella. Melkein voi luvata että ku päästään lähemmäs -10 astetta niin ongelmat poistuu...Osais johonki oikeaan paikkaan laittaa karampaa nii vois hoitua...
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
-
- "Viggen"
- Viestit: 524
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
- Paikkakunta: Oulu
Re: Huurteenpoisto puhaltaa aluksi kylmää
Huomasin saman ominaisuuden kovemmalla pakkasella. Ikävä kyllä en pannut merkille oliko huurteenpoistoasetuksella ilmastointi päällä vai ECON-tilassa. Ilmastoinnillahan tuulilasille tuleva ilma on kuivempaa, jolloin huurrekkin poistuu paremmin. Toinen ajatus, joka tulee mieleen on että automatiikka suojaa lasia halkeamiselta (Näin käy kuulemma helposti, jos kovalla pakkasella pukataan lasille liian kuumaa ilmaa)
#3929
Saab 9-3 ss -05
Saab 9-3 ss -05
Re: Huurteenpoisto puhaltaa aluksi kylmää
Kompura ei ole muutenkaan päällä pakkasella, joten tuo ECON-asetus ei vaikuta mitään.Kaks-Seiska kirjoitti:Huomasin saman ominaisuuden kovemmalla pakkasella. Ikävä kyllä en pannut merkille oliko huurteenpoistoasetuksella ilmastointi päällä vai ECON-tilassa.