2002 9-3 sammui ajossa
2002 9-3 sammui ajossa
Eilen maalle ajellessani kävi risteykseen tultaessa niin, että moottori sammui. Olin ajanut vajaa 100 km maantieajoa, ja risteykseen ajaessani, kun painoin kytkimen pohjaan, auto sammui. En muuten edes huomannut asiaa, mutta ihmettelin, että kylläpä auto puskee, kun ei meinannut taipua risteyksessä millään. No, kankean käytöksen teitenkin aiheutti ohjaustehostimen toimimattomuus moottorin sammuttua. Mitään vikavaloja ei syttynyt ja auto käynnistyi ongelmitta risteyksen jälkeen rullatessa. Testasin vielä suoralla tiellä pari kertaa, mitä tapahtuu, kun painan kytkimen pohjaan -no, sammuihan se! Kierrokset laski heti nollaan, kun kytkimen painoi ja nosti jalan kaasulta. Muutaman kilometrin ajon jälkeen tätä ei enää tapahtunut ja auto pelasi ihan normaalisti vielä kauppareissullakin. Olisiko voinut matka-ajossa jokin paikka vaan jäätyä ja aiheuttaa em. oireilua?
Koskaan aikaisemmin auto ei ole tällaista tehnyt, eikä autossa muutenkaan ole vikoja. Ainoa ongelma, mikä aluksi vaivasi, oli virtalukon takeltelu, jonka vuoksi ajovalot jäivät välillä päälle, vaikka avaimen olikin poistanut lukosta. Öljyämällä lukko herkistyi, eikä ole enää temppuillut. Voisiko kulunut virtalukko kuitenkin aiheuttaa yllä mainittua moottorin sammumista?
Koskaan aikaisemmin auto ei ole tällaista tehnyt, eikä autossa muutenkaan ole vikoja. Ainoa ongelma, mikä aluksi vaivasi, oli virtalukon takeltelu, jonka vuoksi ajovalot jäivät välillä päälle, vaikka avaimen olikin poistanut lukosta. Öljyämällä lukko herkistyi, eikä ole enää temppuillut. Voisiko kulunut virtalukko kuitenkin aiheuttaa yllä mainittua moottorin sammumista?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 2002 9-3 sammui ajossa
Minulla jumi joskus Volvossa joutokäyntiventtiili pakkasella ja auto ei jaksanut käydä. Ajossa ei huomannut mitään poikkeavaa. En tiedä Saabin tekniikasta onko siinä samanlaista venttiiliä joka ohittaa kaasuläpän joutokäynnillä. Rasvaamalla ja puhdistamalla vika korjaantui.
Re: 2002 9-3 sammui ajossa
Ei ole T7 moottorissa erillistä tyhjäkäynnin säätöläppäyksikköä vaan hoituu sähköisen kaasuläppäkotelon avulla. Mutta sekin voi jumitella jos on likainen ja vielä pakkanen päälle
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: 2002 9-3 sammui ajossa
Tulikin vielä mieleen, että tuon tapahtuman jälkeen huomasin kaasupolkimen tuntuvan jotenkin jäykältä ja se liikkui epämääräisesti -jopa niin että, kaasujalan pohjassa tuntui liikkeen takertelu. Tänään kauppareissulla poljin liikkui taas ihan pehmeästi, jonka takia tajusin tuon eilisen takertelun. Pitääpä putsata tuo kaasuläppäkotelo. Eikös sinne kuitenkin vaijeri mene polkimelta?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Viggen"
- Viestit: 524
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
- Paikkakunta: Oulu
Re: 2002 9-3 sammui ajossa
Normaalitilassa T7 ohjaa kaasuläppää sähkoisesti, "Limphome"-vikatilassa vaijerilla. Limphome aiheuttaisi myös vikavalon syttymisen, eli luultavasti vaijerilla ei ole sammumisen kanssa mitään tekemistä, vaikka muuten takertelisikin pakkasella.
#3929
Saab 9-3 ss -05
Saab 9-3 ss -05
Re: 2002 9-3 sammui ajossa
Tarkennuksena että kyllä se vaijeri polkimelta sinne läppäkotelolle saakka menee mutta normaalisti se vaan kääntää läppäkotelosssa olevaa potentiometria jonka ecu lukee ja sitten ohjaa läpän aukeamaa softan ohjaamana sopivasti.
Limp homessa se vaijeri lukitaan solenoidilla kiinteästi läpän akseliin jolloin kaasupoljin oikeasti liikuttaa läppää, mutta samalla menetetään softan kontrolli mm. tyhjäkäynnin säätöön tai läpän liikkeiden hidastuksiin softapohjaisesti.
Eli kyllä se vaijeri voi takellella liasta mutta yhtä lailla läppäkotelon sisäiset osat voi takellella liasta ja pakkasesta
Limp homessa se vaijeri lukitaan solenoidilla kiinteästi läpän akseliin jolloin kaasupoljin oikeasti liikuttaa läppää, mutta samalla menetetään softan kontrolli mm. tyhjäkäynnin säätöön tai läpän liikkeiden hidastuksiin softapohjaisesti.
Eli kyllä se vaijeri voi takellella liasta mutta yhtä lailla läppäkotelon sisäiset osat voi takellella liasta ja pakkasesta
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- "Viggen"
- Viestit: 524
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
- Paikkakunta: Oulu
Re: 2002 9-3 sammui ajossa
Oikaisuja ehtii tulla ennenkuin ehtii korjaamaan omia pikaisia WIS tulkintojaan, hyvä näin
#3929
Saab 9-3 ss -05
Saab 9-3 ss -05
Re: 2002 9-3 sammui ajossa
Ok, mitäs tuolle läpälle/kotelolle voi käytännössä tehdä? Voiko sitä putsata, vai pilaanko jotkut herkät kontaktipinnat, jos laittan jotain puhdistusöljyä ja lopuksi voitelen paikat? Onko hommaan ohjeita peräti WIS:issä, vai onko osa yleensä huollossa vaihdettu, jos ongelmia ilmenee? Mulla on kotona WIS (nyt olen maalla), eli voin kyllä sieltäkin tarkastaa, mutta epäilen, ettei sieltä löydy ohjeita vanhan osan elvyttämiseen...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 2002 9-3 sammui ajossa
Eilen taas kotiin ajellessa auto sammui pariin otteeseen -ja vieläpä samassa paikassa, kuin maalle mennessä. Mahtaako voimalinjat sekoittaa ruiskun, niin kuin 60-luvun Volkkareissa...
Kumma homma, kun se tekee tuon tosiaan pari kertaa ja sitten matka sujuu taas ihan ilman ongelmia. Voisi hyvinkin olla likaantunut potentiometri, joka jumittelee, kun läppä on ollut pitkään samassa asennossa.
Muita ehdotuksia?
Kumma homma, kun se tekee tuon tosiaan pari kertaa ja sitten matka sujuu taas ihan ilman ongelmia. Voisi hyvinkin olla likaantunut potentiometri, joka jumittelee, kun läppä on ollut pitkään samassa asennossa.
Muita ehdotuksia?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: 2002 9-3 sammui ajossa
Jos sammuu nimenomaan kytkintä painaessa kierrosten laskiessa kohti tyhjäkäyntiä, niin by-passia epäilisin.Lahti411 kirjoitti:Eilen taas kotiin ajellessa auto sammui pariin otteeseen -ja vieläpä samassa paikassa, kuin maalle mennessä. ...Muita ehdotuksia?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: 2002 9-3 sammui ajossa
Juuri näin tapahtuu. Eli kytkintä painaessa auto on nyt sammunut pari kertaa. Pääasiassa toimii hienosti.
Voiko tuo by-bass oireilla muulla tavoin? Mulla ei ole ennen ollut turbo-autoa ja muutenkin tämä 9-3 on vielä uusi tuttavuus. Olen nimittäin ehkä ollut aistivinani ihan hienoista nytkähdystä tehoissa, n. 3000 kierroksen paikkeilla, kun rauhallisesti kiihdyttää. Tätäkään ei aina huomaa, mutta joskus tosiaan on jäänyt tunne, että olikohan tuossa hienoinen muutos tehoissa.
Voiko tuo by-bass oireilla muulla tavoin? Mulla ei ole ennen ollut turbo-autoa ja muutenkin tämä 9-3 on vielä uusi tuttavuus. Olen nimittäin ehkä ollut aistivinani ihan hienoista nytkähdystä tehoissa, n. 3000 kierroksen paikkeilla, kun rauhallisesti kiihdyttää. Tätäkään ei aina huomaa, mutta joskus tosiaan on jäänyt tunne, että olikohan tuossa hienoinen muutos tehoissa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: 2002 9-3 sammui ajossa
Juu, kyllä se porsiva bypassi osaa kaikenlaista aiheuttaa. Ei ole kallis saatika vaikea osa vaihtaa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: 2002 9-3 sammui ajossa
Jep, haulla jo löysinkin tietoja tästä. Aika samanlaisia ongelmia on muillakin ollut, jos tuo bypass on väsähtänyt. Vaihtoon vaan, niin näkee poistuuko ongelma.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Viggen"
- Viestit: 524
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
- Paikkakunta: Oulu
Re: 2002 9-3 sammui ajossa
Omani teki vakio-softalla samaa. Softan vaihdon jälkeen SID-info paljasti viallisen ilmamassamittarin, jonka uskon tuon pikku nytkähtämisen vakiosoftalla aiheuttaneen.Lahti411 kirjoitti:Olen nimittäin ehkä ollut aistivinani ihan hienoista nytkähdystä tehoissa, n. 3000 kierroksen paikkeilla, kun rauhallisesti kiihdyttää. Tätäkään ei aina huomaa, mutta joskus tosiaan on jäänyt tunne, että olikohan tuossa hienoinen muutos tehoissa.
#3929
Saab 9-3 ss -05
Saab 9-3 ss -05
Re: 2002 9-3 sammui ajossa
Nyt sitten alkoi CE-valokin palaa, eli ihan oikea vika autossa nyt on, ei pelkkä osien jumittelu/jäätyminen.
Sellaisenkin ominaisuuden huomasin, että kiihdytettäessä kiekkamittari pomppaa ehkä 200-300 kierrosta ylös, kun kytkimen painaa pohjaan. Etenkin 2000-3000 kierroksen välillä tämän näkee erittäin selvästi.
No, pitää nyt muistaa tilata se vikakoodinlukija. By-pass onkin jo hankinnassa, eli vaihdan sen ihan varmuuden vuoksi. Näkeepähän sitten, onko tuolla vaikutusta.
Sellaisenkin ominaisuuden huomasin, että kiihdytettäessä kiekkamittari pomppaa ehkä 200-300 kierrosta ylös, kun kytkimen painaa pohjaan. Etenkin 2000-3000 kierroksen välillä tämän näkee erittäin selvästi.
No, pitää nyt muistaa tilata se vikakoodinlukija. By-pass onkin jo hankinnassa, eli vaihdan sen ihan varmuuden vuoksi. Näkeepähän sitten, onko tuolla vaikutusta.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71