NG900 hankinta kymysys

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Artzzi
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Loka 05, 2010 05:03
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa, Lohja

NG900 hankinta kymysys

Viesti Kirjoittaja Artzzi »

Morjens,

Saabbi kuume iski!
Olen harkinnut tuollaisen NG900 Saabismin ostoa..
Kysymys kuuluu, että mitä vikoja näissä autoissa useimmiten esiintyy?
Ja mitä asioita kannattaa huomioida autoa ihaillessa ja koeajolla?

Netissä olisi myynnissä eräs Saab 900 2.0 SE -95, 240tkm, kannattaako semmoiseen autoon puuttua?

-Artzzi
Suap eestä ja suap takkaa..
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG900 hankinta kymysys

Viesti Kirjoittaja tomipee »

No itse ostin oman 97 turbon tossa syksyllä, mittarissa oli jotakuinkin 315tkm..
Konepellissä ruostetäpliä, takakaarissa alkavaa ruostetta, hieman ovien alalaidoissa myös, muuten suht siisti koriltaan. Ei oikeastaan mitään vikaa, kato perusjutut et kaikki varusteet ilmastointi, sähkölasit yms toimii, saattaa olla ikäviä korjata mutta ei välttämättä näy myyntihinnoissa juurikaan.
Mielestäni kilsoja näissä ei kannata pelätä, hyvin kestävät ajoa.
Käsijarru on heikko, tai siis on varmaan ihan hyvä toimiessaan, kokeile että toimii.
Vapaasti hengittävää mallia itse en ostaisi, vaikkei vauhti kiinnostaisikaan, ovat nämä jo sen verran vanhoja ja halpoja laitteita, että kannattaa ottaa turbo malli että se pitää yhtään vähää arvoansa ja myös jälleenmyynti helpottuu kun on haluttavampi malli, varusteitakin turbollisissa yleensä kivemmin, mm automaatti-ilmastointi ja vakionopeudensäädin ainakin itsellä.
Ng900
viewsonic1
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 19:44

Re: NG900 hankinta kymysys

Viesti Kirjoittaja viewsonic1 »

juu ei huono sijoitus... Katso että kaikki varusteet toimii ja tarkista myyjältä ainakin öljyjen vaihtoväli jne perushuollot turboissa erityisesti öljynvaihto. Ruostetta varmasti vähän on ovien alareunoissa ja kaarissa toki ruosteettomiakin yksilöitäkin löytyy tosin aika harvassa... Ng900:ssa on käsittääkseni b-vectran pohjalevy joten alustan osat ovat kohtuuhintaisia. Hyvä ajaa ja luotettava.
Saab 9000cs 2.0lpt stageX, EX saab 9000cs 2.0lpt automatic Saab ng900 2.0t stg2+ , Saab 9000 cde 2.3t stg3+, ng900 2.0t 3d ja og900 2.0 16v, Purkuauto ng900 2.0i 5d
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: NG900 hankinta kymysys

Viesti Kirjoittaja ippe »

viewsonic1 kirjoitti:juu ei huono sijoitus... Katso että kaikki varusteet toimii ja tarkista myyjältä ainakin öljyjen vaihtoväli jne perushuollot turboissa erityisesti öljynvaihto. Ruostetta varmasti vähän on ovien alareunoissa ja kaarissa toki ruosteettomiakin yksilöitäkin löytyy tosin aika harvassa... Ng900:ssa on käsittääkseni b-vectran pohjalevy joten alustan osat ovat kohtuuhintaisia. Hyvä ajaa ja luotettava.

Tosin Vectran alusta on kovin erilainen kuin NG900:sen, tukivarret edessä ja taka-akselisto ovat ainakin täysin erilaiset...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: NG900 hankinta kymysys

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jossei budjetti kauheen piukka niin kannattaa käydä myös ajamassa 9-3, niissä on yllättävän iso ero. esim. ng:ssä vaijerikytkin kun kolkissa nestetoiminen.
Myös kolkin turvallisuus pitäis olla huomattavasti parempi.
Oma diisseli oli ilman eberiäkin lämpimämpi mitä V6:ne NG.

Tietty vapari ng:tä saa nyt halvalla ja tarjoo seki parempaa kyytii mitä moni muu merkki.
Satkuissa vissiin ollu vähemmän jousitolppavaivaa mitä kolkeissa.

Kannattaa myös heilutella kuskinpuolen vetaria sieltä lootan puolelta.
esim. tuolla juttuu
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... lit=vetari*
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: NG900 hankinta kymysys

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

ippe kirjoitti:
viewsonic1 kirjoitti:juu ei huono sijoitus... Katso että kaikki varusteet toimii ja tarkista myyjältä ainakin öljyjen vaihtoväli jne perushuollot turboissa erityisesti öljynvaihto. Ruostetta varmasti vähän on ovien alareunoissa ja kaarissa toki ruosteettomiakin yksilöitäkin löytyy tosin aika harvassa... Ng900:ssa on käsittääkseni b-vectran pohjalevy joten alustan osat ovat kohtuuhintaisia. Hyvä ajaa ja luotettava.

Tosin Vectran alusta on kovin erilainen kuin NG900:sen, tukivarret edessä ja taka-akselisto ovat ainakin täysin erilaiset...

Pohjalevy on vastaava kuin vectrassa, tosin Saabilla vahvisteltu, ja tukivarsien design taas vastaava kuin astrassa yhdystukiakselineen, toki sekin Saabin tarpeisiin muuteltu, mm. yksi vakaaja lisää takana.

tetammi kirjoitti:esim. ng:ssä vaijerikytkin kun kolkissa nestetoiminen.
NG:issäkin on nestekytkimiä viimeisimmissä vuosimalleissa.


Itse en vaparia enää huolisi, 2,0i verraten tyhmällä motronicilla on niin hengetön peli että moottoria täytyy kuormittaa reilusti muun liikenteen tahdissa pysymiseksi ja siitä taas seuraa ronski kulutus. Turbomallit muutenkin, ja fiksumpine moottorinohjauksineen ovat käytännössä pieniruokaisempia.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: NG900 hankinta kymysys

Viesti Kirjoittaja ippe »

Satkuissa on alkupään ja loppupään autoissa eroja, mm. etualatukivarret, jarrut, kytkin (vaijerista hydrauliseen) yms. vaihtuvat jossain vaiheessa mallisarjaa.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: NG900 hankinta kymysys

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

mitä minulla on kokemusta ng:stä niin eipä ole ollut liiemmälti moitittavaa.
on ollu useampia turboja (3)ja vapareita(7).
vaparilla pärjää oikein hyvin muun liikenteen seassa ite en ole koskaan jäänyt jalkoihin
huomattavasti huolettomampia vehkeitä on ng:t jos vertaa noihin t7 koneella varustettuihin 9-3 siin
ei ole huohotusongelmia eikä läheskään niin herkästi lahoavia etujousen jalkoja
ja monelta muultakin harmilta vapaampia on noi ng:t ollut

eli ei ollenkaan huono valinta ompa sitten turbolla tai ilman
ja mitä tulee turvallisuuteen niin en usko että niissä on suuriakaan eroja
ja kuka sen nyt seinään on käskenyt ajaa
mutta iso uroshirvi ainakin pääsi hengestään kun kilpasille ryhty ng saabin kanssa :)
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: NG900 hankinta kymysys

Viesti Kirjoittaja tetammi »

jusa_71 kirjoitti: ja mitä tulee turvallisuuteen niin en usko että niissä on suuriakaan eroja
ja kuka sen nyt seinään on käskenyt ajaa
mutta iso uroshirvi ainakin pääsi hengestään kun kilpasille ryhty ng saabin kanssa :)
NCAP sanoo ng:lle vajaa kaks tähtee ku kolkille neljä tähtee.
NG:n koppa pääs notkahtaan rysäyksessä ja kolkkiin sitä vahvistettiin.

Ja tosiaan korjataan aikasempaa sen verran että vaijerikytkin on tosiaan ihan pyllyst, ohan jo kuupassakin nestetoiminen. :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG900 hankinta kymysys

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

viewsonic1 kirjoitti: Ng900:ssa on käsittääkseni b-vectran pohjalevy joten alustan osat ovat kohtuuhintaisia. Hyvä ajaa ja luotettava.
olet käsittänyt väärin...

NG900:ssa on A Vectran pohjalevy.

Calibra myöskin sama.

F Astra sama B pilareihin asti.

Etukelkat samat kaikissa.

Etu pyörien tuenta eri (vaihdettava alapallo, jäykempi rakenne) tosin esim Astrassa hieman kapeampi raide leveys...iskarin yläpään pultti jako eri.

Astrassa hieman lyhyempi akseli-väli. "lyhyempi" taka-akseli.

etu penkkien kiskojen kiinnitykset samat ja mätii myöskin niistä usein!

paljon käy opelista osat ristiin...esim jotkut sähkö osat, mikäs siis helpottaa saatavuutta ja ehkä alentaa hintaa.

edit/

-94 pienet jarrut, eri etutukivarret (etuvakaajan kiinnitys kohta eri)

-95 pienet jarrut(eroa navassa satulan kiinnitys reijissä), saattaa löytyä vanhalla etupään tuennalla, useimmat uudemmalla. jotkut loppupään -95 isoilla jarruilla.

-96> isommat jarrut(saa 9-5Aeron jarrukitin), kaikki uudemmalla etupään tuennalla. neste kytkin.

9-3:ssa mätii etutolpan "kaulus", kun taas NG900:ssa mätii etualajousilautaset...

viisaammat korjatkoon erheet...
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
viewsonic1
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 19:44

Re: NG900 hankinta kymysys

Viesti Kirjoittaja viewsonic1 »

like_a_glove kirjoitti:
viewsonic1 kirjoitti: Ng900:ssa on käsittääkseni b-vectran pohjalevy joten alustan osat ovat kohtuuhintaisia. Hyvä ajaa ja luotettava.
olet käsittänyt väärin...

NG900:ssa on A Vectran pohjalevy.

Calibra myöskin sama.

siis pohjalevyn tyyppi oli gm2900 ja sitä on käytetty: Saturn L-Series, vectra A, vectra B, calibra, saab 900ng, 9-3, 9-5 ainakin näissä malleissa joten... 9-3 ja 9-5 vuosimalleista en osaa sanoa mutta kuitenkin... :D
Saab 9000cs 2.0lpt stageX, EX saab 9000cs 2.0lpt automatic Saab ng900 2.0t stg2+ , Saab 9000 cde 2.3t stg3+, ng900 2.0t 3d ja og900 2.0 16v, Purkuauto ng900 2.0i 5d
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG900 hankinta kymysys

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

noh...

juu toi lause löytyy wikipediasta...

mutta...

B Vectrassa esim taka-akselisto ja kiinnitykset niile aivan eri = NG jäykkä taka-akseli, B Vectra erillisjousitettu...

Etupääsä myöskin eroja...

toisin kun taas, A Vectrassa ja Ng:ssä käy 90% ristiin...

eli varmaan joku ihan perus pohja "sama"...mut ihan jo A ja B Vectran välillä isoja eroja..

Ng900 ja Og9-3 suht samoja mut eroja on esim. etupenkkien kiinnitys paikat jne.

9-5 levystä en mee sanoo mitään(ei kokemusta) mut onhan se jo ihan eri koko luokan autokin...eli yhteneväisyydet lienee aikas pienet.

9-5:ssa myöskin erillisjousitettu takapää.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
exsaabng900
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 21:27

Re: NG900 hankinta kymysys

Viesti Kirjoittaja exsaabng900 »

oman exäni viat
vaihteisto ongelmat (pakki ei pysy päällä)
takakontti märkä
mittaristo vilkkuu
avain pesä kulunut
ilmastointi ei toimi (kylmäaine vuoto jossain)
ym pientä
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: NG900 hankinta kymysys

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

ja kaikki noi viat on myös korjattavissa.
samoja vikoja on ollut myös uudemmissa malleissa
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
heksi
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 14:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG900 hankinta kymysys

Viesti Kirjoittaja heksi »

Vanhasta ng900:sta irtos takaa iskari kiinnityksestä jättäen jälkeen suurehkon ruosteaukon. Aikanaan ensimmäisen kesän pikkuvika oli kansipahvin hajoaminen, mutta tulipa samalla vaihdettua kaikenlaista konehuoneeseen samalla ku vaihto tiivisteitä. Näitä vastaavia vikoja on muissakin autoissa oli se sitten kaverin Honda tai muu kottero.
Ajettavuudeltaan ollu käypänen.
Saab 900i 16v 2.1 4d
EX: Saab 900S 2.3i 5d -94 - KA: Peugeot 106
Vastaa Viestiin