Saab 900 -95 laturin hihnan vaihtaminen
Saab 900 -95 laturin hihnan vaihtaminen
Terve! (taas)
Tarvitsisin tällä kertaa ohjeita laturin hihnan vaihtamiseen, mitä yksityiskohtaisempia sen parempi.
Olen ymmärtänyt, että pitäisi olla sellainen urakka, josta itsekin voisin selvitä. Hihna pääsi katkeamaan (tai ainakin totaalisesti löystymään) eilen ja pitäisi mielellään viikonloppuna saada hoidettua kuntoon.
Kiitti jo etukäteen vastauksista.
Tarvitsisin tällä kertaa ohjeita laturin hihnan vaihtamiseen, mitä yksityiskohtaisempia sen parempi.
Olen ymmärtänyt, että pitäisi olla sellainen urakka, josta itsekin voisin selvitä. Hihna pääsi katkeamaan (tai ainakin totaalisesti löystymään) eilen ja pitäisi mielellään viikonloppuna saada hoidettua kuntoon.
Kiitti jo etukäteen vastauksista.
Re: Saab 900 -95 laturin hihnan vaihtaminen
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... rin+hihnan
Ei se hihna vaan ne muut osat onko kunnossa, hihna niistä helpoin vaihtaa ?
Ei se hihna vaan ne muut osat onko kunnossa, hihna niistä helpoin vaihtaa ?
Re: Saab 900 -95 laturin hihnan vaihtaminen
No en ainakaan huomannut muissa osissa mitään vikaa. Autolla pystyin ajamaan kotiin asti hyvin, ennenkuin tarkastin mistä akkuvalon palaminen johtui. Täytyy vielä tarkistaa kunnon valolla, josko muissakin osissa olisi vikaa. Kiitos linkistä!
Re: Saab 900 -95 laturin hihnan vaihtaminen
Kyllä kaikki pyörät, joiden kautta hihna kulkee, näyttää pyörivän. Eikös ne ole silloin ok? Toivotaan, että selvitään pelkällä hihnan vaihdolla.
Re: Saab 900 -95 laturin hihnan vaihtaminen
Grekor kirjoitti:Kyllä kaikki pyörät, joiden kautta hihna kulkee, näyttää pyörivän. Eikös ne ole silloin ok? Toivotaan, että selvitään pelkällä hihnan vaihdolla.
Jos ne hinhnapyörät pyörivät nätisti ilman rahinoita ja vaikuttavat kaikin puolin ehjiltä, niin selviät toistaiseksi hihnan vaihdolla.
Hihnan vaihdossa oikea etupyörä pois, ilmanputsari koteloineen veke, etupyörän kotelosta suojamuovi irti (8mm ja 10mm kantoja, 3 tai 4 ruuvia), 1/2" jatkovarrella saa kiristimen löysättyä ja sitten uus hihna paikalleen.
Nämä vinkit olivat 4-sylinteriseen, kutosesta ei ole kokemusta...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Saab 900 -95 laturin hihnan vaihtaminen
Eihän se paha investointi ole samalla ostaa rullaa sinne kaveriksi. Ne vanhat rullat alkavat väsyä uuden hihnan tuomasta kuormituksesta. Tämän johdosta on sattunut niinkin että muutaman sadan kilometrin jälkeen on rulla hajonnut tien päälle. Kiristimen rulla on sellainen joka olisi hyvä vaihtaa. Tarvikkeena toiminut meikällä kahden vuoden ajan käyttöautossa.
Sieltä oikealta etupyörän kaaresta pääsee käsiksi hihnasysteemin alapuolisille rullille, kun irrottaa pyörän lisäksi suojamuovin kyljestä. Olen nähnyt sellaisen hihnan vaihdon, jossa se tehtiin pelkästään yläkautta käyttämällä pitkiä ohuita metallitankoja, joilla kalasteltiin hinha oikeille rullille. Tapoja löytyy.
Sieltä oikealta etupyörän kaaresta pääsee käsiksi hihnasysteemin alapuolisille rullille, kun irrottaa pyörän lisäksi suojamuovin kyljestä. Olen nähnyt sellaisen hihnan vaihdon, jossa se tehtiin pelkästään yläkautta käyttämällä pitkiä ohuita metallitankoja, joilla kalasteltiin hinha oikeille rullille. Tapoja löytyy.
Saab 900i 16v 2.1 4d
EX: Saab 900S 2.3i 5d -94 - KA: Peugeot 106
EX: Saab 900S 2.3i 5d -94 - KA: Peugeot 106
Re: Saab 900 -95 laturin hihnan vaihtaminen
Jos hihna on paikallaan ja kaikki hihnapyörät ja apulaitteet pyörii, niin akkuvalo palaminen tuskin johtuu hihnasta. Todnäk vika on laturissa (tai akussa). Jos hihna katkeaa, niin syttyy pari muutakin varoitusvaloa ja auto keittää melko pian, koska vesipumppukin lakkaa pyörimästä...
Eski
Eski
Re: Saab 900 -95 laturin hihnan vaihtaminen
"Autolla pystyin ajamaan kotiin asti hyvin, ennenkuin tarkastin mistä akkuvalon palaminen johtui."
Laturi/hiilet/säädin, jos remmi päällä niin vika löytyy laturista.
Siihen ohjeita löytyy Etsi haulla!
Laturi/hiilet/säädin, jos remmi päällä niin vika löytyy laturista.
Siihen ohjeita löytyy Etsi haulla!
Re: Saab 900 -95 laturin hihnan vaihtaminen
Eski kirjoitti:Jos hihna on paikallaan ja kaikki hihnapyörät ja apulaitteet pyörii, niin akkuvalo palaminen tuskin johtuu hihnasta. Todnäk vika on laturissa (tai akussa). Jos hihna katkeaa, niin syttyy pari muutakin varoitusvaloa ja auto keittää melko pian, koska vesipumppukin lakkaa pyörimästä...
Eski
Tosiaan kun pääsin autolla kotipihaan ja tarkastin hihnan, niin se oli todella löysä. Juuri ja juuri pysyi ylimmän pyörän päällä ja kun kokeilin hihnaa niin se lähti samantien pyörän päältä pois. En kylläkään ole varma, onko hihna poikki koska en ole saanut sitä yläkautta kalasteltua eikä silmiini ole pistänyt kohtaa, josta se olisi mennyt poikki...
Huomenna saan auton sisätiloihin, jolloin poistan eturenkaan ja pääsen hihnaan paremmin käsiksi.
Re: Saab 900 -95 laturin hihnan vaihtaminen
Toivottavasti hihnankiristin on kunnossa. Ennen poisottoa merkitse varuiksi vanhaan hihnaan pyörimisuunta, jos vaikka vika ei olisikaan hihnassa niin saatat käyttää vanhaa hihnaa ainakin varahihnana. Vertaa uuden ja vanhan hihnan pituudet keskenään: onko vanha kulahtanut?
Re: Saab 900 -95 laturin hihnan vaihtaminen
Jos se hihna on löysä, on sieltä jotakin hajonnut, kiristimessä on senverran kiristysvaraa ettei hihna voi löystyä katkeamatta.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Saab 900 -95 laturin hihnan vaihtaminen
Btw kulkeehan hihna varmasti oikein ja että kaikki hihnapyörät ovat tallella?Grekor kirjoitti:Kyllä kaikki pyörät, joiden kautta hihna kulkee, näyttää pyörivän. Eikös ne ole silloin ok? Toivotaan, että selvitään pelkällä hihnan vaihdolla.