"Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla
"Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla
Tervehdys kaikille!
Olen siis uudehko Saabisti, tuli tuossa kesällä ostettu tollanen -01 93 2.0t ja nyt sitten on otsikon mukainen ongelma ilmennyt. Eli tyhjäkäynnillä pitää melko hiljaista kolinaa/kalkatusta konehuoneen puolelta. Autolla ajettu vajaa 245tkm. Mistä vois olla kyse sen perinteisen jakoketjun sijaan, ilmeisesti melko hintava remppa kuitenkin toi jakopääremontti.. Kovemmilla (50+ km/h) nopeuksilla ääntä ei siis kuulu.
Lisäksi hakusessa ois toi WIS em. malliin, jota ei oikein mistään tahdo löytyä. Isäukolla uudempi kolkki (-05) sekä siihen sopiva softa ja siihen mun käsittääkseni toi 9400 käy, vai olenko täysin väärässä?
Olen siis uudehko Saabisti, tuli tuossa kesällä ostettu tollanen -01 93 2.0t ja nyt sitten on otsikon mukainen ongelma ilmennyt. Eli tyhjäkäynnillä pitää melko hiljaista kolinaa/kalkatusta konehuoneen puolelta. Autolla ajettu vajaa 245tkm. Mistä vois olla kyse sen perinteisen jakoketjun sijaan, ilmeisesti melko hintava remppa kuitenkin toi jakopääremontti.. Kovemmilla (50+ km/h) nopeuksilla ääntä ei siis kuulu.
Lisäksi hakusessa ois toi WIS em. malliin, jota ei oikein mistään tahdo löytyä. Isäukolla uudempi kolkki (-05) sekä siihen sopiva softa ja siihen mun käsittääkseni toi 9400 käy, vai olenko täysin väärässä?
EX -01 OG93 2.0t
Re: "Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla
Ilmastointi ei varmaankaan ole kyseessä koska offillakin ääni kuuluu.. Ja ajoonkaan ei ainakaan toistaiseksi ole vaikuttanut mitenkään muuten kuin häiritsevänä äänenä.
EX -01 OG93 2.0t
Re: "Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla
moniurahihna hetkeksi pois kampuran hihnapyörältä ja kone käyntiin.
Jos kalkatus loppui niin joku apulaitteista metelöi, kokeile ensin vesipumpun välykset
Jos ei loppunut niin T7 koneissa reilu 200tkm tuntuu olevan hyvä saavutus jakopään kulumavaralle, parista koneesta lyhyen ajan sisällä asian todenneena. Rattaiden piikit selvästi kuluneet ja laahainten pinnassa syvät ketju-urat.
Kuluman näkee nopeasti kun ottaa kiristimen oikeaoppisesti ulos ja tarkastaa onko vara käytetty.
Jos kalkatus loppui niin joku apulaitteista metelöi, kokeile ensin vesipumpun välykset
Jos ei loppunut niin T7 koneissa reilu 200tkm tuntuu olevan hyvä saavutus jakopään kulumavaralle, parista koneesta lyhyen ajan sisällä asian todenneena. Rattaiden piikit selvästi kuluneet ja laahainten pinnassa syvät ketju-urat.
Kuluman näkee nopeasti kun ottaa kiristimen oikeaoppisesti ulos ja tarkastaa onko vara käytetty.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: "Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla
Muista apulaitteista myös esim. laturi on kunnostautunut kyseisen kaltaisen äänen aiheuttajana. Mutta tosiaan, hihna irti ja kuuntelemaan.
Nopeus tuskin vaikuttaa muilta osin kuin lisääntyneinä muina ääninä (esim. rengasmelu), jotka peittävät yhäti esiintyvän kolinan.
Nopeus tuskin vaikuttaa muilta osin kuin lisääntyneinä muina ääninä (esim. rengasmelu), jotka peittävät yhäti esiintyvän kolinan.
Re: "Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla
Tulipas nyt itelläkin tähän topicciin sanomista..
Kalkatus/kolina / rahina alkoi tuossa 400km sitten. Em.tavalla, juuri hiljaisessa vauhdissa laahas suht häiritsevästi. Vähän kun nosti vauhtia, niin ei kuulunut enään. Aluksi ajattelin lumen pakkautuneen koteloihin ja laahaavan siellä.
Huoltoaseman pihalle, pelti ylös, tyhjäkäynnillä taas rahinaa ja kun sain pellin ylös niin kerkes jo rauhottua. Selkeesti moniurahihnan puolelta konetta kuului silti epämääräisiä ääniä. Käden ku laitto siihen imucobran vierestä nousevaan "pamppuun" mikä lie ilmastoinnin osa, niin tunsi selkeesti sormissa "rahinaa". Tässä vaiheessa ajattelin vielä jotta että kaippa tuo kestää keski-pohjanmaalta takaisin tampereelle 350km.
250km taittui hienosti, parkanoon kaffille ja auto taas tulille ja liikkeelle. Samalla kun startti pyöräytti koneen käyntiin niin syttyi kolmio ja akun kuva mittaristoon Ratin kääntö, ja ah johan oli raskas. Pelti auki--> Moniurahihna poikki ja em. rahina/kolina oli tipotiessään.
Matkaa oli siis vielä noin 80km ja onneksi taaskaan ei vakuutuksissa ole mitään hinauspalveluita(prkl). Soitto vesalle ja kas niin iloisesti ja auttavaisesti kuin yksi tuhkimon tarinan seitsemästä kääpiöstä, oli puhelinapua saatu (+pvm) ja uusi hihna tiedossa. Vaihtoehdot A. Odottaa auttavaista toveria shellillä ja hinaten tampereelle asti, tai B. Kappas kun keksittiin että eberille pakkosyöttöä ja sen vesipumppua hyödyntäen jos saisi auton perille hallille asti korjattavaksi. Varoiksi vielä pelti tuulihakaan asti auki, ylimääräiset sähkön kuluttajat pois päältä ja eikun matkaan varovasti. Lämmöt pysyi kokoajan nätisti 86-95 välillä.. oikeastaan kokoajan 90 asteessa.
KUNNES 10km matkaa tampereelle, niin alkoi akusta hiipua virta kun ajovaloja oli pakko käyttää huonon kelin takia. Jännitteen tason tippumisen seurauksena ilmastoinnin paneeli meni "offiin" ja taispa eberikin lopettaa veden kierrättämisen. Eipä mennyt kuin muutama hullu hetki niin lämmöt lähti nouseen. Teng:in näyttäessa 115astetta, auto sammuksiin ja onneks sopivasti tuli nesteen kylmäasema vastaan.
Siinä vaiheessa vesa saapuki jo auttavaisena ja täynnä informaatiota samaan paikkaan. Hallille oli tässä vaiheessa matkaa enään noin 3km. About vartin huili autolle, akun elvyttäminen apuvirralla ja auto nopsaan hallille.
Ilmastoinnin kompuran rulla aivan jumissa. Huomenna lyhyempi 1800mm 6uranen hihna tilalle ja taas rokkaa. Onneks ei talvella tartte tuota ilmastointia niin on aikaa tässä joko korjata tai metsästää uus laite tilalle.
Moniurahihnan kunnosta päätellen ks. oli alkuperäinen hihna joka olis jäänyt vaihtamatta 100tkm kohilla. Autolla on nyt ajettu 150tkm, ja taivuttaessa hihnaa oli sen näköstä murua/halkeamaa/haperoa että tuskin 50tkm ajolla olis siinä kunnossa vielä.
Kiitokset vielä avusta vesa67:lle joka jätti omat hommat kesken ja riensi apuun! Ja pahoittelut pitkästä tarinasta.
Tästäkin siis viisastuneena, kun vastaavaa ääntä alkaa kuulumaan, ei tiedossa ole montaa sataa tervettä kilometriä, vaan pikimmiten selvittämään vikaa jossei halua matkan tyssäävän.
Kalkatus/kolina / rahina alkoi tuossa 400km sitten. Em.tavalla, juuri hiljaisessa vauhdissa laahas suht häiritsevästi. Vähän kun nosti vauhtia, niin ei kuulunut enään. Aluksi ajattelin lumen pakkautuneen koteloihin ja laahaavan siellä.
Huoltoaseman pihalle, pelti ylös, tyhjäkäynnillä taas rahinaa ja kun sain pellin ylös niin kerkes jo rauhottua. Selkeesti moniurahihnan puolelta konetta kuului silti epämääräisiä ääniä. Käden ku laitto siihen imucobran vierestä nousevaan "pamppuun" mikä lie ilmastoinnin osa, niin tunsi selkeesti sormissa "rahinaa". Tässä vaiheessa ajattelin vielä jotta että kaippa tuo kestää keski-pohjanmaalta takaisin tampereelle 350km.
250km taittui hienosti, parkanoon kaffille ja auto taas tulille ja liikkeelle. Samalla kun startti pyöräytti koneen käyntiin niin syttyi kolmio ja akun kuva mittaristoon Ratin kääntö, ja ah johan oli raskas. Pelti auki--> Moniurahihna poikki ja em. rahina/kolina oli tipotiessään.
Matkaa oli siis vielä noin 80km ja onneksi taaskaan ei vakuutuksissa ole mitään hinauspalveluita(prkl). Soitto vesalle ja kas niin iloisesti ja auttavaisesti kuin yksi tuhkimon tarinan seitsemästä kääpiöstä, oli puhelinapua saatu (+pvm) ja uusi hihna tiedossa. Vaihtoehdot A. Odottaa auttavaista toveria shellillä ja hinaten tampereelle asti, tai B. Kappas kun keksittiin että eberille pakkosyöttöä ja sen vesipumppua hyödyntäen jos saisi auton perille hallille asti korjattavaksi. Varoiksi vielä pelti tuulihakaan asti auki, ylimääräiset sähkön kuluttajat pois päältä ja eikun matkaan varovasti. Lämmöt pysyi kokoajan nätisti 86-95 välillä.. oikeastaan kokoajan 90 asteessa.
KUNNES 10km matkaa tampereelle, niin alkoi akusta hiipua virta kun ajovaloja oli pakko käyttää huonon kelin takia. Jännitteen tason tippumisen seurauksena ilmastoinnin paneeli meni "offiin" ja taispa eberikin lopettaa veden kierrättämisen. Eipä mennyt kuin muutama hullu hetki niin lämmöt lähti nouseen. Teng:in näyttäessa 115astetta, auto sammuksiin ja onneks sopivasti tuli nesteen kylmäasema vastaan.
Siinä vaiheessa vesa saapuki jo auttavaisena ja täynnä informaatiota samaan paikkaan. Hallille oli tässä vaiheessa matkaa enään noin 3km. About vartin huili autolle, akun elvyttäminen apuvirralla ja auto nopsaan hallille.
Ilmastoinnin kompuran rulla aivan jumissa. Huomenna lyhyempi 1800mm 6uranen hihna tilalle ja taas rokkaa. Onneks ei talvella tartte tuota ilmastointia niin on aikaa tässä joko korjata tai metsästää uus laite tilalle.
Moniurahihnan kunnosta päätellen ks. oli alkuperäinen hihna joka olis jäänyt vaihtamatta 100tkm kohilla. Autolla on nyt ajettu 150tkm, ja taivuttaessa hihnaa oli sen näköstä murua/halkeamaa/haperoa että tuskin 50tkm ajolla olis siinä kunnossa vielä.
Kiitokset vielä avusta vesa67:lle joka jätti omat hommat kesken ja riensi apuun! Ja pahoittelut pitkästä tarinasta.
Tästäkin siis viisastuneena, kun vastaavaa ääntä alkaa kuulumaan, ei tiedossa ole montaa sataa tervettä kilometriä, vaan pikimmiten selvittämään vikaa jossei halua matkan tyssäävän.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 105
- Liittynyt: Su Helmi 19, 2012 22:49
- Paikkakunta: porlammi
Re: "Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla
Olikan samma kollina kuin tyhjäkäynti dieselmoottori ?
Minulla on semmonen ääni, se tulle vain kovemalle koko ajan se ääni.
tyhjäkäynti se ärsyttävä se ääni
Se oli generatori jolla on mennyt rikki, ja auto sammu tielle n.500km ajettu kuin
kollina alka kuulaa.
Uusi kallis generatori remontt,i nyt se käy kuin kello taas
Minulla on semmonen ääni, se tulle vain kovemalle koko ajan se ääni.
tyhjäkäynti se ärsyttävä se ääni
Se oli generatori jolla on mennyt rikki, ja auto sammu tielle n.500km ajettu kuin
kollina alka kuulaa.
Uusi kallis generatori remontt,i nyt se käy kuin kello taas
Saab 9-3 SE 2.2Tid-99 PR, Saab 900NgTalladega-98 KA,,Saab 99 GLs CC -76 HA,Saab 99 GLE CC Finlandia -77 PR, Saab 99 GLE CC Finlandia -77 VA, Saab 99 GLE CC Finlandia -77 PR, Saab 900ng 3d 2.0i -98 KA, Saab 900i CC 5speed 5d -84 PR
#5599
#5599
Re: "Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla
Ei ollut yhtään dieselmäinen tyhjäkäyti, vaan selvä rahina. Enemmänkin verrattavissa laakeriin jossa hiekkaa välissä...JA PALJON!
Re: "Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla
Viimeeks kun kuulin Saabin (tonnari) konehuoneesta kalkatusta, niin runkolaakerit olivat kivasti sökönä. Se nyt kuulosti ehkä lähinnä siltä kun joku paukuttelis pajavasaralla koneen sisältä päin.
Re: "Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla
Viime vuonna kävi lähes täsmälleen samoin kuin jeipolla, paitsi oli hinauspalvelu vakuutuksesta ja moniurahinha oli vain noin 5tkm vanha.
Ilmastointikompuran laakeri oli leikannut, ei mielestäni ollut ihan vielä sen aika..
Ehkäpä aiempi moottoritilan pesu siirtänyt jotain tuonne laakeriin.
Rahinan kyllä huomasi selkeästi käynnistyksessä ja vaimeni/poistui hetken päästä.
Tämä tietysti tapahtui pidemmän reissun ohessa, mutta onneksi saatiin auto työn alle nopeasti ja sain noutaa 2pv myöhemmin uuden kompuran kanssa.
Ilmastointikompuran laakeri oli leikannut, ei mielestäni ollut ihan vielä sen aika..
Ehkäpä aiempi moottoritilan pesu siirtänyt jotain tuonne laakeriin.
Rahinan kyllä huomasi selkeästi käynnistyksessä ja vaimeni/poistui hetken päästä.
Tämä tietysti tapahtui pidemmän reissun ohessa, mutta onneksi saatiin auto työn alle nopeasti ja sain noutaa 2pv myöhemmin uuden kompuran kanssa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: "Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla
Juu tuohan sattui itelläkin sopivasti pidemmällä työreissulla. Noh onneks oli työt saatu tehtyä ja oli enään paluumatka takaisin.
Nyt taas rokkaa hianosti motonetin 1800mm nauhalla, 15,50€.
Pitää ottaa kompura irti ku jaksaa ja ihmetellä vaurioita.
Ei kyllä olis itelläkään mielestäni vielä tarttenut 150tkm kohdalla
kompuran sanoa yhteistyösopimusta irti.. Mut mikään kun ei
ole ikuista.
Nyt taas rokkaa hianosti motonetin 1800mm nauhalla, 15,50€.
Pitää ottaa kompura irti ku jaksaa ja ihmetellä vaurioita.
Ei kyllä olis itelläkään mielestäni vielä tarttenut 150tkm kohdalla
kompuran sanoa yhteistyösopimusta irti.. Mut mikään kun ei
ole ikuista.
Re: "Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla
Täällä sama homma moniurahihna meni poikki kesällä juuri kovimmilla helteillä ja tietysti sukujuhliin menossa (saapi viimmesenpäälle puunattuna ja kiillotettuna että saa ruotsin sukulaisille näyttää) , matka tyssäsi sitten siihen, kompura löi jumiin hetken naputeltuaan em. tavalla n.50km matkan naputettuaan. Nyt paikallaan lyhyempi remmi.
Sori lainaan vähän otsikkoa...
Mitä luulette kumpi kannattaa: korjauttaa vanha kompura (jos mahdollista?) vai uusi / käytetty tilalle? Joitakin olen netistä tosin ulkomailta löytänyt myytävänä uusia, hinta ollu 600-800€ ja uutta kysyin huollosta, niin jos en ihan väärin muista niin 1050€ oli hinta....
täytyyköhän sinne uusia muita osia kuivain yms. jos kompuran vaihtaa?
Ei nyt talvella ole oikeen ollu aktiivista ton ilmastoinnin korjaaminen mutta kyllä sen kesällä sitte huomaa taas että lyhyt "kuminauha" kiinni
Sori lainaan vähän otsikkoa...
Mitä luulette kumpi kannattaa: korjauttaa vanha kompura (jos mahdollista?) vai uusi / käytetty tilalle? Joitakin olen netistä tosin ulkomailta löytänyt myytävänä uusia, hinta ollu 600-800€ ja uutta kysyin huollosta, niin jos en ihan väärin muista niin 1050€ oli hinta....
täytyyköhän sinne uusia muita osia kuivain yms. jos kompuran vaihtaa?
Ei nyt talvella ole oikeen ollu aktiivista ton ilmastoinnin korjaaminen mutta kyllä sen kesällä sitte huomaa taas että lyhyt "kuminauha" kiinni
none
Re: "Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla
Reippaalla 60€:llahan tuon laakerin ainakin saa kompuraan hommattua.
Tiiä sitten onko muuta mennyt rikki samalla kun lyönyt jumiin..
Mutta ajattelin kyl tässä ens kuun puolella remppailla kuntoon takasi jottei unohdu
ja jää tekemättä sit.
Ebaysta joku mainitsi löytäneensä uusia alle 350€ hintaan...
Kannattanee ettiskellä vaan..
Tiiä sitten onko muuta mennyt rikki samalla kun lyönyt jumiin..
Mutta ajattelin kyl tässä ens kuun puolella remppailla kuntoon takasi jottei unohdu
ja jää tekemättä sit.
Ebaysta joku mainitsi löytäneensä uusia alle 350€ hintaan...
Kannattanee ettiskellä vaan..
Re: "Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla
Viime kesänä vaihdatin uuden kompuran vähämaalla. Hinta oli n. 500€ töineen.
Eli ei kauheasti kannata ihmetellä. Tai lasku oli rapiat 800, mutta samalla vaihdettiin kompuran kiinni leikatessa hajonnut kampiakselin hihnapyörä, ja kampiakselin stefa.
Eli ei kauheasti kannata ihmetellä. Tai lasku oli rapiat 800, mutta samalla vaihdettiin kompuran kiinni leikatessa hajonnut kampiakselin hihnapyörä, ja kampiakselin stefa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: "Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla
ohho olipa hyvä että kysyin! ois taas maalaispoikaa vedetty kuus nolla! Ei kyllä kuulosta pahalta hinnalta kiitos tiedoista!!
Viimeksi muokannut v4super, Ti Helmi 21, 2012 19:23. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
none