"Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: "Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja ippe »

jeippo kirjoitti:Reippaalla 60€:llahan tuon laakerin ainakin saa kompuraan hommattua.
Tiiä sitten onko muuta mennyt rikki samalla kun lyönyt jumiin..
Mutta ajattelin kyl tässä ens kuun puolella remppailla kuntoon takasi jottei unohdu
ja jää tekemättä sit.

Ebaysta joku mainitsi löytäneensä uusia alle 350€ hintaan...
Kannattanee ettiskellä vaan..
Viimeksi kun Saksan Ebaystä noita katsoin, niin kompuran sai rahteineen vähän alle kolmen sadan, tosin saattoivat olla kunnostettuja.

E: hakusanoiksi vaikka "saab 9-3 kompressor".
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
petok
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 19:31
Paikkakunta: Tampere

Re: "Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja petok »

http://www.sasbearings.com/product_info ... cts_id=627
Löytyy laakeri kotiin (Suomeen) tuotuna noin kahteenkymmeneen ekeen. Muistaakseni kesti pari viikkoa tulla.
Tämän ketjun ohjeilla laakerin vaihto onnistuu:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t=kompuran
haja
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: La Huhti 23, 2011 06:44
Paikkakunta: Karkkila

Re: "Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja haja »

Omassa kolkissani ainakin latausjännite vaihteli häiritsevän paljon. (pimeällä ajovalot himmenivät ja kirkastuivat). Laturi meni vaihtoon samalla kun kone kävi irti.

Kolinan lähde voi olla kampiakselin päässä olevan moniurahihnapyörän lukitusruuvitkin. Omassani nuo aukesivat kesken matkan, kalvoivat uraa kampiakselin ympärille ja saivat öljypumpun lukituksen auki -> öljynpaineet alas ja matka katkesi siihen. Mutta se on jo toinen tarina ...
Kuparinen
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Elo 31, 2011 13:25
Paikkakunta: Jkl

Re: "Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja Kuparinen »

Lainataas tätä threadia kun omasta kolkista kanssa kuuluu ihmeellisiä ääniä. Elikkäs koneesta kuuluu outoa vinkumista, kun kone on haalea eli lämmöt jossai klo. 7-8, vinkuminen loppuu jos kierrokset nostaa 2k tienoilla tai lämpöjen noustua normaaliks. Lisäks koneesta on alkanut kuulua raksutusta/nakutusta joka nopeutuu kierrosten mukana. Yleensä tämä ääni lakkaa kun kone on ajettu kunnolla lämpimäksi mutta välillä ääni kuuluu pidemmänki ajon jälkeen tosin vaimeampana.

Mahtaakohan olla mullakin tulossa moniurahihna tiensä päähän. Mittarissa on nyt 210tkm ja risat.
9-3 2.0t -01 Flexifuel
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: "Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja ippe »

Kuparinen kirjoitti:Lainataas tätä threadia kun omasta kolkista kanssa kuuluu ihmeellisiä ääniä. Elikkäs koneesta kuuluu outoa vinkumista, kun kone on haalea eli lämmöt jossai klo. 7-8, vinkuminen loppuu jos kierrokset nostaa 2k tienoilla tai lämpöjen noustua normaaliks. Lisäks koneesta on alkanut kuulua raksutusta/nakutusta joka nopeutuu kierrosten mukana. Yleensä tämä ääni lakkaa kun kone on ajettu kunnolla lämpimäksi mutta välillä ääni kuuluu pidemmänki ajon jälkeen tosin vaimeampana.

Mahtaakohan olla mullakin tulossa moniurahihna tiensä päähän. Mittarissa on nyt 210tkm ja risat.
Rapina tai raksutus kylmänä voisi olla nostimista, koska öljyt on vaihdettu?

Hihnan vaihto ei ole iso homma, mutta jos rullia pitää vaihtaa, niin homma on vähän isompi.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: "Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kuparinen kirjoitti:...koneesta kuuluu outoa vinkumista, kun kone on haalea eli lämmöt jossai klo. 7-8, vinkuminen loppuu jos kierrokset nostaa 2k tienoilla tai lämpöjen noustua normaaliks.
Yksi vakavasti otettava vaihtoehto on öljysihdin tukkeutuminen. Kylmät ja jäykemmät öljyt eivät jaksa imeytyä osittain tukossa olevan sihdin läpi(tästä vinkuna), lämpimät taas ohentuvat sen verran, että öljy jaksaa nousta. Nyt kannattaisi käyttää öljypohja irti ja tarkistaa tilanne ennenkuin syntyy suurempia vaurioita. Ja jos öljynpaineen merkkivalo syttyy, älä aja autolla enää metriäkään, ei edes sinne korjaamolle. Muuten puoli konetta on helposti entinen.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Kuparinen
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Elo 31, 2011 13:25
Paikkakunta: Jkl

Re: "Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja Kuparinen »

Kiitosta vinkeistä, nyt on varattu aika pcs:ltä öljypohjan tarkasteluun ja öljyn vaihtoon samalla. Itellä kun ei ole paikkaa missä laitella ni joutuu köyhtymään :D
9-3 2.0t -01 Flexifuel
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: "Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Kuparisen pirssistähän on ö-pohja tarkistettu ja putsailtu. Kilometrejä en enään kirveelläkään muista (oisko ollut jotain 180-190tkm kohdalla) mutta tuolloinkin sihti oli jo ennen putsausta hyvässä kunnossa. Ei edes mainittavaa määrää moskaa. Ja öljyt ja suodatin kun vaihdettu aina 10tkm välein niin tuskin (ainakaan toivonmukaan) oo mitään kertynyt sihdin tukkeeksi.
Kuparinen
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Elo 31, 2011 13:25
Paikkakunta: Jkl

Re: "Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja Kuparinen »

Joo niin kattelinki tuolta merkinnöistä että on se öpohja availtu reilu 20tkm sitten mutta tällä hetkellä oireet vaa viittaa ikävästi siihen, että siellä jotain tuketta vois olla niin parempi kai tuo o varmistaa ku katua
9-3 2.0t -01 Flexifuel
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: "Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Olikos tuo hiljattain konvertoitu biopoweriksi? Tästä aiheesta on jo varoituskin tuolla yleisellä osastolla.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Kuparinen
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Elo 31, 2011 13:25
Paikkakunta: Jkl

Re: "Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja Kuparinen »

On tällä reilu 20tkm ajeltu etanolilla jeippo varmaa osaa kertoo tarkemman ajankohdan millon alkoi ajeleen sillä kun hänen vanha kippo toi o :). Toinen mahdollisuus tietysti ääneen voisi olla turbo mutta se ilmeisesti pitäisi ujeltavaa ääntä heti käynnistyksen jälkeen jonkin aikaa ja ei tuo mielestäni kyllä pölläyttele jne.
9-3 2.0t -01 Flexifuel
Mataz
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: To Loka 28, 2010 22:16
Paikkakunta: Tampere

Re: "Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Lainataan aihetta.

Eli itsellä alkanut esiintymään samanlaista kolinaa/kalkatusta kylmäkäynnistyksen jälkeen. Ei ole mielestäni myöskään "tasaista" kolinaa, eli "jaksonaika" vähän vaihtelee, joka hämmentää pakkaa ainakin minun pienessä päässäni entisestään. Lakkaa/vaimenee kyllä koneen vähänkin lämmittyä, näillä keleillä parin sadan metrin ajon jälkeen. Kunnolla lämpimällä koneella en tuota ääntä kuullut vaikka yritin kuinka kuunnella. Kylmänä sen sijaan selvästi kuultavissa, kuulostaa vähän kylmältä dieseliltä ettenpä jopa sanoisi.

Oon tuota kuunnellut nyt kuukauden verran. Kovemmilla pakkasilla sen ekoja kertoja huomasin, mutta tänään aamulla alkoi huolestuttaan kun satuin käynnistyksen jälkeen autosta ulos. Sisälle saakka tuo ei kyllä kuulu, eli onneksi sen verran vaimea.

Käyttöhihna+kiristin+ohjainrulla vaihdettu n. 10tkm sitten, joten tuo tuskin syypää. Sen vaihtelin jatkuvan rahisevan äänen vuoksi, kun vesa67 vinkkasi. Rahina loppui sillä. Vanha taittopyörä rahisi selvästi vapaana pyöriteltäessä. Välillä tosin edelleen ilmastoinnin ollessa päällä (huurteenpoisto, kompura käy) saataa kuulua kompuran käynnistyessä laahaavaa/rahisevaa ääntä tyhjäkäynnillä rullatessa, antaa kierroksia -> lakkaa. Kompuran pyörää kun pyörittelin hihnaa vaihtaessa, se kyllä jonkin verran rohisi, joten ei se ihan täydessä iskussa enää ole.

Mutta: tuo kylmänä kolkotus tuntuis kuuluvan enempikin koneen yläkerrasta päädystä, jakopään tienoilta. Mitä veikkaatte, voisko tuo kompuran laakeri oireilla vaan kylmänä kovempaa ja ääni vaan "kaikuu" rautaa pitkin? Vai oisko nostimet? Jakoketju tuohon on kuittien mukaan tehty 180tkm paikkeilla (nyt 220) joten ei tuotakaan jaksais epäillä. Kunhan nyt ei olis nostimet tai muuta kallista. Haukuun pistin kalat* ja lueskelin kaikki läpi. Joku epäili, että jakoketju pääsisi heilumaan "sivusuunnassa" ohjuriin venkopassa..? Mutta tuo kaiketi ääntäis lämpimänäkin.

Öljyt (Mobil 0W-40) vaihtelin testiksi tänään (vanhat reilu 12tkm ajetut 5W-40 Helixit), saa nähdä äänteleekö huomenna aamulla kun kone kunnolla jäähtynyt yön yli. Pirun mustaa oli talven pätkäajojen jälkeen.

Harmittaa tosissaan jos sieltä nyt on menossa jotain isoa ja kallista, kun auto on muuten niin pirun hyvä yksilö ja ilo ajaa ja omistaa! :( Siks toivonkin että olis "vaan" tuo kompura, on sentään kohtuuhintanen ja vaihdettavissa itekin helpohkosti :D
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: "Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Löysää hihna ja tutkaile vesipumpun elämää hihnapyörästä pyörittelemällä, tai heiluttelemalla jos on jo menossa. Vesipumpuilla on tapana juurikin epämääräinen kolina laakeroinnin pettäessä, ja useinkaan silloin eivät vielä edes vuoda akselitiivisteestään.

Epämääräinen ja satunnainen kolahtelu/ronksahtelu voi viitata myöskin hyppivään tasapainoakseliston ketjukoneistoon, mutta nämä halvimmat ja helpommat kannattaa tottakai sulkea ensin pois.
Mataz kirjoitti:Kunhan nyt ei olis nostimet tai muuta kallista.
Kallista? Nostimet voi purkaa, pestä ja puhdistaa. Yleensä niistä vain pikeentyy se varsinainen säätöyksikkö, korkeapainekammio jumiin, ja jos joku on oikeasti hajalla (harvinaista) niin esim. Motonet, noin 18€/kpl.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: "Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Jos jakoäähän on vaihdettu vain ketju niin ei se siitä jakopäästä uutta tee, voi hyvinkin nopeasti kuua ketju vanhojen rattaiden kanssa.

Ota se hihna nyt irti ja kuuntele ääniä uudestaan. Jos ääntää edelleen niin jakopää.
Rallatus kylmänä viittaa löysään ketjuun joka hakkaa venakopan kannen kumilaahaimeen.

Sitten ne pahimmat skenaariot: metallinen laahaava ääni joka ei poistu vaan pysyy ja vahvistuu voi johtua salaatiksi menneiden tasapainorattaiden ansiota täysin löystyneen tp ketjun jyrsinnästä kotelon sisäpintaan öljypumpun pesän muotoiluun. Silloin tarttis tehdä asialle jo jotain.
Ja ne hihnapyörän torxit ....

Minutemään, saako noita hytikoita tosiaan purettua ja kunnostettua ? Mitä eroa on vanhanmallin T5 kansissa käytetyissä hytikoissa ja uudemmissa T7:sta löytyvistä ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: "Kolinaa" konehuoneesta tyhjäkäynnillä/pienillä nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

vesa67 kirjoitti:
Minutemään, saako noita hytikoita tosiaan purettua ja kunnostettua ? Mitä eroa on vanhanmallin T5 kansissa käytetyissä hytikoissa ja uudemmissa T7:sta löytyvistä ?
En tiedä noiden keskinäisistä eroista, ainakin vielä -98 NG-900 B204:llä sai sisäosat ulos pöytää vasten lyömällä. Nostimen versio on kyllä voinut muuttua uudemmissa, mutta toimintaperiaate ja rakenne aikalailla sama ja sisäosan paikoillaanpysyminen joustavan sokkarenkaan takana, valmistajahan on INA: http://www.ina.de/content.ina.de/en/bra ... ot3211.jsp

Varaosaliikkeet tarjoavat samaa kuppia kaikkiin 1984-2010- malleihin, tosin eipä sekään kerro sitä että onko versio muuttunut. Itse olen nyt maalla ja EPC:n ulottumattomissa enkä saa siten numeroidenkaan perusteella selvää.

Erittäin harvoin noissa kuitenkaan mikään oikeasti rikki menee, ongelma on lähinnä kuumat paikat, sen nostimen erittäin hidas öljyn läpivirtaus ja kulloisenkin öljyn VI:n parantajat, polymeereillä on aikaa ja lämpöä paistua ultratahmeaksi lakaksi joka ei tahdo liueta edes bensiiniin irtonaisia osia liotettaessa. Niissä nostimen sisäosissa on helvetin pienet välykset ja melkein peilimäiset liukupinnat ja niissä tämä lakka voi lopettaa painimen säädön toiminnan kokonaan.

Jos ei rohkene/pysty purkamaan niin kokeilemisen arvoista voisi liotettaessa olla RE85, sillä kun näköjään on tapana irrottaa muutkin sellaiset sakkaumat joihin ei muu (bensiini, löpö, forte, stp ym.) liotus ole tepsinyt.


Tosin täytyy muistaa että yläkerran alkaessa elämöidä, se ei välttämättä johdu itse painimista vaan voi olla indikaattori ihan yleisestä öljynpaineongelmasta.
Vastaa Viestiin