Uusi Saabisti ilmoittautuu

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
latexi
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2012 11:55
Paikkakunta: Tampere

Uusi Saabisti ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja latexi »

Terve! Uusi saabisti ilmoittautuu ja tulee ulos lurkkimasta kurkkimasta foorumia. Ostetaan-palstan avustuksella löytyi kerholaisen vanha asiallinen "matalapaine" kolkki. Kiitos foorumin lueskelun osasin kysellä suurinpiirtein oikeita asioita ja tuli selväksi auton huoltohistoria ja tiedänpähän mitä remontteja on odotettavissa tulevaisuudessa. Eikä tullut yllätyksenä kun kuskin ikkuna nousi vinossa toisen avauskerran jälkeen, motonetistä 6 euron muovirullat ja asennus suht helppo. Ilmastoinnin antautuminen olikin ikävämpi juttu, mutta siinäkin auttoi foorumi ja ohjaus PCS:n varaosiin. Rikulta uusi putki joka vielä odottaa asennusta ja uusia aineita. SIDikin tuli eilen korjattua kolvilla ja tiivistenauhalla.

Mutta olisi kysymyskin, liittyen parin viimepäivän pakkasten aikaansaamaan narinaan. Juu etsitty on ja juttu etupään narinoista on luettu, mutta tuosta mun kolkista narahtaa takapäässä. Onko siellä joku tietty pusla mikä narahtaa minkä vois voidella, vai onko se vaan iskari? Kyseessä ei mikään pieni ikävä narina, vaan kunnon narskahdus kun ajaa hiukankin isommasta kuopasta kävelyvauhdillakin. Ja kuuluu vain kun kuskin puoleinen rengas menee kuopasta.

On muuten kiva "vaimon kauppakassi", itehän tuolla tulee ajeltua!
Saab 9-3 2.0t SE 2002
Audi A4 1.9Tdi 2003, VW Golf Cabriolet 1982
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: Uusi Saabisti ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja assa »

http://photo.platonoff.com/Auto/2005021 ... itting.jpg

Noissa kuvissa näet vastaavia puslia, nippakannulla öljyä ensin niihin ja kuuntelet lisää ;)
Viimeksi muokannut assa, Ke Maalis 07, 2012 14:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Uusi Saabisti ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

assa kirjoitti:http://photo.platonoff.com/Auto/2007093 ... _Bushings/

Og9-3:ssa ja NG900:ssa on takana yhdystukiakseli jossa vain kaksi puslaa, tukivarsien runkopuslat edessä. Ei siis lainkaan samanlainen kuin OG9-5:ssä.

Kannattaa katsoa vaikkapa kaverin kanssa käsijarru päällä vedätellen varovasti eestaas että kuinka paljon pusla myötää auton pitkittäissuunnassa.

Ellei jousen välissä ole mitään niin muutakaan narisevaa noin simppelissä pelissä ei voi takana olla kuin etupusla tai iskari, vakaajatkin ovat pulteilla kiinni yhdystukiakselissa.

Ajoin tuolla yksilöllä viimeksi joulukuussa ja silloin ei narissut mikään, siksikin kiinnostaa.
Artzzi
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Loka 05, 2010 05:03
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa, Lohja

Re: Uusi Saabisti ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja Artzzi »

Minullakin Satku narisee, eestä ja takkaa..
Kun autoa tönii sivulta, kuuluu takaa myös vaimeata klonk klonk ääntä 8O

Olisi muuten sellainen kysymys, kun silloin tällöin mittari saa kesken ajon hepulin ja kertoo check brakes, ilmoitus näkyy noin sekunnin ajan ja sitten katoaa.. tekeekö muilla auto samaa ja voiko olla vaan kyse jarrunesteen vähyydestä ja mutkassa/möykyssä se vilkuttelee sitten sitä..?
Suap eestä ja suap takkaa..
latexi
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2012 11:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Saabisti ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja latexi »

Etupään narinasta löytyy kyllä juttua etsimällä. Ilmeisesti syypää voi olla alapallo, joka saattaa hiljetä voitelemalla (jos ei väljää) tai vaihtamalla koko tukivarsi...
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... lit=narina

Tuosta check brakes ilmoituksesta villi arvaus, voisko tulla ABS anturin hetkellisestä lukuongelmasta? Ts. anturi renkaan päässä likainen tai metallipuruinen tms? Tuosta tulikin mieleen että tarvis itellekin joku perusvikakoodin lukija hommata että sais diagnosoitua tarpeen tullen. Niin ja itelläni siis ei tee tuota. Sen sijaan check rear light tulee joskus, vaikka vaihdoin polttimot...
Saab 9-3 2.0t SE 2002
Audi A4 1.9Tdi 2003, VW Golf Cabriolet 1982
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Uusi Saabisti ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja karg »

latexi kirjoitti:Tuosta check brakes ilmoituksesta villi arvaus, voisko tulla ABS anturin hetkellisestä lukuongelmasta? Ts. anturi renkaan päässä likainen tai metallipuruinen tms? Tuosta tulikin mieleen että tarvis itellekin joku perusvikakoodin lukija hommata että sais diagnosoitua tarpeen tullen.
ABS-anturin ongelmasta pitäis syttyä mittaristoon ABS-valo. Noita ABS-ongelmia ei pysty katsomaan perus OBD-lukijalla.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1469
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Uusi Saabisti ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja ippe »

Ei kai 9-3:sessa ole muuta kuin jarrunesteen määrä, mikä tuon ilmoituksen saa aikaiseksi?

Ei ainakaan mun autossa tullut mitään ilmoitusta etupaloista, kun kuluivat loppuun, eikä mulle tule mieleen muita kohteita kuin jarrunesteen määrä mistä tuon ilmoituksen voisi tietokone keksiä...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
latexi
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2012 11:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Saabisti ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja latexi »

No niinpä tietysti... Se sitten taitaa olla Tech2 hommia ainoastaan? Koitin etsiskellä tietoa noista OBD lukijoista mutta ei taida muuta kuin Techillä lukemaan varmasti kaikki. Ja onko niin että tämä Lawicelin CANUSB:lla ei pääse lukemaan vikakoodeja yms. vaan on tarkoitettu vain TxSuite-käyttöön?
Saab 9-3 2.0t SE 2002
Audi A4 1.9Tdi 2003, VW Golf Cabriolet 1982
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Uusi Saabisti ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

ippe kirjoitti:Ei kai 9-3:sessa ole muuta kuin jarrunesteen määrä, mikä tuon ilmoituksen saa aikaiseksi?

Ei ainakaan mun autossa tullut mitään ilmoitusta etupaloista, kun kuluivat loppuun, eikä mulle tule mieleen muita kohteita kuin jarrunesteen määrä mistä tuon ilmoituksen voisi tietokone keksiä...
Kyllä se tuuttaa ABS:n vikavaloa jos esim. etupäässä tunnistinkehä on poikki eikä anna kunnon signaalia, "aaltoa" anturille. Kehä on prässätty vetonivelen ulkokehälle ja nivelen pinnan ruostuminen turvottaa sen ajan mittaan poikki.
eth0
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 19:30
Paikkakunta: Rusko

Re: Uusi Saabisti ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja eth0 »

Minuteman kirjoitti: Ajoin tuolla yksilöllä viimeksi joulukuussa ja silloin ei narissut mikään, siksikin kiinnostaa.
Tänään aamulla oli pakkasta -15 ja alusta narisi pitkästä aikaa. Tuon oman yksilöni kohdalla olen todennut, että narina alkaa jossain -10 asteen tienoilla. Snap - Cracle - Pop - on mukavaa kun auto juttelee aamuisin.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
Vastaa Viestiin