Og 9-3 käyttöautona

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Og 9-3 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Kolme og900:sta ja kaksi og9-3:sta omistaneena voisin sanoa, että myös muita autoja kokeilleena 9-3 on varsin loistava moderni(npi) auto satku-miehelle.

1) On lämmin talvella, ehkä jopa lämpimämpi mitä satku
2) Kyllä toi oma 9-3 (h&r+koni, puslat vakiot, 318tkm) tuntuu vakaammalta mitä isän vakio 190tkm ajettu loistokuntoinen -92 satku varsinkin näin talvella. Vetely ei ole häiritsevää vakiovanteilla ja vakiolevyisillä renkailla.
3) Yhteensä noin 130tkm 9-3:lla ajanut, eikä mitään yllättäviä vikoja ole tullut. T5 koneinen 9-3 vieläpä melko simppeliä ja luotettavaa tekniikkaa kaikin puolin.
4) Ei heti tule mieleen saman ikä- ja kokoluokan autoa jossa olisi isompi kontti. Satkuun verrattuna omien tarpeiden mukaisesti 9-3:ssa on isompi kontti.
5) Kyllä se saabilta tuntuu :)
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Og 9-3 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja torque »

Hyvä talviauto vrt muihin saman luokan autohin. Kokemusta vsta 2001.

TM talviautotestin voittaja v 2001, ks TM 3/2001.

Tilanne voi olla toinen jos alustaa&vanteet modattu toiseen käyttötarkoitukseen.

Sit on nuo uuvet VAG'een ja mesen tekeleet jossa matkustajana usein tuntuu jokikinen tien nyppy ahterissa ja/tai kyynärpäätä ei voi leputtaa ovensivussa ;-)
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Og 9-3 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja ippe »

Vanteen offsetin muuttaminen voi tehdä paljon hallaa ajo-ominaisuuksille, etenkin jos olkapoikkeama vaihtaa puolta.

Takapään jäykistäminen tekee myös monesta autosta herkemmän lähtemään sivuluisuun.

Pelkästään renkaat vaikuttavat paljon käytökseen, mun karvalakki OG 195/65R15 gummeilla on paljon löysemmän oloinen kuin perheessä tuplasti ajettu SE Turbo Jubilee 205/50R16 kiekoilla... (Tiedä sitten onko tuossa TJ:ssä joku alustapaketti?)
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Og 9-3 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Omassa on kylläkin ihan vakiot 15" talvirenkaat (uudet) ja vakioalusta madallusjousia lukuunottamatta. Vertailu 9-5:een tai tonnariin ei kestä päivänvaloa mitenkään silti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2106
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Og 9-3 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja patse »

Ekstraa og900 verrattuna: Ruostevaivat minimaaliset :D

Tähän saakka ainakin on ollut niin, että mitä enemmän pakkasta, sitä paremmin kaikki toimii :D :saab:

Tokihan tuossa on omat ongelmansa niin, kuin muilla merkeillä omansa. Kalliimmat osat mitä 200tkm jälkeen on mennyt ovat sähköinen kaasuläppä (nykyisin löytyy jo kunnostettujakin) ja ilmamassamittari.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Og 9-3 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Cruor »

patse kirjoitti:Kalliimmat osat mitä 200tkm jälkeen on mennyt ovat sähköinen kaasuläppä (nykyisin löytyy jo kunnostettujakin) ja ilmamassamittari.
Ja kun ostaa vanhemmalla B204 (trionic 5) koneella niin siinä ei edes ole noin kalliita osia :)
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Og 9-3 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

jcarlson kirjoitti:Omassa on kylläkin ihan vakiot 15" talvirenkaat (uudet) ja vakioalusta madallusjousia lukuunottamatta. Vertailu 9-5:een tai tonnariin ei kestä päivänvaloa mitenkään silti.
Löysinpäs ketjun joka käsittelee minua askarruttavaa aihetta. Eli nyt alla tonnari joka on ajettavuudeltaan loistokas (ja varmasti vieläkin paranee kunhan saan puslat vaihdettua). Tähän asti paras ajettava auto on ollut 80-luvun audi 100, tonnari pääsee jo lähelle tässä välittömässä ajotuntumassa = tiedät tarkalleen mitä renkaiden alla on ja pidon tuntee ratista helposti.

Tuo audi kulki suoraan kuin juna. Jos päästi ratista irti kuluneella uraisella tiellä niin ratti heilahteli ja pyöriskeli itsekseen tien pinnan epätasaisuuksia korjaillen mutta auto meni suoraan kokoajan. Sitä ei tapahdu enää millään pelillä.

Pelkään että jos menen tonnarin myymään ja vaihdan kolkkiin niin ajotuntuma menee samalla. Parin kuukauden päästä alkaa ketuttamaan että haluankin tonnarin takaisin.

Kävisikö näin? :roll:
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Og 9-3 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja karg »

Voi tulla tonnaria ikävä, mutta testaamallahan se selviää ;) Viimeeks ku ajoin pitkän tauon jälkeen tonnarilla, niin hiukan teki mieli hankkia sellainen vaikka noi uudemman polven Saabit onkin vähän modernimman oloisia jotenkin.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Og 9-3 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tturku »

Luultavammin tonnari on vakaampi ajaa, mutta vanhaltahan se näyttää, omasta mielestä og9-3 on jo selvästi "uudempi". Itse en ole tonnaria omistanut mutta kolkkeja on 2 pihassa. Koeajollahan se selviää ja näissä kolkeissa se käyttäytyminen on autokohtaista. Renkaillakin (kokoluokka ja profiili) on merkitystä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Rexi
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: To Loka 04, 2007 12:13

Re: Og 9-3 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Rexi »

Itse ajelin tuossa reilut 5 vuotta 9-3:lla. Ihan hyvä peli kesät talvet, tiellä pysyy ja on tarpeeksi lämmin (ja kesällä tarpeeksi kylmä). Ajettavuus jämäköityi tavalliselle autoilijalle riittävälle tasolle iskareiden vaihdolla, KYB kaasuiskarit laitoin joskus 100tkm paikeilla. Lössähtävän pehmeä mukavuus katosi, mutta kyllä se silti kannatti. Renkaina 195/65 15 sekä kesällä että talvella. Vakiomurheista tuli vastaan SID:in pikselit ja ilmastointikompuran hihnapyörän laakerin pettäminen. Sen sijaan turbo ja bensapumppu oli vielä kunnossa 160tkm jälkeen.
ex: 9-3 2.0t Coupe aut. vm. 2001
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Og 9-3 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Sehän onkin vaikea saavuttaa että olisi lössähtävän mukava mutta ei kuitenkaan kaadu mutkissa. Femmafarkkua aerona kokeilin taannoin ja se oli aika hyvä kompromissi. Pitäisi tosiaan koeajaa noita kolkkeja ennenkuin enempiä arvuuttelee niiden ajo-ominaisuuksia... Tuo juuri myymäni accordi oli ihan hirvee kivireki vaikka auto muuten olikin hyvä.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Og 9-3 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

2. Tai siis jos se pappameininki a'la vanha jenkkilän lulla käy nii sitten. Ja se pakkasella esiintyvä s**tanan narina alustasta saa aikuisen miehenkin hulluksi.
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Vastaa Viestiin