9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
joojoojoo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 14:24
Paikkakunta: Helsinki / OG 9-3 RE85

9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja joojoojoo »

Hei,

Olen toivon mukaan pian uusi Saabisti. Tarvitsisin kuitenkin kokeneemmilta vielä ennen ostoa muutamia vinkkejä, sillä autojen tekniikka ei kuulu ydinosaamiseeni.

Mihin asioihin kannattaisi kiinnittää huomiota n. 100-180tkm ajetussa vm. 2000-2002 manuaalilaatikollisessa 9-3:ssa?
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja tturku »

Haulla löytyy juttua paljon noista asioista tai selailemalla tätä osiota!
katso yleinen ruostetilanne ja etuistolppien kunto jousilautasen yläpuolelta, onko happamat (sen kumisuojan alle kurkkaus). Turbollinen malli ehdottomasti ;) niin saat etanolikäyttöiseksi myös, jos ja kun (Turbo) ja Trionic 7 moottorin ohjauksella (musta sytkäkasetti) niin huohotinpäivityksen tarkastus ja että öljyjä vaihdeltu tiheään. Näissä on ollut niitä huohotusongelmia jotka voi tulla kalliiksi.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
joojoojoo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 14:24
Paikkakunta: Helsinki / OG 9-3 RE85

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja joojoojoo »

Kiitos jo nyt nopeasta vastauksesta! Vanhoja ketjuja olen toki jo lueskellut. Tähtäimessä tosiaan turbo (ei kai Saabia voi ilman turboa harkitakaan :) ) ja ilmeisesti tehokkaammalla 205hv:n koneella. Tarkempaa moottorin mallia en tiedä.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja tturku »

Suosittelen hakemaan ruotsista 01-02 vuoden aeron, niin löytyy kaikki tarvittava jos budjetti kestää :D
Noita 205 heppaisia ei taida olla suomessa muuten myyty kuin aeroissa, ruotsista on saanut ko. mosalla myös SE mallia. Ero normi 185hv täyspaineturboon taitaa olla tosin vain turbossa? Onkohan muuta eroa? Tohon täyspaineturboonkin saa kivasti tehoja pienellä softapäivityksellä. Viisaammat täydentäkööt mun vajaita tietoja.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
joojoojoo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 14:24
Paikkakunta: Helsinki / OG 9-3 RE85

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja joojoojoo »

Olen menossa lauantaina katsomaan yhtä ehdokasta. Myyjän mukaan auto on juurikin tuotu Ruotsista ja SE-varianttia, ei Aero. Ihan kauhean paljon enempää en ole saanut vielä autosta ennakkotietoja. Jarrut uusittu ja ilmastointi huollettu.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja tturku »

joo, no käy kattomassa myös jotain aeroa niin sen jälkeen SEt on myös karvalakkeja :D
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja ippe »

Katso ettei vuoda laatikosta vetareiden kohdalta öljyä.
Ilmastoinnin toiminta.
By-Pass (halpa osa, helppo vaihtaa, mutta parempi olla ehjä)

SID:in ja ilmastoinnin näyttöjen pikseliviat ovat ilmeisen yleisiä.

Jos tuolle on huoltohistoria, niin siitä sitten mitä on tehty ja etenkin mitä on jäänyt tekemättä...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos tehoversion haluaa, niin katsoisin nämä perusasiat (etutolpat, ruosteet, huoltohistoria, huohotinpäivitys jne.) kuntoon, ja huolisin vaikka 150hv turoversion. Siihen saa sen 225hv satasen panostuksella softaa muuttamalla.

Ei siis kannata maksaa esim. tonnin lisähintaa 205hv koneisesta, jossa on takakaaret ruosteessa. Jos aidon Aeron haluaa, tai tiettyjä erikoisvarusteita, niin sitten tietenkin sen mukaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Saab 93 jubilee, 2,0t vm.2002
Seuraavat korjaukset/huollot on jo tehty:

- DI yksikkö (kutsuttu vaihtoon).
- jakopää uusittu merkkiliikkeessä alkuperäisillä osilla (putsattu myös öljypohja ja siivilä) ja samalla vaihdettu kannentiiviste ml. 187000 km. Korjauksen syy oli, että kun jakopään koppa vuoti öljyä niin oli samalla järkevää kunnostaa koko jakopää.
- kampiakselin tiiviste uusittu ml. 150000 km.
- vesipumppu vaihdettu ml.187000 km (merkkiliikkeessä alkuperäisosa)
- hihnanrullat tietenkin (seuraava uusinta n.260000 km:ssa)
- 1 kpl vetoakselin tiiviste kuskin puolelle.
- bensapumppu walbro uusittu ml. 223000 km (jätti lofoteilla Å:ssa tielle, korjaus maksoi n.530 E ja laittoivat walbron, jossa oli kumit ym. mukana... hankkivat pumpun Mekanometin kautta)
- by-pass venttiili uusittu 2 kertaa (boss), seuraava uusinta ml. 320000 km.
- akku v. 2009 (70 Ah)
- pientä letkua konehuoneessa n. vajaa 2 m.
- läppäkoteloa säädetty (oli liika herkkä)
- jarrupalat (taakse myös levyt, koska oli ruostuneet sisäpinnoista, oli sylinterit jumissa... katsastuksessa ei huomanneet koska oli molemmilta puolin jumissa)
- ilmastointi antureita 2 kpl
- ilmastointi huollettu 1 kerran v. 2009.
- öljyt ja suodatin vaihdettu huolto-ohjeen mukaisesti 20000 km välein ja öljynä käytetty kallista 0-30 Long-Life Gastrolia.
- tulpat vaihdettu huolto-ohjeen mukaisesti 60000 km välein (platina PFR6H-10)
- moottorin ilmasuodattimia huolto-ohjeen mukaan
- ilmastoinnin suodattimia n. 1x/vuosi.
- jarrunesteitä 2v välein.
- bensasuodatin 1 kertaa (seuraava vaihto ml. 250000 km).
- antenni v. 2010
- aurauskulmat tarkistus muutamia kertoja, säädetty 1 kerran v.2009.
- huohotin päivitys
- alatukivarsi n. 215000 km (alapallo oli löysä).
- takaluukun kaasujouset
- kompressorin päädyn putsaus ja pyörän laakerinvaihto n. 250 000 km
- kampiakselin asentoanturi n. 250 000 km
- bensasuodatin vaihettu toisenkerran n. 250 000 km

Korjaamatta lievästi epäkuntoiset:
- lampun pyyhkijät
- virtalukko jättää joskus pakkasella valot päälle
Eli varaa jokunen tonni korjauksiin.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja torque »

@saabeli, varsin kohtuullista, 10v/250 000km, sanoisin :-)

Eli tuossa 200 000km paikkeilla pitää sitä alustaakin sitten vähän katella.

Mitens tuo 20tkm öljyvaihtoväli, tarvinnut lisäillä välillä? Itse vaihtanut 7,5-10tkm välein.

(minun tarvis omaa thrediä vähän päivittää mutku kilometrejä ei nykyään niin paljoa tule, vain jotain perusjuttuja tulee huollettua/fiksattua)
Viimeksi muokannut torque, Su Maalis 18, 2012 00:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
joojoojoo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 14:24
Paikkakunta: Helsinki / OG 9-3 RE85

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja joojoojoo »

Löytyisiköhän Turun suunnalta joku saabisti, joka haluaisi antaa painavan mielipiteensä ehdokkaasta? Olen lauantaina tai sunnuntaina koeajamassa yhtä yksilöä.
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/4611492

ja toisina vaihtoehtoina nämä
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/4576940
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/3901707
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja assa »

http://www.nettiauto.com/saab/9-3?id_ca ... -3/4576940

Nuo vuoden myynnissä olevat ovat ylihinnoiteltuja, jos oikea hinta niin päivän myynnissä ja poistuu sivuilta.

12v jos ikää Saabilla se 3000€ jo liikaakin hintana, ei se hullu joka pyytää vaan se maksaja ;)
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

ei muuten pidä paikkaansa.
eiköhän se kunto ja ajetut kilsat ratkaise aika paljon.
hyvänä esimerkkinä saabisti lehdessä ollut 96:nen joka ei ollut edes rekisterissä
ostettaessa.
meinaatko ihan oikeasti että sellaisen sais edes 3000 eurolla tuskinpa tulis kauppoja :lol:
nyt pitää ottaa kumminkin huomioon että helmet ovat yksittäis kappaleita :wink:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja assa »

"nyt pitää ottaa kumminkin huomioon että helmet ovat yksittäis kappaleita"

Tuota tarkoitin, nettiauton ylihintaisia autoja (niitä on PALJON) jos käsitit 1:1000
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Turbokoneella olevat näyttää vielä yleisesti pyörivän yli 4000€ hinnoissa, nettiautossakin vain yksi näyttäisi vaihtavan omistajaa halvemmalla.
#3929
Saab 9-3 ss -05
Vastaa Viestiin