9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itse laskin kyllä yhdeksän turbokoneista 9-3:sta Nettiautossa myynnissä alle nelosen.

Tosin jos ostajan spekseillä (MY2000-2002, alle 180tkm) etsitään, ei löydy yhtään alle neljän ja puolen tonnin pyynnillä. Yli 200 tkm ajettuja on sitten jo runsaasti alle neljän kilon.

Tuossa iässä alkaa kilometrien merkitys vs. auton huolto- ja pitohistoria kallistumaan omasta mielestäni tuon historian puolelle. Itsekin ostin aikanaan Saabin 7-vuotiaana ja 200 tkm ajettuna, mutta autoa oli pidetty niin, että olisin uskonut mittarilukeman, vaikka olisi ollut puolet pienempi.

Ja se 500 euron hintaero tuntuu neljän tonnin autossa isolta, mutta on aika pieni raha sitten, jos joutuu remontteja teettämään. Esim. ruosteviat on kalliita, joten ruosteettomasta kannattaa maksaa ekstraa.
Viimeksi muokannut AZP, La Maalis 17, 2012 14:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Katohan joo... assa:n hakuehdoista ruksittu viistoperä rajoitti tuloksia jonkin verran :oops:
#3929
Saab 9-3 ss -05
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja assa »

"Esim. ruosteviat on kalliita, joten ruosteettomasta kannattaa maksaa ekstraa."

Nämä etelän autot ajaa merivedessä (suola), 12v ja jos taipumusta vielä ruostua, tarkkana kannattaa olla ylihintaisten kanssa ;)
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja ippe »

Eipä nuo meillä olevat 2002 ja 2003 OG9-3:set vielä ruostevaurioista kärsi, vanhempi on ruotsalainen ja uudempi Uudestakaupungista.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
joojoojoo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 14:24
Paikkakunta: Helsinki / OG 9-3 RE85

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja joojoojoo »

Nyt on koeajettu. Ihan pirteän oloinen peli.

Moottorista (tai jostain) kuuluu kaasu ylhäällä rullatessa kahinaa, mutta häviää heti kun edes hitusen painaa kaasua. Onko joku turbon ominaisuus vai jotain muuta? En ole ennen turbokoneella ajanut.

Ilmastointi vinkaisee myös hieman, kun tuuletin puhaltaa matalimmilla kierroksilla. Ohjaus on kevyt ja ehkä jopa tunnoton, mutta ihan suht tarkka kuitenkin. Tämä lienee kyseisen mallin ominaisuus? Auton alle en päässyt vielä kurkkimaan.

Kaupat tehdään, ellei auton alta ja rakenteista löydy yllätyksiä ja jos tuo kahina ei ole merkki mistään isommasta remontista.
joojoojoo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 14:24
Paikkakunta: Helsinki / OG 9-3 RE85

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja joojoojoo »

Kahina tuli laatikosta ja ostopäätökselle tuli aikalisä.
j-k
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 21:34
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja j-k »

Lainataan nyt tätä ketjua.

Tuollaista olen katsellut: http://www.nettiauto.com/saab/9-3/4662518

Melko paljon rullattu, mutta hinta ei ole kovin paha(?). Koneeseen ilmeisesti tehty jotain kansiremppaa, onko tämä hyvä vai huono merkki ? Mistä voisi johtua, että tälläinen on tehty. Huohotinpäivitys löytyy.

Miten noissa on noi laatikot kestäneet ? Ilmeisesti Aw:n joku melko yleinen loota. Onko Saabeissa sama kuin esim. Volvoissa, että laatikkoöljyn vaihtoa ei ole merkattu tarpeelliseksi huoltotoimenpiteeksi ?

Ilmeisesti joitakin tapauksia on ollut, että glykolit vuotaa laatikon sisään. Miten tällaisen voi todeta ?

Ja miten tuo laatikko kestää viritystä ? Tarkoituksena olisi joltain foorumilaiselta hakea stage 1, eikä sen enempää.

Olenko käsittänyt oikein, että noissa automaateissa ei ole ollut vetarin holkkiongelmaa ?
9-3 2.0t AT -01 stg1
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Kilometreillä ei ehkä niin väliä jos asiallisesti pidetty.

Laatikko kestää saman liki 400nm kuin manuaalin kytkinkin, eli stage1:sen reilu 300-350 ei haittaa.

Eihän se laatikko mikään sivistynein ole mutta kyllä sen kanssa pärjää, ja onhan kolkki oikeasti perus varma laite kun ei liikaa viritä. Parhaiten rahalle vastinetta citikan c5:n kanssa mitä tuossa ikäluokassa autoja on. Sitikalla huono maine, saabilla bensarosvous- kumpikin aika kärjistettyjä. Nimim pitkälti toistakymmentä saabia ja vaimon kotona yhtä paljon ranskiksia ollut.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
j-k
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 21:34
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja j-k »

Soitin eilen tuolle yllämainitsemalleni: http://www.nettiauto.com/saab/9-3/4662518 ja kysyin, että mistä syystä kansiremppa tehty. Ei osannut tarkalleen selittää, mutta puhui, että jossain (jakopään puolella?) olisi ollut metallisilppua.

Onko kenellekkään tuttu ongelma ?

Tämä oli ilmeisesti Laakkosella teetetty. Voiko olla, että olisi samalla öljypohja avattu ja putsattu ? Saakohan korjaamolta kysymällä lisää tietoa, mitä kyseisessä toimenpiteessä on tehty ?

Auto on uitettu Sveitsistä, onko näissä tuontiautoissa jotain kohteita joita tulisi katsoa tarkemmin ?

Tehostajan letku vuotaa ja sisälämppäri oikkuilee, mutta nämä ei ilmeisesti isompia ongelmia...

Toivottavasti jaksatte vastata !
9-3 2.0t AT -01 stg1
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Metallisilppu jakopään puolella kuulostaa hihnapyörävialta ja murjoutuneelta jakopään kopalta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
j-k
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 21:34
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja j-k »

jcarlson kirjoitti:Metallisilppu jakopään puolella kuulostaa hihnapyörävialta ja murjoutuneelta jakopään kopalta.
Juuri näin taisi ollakkin, ainakin mainitsi tuon kopan. Voiko se silppu päästä sieltä jakopään puolelta mihinkään koneen kriittisiin syövereihin ? Tosin onhan tolla rullattu se 40 tkm sen rempan jälkeen, joten luulisi jo ilmenevän jos jotain on mennyt johonkin...
9-3 2.0t AT -01 stg1
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei pääse mihinkään, se murjoo sen kopan vain ulkopuolisesti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
j-k
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 21:34
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja j-k »

Mistä voisi johtua jos 17'' kesärenkailla ratti alkaa vatkaamaan ? Kuulemma vanteet on suorat ja käyty tasapainottamassa, jotta vika saataisiin pois. Voiko johtua kuluneista renkaista ?

15'' nastat eivät vatkaa eikä auto puolla mihinkään.
9-3 2.0t AT -01 stg1
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja tturku »

renkaissa se vika kaikella todennäköisyydellä on jos kerta toisilla ei sitä tee. Eli tasapainotus uudestaan tai sitten jommassa kummassa eturenkaassa runko rikki tai joku muu damage.
Edit: tuli myös mieleen että minkälaiset vanteet, jos ei oo originaalit niin olisko niin että sieltä puuttuu esim. soviterengas tai jotain muuta vastaavaa ja ei keskity täydellisesti vanne napaan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 9-3 2000-2002 huomioita ennen ostoa

Viesti Kirjoittaja ippe »

Jos renkaassa tai vanteessa on pystyheittoa, niin tasapainottamisesta ei ole iloa.

Runkovikaa tai pystyheittoa veikkaisin minäkin, aika usein rungon pettämisen näkee kun tarkastelee renkaat silmämääräisesti, usein rikkinäisissä renkaissa on selkeä muotovika jonka näkee siitä että rengas on jostain kohtaa pullistunut ja kulutuspinta on siltä kohden kuluneempi, kaikkia runkovaurioita ei kuitenkaan näe silmämääräisesti.

Vanteet voivat olla jonkun mielestä suorat, mutta jos asiasta haluaa varmuuden, niin sitten vanteet sorviin ja heittokellolla mittamaan...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Vastaa Viestiin