9-3 takapönttö

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
krisu 1
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 16:37
Paikkakunta: espoo

9-3 takapönttö

Viesti Kirjoittaja krisu 1 »

onko kokemuksia turbon viimeisestä äänenvaimentajasta ostin tarvike pöntön bosalin ja se ei istu oikein ja on ohkasempaa putkea kun orkkis ja vaimentaja on 7 cm leveempi ei tahdo mahtua väliin
k sundström
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 takapönttö

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

niin?

ei ole vastaavanlaista kokemusta...

:mrgreen:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 takapönttö

Viesti Kirjoittaja tturku »

tjaahas, osin toissakesänä tosin dieseliin ruotsissa lomareissu orkkispöntön. Teipissä luki made in finland ja hämärä muistikuva olis että on myös bosalin tekele. Ei se ihan täydellinen se puolipallo liitoksen istuvuus ollut mutta kyllä se siihen kiristyi. Onko auto turbolla? ettei olis turbon pönttö?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-3 takapönttö

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

krisu 1 kirjoitti:onko kokemuksia turbon viimeisestä äänenvaimentajasta
tturku kirjoitti:Onko auto turbolla? ettei olis turbon pönttö?
Sama takapönttö sopii 2,0 vapareista turboihin, ja myös TiD sekä V6.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 takapönttö

Viesti Kirjoittaja tturku »

Katos katos, sitä se teettää kun keskellä yötä väsyneillä silmillä alkaa kirjoittamaan. Vai että menee myös kaikkiin malleihin suoraan. Vaparille on oma pönttönsä myös kaiketi sillä pienellä ulostulolla ja dieseleihinkin on omansa sillä alaspäin kääntyvällä ulostulolla. No hyvä tietää jatkossa että kaikissa on samankokoinen rööri halkaisijaltaan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-3 takapönttö

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Häntäputkissa on eroja dieseleissä ja V6:ssa, pelkkiä ulkonäköseikkoja itse pönttöjen ollessa samoja ja monikaan tarvikevalmistaja ei noita edes erittele tai valmista erikseen erilaisia ulostuloja. Esim. 2,0 vapariin menee samat pöntöt kuin turboon, mutta kun vaparissa ei ole hyrrää osaltaan ääntä vaimentamassa niin vapari on helppo erottaa turbosta pelkästä omanlaisestaan turinasta.

Palloliitos on (tai pitäisi olla) kaikissa samankokoinen mutta osassa tarvikevalmistajien pönttöjä putki kapenee huomattavasti heti liitoksen jälkeen. Millä nyt ei sinänsä enää tuossa päässä ole paljoakaan merkitystä virtaavuuden suhteen. Osa tarvikevalmistajista kuten Fenno ei ole ymmärtänyt koko palloliitoksen ideaa vaan valmistaa jotakin vähän sinnepäin, epämääräistä lytättyä kartiota. :lol:

Kysyjällä on lähes varmasti oikea pönttö mutta epäsopivuus menee kyllä pelkästään tarvikevalmistajan hutiloinnin piikkiin. Jos en ihan väärin muista niin Fennosteel taisi olla yksi Bosalin alihankkijoista.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 9-3 takapönttö

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mun NG900:sessa tarvikepönttö ei ainakaan istunut kovin hyvin paikalleen, siinä oli kiinnitysraudat selkeästi eri kohdissa kuin alkuperäisessä.

Ylipäätään tarvikeputket ovat välillä vain sinne päin tehtyjä, eivätkä välttämättä ole liitosten osalta samanlaisia kuin alkuperäiset, on joskus käynyt tarvikepalojen kanssa niin että on kaksi muhvia vastakkain, kun sattui olemaan eri valmistajilta pätkät...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 9-3 takapönttö

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Kokemuksia Motonetin takapöntöistä OG 9-3:seen?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 9-3 takapönttö

Viesti Kirjoittaja ippe »

Kaksi tarvikepönttöä on tullut ajan myötä hommattua NG900:seen, nuo pöntöt ovat aivan eri näköiset keskenään, toinen tuntui istuvan ihan hyvin paikoilleen ja toinen istui kehnosti, mutta meni kuitenkin paikoilleen...

Se paremmin paikoilleen sopinut oli likipitäen orkkispöntön muotoinen, toisessa vaimennin oli ihan perusmallia.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
jore83
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Su Maalis 28, 2010 16:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 takapönttö

Viesti Kirjoittaja jore83 »

Jokunen vuosi sitten ostin vanhaan kolkkiin,juurikin motonetistä turboon tarkoitetun takapöntön. Kyllähän se meni sinne aika nätisti ilman väkivaltaa. Tosin suosiolla ostin uuden putken clampin kun vanha oli ruostunut paskaksi.
2008 SS 1.8t Biopower.
UC
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 takapönttö

Viesti Kirjoittaja UC »

KAPU2 kirjoitti:Kokemuksia Motonetin takapöntöistä OG 9-3:seen?
Käsitykseni mukaan Motonetin pöntöt saattavat olla milloin kenenkin valmistajan tuotteita. Tarkista ennen tilaamista/ostamista.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3 takapönttö

Viesti Kirjoittaja Hook »

.. ainakin puoli vuotta sitten motonetin turbon pönttö oli sama kuin vapariin, joka taas fennosteelin mukaannä vain vapariin. Jotenkin jäänyt se mielikuva, että bilteman turbon pönttö olisi ollut oikeasti turboon. Tarkkana niiden kanssa :mrgreen:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2033
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: 9-3 takapönttö

Viesti Kirjoittaja vfr »

KAPU2 kirjoitti:Kokemuksia Motonetin takapöntöistä OG 9-3:seen?
Vajaa pari vuotta sitten ostin motonetin takapöntön ja se ainakin kävi paikoilleen just eikä melkein. Valmistajaa en muista, voin käydä kattomassa jossain vaiheessa kenen valmistama se on.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: 9-3 takapönttö

Viesti Kirjoittaja HEV »

Lauantaina hain Motonetistä takapöntön - siis sen, joka käy kaikkiin malleihin -02 asti. Valmistaja ei oikein selvinnyt. Toinen takakannakkeista vaati vähän moskan iskuja ja poistoputki piti kääntää toisinpäin eli noin 10 cm keskellepäin, jolloin se vasta oli tuon aero/viggen takapuskurin aukon keskellä. Palloliitos taisi jäädä vuotamaan, vaikka aika pitkään taoin "palloa" suppeammaksi - aluksi ei mennyt ollenkaan limittäin vastakappaleen kanssa. Pitänee ottaa vielä irti ja tähystää nokijälkiä, takoa lisää ja laittaa tahnaa väliin. Vai onko tähän parempia konsteja? Onko kukaan laittanut sitä korjausnauhaa liittimen alle?

Muuten - saako jostain sellaista yleismallista palloliitosta esim puolen metrin putken päässä. Sellainen olisi riittänyt, kun ainoastaan takapöntön sisäänmenoputki oli muuttunut harsoksi.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3 takapönttö

Viesti Kirjoittaja Hook »

Ainakin yhdessä vaiheessa motonetin "turbon" pönttö oli Fennosteelin valmistama. Fennosteelin sivujen mukaan vaan ko. pönttömalli oli vain vapareihin, että tuossa kannattaa olla tarkkana, jos ei halua "ylimääräisiä" pakopaineita..

Motonetin tuote 14-5378
Takapönttö jossa valmistajan tuotekoodi P5374
Tässä linkki Motonetin tuotesivulle
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/145378/0

Tässä linkki valmistajan sivulle http://www.fennosteel.com/catalogue/ind ... urer=fenno

Valmistajan sivulla ei mainita ollenkaan sopivuutta turbomalleihin, ainoastaan vapareihin.
P5374:n häntäputken halkaisija on noin 50mm kun se turbon pöntöissä on noin 62mm

Valmistajan sivulta löytyy pönttö turbomalleihin P5381
Tässä linkki: http://www.fennosteel.com/catalogue/ind ... urer=fenno

Sama pönttö on Motonetin tuotenumerolla 14-5379
Tässä suora linkki
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/145379/0
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin