Öljynsuodattimen jalka

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Öljynsuodattimen jalka

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Osaisko joku sanoa, että mikä kierre on öljynjäähdyttimen letkuille tuossa jalassa? Ja mikä on jalan kiinnityspulttien kiristysmomentti? Autona on tuo allekirjoituksen Talladega.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Öljynsuodattimen jalka

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Eikö kukaan tiedä tuota letkuliitosten kierrettä?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynsuodattimen jalka

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Lainaus hookin tarinoista:

Kuva
Letkut näyttävät tältä. Coolerin päässä M22 banjot ja toisessa päässä (nipan kanssa) M20 1.5mm nousulla.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Antti_S
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Syys 28, 2008 20:29
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljynsuodattimen jalka

Viesti Kirjoittaja Antti_S »

Letkuissa on suorat päät, joissa on laippa paikallaan pitoa varten. Siis jalassa on vain suorat reiät O-renkaan pesineen. Itse sorvasin sopivilla päillä olevat päät, jotka puristutin uusiin letkuihin. Päiden suoran osuuden halkaisijaksi mittasin taannoin 11,8 ja pituudeksi 14. Laipan halkaisijaksi olen merkinnyt 16, paksuutta 3.

Edellisestä päättelisin, että vapaareiän halkaisija jalassa on 12mm, jos haluaa tehdä hydrauliliittimille kierteet suoraan jalkaan.

edit: liittimillä toteutetusta ratkaisusta tulikin jo esimerkki
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Öljynsuodattimen jalka

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Kiitoksia vinkeistä. Täytynee poiketa Rauman Akkuun letkuostoksille. 8)
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Öljynsuodattimen jalka

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Vanhemmissa siellä jalassa on joku tuumakierre ja uudemmissa nuo suorat putket O-renkaalla. Tunnistaa parhaiten siitä, että suorilla putkilla olevissa on lähtöjen välissä paikka kiristyspultille. Jengallisissa tuota ei ole. Mulla on juuri projektina tuommonen B204 öljynputsarin jalka ng-satkusta. Jos haluat samanlaiset välikappaleet, jotka muuntaa tuon kierteen M20x1,5, niin mulla jäi just ylimääräiseksi nuo osat. Noihin saa taas helposti teetettyä letkuja.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Öljynsuodattimen jalka

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Yyveetä laitettu.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Öljynsuodattimen jalka

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Riittääkö suodatinjalan päässä materiaalivahvuus, että voisi esim näille tehdä kierteet?
Tai sitten vastaava nippa AN-8 kierteellä.

EDIT: Onko muuten tietoa mikä on sen vanhemman suodatinjalan öljycoolerilähtöjen kierretyyppi?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Öljynsuodattimen jalka

Viesti Kirjoittaja Hook »

Mitähän vanhempaa jalkaa tarkoitat? ng900 ja 9k jalassa siis nuo M20 1,5mm nousulla, kuten kuvatekstini näyttäs kertovan.. :roll:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Öljynsuodattimen jalka

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Hook kirjoitti:Mitähän vanhempaa jalkaa tarkoitat? ng900 ja 9k jalassa siis nuo M20 1,5mm nousulla, kuten kuvatekstini näyttäs kertovan.. :roll:
G-mies kirjoitti:Vanhemmissa siellä jalassa on joku tuumakierre ja uudemmissa nuo suorat putket O-renkaalla.
Tätä tarkoitin.

Mutta näihän se tosiaan taisikin olla, että NG900 ja 9000 on tuo M20 1,5mm nousulla ja T5 kolkissa sitten taas noilla o-renkailla. Ja ilmeisesti kolkin ja ng:n öljyjalat ovat vaihtokelpoisia, samaten tonnarin mutta siinä lähdöt väärään suuntaan.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Öljynsuodattimen jalka

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Tämä aihe tuli ajankohtaiseksi. Ilokseni huomasin, että öljynjäähdyttimen alempi letku vuotaa putkiosastaan, ruostunut puhki kiinnityskumin paikkeilta. Oli öljynnyt konehuonetta ja pohjaakin, tikusta päätellen öljyä ei kuitenkaan ollut kadonnut vielä kovin mittavasti. On sen verran spesifin näköinen osa, että lienee turha haaveilla korvaavansa sitä millään muulla kuin alkuperäisellä osalla. Saapa nähdä, miten helposti löytyy.

Potilas on -98 9-3, T5-moottorilla siis. Onko joku vaihtanut tällaiseen onnistuneesti NG-satkun vanhemman mallisen suodatinjalan, jossa on nuo kierteelliset lähdöt? Saisi sitten korvattua tarvittaessa öljynjäähdyttimen jollain tarvikeversiolla helpohkosti(?).
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Öljynsuodattimen jalka

Viesti Kirjoittaja Keme »

EIKÖ TUOTA FOORUMIN KUVAN KOKORAJOITUSTA VOISI NOSTAA HIEMAN POSTIMERKKIÄ SUUREMMAKSI?
Jortsu kirjoitti:Potilas on -98 9-3, T5-moottorilla siis. Onko joku vaihtanut tällaiseen onnistuneesti NG-satkun vanhemman mallisen suodatinjalan, jossa on nuo kierteelliset lähdöt?
On.

EIKÖ TUOTA FOORUMIN KUVAN KOKORAJOITUSTA VOISI NOSTAA HIEMAN POSTIMERKKIÄ SUUREMMAKSI?
jeeeeeee!
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Öljynsuodattimen jalka

Viesti Kirjoittaja nugge »

Keme kirjoitti: EIKÖ TUOTA FOORUMIN KUVAN KOKORAJOITUSTA VOISI NOSTAA HIEMAN POSTIMERKKIÄ SUUREMMAKSI?
Ei
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Öljynsuodattimen jalka

Viesti Kirjoittaja Keme »

nugge kirjoitti:
Keme kirjoitti: EIKÖ TUOTA FOORUMIN KUVAN KOKORAJOITUSTA VOISI NOSTAA HIEMAN POSTIMERKKIÄ SUUREMMAKSI?
Ei
Miksi?
jeeeeeee!
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Öljynsuodattimen jalka

Viesti Kirjoittaja nugge »

Koska :saab:
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Vastaa Viestiin