9-3 Aero yleistä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Carbonfiber
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2012 22:57

9-3 Aero yleistä

Viesti Kirjoittaja Carbonfiber »

Hei kaikille ja pahoittelut, että tein uuden topicin, mutta jos joku viitsisi uutta tulokasta auttaa hieman oikeaan suuntaan. Tarkoituksena olisi päivittää käyttöauto ja alun perin piti siirtyä harrasteautosta tuttuun BMW:hen. Budjetin ollessa kuitenkin rajallinen päädyin katsomaan Saab tarjontaa varsinkin Ruotsista ja ajattelin, että jos tälläisen syrjähypyn teen niin olisi parasta aloittaa malliston huippupäästä jo melkeinpä varusteidenkin perusteella.

Eli hakusessa näillä näkymin vuosituhannen vaihteen 5-ovinen 9-3 Aero. Täältä tietenkin hieman paha kysyä, mutta mitä sanotte e46 318i/320i versus 9-3 Aero? Ainoa itseäni kinnaa Saabin suhteen on tuo etuveto, mutta eiköhän silläkin pärjää. En ole itseasiassa koskaan ajanut tämän korista 9-3:sta, mutta ysivitosesta vectorista ja uudempikoppasesta ysikolme 1.8 turbosta kyllä ja molemmista tykkäsin kovasti.

No sitten niitä kysymyksiä. Onko ensinnäkään järkeä? Suoriutuuko parisataa heppainen 10 vuotta turboauto käyttön virasta eli ylläpidon hinta/toimintavarmuus? Varmaankin fiksuin tässä suhteessa hommata räpeltämätön eikä sitä josta on viimeisetkin hevoset kaivettu? Onko jotain varustetta tai optiota, joka olisi syytä laittaa vaatimukseksi ja onko esim. jotain vuosimallia jota kannattaa välttää? BTCF:n puolella itseasiassa joku mainitsi, että ihan softauksella saisi toimimaan RE85:sella. Pitääkö paikkaansa?
BMW Z3 Roadster 2.8 '98
Chrysler Neon 2.0 '98
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: 9-3 Aero yleistä

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Teet oikean valinnan.. :wink:
Ajo ominaisuuksilla ei tämä og93 pysty brasailemaan bmw:lle.
Suorituskyvyssä senkin edestä pelkällä putkella, softalla(n150e), suutimet
ja cooleri..
Näillä otetaan e85:lla n300hv/450nm.

Mun mielestä käytettyä autoa katsoessa ei tule miettiä pelkkää viritystä,
vaan kokonaiskuvaa.

Eli siinä viritetyssä autossa jota on mahdollisesti jo laitettu isollakin rahalla,
sillä tuon ikäisissä autoissa viritys tuo kaikki mahdolliset puutteet ja viat
hyvinkin nopeasti esille on useimmiten korjattu.

Usein kuitenkin noihin joutuu jossain kohtaa bensapumppua vaihtelemaan,
mikä ei sinällänsä ole kuin tunnin homma
ja holkkiremppaa tekemään ja tietenkin kaikkea mahdollista jos huonosti
käy..

Jos pystyt niin osta auto joltain harrastajalta joka tehnyt jo
mahdollisimman paljon..

Toisaalta oma ruotsin tuonti viggen ja erään toisenkin ss aero cab jotka päälle
erittäin siistejä, mutta sisältä mitä sattuu..

Varsinkin tämä cabbe näytti siltä kuin ei olisi ikinä edes huollettu :|

Kun oman vanhan aeron myin oli siitä puristettu kaikki mitä
bensalla vakiosuuttimilla saa ja kone ei varmasti ollut karstoittumaan
päässyt,
mutta oikeastaan kaikki tehtynä kytkin alusta ja holkki mukaanlukien,
vissiin kulkee vieläkin..?

og93 aeron saa kulkemaan e85:lla pelkällä softalla,
tältä ja 95 alueelta löytyy paljon juttua aiheesta.

Käy koe ajamassa niin eiköhän se siitä selkeydy.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Slemmy
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Marras 17, 2003 12:13
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 Aero yleistä

Viesti Kirjoittaja Slemmy »

Minulla on ollut 9-3 Aero vm. 2001 viimeiset 8 vuotta käyttöautona. Vakiotehot ovat riittäneet minulle hyvin.

En ole mikään teeseitsemies, joten olen teettänyt kaiken merkkihuollossa. Mittarissa nyt 175tkm. Normaalien huoltojen lisäksi on tullut joitakin vikoja, joista osa saattaa olla tyyppivikoja - siihen tulokseen olen tullut tätä foorumia vuosia seuranneena. Seuraavassa merkittävimmät:

-sähköantennin moottori
-ajotietokoneen näytön pikselit häviävät (tee se itse -neuvoja tällä foorumilla, on myös yksi englantilainen firma, jonne voi lähettää korjattavaksi) (tyyppivika)
-kannenpultit löystyivät parisen vuotta sitten, jouduin kiristyttämään kun jäähdytysnestettä rupesi häviämään. Asia korjaantui pulttien kiristyksellä (tyyppivika)
-kaasuläppäkotelo sippasi hiljattain ja meni vikatilaan (tyyppivika?), korjaus osineen yli 800€
-takalasin nostin sanoi sopimuksen irti, osat kalliita - laitatin lasin kiinteästi yläasentoon

Muita mahdollisia (tyyppi)vikoja, joihin alan pikku hiljaa varautua henkisesti, mutta uskon ja toivon, etteivät paukahda ennen 200tkm:ia:

-bensapumppu
-turbo
-muuta normaalia, kuten kytkin

Tänä vuonna olen alkanut katsella uudempaa ja vähemmän ajettua autoa, mutta Nettiautoa kovasti kelanneena olen tullut siihen tulokseen, että Aeron kaltaista suorituskykyä, varustelua, mukavuutta (esim. nahat ja sähköpenkit) ja luonteikkuutta on tässä kokoluokassa vaikea saada alle 100tkm ajettuna ja alle 20 000 euron hintaan. Siispä ajan Aerolla toistaiseksi ja pidän huolta siitä, että tilillä on aina pari kolme tonnia hätävaraa, joten voin korjauttaa esim. turbon, jos se sattuu hajoamaan.
Markku
Ex 9-3 Aero 2001, ex 900c -89
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-3 Aero yleistä

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mulla alkoi työajoja kertyä sen verran paljon, etten enää raaskinut 70-luvun harrastepelejä jokapäiväiseen ajoon käyttää. Niinpä aloin etsiä käyttistä, jonka halusin olevan matka-ajoon sopiva ja hyvin varusteltu. Etsin autoa, jossa olisi ilmastointi, kunnon sterktat, mielellään kaksi (kolme) ovea ja nahkasiustus. Kun laitoin nettiautoon nämä kriteerit + oman hintahaitarin, niin oli melko nopesti selvää, mikä tulisi olemaan merkki. Alfa oli mielessä, mutta niiden huono varustetaso ja korien TODELLA kehno kunto ajoivat takaisin tutun merkin, Saabin, luokse. Lopulta päädyin ostamaan vuosimallin 2002 9-3 Turbo Jubileen. Varusteita on riittävästi tässä mallissa ja perusversionakin tehoa on arkiajoon ihan kivasti. Mulle tuli kuitenkin yllätyksenä vasta auton ostamisen jälkeen, että nämä pystyy softapäivityksellä muuttamaan täysin flexifueleiksi. Tämä ei ollut mulle mikään ostokriteeri, mutta nykyisillä bensan hinnoilla oli todella mukava yllätys.
Nykyisessä käyttiksessä, vm. 2002 Turbo Jubileessa, on siis Coupé kori, puolinahka sisustus, automaattinen ilmastointi, cruise, kauko-ohjatava keskuslukko + häly, ajotietokone , sähköikkunat jne. jne. Ja lisänä siis tuo flexifuel-mahdollisuus. Etsipä nettiautosta vastaava kombinaatio. Veikkaan, ettei hirveästi tule vaihtoehtoja sopuhintaan...
Olen ollut ostokseen todella tyytyväinen ja nyt flexifuel-päivityksen jälkeen auto tuntuu suorastaan uskomattoman hyvältä valinnalta. Päivityksen jälkeen tehot nousivat lähelle kahtasataa ja lisääntynyt vääntö paransi käyttöominaisuuksia. Ohituskiihtyvyys on nykyisin melkeinpä pelottavaa! Huvittavinta kuitenkin on päivityksen myötä alentuneet käyttökustannukset: reilusti lisää tehoa, mutta tankkiin saa tuupata halvinta polttoainetta!
Tyyppivikoja löytyy joitakin, mutta ei mielestäni enempää, kuin muissa merkeissä. Erityismainintana voisi sanoa loistavan klubifoorumin, josta saa aina apua KAIKKIIN ongelmiin (ei tarvitse olla edes Saabiin liittyviä :) )
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: 9-3 Aero yleistä

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Kokemuksesta (ng900T 8v, 148tkm-218tkm) voin sanoa että kestää. Tosin tuo on vanhemmalla t5 koneella. Mutta ylipäätään, aika vähillä vioilla on menty, korjaukset vaan on aina venynyt... Mutta siis, n250hv ollut käytössä jo edellisen omistajan toimesta, ja ainakin itse ajan todella rääkäten, en välttämättä kovaa, mutta kiihdytykset lusikka pohjassa. Jo silloin kun se oli talouden ykkösauto, nyttemmin status on muuttunut enemmän harrastepeliksi, mutta nyt kun kesäkausi alkoi laitoin -04 diesel volvon "seisontaan", vaikka se on varmaan 99% väestöstä mielestä parempi.

Ainoa mikä on negatiivista on tuo alusta; osat ei kestä ja vetelee tusti. Uudemmissa tuokin on parempi, oma -94.

Aero kannattaa ostaa 01-02, niissä on komeammat ulkokuoret ja paremmat penkit, ainakin mielestäni. Tämähän on makuasia.

Mutta tosiaan, saman tehoinen ja samoin varusteltu e46 maksaa kolme kertaa enemmän, jos oikein verrokkia edes löytyy: 328 on lussu ainakin lastutettuun verrattuna ja m3 taas selkeästi yläpuolella- hintakin sen mukainen, ja aikanaan -99 TM testissä saab voitti ylivoimaisesti. Mukana oli ainakin a4, e46, mk2 mondeo, lexus is200 ja 9-3. On tuo lehti tallessakin mutten viitsi etsiä, voisi mennä loppuyö ennen kuin oikea lehti löytyy...

Anteeksi jos teksti rönsyilee, lauantai-ilta :D
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Sepek
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: To Syys 23, 2004 08:34
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 Aero yleistä

Viesti Kirjoittaja Sepek »

Jos budjetti kestää, niin suosittelisin saman ikäistä 9-5:sta. Ajettavuus on eri planeetalta (tuo etuveto juttu). Omat ja samat viat tuossakin on. :saab:
Minulla on ollut 3kpl OG900 (-78,-85,-89), pihassa 2 kpl 9-3 (-01)ja 9-5 (-05).
Audi A4 Avant-TSFI 2.0 -19 , Pihassa myös Saab 9-5 2.3t -05 + Biosofta kaikella nastan kääntäjällä.
Carbonfiber
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2012 22:57

Re: 9-3 Aero yleistä

Viesti Kirjoittaja Carbonfiber »

Tännehän on mukavasti tullut vinkkejä, kiitos! Ei tosiaan kuulostanut pahalta noi mahdolliset viat auton ikään suhteutettuna. Onneksi avokelit on alkamassa niin ei olla hankinnan suhteen jäniksen selässä joten voi seurata suomen, ruotsin ja tarvittaessa saksankin tarjontaa. Pitänee ottaa tuo 95:nen vielä hakuun mukaan, vaikka tällä haavaa pienempi auto kiinnostaisi enemmän. Tuosta softauksesta piti kysyä eli jos ostamani yksilö on täysin vakio saako siihen tuolla 150 eurolla softan, jolla toimisi e85:lla? Riittääkö suuttimet? Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta.
BMW Z3 Roadster 2.8 '98
Chrysler Neon 2.0 '98
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 Aero yleistä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä, pelkällä softalla suunnilleen tuohon hintaan saat Trionic 7 -koneisen Saabin (bensaneloskoneiset kaikki 9-5:t sekä vm. 2000 ja uudemmat turbo-9-3:t) toimimaan RE85:llä, ja tehoja hyvin yli 200 hv.

Muilla muutoksilla sitten vielä lisää tehoja, mutta noillakin pärjää ihan hyvin.

Tehojen puolesta siis Aeron hommaaminen ei mitenkään välttämättömyys, kun käytännössä samat tehot saa perusmallistakin. Varusteet ja alusta sitten asia erikseen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 Aero yleistä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mutta mutta, on se Aero aina Aero, komppaan myös että -01 tai -02 og93 Aero jos kolkkiin päädyt. Edut siis -00 vuosimalliin nähden nämä muhkeat puskurit ja helmat sekä viggen jakkarat, tietysti sähköillä ja kuskin penkki muistilla.
Aeroon saa muuten biopower (viina) päivityksellä (pelkkä softamuutos!) suoraan tehoa noin 250hv ja vajaa 400nm vääntöä :D

Edit: voi olla että pelkkä päivitys vakioon tuo noin 230hv ja 370nm, omassa autossa on myös paremmin virtaava 3"? takapönttö...

Vaimon pelin hain syksyllä Ruotsista, tuli maksamaan karvan vajaa 7000€ kaikkineen kuluineen ja mittarissa oli 145tkm.

http://www.nettiauto.com/saab/9-3/4702657
Ton ostaisin heti jos Aeron haluaa, ainakin päällepäin todella siisti ja erittäin pienet kilometrit, taisi olla foorumilaisella myynnissä. (EOEA) Ruotsistakin haku kallistui juuri kun tuli taas pieni veromuutos...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Re: 9-3 Aero yleistä

Viesti Kirjoittaja jupu »

Jep, jep, Aero on aina Aero, on se sitten -00 tai jotain muuta, noistakin löytyy sähköpenkit muistilla, tosin puskikimet on pienempiä (eli säästyy talvikeleillä pienemillä vaurioilla) T7kone joten se 250 viinalla tai ilman...
EI Saabia...tällä erää.
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 Aero yleistä

Viesti Kirjoittaja niko_s »

Minä olen nyt vuoden verran ajellut 9-3 -00 Aerolla ja tästä puolisen vuotta viinalla. Nyt jos olisin vastaavaa laitetta hankkimassa, niin varmaan myös katsoisin noita -01/02 -malleja. Ihan kelpo käyttis se on ja varsin näppärän kokoinenkin. Ajelin eilen emännän Ci**en C5:lla töihin, ja lähes ahdisti, kun tekevät niin pieniä parkkiruutuja.

Lisäksi arvostan "vertaistukea", eli mm. tämän foorumin kautta saatavaa tukea.

Jos johonkin vaihtaa pitäisi, niin ehkä Viggen olisi seuraava askel...
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
Slemmy
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Marras 17, 2003 12:13
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 Aero yleistä

Viesti Kirjoittaja Slemmy »

Mitenkähän tuo oli, kestääkö Aeron vakiokytkin 400 Nm väännöt? 2001 Aeron omistajana aion kyllä katsella vielä vuoden, odotellen viinajakelupisteiden yleistymistä ja kuulostellen innokkaampien saabistien kokemuksia "viinanpoltosta". Pahaa pelkään, että mahdolliset ongelmat näyttäytyvät viiveellä...
Markku
Ex 9-3 Aero 2001, ex 900c -89
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 Aero yleistä

Viesti Kirjoittaja tturku »

kait se kestää ne jos on kunnossa. Vaimon autossa alkoi välillä luistamaan, nyt kun oon pari kertaa oikein yrittämällä yrittänyt sitä saada luistamaan niin ei sitten millään. Orkkis kytkin autossa ja kilometrejä 149tkm. No takapaksissa odottelee uusi työsylkkä ja viggenin satsi (sachs) asennusta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin