Teoria vian perimmäisestä syystä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Teoria vian perimmäisestä syystä

Viesti Kirjoittaja o--o »

Teoria siitä miksi segmentit välillä häviävät ja välillä korjaantuvat.

Mulla on yleensä SID:in näyttö aivan kunnossa yhtä pystyriviä lukuun ottamatta. Mutta aina joskus häviää muitakin segmenttejä. Niitä häviää sekä SID:n näytöstä että ilmastoinnin näytöstä.
Olen aiemmin tarkkaillut vaikuttaako helle tai pakkanen niiden häviämiseen. Ei kumpikaan. Sen sijaan ilman kosteus vaikuttaa. Jos auto on seissyt pidempään tallissa ja on tosi vetinen ilma, niin silloin segmenttejä alkaa hävitä. Kun auto on ollut kosteudesta huolimatta käytössä, niin pikkuhiljaa segmentit palaavat. Ensin SIDiin ja sitten myöhemmin myös ACC:n näyttöön? Eli auton ollessa ajossa näytön kaapeli kuivuu pikkuhiljaa.

Taloyhtiömme autotallien yhteydessä on yhdessä lohkossa roskis ja varasto. Sen seinällä on usein ilmoituksia kiinnitettynä nastoilla. Jos ilma on kostea, niin nämä paperiset ilmoitukset ovat aika muhkuraisia, kun paperi laajenee kosteudessa. Jos ottaa nastat irti ja kiinnittää uudelleen, niin ilmoitukset saa ihan sileästi kiinni. Ilman kuivuessa myös ilmoitukset siliävät lähes kokonaan. (Sekä tallit että muu tila ovat lämmittämätöntä ja osittain avointa tilaa.)

Mun teoriani on että näytön lattakaapeli imee ilman kosteutta ja laajenee siitä samalla lailla kuin paperiset ilmoitukset. Liitokset eivät tykkää tästä ja liikkuvat ja jopa irtoavat. (Teräsbetoni on mahdollista sen takia että teräksen ja betonin lämpölaajenemiskerroin on suunnilleen sama. Jos ei olisi, niin lämpötilanvaihtelut rikkoisivat betonin. Vastaava ilmiö lattakaapelissa mutta lämpötilan paikalla on kosteus.)

Mulla on aika paljon puristusta liitoksessa, joten kun kaapeli kuivuu, niin puristus palauttaa kontaktit vaikka liitos olisi irti. (Laitoin puristusta pistelykorjauksen yhteydessä muutama vuosi sitten.) Lattakaapelin laajenemisen aiheuttama liitosten siirtyminen ei ole syynä katkoksiin, vaan sen että kun kaapeli laajenee, niin se pyrkii muuttumaan muhkuraiseksi samaan tapaan kuin ilmoitustaulun ilmoitukset. Ei tietenkään niin paljon että se näkyisi, mutta kun kaapeli laajenee, niin samalla se pullistaa liitoksia irti, eikä puristusvoima riitä pitämään niitä kiinni. Puristusvoima on kuitenkin häviävän pieni voima liitosta kohden.

Silloin kun segmenttejä häviää, niin se yksi aina pimeänä oleva pystyrivi saattaa alkaa toimia hetkittäin. Eli kaapeli elää. Ja elämisen syynä kosteusvaihtelut.

En muista tarkalleen mitä materiaalia kaapeli oli. Olko se kunnon polyeteeniä vai jotain paperin tapaista?
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Teoria vian perimmäisestä syystä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä se jotain polyeteenin kaltaista kovaa muovia on. Jotenkin en usko, että se tai piirilevy reagoisivat kosteuteen laajenemalla ja supistumalla kuten paperi.

Mutta mitä minä siitä tiedän... :|
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Teoria vian perimmäisestä syystä

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mä kyllä uskoisin, että kyseessä on vaan huonosti valittu sähköä johtava liima, jolla lattakaapeli on liitetty. Liima hapristuu aikaa myöten, eikä enää pidä liitosta eikä myöskään johda sähköä. Liitoksen kontakti voi olla joskus parempi esim. lämpölaajenemisesta tai sopivasta tärinästä johtuen, jolloin kadonneet pikselit näkyvät. Samoista syistä pikselit voivat myös toisena päivänä kadota. Tietysti kosteuskin sitten vaikuttaa huonoihin liitoksiin ihan samalla tavalla, kuin mihin tahansa sähkölaitteisiin.
Latta tuskin on tehty polyeteenistä, sillä öljymäisen pintansa vuoksi siihen on todella vaikea laittaa mitään pintakäsittelyjä, samoin liimaaminen on vaikeaa. Polyeteenin tyypillisiä käyttökohteitahan ovat esim. muovipussit, säilytysastiat, ämpärit jne. Polyeteeni ei myöskään ime kosteutta vaan on voimakkaasti hydrofobinen muovi -eli jos latta olisikin polyeteeniä, niin silloin voisi olla melko varma, ettei kosteus aiheuttaisi laajenemisongelmia.
En ole varma, mitä materiaalia se latta voisi olla, mutta ainakin pvc ja polykarbonaatti voisivat sopia.
Sinänsä on tietysti turha miettiä, mistä materiaalista latta on tehty, ellei itse aio etsiä parhaita mahdollisia materiaaleja pikselivikojen korjaamiseen. Jos näytöt kenkkuilevat, niin täältä löytyy apu:
http://www.saabdisplayrepairs.co.uk
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
TomStar
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 17:29

Re: Teoria vian perimmäisestä syystä

Viesti Kirjoittaja TomStar »

Hieno teoria, mutta varmasti ei pidä paikkansa.
Materiaalin on oltava orgaanista, imeäkseen kosteutta itseensä.
Metalli ja muovi eivät ole orgaanisia materiaaleja, eivätkä kykene imemään kosteutta itseensä. Tämä siis täysin varma asia.
Liiallinen kosteus voi kyllä heikentää sähköistä kontaktipintaa.
Kyllä se oikea syy lattakaapeleiden irtoamiseen on huono liima (sähköä johtava liima) ja tietenkin osasyyllinen on aika ja haastavat olosuhteet.
9-3 2.0T SE -98
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Teoria vian perimmäisestä syystä

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kyllä muuten jotkut muovit imevät kosteutta. Esim polyamidit (nailon) voivat imeä kosteutta -tästä syystä monien 60-70-lukuisten autojen alustojen puslat rikkoutuivat kuin itsestään. Nailonpuslat turposivat ja kutistuivat vuorotellen kelien vaihdellessa ja saattoivat lopulta hajota murusiksi tästä syystä. Mutta tämä nyt on tällainen kuriositeetti, eikä liity juurikaan keskusteluun.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Teoria vian perimmäisestä syystä

Viesti Kirjoittaja o--o »

Lahti411 kirjoitti:Kyllä muuten jotkut muovit imevät kosteutta. Esim polyamidit (nailon) voivat imeä kosteutta -tästä syystä monien 60-70-lukuisten autojen alustojen puslat rikkoutuivat kuin itsestään. Nailonpuslat turposivat ja kutistuivat vuorotellen kelien vaihdellessa ja saattoivat lopulta hajota murusiksi tästä syystä. Mutta tämä nyt on tällainen kuriositeetti, eikä liity juurikaan keskusteluun.
Kyllä se liittyy. Jos puslat imivät kosteutta, niin miksi ei myös kaapeli?
TomStar kirjoitti:Hieno teoria, mutta varmasti ei pidä paikkansa.
Materiaalin on oltava orgaanista, imeäkseen kosteutta itseensä.
Metalli ja muovi eivät ole orgaanisia materiaaleja, eivätkä kykene imemään kosteutta itseensä. Tämä siis täysin varma asia.
Liiallinen kosteus voi kyllä heikentää sähköistä kontaktipintaa.
Kyllä se oikea syy lattakaapeleiden irtoamiseen on huono liima (sähköä johtava liima) ja tietenkin osasyyllinen on aika ja haastavat olosuhteet.
Jos joku vakuuttaa olevansa varma, niin todennäköisesti ei ole varma. Sulla on edellä monta virhettä:

1. Materiaalin ei tarvitse olla orgaanista imeäkseen kosteutta itseensä. Vai onko esim. natriumhyrdoksidi orgaanista? Se on erittäin hygroskooppinen aine.

2. Muovit ovat orgaanisia materiaaleja, siis toisin kuin väität.

3. Liiallinen kosteus ei heikennä kontaktipintaa. Kondensoitunut kosteus sen sijaan voi aiheuttaa oikosulkuja, mutta se on jo toinen juttu.

4. Kukaan ei ole kiistänyt sitä että lattakaapeleiden irtoamiseen on huono liima. Huono liima ei kestä kaapelin kosteuslaajenemisen aiheuttamaa rasitetta.

Eli en luovu vielä teoriastani.

En näe ongelmaksi sitä että mulla muutaman kerran vuodessa on hetkittäin muutama ylimääräinen segmentti pimeänä SID:n ja/tai ACC:n näytöstä. Kunhan vaan keksin teorian kun kerran olen ollut havaitsevani että ylimääräiset segmentit pimenevät samoihin aikoihin kuin ilmoitustaulun ilmoitukset pullistelevat kosteudesta.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Teoria vian perimmäisestä syystä

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Puslat imivät kosteutta, koska olivat nailonia. Lattakaapelin taas uskoisin olevan jotain muuta materiaalia.
En mä varsinaisesti tyrmää ajatusta kosteuden mukaan turpoavasta kaapelista, mutta muutamia vastaavia irronneita liitoksia nähneenä, on jäänyt vaikutelma nimenomaan hapertuneesta liimasta. Onhan sekin periaatteessa liiman vika, jos siinä ei ole tarpeeksi elastisuutta kestääkseen vaativan ajoneuvokäytön -eli lämpötila- ja kosteusvaihtelut. Sopivan sitkeällä liimalla komponentit saisivat "elää" liiman murtumatta.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Vastaa Viestiin