NG900 pakosarjantiivisteen vaihtoaika,korjaamolla?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
SS-Vector
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:34

NG900 pakosarjantiivisteen vaihtoaika,korjaamolla?

Viesti Kirjoittaja SS-Vector »

Täytyy viedä kesäavoauto korjaamolle pakosarjantiivisteen vaihtoon,kun omat räpylät ei riitä,eikä myöskään taito.Yhdestä vastattiin jotta 6 tuntia siihen menee ja päiviteltiin sitä kun ne pultit on niin kiinni,eikös ne pidä ollakkin kiinni 8O ,onko tuo 6 tuntia ok aika tuolle vaihtotyölle?Kyselen vielä muualtakin,pitäisi saada kuntoon ennen Helatorstain Hyvinkään,Saab-tapahtumaa...Moottori tuossa 2.0 T vm 1996.
-Passaa sitä komian kulukee vanhaski pairas-9-5 sedan vm.2001-
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: NG900 pakosarjantiivisteen vaihtoaika,korjaamolla?

Viesti Kirjoittaja tturku »

aika kovalta tuntiarviolta kuulostaa noin äkkiseltään. Moottorin mallikin varmaan vaikuttaa työn helppouteen...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: NG900 pakosarjantiivisteen vaihtoaika,korjaamolla?

Viesti Kirjoittaja ippe »

Todennäköisesti laskevat sen mukaan että hyvällä tuurilla menee kahteen tuntiin ja huonolla tuurilla kymmenen, vaikea se on kenekään etukäteen ennustaa miten nätisti pultit suostuvat aukeamaan.

Mulla on ainakin käynyt niin että kierteet tulivat alumiinikannesta pinnapultin mukana ulos kun mutteria avattiin, eikä siinä kauheasti hymyilytä kun pitää tehdä kanteen uudet kierteet ja käyttää ns. ylikokopulttia tai irtokierrettä...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: NG900 pakosarjantiivisteen vaihtoaika,korjaamolla?

Viesti Kirjoittaja tami »

Minusta kuuden tunnin työaika-arvio kuulostaa melko pieneltä kun puhutaan pakosarjasta. On ehkäpä koko auton v*ttumaisimpia hommia irroittaa pultteja. On ihan tuurissaan kuinka hommassa käy. Itse ainakin jättäisin mielelläni pakosarjantiivisteen jollekkin muulle vaihdettavaksi jos kuuteen tuntiin lupaisivat vaihtaa kuin että itse kylmä hiki otsalla yrittäisin kotitallissa irroittaa. Riemusta kiljuen kuuden tunnin puitteissa siis pajalle, minun mielestä.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Wille
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Loka 13, 2010 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: NG900 pakosarjantiivisteen vaihtoaika,korjaamolla?

Viesti Kirjoittaja Wille »

Kovalta ajalta kuulostaa. Itse vaihdoin tiivisteen tuossa talvella vesipumpun vaihdon yhteydessä. Jos olisin lukenut pelottelut katkeavista pinnapulteista ym. ennen tiivisteen vaihtoa tuskin olisin uskaltanut hommaan ryhtyä :D Kaikki pultit aukesivat onneksi ongelmitta.
Saab 9-3 2.0t -01
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG900 pakosarjantiivisteen vaihtoaika,korjaamolla?

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Eiköhän tuossakin työssä avain onneen ole avata ne huolella, lämmittää eka ja vähän kopauttelee ennenkuin rupeaa availemaan.

Mikä on tuntivelotus, 100€?
Ng900
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: NG900 pakosarjantiivisteen vaihtoaika,korjaamolla?

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

sitten kun laittaa takaisin päin, niin muistaa laittaa pultteihin kuparitahnaa. niin ei seuraavalla kerralla tarvii tapella niiden kanssa
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: NG900 pakosarjantiivisteen vaihtoaika,korjaamolla?

Viesti Kirjoittaja Hook »

Ongelmahan ei yleensä ole pulttien irtoaminen kierteitä pitkin, vaan se että laitimmaiset saattaa vanhuuttaan jäädä kouraan, kun väsyvät 10 vuodessa niin, että katkeilevat itsestään jopa ilman pyöritystä siitä kierteiden loppumiskohdasta kannen puolelta.
Useampia t5 koneita olen nähnyt, että laitimmaiset pinnapultit holkkeineen ja muttereineen ovat pudonneet jonnekkin motarin reunalle.. :roll:

Tämän jälkeen sitten joko dremelillä halkiota katkenneen "kierretangon" päähän ja ruuvarillä pyörittelyä irti kannesta tai mutterin hitsaamista sisälle jääneeseen tynkään. Yleensä se jämä ei ole kovinkaan tiukassa. - ainakaan pienen naputtelun jälkeen, jolloin kierteiden harjanteet irtoavat toisistaan.
Alkuperäiset ovat jotain rosteri sekotetta, eli eivät pahasti ruostu kiinni kanteen.

Oikeilla välineillä jos ei mene ihmettelyksi ei parin katkenneen pultinkaan kanssa pitäisi mennä 2-4 tuntia enempää, jos tietää mitä tekee. Itsekkin vaihtelen koko ahtimen, pakosarjan ja putkiston 9-3:seen kolmessa tunnissa :mrgreen:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
saapas77
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: To Loka 27, 2011 18:48
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: NG900 pakosarjantiivisteen vaihtoaika,korjaamolla?

Viesti Kirjoittaja saapas77 »

Mulla katkenneen pinnapultin uusintaan Ad korjaamossa ehdottivat kans että työhön vois mennä yli tuhat euroa.
Se tuntui kohtuuttoman kovalta hinnalta kun kaveri vaihtoi sen ja uuden tiivisteen tunnissa ja otti siitä 50 euroa. :P

Kyseessä kylläkin femma mutta pultit vielä ahtaammin tuossa tuubisarjassa kuin vakiopakosarjassa.
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
Vastaa Viestiin