9-3:n voima kateissa
9-3:n voima kateissa
9-3 (T7) alkoi sitten temppuilemaan. Autossa stage 1 softa ja tuntuu kuin joku olisi vaihtanut vakiopurkin tilalle, voima on kateissa mutta mitään muita oireita ei ilmene, ei vikakoodeja ym. Turbo on vaihdettu noin 50tkm sitten ja tulpat 10tkm sitten, eli uudet 7-tulpat varmaan ensimmäisenä vaihtoon. Sid info näyttää mifejä vaihdellen, mutta keräilee niitä kuitenkin useempia kymmeniä, mutta näin on tehnyt myös toimiessaan. Mistä muualta kannattaisia vikaa lähtee kaivelemaan, en jaksa uskoa että turbo vetelee viimesiään?
Re: 9-3:n voima kateissa
Katsoppa SID Infosta mReq ja mAir arvot sekä Pinl täyskiihdytyksessä. Massamittari tai ilmavuoto on ne todennäköisimmät, voi olla myös EVAP takaisku rikki.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-3:n voima kateissa
Pinl arvo ~1700 ja tosiaan mReq näyttää noin 200-300 enemmän kun mAir, voiko tosta päätellä että IMMu?
Re: 9-3:n voima kateissa
Sopisi olemaan se EVAP takaisku, koita irrottaa ja tulpata R-letku, tuleeko sen jälkeen tehoja?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-3:n voima kateissa
Mistä kohdin tuo letku löytyy, ei sattus oleen kuvaan? ![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
Re: 9-3:n voima kateissa
http://media.photobucket.com/image/saab ... CF2609.jpg
Tuon letkun tukin, mutta ei mitään vaikutusta?![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Tuon letkun tukin, mutta ei mitään vaikutusta?
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Re: 9-3:n voima kateissa
Minulla aikanaan veti viallinen immu tehoja pois ja kiihdytys oli epätasaista. mReg ja mAir eivät silloin kulkeneet tasapainossa toisiinsa nähden. Noiden arvojen pitäisi aika hyvin seurata toisiaan 200-300:n ero on kyllä liian suuri.
Jäsen: 5215
SaaB og9-3 2.0t (ka)
SaaB ng9-3 1.9TID (ka)
Suzuki GSX-R600 -05
SaaB og9-3 2.0t (ka)
SaaB ng9-3 1.9TID (ka)
Suzuki GSX-R600 -05
Re: 9-3:n voima kateissa
Eiköhän sitten seuraavaks toimenpiteeks immun putsaus ja kaikki letkut läpi saippuavedellä ilmavuotojen paikantamiseks. Lähinnä mietityttää, että saavatko esim. PCS:llä paikannettua vian rikkinäiselle immulle tai muulle osalle vai onko hakuammuntaa jos/kun joutuu osia vaihtelemaan.
Re: 9-3:n voima kateissa
Tämä ketju lienee asialleni kaikkein lähellä totuutta joten jatketaan tähän.
Asiaan:
Autoni saab 9-3 aero vm. 2001 ( T7 ) kävi penkissä sunnuntaina eikä ihan tullut sitä mitä piti noilla palikoilla oletettavasti irrota.
Autossa:
- softa stage ( normaali bensiini )
- 2.5" downpipe keskivaimentajalle asti ( mitsun kisakatti )
- cooleri
- "avarempi imuputki" ( OLI ! )
Tulokseksi saatiin 215hp / 341Nm
Paikanpäällä kartoitettiin vikojen mahdollisuuksia ja "koeponnistettiin" yleisinä vikoina olleet takaiskut -> ei vaikutusta.
Sitten alettiin seuraamaan mReq / mAir arvoja jotka eivät todellakaan täsmänneet..
Tässä muistiinpanoja penkityksen aikaisesta ajosta.
3000 - 4000rpm pyynti 1180, saanti n. 1000
n. 5000rpm pyynti 1180, saanti n. 900
+ 5000rpm pyynti 1180, saanti n. 850-900
Todettiin siis että jostain kusee välistä tai sitten IMM paskana.
Ensimmäisenä koitin toisella immulla, ei vaikutusta.
Toisena rupesin epäilemään turbon ja imuputken liitosta, sen irroitettua huomasin sen olevan alta märkä ja o-renkaan venähtäneen. Vakio V-panta jotenkin pakottanut sitä kiristettäessä vinoon. -> Uusi o-rengas tilalle ja vakio imuputki paikoilleen, V-panta niin hyvin kiinni kun voi tuon alkuperäisen rimpulan saada... ( onko muilla korvaavia vaihtoehtoja tullut eteen? ) Nyt liitos näytti suht tasaiselta ja hyvältä.
Koeajolle, ja tadaa arvot nyt ajon aikana mitattu :
3000-4000rpm pyynti 1180, saanti 1065
n.5000rpm pyynti 1180, saanti 1080
+ 5000rpm pyynti 1180, saanti 1060-1080
nämä arvot mitattu 3 vaihteella, vielä yksi rohkea veto 4 vaihteella näytti 5500 rpm kohdilla pyynniksi 1105 ja saanniksi 1085.
Parannusta siis huomattavissa mutta edelleen n. 100 milligrammaa hukassa.. ?
En vieläkään luota tuohon alkp. v-pantaan ja sen tekisi mieli vaihtaa johonkin jykevempään että voisi olla varma tuosta tiiviydestä.
Ahtaa melko tasaisesti Sidin mukaan 3000rpm - 5000rpm alueella 1.0 - 1.1, ennen rajoitinta kuitenkin 5- 6000rpm kohdalla putoaa n. 0.9
Ennen liitoksen muutosta, penkissä ahdot putosi jopa 1.1bar -> 0.7 bar asti mitä enemmän tuli kierroksia.
Johan tuli tarinaa, mutta oliskos jollain fiksummalla tähän jotain sanottavaa ?
Uudella tehon mittauksellahan sen eron nyt näkisi, mutta ei viitsisi mennä toteamaan heti uudelleen, että " jahas ei vielä.. "![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Asiaan:
Autoni saab 9-3 aero vm. 2001 ( T7 ) kävi penkissä sunnuntaina eikä ihan tullut sitä mitä piti noilla palikoilla oletettavasti irrota.
Autossa:
- softa stage ( normaali bensiini )
- 2.5" downpipe keskivaimentajalle asti ( mitsun kisakatti )
- cooleri
- "avarempi imuputki" ( OLI ! )
Tulokseksi saatiin 215hp / 341Nm
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Paikanpäällä kartoitettiin vikojen mahdollisuuksia ja "koeponnistettiin" yleisinä vikoina olleet takaiskut -> ei vaikutusta.
Sitten alettiin seuraamaan mReq / mAir arvoja jotka eivät todellakaan täsmänneet..
Tässä muistiinpanoja penkityksen aikaisesta ajosta.
3000 - 4000rpm pyynti 1180, saanti n. 1000
n. 5000rpm pyynti 1180, saanti n. 900
+ 5000rpm pyynti 1180, saanti n. 850-900
Todettiin siis että jostain kusee välistä tai sitten IMM paskana.
Ensimmäisenä koitin toisella immulla, ei vaikutusta.
Toisena rupesin epäilemään turbon ja imuputken liitosta, sen irroitettua huomasin sen olevan alta märkä ja o-renkaan venähtäneen. Vakio V-panta jotenkin pakottanut sitä kiristettäessä vinoon. -> Uusi o-rengas tilalle ja vakio imuputki paikoilleen, V-panta niin hyvin kiinni kun voi tuon alkuperäisen rimpulan saada... ( onko muilla korvaavia vaihtoehtoja tullut eteen? ) Nyt liitos näytti suht tasaiselta ja hyvältä.
Koeajolle, ja tadaa arvot nyt ajon aikana mitattu :
3000-4000rpm pyynti 1180, saanti 1065
n.5000rpm pyynti 1180, saanti 1080
+ 5000rpm pyynti 1180, saanti 1060-1080
nämä arvot mitattu 3 vaihteella, vielä yksi rohkea veto 4 vaihteella näytti 5500 rpm kohdilla pyynniksi 1105 ja saanniksi 1085.
Parannusta siis huomattavissa mutta edelleen n. 100 milligrammaa hukassa.. ?
En vieläkään luota tuohon alkp. v-pantaan ja sen tekisi mieli vaihtaa johonkin jykevempään että voisi olla varma tuosta tiiviydestä.
Ahtaa melko tasaisesti Sidin mukaan 3000rpm - 5000rpm alueella 1.0 - 1.1, ennen rajoitinta kuitenkin 5- 6000rpm kohdalla putoaa n. 0.9
Ennen liitoksen muutosta, penkissä ahdot putosi jopa 1.1bar -> 0.7 bar asti mitä enemmän tuli kierroksia.
Johan tuli tarinaa, mutta oliskos jollain fiksummalla tähän jotain sanottavaa ?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Uudella tehon mittauksellahan sen eron nyt näkisi, mutta ei viitsisi mennä toteamaan heti uudelleen, että " jahas ei vielä.. "
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
Re: 9-3:n voima kateissa
Nonni taas 100mg puutteinen, niinkuin mullakin aina ollut ja monella muulla. Eli valmiissa softissa ei varmaan missää ole kohdillaan.
Lääke jota aina tarjotaan ensimmäiseksi:
"mAir tipahtaminen johtuu joko siitä että jossain on ahtovuoto, tai
sitten BoostCal.regmappia tarvii kiristää."
Toinen metodi:
Joku on saanut tuon satasen gäpin kuntoon koskematta softaan vaihtamalla uuden varmasti ehjän ilmamäärä/massamittarin eli immun.
Jeippo on saanut omien sanojensa mukaan BoostCal.regmap säädöllä toimiin täydellisesti softansa. Puolivuotta olen tässä odotellut että hän meilais mulle sen, että voisin verrata omaani
itsellä ei nyt aika ja mielenkiinto riitä sen hieromiseen.
Lääke jota aina tarjotaan ensimmäiseksi:
"mAir tipahtaminen johtuu joko siitä että jossain on ahtovuoto, tai
sitten BoostCal.regmappia tarvii kiristää."
Toinen metodi:
Joku on saanut tuon satasen gäpin kuntoon koskematta softaan vaihtamalla uuden varmasti ehjän ilmamäärä/massamittarin eli immun.
Jeippo on saanut omien sanojensa mukaan BoostCal.regmap säädöllä toimiin täydellisesti softansa. Puolivuotta olen tässä odotellut että hän meilais mulle sen, että voisin verrata omaani
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: 9-3:n voima kateissa
Aivan, tuosta minulle jo informoitiinkin että 100 eron saisi kurottua tuota säätämällä..
Toista IMM tosiaan tuli koitettua, 2004 vuosimallin 87tkm ajettua, todennäköisesti toimivaa, mutta mistäänhän ei voi olla varma muutakuin tehdasuudesta, mitä ei viitsi kokeilu mielessä hankkia..![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Nämä nykyiset paremmat tulokset sain samat molemmilla IMM, omalla putsatulla ja tuolla lainassa olleella.
Toista IMM tosiaan tuli koitettua, 2004 vuosimallin 87tkm ajettua, todennäköisesti toimivaa, mutta mistäänhän ei voi olla varma muutakuin tehdasuudesta, mitä ei viitsi kokeilu mielessä hankkia..
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Nämä nykyiset paremmat tulokset sain samat molemmilla IMM, omalla putsatulla ja tuolla lainassa olleella.
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
-
- "Viggen"
- Viestit: 524
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
- Paikkakunta: Oulu
Re: 9-3:n voima kateissa
Jaa niimpäs on unohtunut testinki teikäläiselle sen binin lähettäminen...ja vieläkin sen säätö kesken
pistä mailis kun kerkiät..vaikka tässä puolenvuoden sisään ;D
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: 9-3:n voima kateissa
Peruspaineille ei ole tehty vielä mitään, huomenna on ohjelmassa se.
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
Re: 9-3:n voima kateissa
Softassa on suhteellisen kireä boostcal.regmap jo, tarpeen tiukemmalle voi todentaa SID Infosta, jos PWM on jo 980 niin softan muokkaus ei vaikuta mitään. Lähtisin peruspaineen pienestä nostosta ja kaikkien mahdollisten vuotojen eliminoinnista. Hyvin usein myös lievästi huonokuntoinen ilmamassamittari on syyllinen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com