Forumilta ei löytynyt haulla aiheeseen sopivaa selitystä tai viestiketjua.
Auto sammuilee satunnaisesti, ja syynä (tai syyn aiheuttamana oireena) on sulakkeen 16B palaminen. Vikaa tutkittiin jo MetroAutossa Tampereella, ei löytynyt.
Autolla pystyy ajamaan "normaalisti" muutaman kilometrin pätkiä, sitten auto taas sammuu. Sulakkeen vaihdon jälkeen matka jatkuu ilman mitään muita oireita tai ongelmia.
Mitään remonttia ei ole tehty pellin alla tai muuallakaan, mitään ilmoituksia ei ole tullut SIDin kautta, ainoastaan avaimen pariston vaihdosta tuli ilmoitus vähän aikaa sitten. Startissa tulee "Check ok".
Löytyykö kohtalotovereita tai muuten tietoa aiheesta?
9-3 (2,0t -01) polttaa satunnaisesti sulaketta 16B
Re: 9-3 (2,0t -01) polttaa satunnaisesti sulaketta 16B
Sulake näyttää olevan T7:lle, suuttimille ja ilmamassamittarille. Näistä siis joku viallinen tai ennemmin veikkaan, että johtosarja jäänyt johonkin puristuksiin tai kuoriutunut muuten. Onko viime aikoina tehty mitään remonttia konehuoneen puolella? Mahtaako ilmamassamittarin piuhat olla moniurahihnaan hankautuneet?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 9-3 (2,0t -01) polttaa satunnaisesti sulaketta 16B
Kuten kirjoittelin, mitään remppaa ei ole tehty.
Tsekkasin kaikki näkyvillä olevat johdot. Pyörittelin, kääntelin ja vääntelin kaikkia liitoksia, johtoja ym. Ei mitään vaikutusta ainakaan tyhjäkäynillä.
Tuossa käytiin läpi tilanteita, jossa 16B oli palanut, niin yhteisiä tekijöitä oli EHKÄ kierrosten nouseminen 2700-3500 välille liikkeelle lähdöissä ja muutenkin ajossa. Tein koelenkin, ja ajelin maltillisilla kierroksilla (alle 2200-2300), ainakaan silloin ei tapahtunut mitään erikoista. Herättääkö tämä jotain ajatuksia...?
Tsekkasin kaikki näkyvillä olevat johdot. Pyörittelin, kääntelin ja vääntelin kaikkia liitoksia, johtoja ym. Ei mitään vaikutusta ainakaan tyhjäkäynillä.
Tuossa käytiin läpi tilanteita, jossa 16B oli palanut, niin yhteisiä tekijöitä oli EHKÄ kierrosten nouseminen 2700-3500 välille liikkeelle lähdöissä ja muutenkin ajossa. Tein koelenkin, ja ajelin maltillisilla kierroksilla (alle 2200-2300), ainakaan silloin ei tapahtunut mitään erikoista. Herättääkö tämä jotain ajatuksia...?
Re: 9-3 (2,0t -01) polttaa satunnaisesti sulaketta 16B
Tällainen teoria tuli mieleen... Jokin suuttimista on puolittain palanut. Eli suuttimen kelan resistanssi on laskenut selvästi alkuperäisestä, mutta suutin edelleen avautuu. Se voisi selittää että pienellä kuormalla varovasti ajaen sulake ei pala, mutta polttoaineen syötön kasvaessa suuttimen pulssinleveys kasvaa ja virta riittää polttamaan sulakkeen. Suuttimien resistanssit kannattaa mitata. Ainakin se on helppo ja halpa tarkistus näin alkuun. Toki myönnän että teoriani on vähän epätodennäköinen
mutta on tuo vikakin varsin erikoinen.

Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Re: 9-3 (2,0t -01) polttaa satunnaisesti sulaketta 16B
Irrotïn eilen liittimen ilmamassa-anturista (siis ilmanputsarilta lähtevän letkun vierestä) ja kiinnitin uudelleen ja sen jälkeen alkoi palaa "check engine" oranssi valo...?!? Edelleen moottori käy normaalisti. Täytyypä lähteä pienelle koelenkille vielä.
Kiitos tuosta viimeisestä vinkistä, pitää tarkistuttaa suuttimet jollakin osaajalla.
EDIT:
Tässä on nyt viikko koeajeltu. Auto toimii ihan normaalisti. Edelleen palaa "check engine". Muutaman kerran olen tehnyt liikkeellelähtöjä, joissa kierrokset on käynyt enimmillään vähän päälle 4000 1/min -lukemissa.
Ei polta sulaketta... Eikä muitakaan murheita. Mystistä.
Kiitos tuosta viimeisestä vinkistä, pitää tarkistuttaa suuttimet jollakin osaajalla.
EDIT:
Tässä on nyt viikko koeajeltu. Auto toimii ihan normaalisti. Edelleen palaa "check engine". Muutaman kerran olen tehnyt liikkeellelähtöjä, joissa kierrokset on käynyt enimmillään vähän päälle 4000 1/min -lukemissa.
Ei polta sulaketta... Eikä muitakaan murheita. Mystistä.