Tänään katsastuksessa 9-3 2.0t vm. 2001 aj. 300tkm. Edessä oikealla alapallonivel väljä. Pitää ilm. ostaa koko alatukivarsi? Jostain luin että tarvikkeena kustantaa n. 100e.
Toisena ongelma tuli OBD-koodien luvussa vikakoodit: P1444 ja P0453.
P0453 liittyy ilmeisesti bensatankin paineanturiin
P1444 Sulkuventtiiliin/hiilisuodattimeen
Auto ollut minulla n. 10tkm ja ihan hyvin on mennyt. Kertaalleen CE-valo syttynyt, jonka takaa löytyi rikkoutunut bypass-valve. Samassa yhteydessä herjasi myös lambda-anturia, mutta korjaamosetä sanoi, että todennäköisesti johtui bypass venttiilin huonosta toiminnasta.
Korjausaikaa 1kk. Mitä teen noille vikakoodeille? Miten saan auton läpi katsastuksesta? Voiko olla niinkin yksinkertainen syy kuin bensatankin korkki. Korkissa meinaa lukee, että SID:n pitäisi hälyyttää jos korkki jää auki ja mulla ei kyllä ikinä ole hälyyttänyt. Vuotaako korkki? Jos ostan uuden korkin niin miten ihmeessä testaan hävisikö koodit...?
9-3 2.0t, -01. viat: P1444, P0453
Re: 9-3 2.0t, -01. viat: P1444, P0453
Paineanturin ja sulkuventtiilin voi testata TECH2:lla. Lambda-anturin toimintaa voi myös katella samalla laitteella.
Re: 9-3 2.0t, -01. viat: P1444, P0453
Koko alatukivarsi menee tosiaan vaihtoon. Motonetissä kappalehinta on se noin satku, mutta näiden kestävyydestä olen kuullut vähän huonoakin palautetta. Omassa on kestänyt vaihdon jälkeen n. 40'000km ja ehkä kolmisen vuotta. Alkuperäisen hinnasta ei mitään käsitystä. Hakusanalla "rasvanippa" voi tutkia, minkälaisia temppuja on tehtävissä tuon käyttöiän pidentämiseksi.
Jollain aikavälillä kannattaa ilmoittaa oma sijaintinsa, niin opastamme sinut lähimmän tech2 omistavan saabistin tykö selvittämään viat tarkemmin. Merkkihuollossa ko. projektiin ei taida 50€ riittää ja puolet asioista jää tekemättä, harrastajuus toimii tässä asiassa paremmin.
Jollain aikavälillä kannattaa ilmoittaa oma sijaintinsa, niin opastamme sinut lähimmän tech2 omistavan saabistin tykö selvittämään viat tarkemmin. Merkkihuollossa ko. projektiin ei taida 50€ riittää ja puolet asioista jää tekemättä, harrastajuus toimii tässä asiassa paremmin.
Re: 9-3 2.0t, -01. viat: P1444, P0453
Motonetin 99e tukivarret alla (Pro Parts Sweden?) myös täällä, toisella ajettu yli 60tkm, toisella 40tkm ja vielä molemmat ok. Rasvaa tosin lisäsin kumin alle ennen asennusta. Originaalit kestivät alle 100tkm.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2