Heikko tyhjäkäynti kylmäkäynnistyksen jälkeen
Heikko tyhjäkäynti kylmäkäynnistyksen jälkeen
Kun tuon käynnistää kylmänä ja lähtee liikenteeseen, esimerkiksi peruuttaa pois parkkipaikalta ja ekaa kertaa painaa kytkimen pohjaan, meinaa kone joskus sammua. Ainakin tyhjäkäynti käy todella alhaalla. Muutenkin saa olla normaalia tarkempana liikkeelle lähtiessä. Mikäköhän moista voisi aiheuttaa? Muuten käy kyllä tyhjäkäyntiä ihan normaalisti heti startin jälkeen.
Eilen lisäksi ekaa kertaa tuntui, ettei vetojakaan olisi löytynyt normaalisti pihasta lähtiessä, tuntuu kuin olisi pätkinyt kakkosella kevyesti kiihdyttäessä. Tuon jälkeen oireita ei ilmennyt.
Tulpat on uudet, kulkineella ajettu 150tkm.
Eilen lisäksi ekaa kertaa tuntui, ettei vetojakaan olisi löytynyt normaalisti pihasta lähtiessä, tuntuu kuin olisi pätkinyt kakkosella kevyesti kiihdyttäessä. Tuon jälkeen oireita ei ilmennyt.
Tulpat on uudet, kulkineella ajettu 150tkm.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Heikko tyhjäkäynti kylmäkäynnistyksen jälkeen
Mun saabissa on sama ongelma. Kiinnostaisi tietää mistä se johtuu.
Saab 9-3 2.0t -01
Re: Heikko tyhjäkäynti kylmäkäynnistyksen jälkeen
Veikkaisin että koska tuo näyttää olevan sekä T5 E85 softien ja T7 biopowersoftien ongelma niin kyseessä on jonkinlainen lämpötilariippuvainen etanolin käyttäytymisfunktio.
T5:n puolella ehdin jo säätämään nollakelin rikastukset siihen malliin etta sammuilu loppui mutta näyttää siltä että 5-15 asteen välilläkin joutuu lisärikastamaan.
Enpä ole selvittänyt vielä onko eri biopowersoftien rikastukset T7 koneilla erivahvuiset eri softaversioissa jos ilmenisi että tietyt pohjat toimii varmemmin kuin toiset.
Onko teillä muuten polttoaineadaptaatiot ja E85 pitoisuuksien näytöt ihan sitä luokkaa kuin pitäisi vai voisiko arvata että adaptaatio sotkee kylmäkäynnistysrikastuksen perusteita myös ?
Tästähän pääsee tosiaan eteenpäin kun säätää sitä radion kanavaa tyhjäkäynnillä 20 sekunttia ennen liikkellelähtöä.
T5:n puolella ehdin jo säätämään nollakelin rikastukset siihen malliin etta sammuilu loppui mutta näyttää siltä että 5-15 asteen välilläkin joutuu lisärikastamaan.
Enpä ole selvittänyt vielä onko eri biopowersoftien rikastukset T7 koneilla erivahvuiset eri softaversioissa jos ilmenisi että tietyt pohjat toimii varmemmin kuin toiset.
Onko teillä muuten polttoaineadaptaatiot ja E85 pitoisuuksien näytöt ihan sitä luokkaa kuin pitäisi vai voisiko arvata että adaptaatio sotkee kylmäkäynnistysrikastuksen perusteita myös ?
Tästähän pääsee tosiaan eteenpäin kun säätää sitä radion kanavaa tyhjäkäynnillä 20 sekunttia ennen liikkellelähtöä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Heikko tyhjäkäynti kylmäkäynnistyksen jälkeen
Mulla ei ainakaan vielä ole mitään biopower-softaa (vaikka aiheesta joskus jossain kyselinkin), ihan 98:lla mennään.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Heikko tyhjäkäynti kylmäkäynnistyksen jälkeen
No sittenpä meni pohdiskelu ihan mettään.
Onko opensid käytössä, millaiset mair ja mreq lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä ja reippaammassa vedossa, entäs amul
Onko opensid käytössä, millaiset mair ja mreq lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä ja reippaammassa vedossa, entäs amul
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Heikko tyhjäkäynti kylmäkäynnistyksen jälkeen
Eipä ole, valitettavasti.
Ei muuten tunnu ihan joka kerta ilmenevän tuota oiretta tai sitten kytkin- ja kaasujalka osaavat ilmiön alitajuisesti joskus kompensoida.
Nyt tässä kirjoitellessani pälkähti mieleeni, että otanpa testiksi ilmastoinnin seuraavan kerran pois päältä. Kompuran kytkeytyminen normaalisti hieman notkauttaa kierroksia, muttei ainakaan lämpimällä koneella noin pahasti.
Ei muuten tunnu ihan joka kerta ilmenevän tuota oiretta tai sitten kytkin- ja kaasujalka osaavat ilmiön alitajuisesti joskus kompensoida.
Nyt tässä kirjoitellessani pälkähti mieleeni, että otanpa testiksi ilmastoinnin seuraavan kerran pois päältä. Kompuran kytkeytyminen normaalisti hieman notkauttaa kierroksia, muttei ainakaan lämpimällä koneella noin pahasti.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Heikko tyhjäkäynti kylmäkäynnistyksen jälkeen
Tällaisia arvoja näytti
Tyhjäkäynti:
mair= 127-131
mreq= 128-131
amul= -1200 (aamulla) & -954 (iltapäivällä parin reippaamman vedon jälkeen)
Vedossa:
mair= 760-770
mreq= 1080-1090
amul= -954 (ei vaihdellut)
Pystyykö noista päättelemään mitään vikaa?
Tyhjäkäynti:
mair= 127-131
mreq= 128-131
amul= -1200 (aamulla) & -954 (iltapäivällä parin reippaamman vedon jälkeen)
Vedossa:
mair= 760-770
mreq= 1080-1090
amul= -954 (ei vaihdellut)
Pystyykö noista päättelemään mitään vikaa?
Saab 9-3 2.0t -01
Re: Heikko tyhjäkäynti kylmäkäynnistyksen jälkeen
Willellä ei ainakaan pyynnit toteudu sinnepäinkään ja adaptaatio reippaasti miinuksella.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Heikko tyhjäkäynti kylmäkäynnistyksen jälkeen
Ja vaikuttaisi eniten ilmavuodolta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Heikko tyhjäkäynti kylmäkäynnistyksen jälkeen
Ilmanputsarilta lähtevän letkun klemmari ole todella löysällä. Kiristin sen ja otin akun kengän irti että sidin arvot nollautuivat. Koeajolla amul näytti koko ajan nollaa sekä vedossa että tyhjäkäynnillä. Onko tämä normaalia?
Saab 9-3 2.0t -01
Re: Heikko tyhjäkäynti kylmäkäynnistyksen jälkeen
Amul vaatii jonkin verran ajoa ennenkuin päivittyy nollaamisen jälkeen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Heikko tyhjäkäynti kylmäkäynnistyksen jälkeen
Ei tuntunut juuri vaikuttavan amul-arvoon klemmarin kiristäminen. Aamulla näytti -1100 moottoritiellä ja kaupunkiajossa -800. Kylmänä nykiminen tosin hävisi eli jotain muutosta parempaan päin tapahtui. Mitä tuo amul-arvon perseellään oleminen käytännössä aiheuttaa? Ajossa en ole huomannut mitään muutosta lukuunottamatta tuota kylmänä nykimistä.
Saab 9-3 2.0t -01
Re: Heikko tyhjäkäynti kylmäkäynnistyksen jälkeen
8-11 % vähemmän bensaa kuin kartoissa, eli mikäli tuo kertautuva sopeutuminen säätää myös kylmäkäynnistyksen seoksia miinukselle ennenkuin closed loop aktivoituu niin laihemmalla käy kuin olisi tarkoitus.
Ilmavuotoja edelleen etsimään; imukärsä irti ilmamassamittarista, venakopan jakopään päädyssä oleva metallinen huohotusputki sormella tukkoon, kärsä maskiksi kasvoille ja puhalla kärsään keuhkot tyhjäksi. Vuotaako ja mistä ?
Ilmavuotoja edelleen etsimään; imukärsä irti ilmamassamittarista, venakopan jakopään päädyssä oleva metallinen huohotusputki sormella tukkoon, kärsä maskiksi kasvoille ja puhalla kärsään keuhkot tyhjäksi. Vuotaako ja mistä ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Heikko tyhjäkäynti kylmäkäynnistyksen jälkeen
Siskon T7-moottorinen 9-3 SE on alkanut sammahdella kylmäkäynnistyksissä. Lämpimänä moottori toimii hyvin. Autossa on BioPower-softa ja olen itse siihen vaihtanut kaikki hapristuneet alipaineletkut -ne n. 4mm halkaisijalla olevat, mitä esim. Bypassilta lähtee. Öljypohjaa en ole vielä avannut, mutta parin viikon päästä olisi tarkoitus tuo tehdä.
Ilmeisesti siis imuvuodot helposti aiheuttavat tuota sammumista? Olen viikonloppuna menossa vilkaisemaan autoa, joten voisin katsoa SID:istä, millaisia arvoja siellä näkyy. Missä lukemissa nuo tässäkin keskustelussa mainitut arvot pitäisi olla? Mitä muuta voisin tsekata vikaa etsiessäni?
Ilmeisesti siis imuvuodot helposti aiheuttavat tuota sammumista? Olen viikonloppuna menossa vilkaisemaan autoa, joten voisin katsoa SID:istä, millaisia arvoja siellä näkyy. Missä lukemissa nuo tässäkin keskustelussa mainitut arvot pitäisi olla? Mitä muuta voisin tsekata vikaa etsiessäni?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71