Jousituista

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Jousituista

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Auto on Saab 9-3 vm.98.
Katsastusmies hakkaili ruosteet pois etuiskareitten yläpäästä ja huomasi, että ne ovat murtuneet siitä kuuluisasta kierteen alapäästä.
Katselin, että Motonetissa löytyy "Etuiskarin ylätukikumi Saab9-3 18-2589
9-3 98-> Etuiskarin ylätukiKUMI 14mm reiällä [1998 - 2002] 76.50 €".

Kun näissä kuitenkin on löytynyt myös 16mm, niin löytyykö esim.rekisterinumeron perusteella varaosaliikkeestä tai marmoritiskiltä merkintää kumpi autossa on?
Ja jos joutuu mittaamaan niin mistä se olisi paras ja helpoin mitata?
900S 2.3 Talladega 1997
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Jousituista

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

puhutaanko nytten jousijalasta vaiko iskarista ?
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Ampsi
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 21:46
Paikkakunta: Oulu

Re: Jousituista

Viesti Kirjoittaja Ampsi »

Jos on jousijalka murtunu niin ei kai ole muita vaihtoehtoja kuin hitsailla kuntoon tai ostaa uusi. Uusi maksaa sen ~400euroa muistaakseni. Kesällä kävi huono tuuri, kun merkitsemättömään tietyöhön ajoin ja siellähän oli tiessä monttu. Oli sen verran kova päsäys että jousijalka paskaksi.
Ex:MY99 9-3 2.0i , MY01 Aero 9-5
MY08 TTiD SC aut.
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Jousituista

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

jusa_71 kirjoitti:puhutaanko nytten jousijalasta vaiko iskarista ?
Jousijalasta, jonka sisään iskari kiinnittyy sillä kierrehommalla!
Käsittääkseni tuo em. Motonetin osa on juuri se. Siksi olisi tärkeä tietää minkäkokoinen
reikä siinä jalassa on ja mistä sen voisi mitata helpoimmin?
900S 2.3 Talladega 1997
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Jousituista

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Eri osa kyseessä, tuo tukiKUMI tulee iskarin yläpään ja korin väliin.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Jousituista

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Kiitos selventävistä vastauksista. Ilmeisimmin en osannut asiaa esittää
Motonetin puhelinmyynnissä riittävän selkeästi ja siksi tarjottiin aivan väärää osaa!
Kysehän on siis olka-akselin pesästä, johon iskari kiinnittyy? Eli tässä kuvassa kakkosella merkitty osa.
http://farm3.static.flickr.com/2184/229 ... 704a_b.jpg

Molemmissa pesissä oli aika lailla ruostetta ja vaakatasoiset murtumat ja katsastussetä hylkäsi.
Näitten hitsaaminen kuntoon ei kaiketi ole laillista?
Ja näitä saa ilmeisesti vain marmoritiskiltä n.400 e / kpl hintaan?
900S 2.3 Talladega 1997
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Jousituista

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

yläpään kierreosaa saa ihan marmoritiskiltäkin erikseen ja ammattitaitoinen hitsaaja
tekee siitä vahvemman kuin alkuperäisenä, ja siististi tehtynä menee varmasti myös leimasta.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jousituista

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Suabikas
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2010 20:30
Paikkakunta: itä-uusimaa

Re: Jousituista

Viesti Kirjoittaja Suabikas »

SeenFinn kirjoitti:yläpään kierreosaa saa ihan marmoritiskiltäkin erikseen ja ammattitaitoinen hitsaaja
tekee siitä vahvemman kuin alkuperäisenä, ja siististi tehtynä menee varmasti myös leimasta.
Hmmmmm...
mulla kyllä katsastusinssi piti hitsaamista "direktiivien vastaisena",mutta hetken kylmää hikeä hikoiltuani sanoi,että menköön nyt tällä kertaa 8O
Oli meinaan kyllä hyvin hitsattukin :wink:
jull3
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 08:13

Re: Jousituista

Viesti Kirjoittaja jull3 »

Suabikas kirjoitti: mulla kyllä katsastusinssi piti hitsaamista "direktiivien vastaisena",mutta hetken kylmää hikeä hikoiltuani sanoi,että menköön nyt tällä kertaa 8O
Oli meinaan kyllä hyvin hitsattukin :wink:
Mainitsitko sinä katsurille mitä oli tehty ja miten vai paniko se itse ihan merkille että tässähän on jotain hitsailtu? Ei kyllä minulle kun vein näytille niin sanottu yhtikäs mitään :)

Onhan tuo vaan niin tuurissaan aina katastusten kanssa :) ehkä tuo kun maalasi koko jousijalan hieman vei huomiota pois siitä hitsaussaumasta ja osaltaan myös se kun teki molemmat jalat samalla kertaa niin että kumpikin puoli oli samannäköinen. .
9-3 2.0T SE E85
vm -99 B204R
Suabikas
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2010 20:30
Paikkakunta: itä-uusimaa

Re: Jousituista

Viesti Kirjoittaja Suabikas »

jull3 kirjoitti:
Suabikas kirjoitti: mulla kyllä katsastusinssi piti hitsaamista "direktiivien vastaisena",mutta hetken kylmää hikeä hikoiltuani sanoi,että menköön nyt tällä kertaa 8O
Oli meinaan kyllä hyvin hitsattukin :wink:
Mainitsitko sinä katsurille mitä oli tehty ja miten vai paniko se itse ihan merkille että tässähän on jotain hitsailtu? Ei kyllä minulle kun vein näytille niin sanottu yhtikäs mitään :)

Onhan tuo vaan niin tuurissaan aina katastusten kanssa :) ehkä tuo kun maalasi koko jousijalan hieman vei huomiota pois siitä hitsaussaumasta ja osaltaan myös se kun teki molemmat jalat samalla kertaa niin että kumpikin puoli oli samannäköinen. .
Jooo-o ihan itte inssi huomasi,kun silmät kiiluen katseli kiiltäviä holkkeja 8O
Antoi "armoa",kun oli "hyvin sentään hitsattu".
Toisaalta,en odottanut että pääsen suoraan korjaamolta katsastukseen,joten en edes ehtinyt mitään peittelytoimia tehdäkkään,ja olihan tuo muutenkin viime tipassa tuo katsastus.
Ei ne kyllä korjaamolla siis puhuneet mitään tuon "laittomuudesta".
Vastaa Viestiin