9-3 2.0tA ongelmia
9-3 2.0tA ongelmia
Tulipa tänään käytyä hakemassa elämäni ensimmäinen 9-3.
Korilta ja tekniikalta paljastui erittäin hyväksi, turbo vaihdettu juuri mitsuun ja jakopää rempattu reilu vuosi sitten. Koeajolla kaikki ok, moottorin käynti kuulosti erittäin hyvälle.
Yllättäen loistavalla tuurillani, kauppojen jälkeen jostain apulaitteiden tienoilta alkoi kuulua outo kalkatus. Ääni ei suoranaisesti seuraa kierroksia (ei ole mikään magneettiventtiili tms), huomasin myös että moniurahihna oli mennyt varsin heikkoon kuntoon. 350km ajon jälkeen oli tarkoitus lähteä takaisin joensuuhun, mutta saab ei suostunutkaan käynnistymään!? Hörähtää mutta ei jää käyntiin, toimivaa DI-kasettia kokeiltu mutta ei vaikutusta. Oli pakko jättää 9-3 suonenjoelle ja lähteä sunnyllä takaisin kotiin...
Korilta ja tekniikalta paljastui erittäin hyväksi, turbo vaihdettu juuri mitsuun ja jakopää rempattu reilu vuosi sitten. Koeajolla kaikki ok, moottorin käynti kuulosti erittäin hyvälle.
Yllättäen loistavalla tuurillani, kauppojen jälkeen jostain apulaitteiden tienoilta alkoi kuulua outo kalkatus. Ääni ei suoranaisesti seuraa kierroksia (ei ole mikään magneettiventtiili tms), huomasin myös että moniurahihna oli mennyt varsin heikkoon kuntoon. 350km ajon jälkeen oli tarkoitus lähteä takaisin joensuuhun, mutta saab ei suostunutkaan käynnistymään!? Hörähtää mutta ei jää käyntiin, toimivaa DI-kasettia kokeiltu mutta ei vaikutusta. Oli pakko jättää 9-3 suonenjoelle ja lähteä sunnyllä takaisin kotiin...
Re: 9-3 2.0tA ongelmia
No apulaitepiirin kalkattajan saa melko hyvin selville remmin poistamalla ja pyörittelemällä rullia ja apulaitteita.
Käyntiinlähtöongelma lienee bensapumppu jos et siinä välissä softaa tai avaimia ehtinyt vaihtaa kun ajoneston toiminta tekee saman myös.
Mikä vuosimalli/ konetyyppi ?
Käyntiinlähtöongelma lienee bensapumppu jos et siinä välissä softaa tai avaimia ehtinyt vaihtaa kun ajoneston toiminta tekee saman myös.
Mikä vuosimalli/ konetyyppi ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: 9-3 2.0tA ongelmia
Vuosimalli on -01. Itse en ole softaa muuttanut ja RE85 oli ensimmäistä kertaa tankissa. Voiko mahdollinen olla myös asentoanturi? Jakopää kuulosti todella hyvälle koeajojen aikana. Toinen häiritsevä asia oli satunnainen resonanssiääni kick-downilla joissain tilanteissa, tuli mieleen esimerkiksi pakoputken osuminen koriin tai öljypohjaan.
Re: 9-3 2.0tA ongelmia
Softa kuitenkin päivitetty RE85:lle?Itse en ole softaa muuttanut ja RE85 oli ensimmäistä kertaa tankissa
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 9-3 2.0tA ongelmia
Kylläpä on, tosin itse en ole sitä tehnyt kuten olen maininnutkin. Suorsa kuulema tältä foorumilta on sen tehnyt kyseiseen autoon.
DW300- pumppu löydetty ja sovitellaan viikon aikana paikalleen. Taidan samalla hihnan vaihdon ja apulaitteen vian etsinnän yhteydessä kiristää nuo hihnapyörän torxit (toivottavasti tuo ääni ei nyt tule sieltä, tosin eiköhän siellä olisi täystuho 350km aikana tullut).
DW300- pumppu löydetty ja sovitellaan viikon aikana paikalleen. Taidan samalla hihnan vaihdon ja apulaitteen vian etsinnän yhteydessä kiristää nuo hihnapyörän torxit (toivottavasti tuo ääni ei nyt tule sieltä, tosin eiköhän siellä olisi täystuho 350km aikana tullut).
Re: 9-3 2.0tA ongelmia
Kalkattajaksi veikkaisin ilmastoinnin kompuraa, jos kompura on jumissa, niin ~1800mm pitkä hihna tilalle ja kompura jää pois käytöstä.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
-
- "Turbo"
- Viestit: 220
- Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
- Paikkakunta: Oulu
Re: 9-3 2.0tA ongelmia
hihnapyörän laakeri jos porsii niin samalla lailla voi kolkuttaa... Remmi pois ja pyörittelee niin selvinnee
XC70 D5 -11
Re: 9-3 2.0tA ongelmia
Moniurahihnan ohjainrullan laakeri on todella väljä, uudet rullat ja hihna kiinni loppuviikosta niin selviää tuleeko ääni siihen vai lähteekö jakopää seuraavana auki.
Re: 9-3 2.0tA ongelmia
Bensapumppu vaihdettu, ei lähde vieläkään käyntiin. Edes tulpat eivät kastu, voiko olla että polttoaineensuodatin on tukkeentunut välittömästi etanoliin vaihtaessa?
Re: 9-3 2.0tA ongelmia
Lähteekö se pumppu kuitenkin käyntiin ja letkuiksi on valittu nimenomaan bensaa myös ulkopuoleltaan kestäviä versioita?
Re: 9-3 2.0tA ongelmia
On valittu todellakin ja näkypä entinenkin pumppu olevan vielä ehjä! Todella omituista, tulpat eivät kastu mutta polttoaine haisee kun yrittää startata... Ettei olisi biopower-koodissa joku moka ja sen takia ei tule soppaa tarpeeksi.
Re: 9-3 2.0tA ongelmia
Vaikea kuvitella, että koodissa olisi mitään tyräystä tapahtunut, se sama softa kun varmaan syötetään ilman muutoksia kaikkiin konvertoitaviin T7-bokseihin.
Ecuhan voi olla myös viallinen, joskin vika on harvinainen. Tämäkin on helppo todeta, jos jostain saa toisen boksin testiin.
Ei se bensansuodatinkaan ihan mahdoton ajatus ole, mutta vaikea kuvitella sen menneen noin nopeasti tukkoon. Ei ole paha homma vaihtaa, mutta aikaa siihen saa tapettua paljonkin, kun yrittää varjella pantoja yms ylimääräiseltä tuholta.
Ecuhan voi olla myös viallinen, joskin vika on harvinainen. Tämäkin on helppo todeta, jos jostain saa toisen boksin testiin.
Ei se bensansuodatinkaan ihan mahdoton ajatus ole, mutta vaikea kuvitella sen menneen noin nopeasti tukkoon. Ei ole paha homma vaihtaa, mutta aikaa siihen saa tapettua paljonkin, kun yrittää varjella pantoja yms ylimääräiseltä tuholta.
Re: 9-3 2.0tA ongelmia
Lisätäänpä, että nyt vielä kokeilin startata kun on vähän virtaa jäljellä ja kierroslukumittari ei heilahdakkaan kun starttaa.
Re: 9-3 2.0tA ongelmia
Niin paljonko ehdit sillä etanolilla ajella ? Vai sammuiko kohtsillään tankkauksen jälkeen ?
Eipä se bensasuodatin paljoa maksa että vaihtoon vaan.
Kyllähän sitä starttipilottia vois suihkuttaa imusarjaan samalla kun starttaa (vaikka sen pienen huohotusletkun kautta), jos lähtee pidemmäksi aikaa käyntiin niin kyllä se polttoaine jonnekin matkalle jää.
Eipä se bensasuodatin paljoa maksa että vaihtoon vaan.
Kyllähän sitä starttipilottia vois suihkuttaa imusarjaan samalla kun starttaa (vaikka sen pienen huohotusletkun kautta), jos lähtee pidemmäksi aikaa käyntiin niin kyllä se polttoaine jonnekin matkalle jää.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: 9-3 2.0tA ongelmia
Tuonhan pitäisi kuitenkin viitata siihen, että ecu ei saa kierroslukutietoa eli vika todennäköisesti kampuran asentoanturi?