Saab 9-3 ajettavuuden haasteet

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Lilsu
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 19:38
Paikkakunta: LOHJA

Re: Saab 9-3 ajettavuuden haasteet

Viesti Kirjoittaja Lilsu »

Oma vuoden 2001 kolkki ajettu 206000km ja 215/55 16 renkailla. Ajaminen tuntuu ajamiselta uraisella tiellä. Kiihdyttäessä tempoo tosi lahjakkaasti eikä pelkkiä renkaita voi kyllä syyttää. Karhealla asfaltilla ikäänkuin koputtaa/täristää rattiin ja kaasupolkimeen. Sileällä kohdalla tärinä vähenee huomattavasti.
Vetarin holkki ja stefat vaihdettu viime kesänä PCS:llä. Lisäksi vaihdettiin vaihteistoöljyt, vaihteensiirtoakselin stefa ja oikea alatukivarsi. Alatukivarsien taka, keski ja helapari myös vaihdettu jarrulevyjen ja palojen lisäksi. Alusta jäi muuten vähemmälle, kun moottori sanoi sopimuksen(väärä softa) kesällä irti ja valuutta valui siihen.

Nyt olisi kesällä aikomus laittaa alustaa ja putkea(Ferrita catback). 11 vuotta olleet iskarit ja jouset joutavat kyllä jo vaihtoon.

Kuva
Voiko kuvassa oleva ykkösellä merkattu osa aiheuttaa koputusta rattiin/kaasupolkimeen, jos kakkosella merkattu pusla on entinen?

Kuva
Näyttääkö tuossa olevan jotain outoa jousi/iskariasetelmassa?
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
sohvamies
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Maalis 09, 2012 10:50
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-3 ajettavuuden haasteet

Viesti Kirjoittaja sohvamies »

Ykköskuvassa oleva vakaajatangon pusla ei väljänäkään minun mielestä tunnu ratissa.

Kakkoskuvassa näyttäisi joustintuki olevan ruostevaurioitunut poikki. Jos ei meikäläisen silmät kovin harita, niin ei oikein ole linjassa jousilautaseen nähden...?
Jorma ja Aero
v4super
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 08:41

Re: Saab 9-3 ajettavuuden haasteet

Viesti Kirjoittaja v4super »

Täällä rauhottui ikävä tärinä motarinopeuksissa, reseptillä uudet kummit + holkkiremppa. :saab: kyllähän se hakee vähän jos painaumauria tiessä tai kaasu pohjassa :lol:
none
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 ajettavuuden haasteet

Viesti Kirjoittaja tturku »

itsellä kun on nyt 2 og9-3:sta niin kyllä se alusta vaikuttaa ajoon paljon. Aero menee todella nätisti eikä tempoile mutta diesel on vähän kuin ajokoira ja sitä saa ajaa. Pahinta oli ajella motaria kitkoilla kun kesänopeudet tuli. 205/55R16 koossa kitkat jotka tosin ovatkin löysät rungoiltaan (goodyear ultragrip +). Kesärenkaat 225/45R17 jo helpottavat mutta kyllä se edelleen hakee. Pitäis varmaan klämppi asentaa tai vaihtaa uretaanipuslat ohjausvaihteeseen. Aerossa on saman koon talvirenkaat (205/55R16) ja kesärenkaat myös (225/45R17). Täytyypä katsoa kun saan dieseliin uudet Achillekset alle (215/45R17) miten muuttuu. Dieselissä on alla konin sportkit jolla alkaa olla jo kilometrejä takana noin 130tkm. Aerossa on tuliterä alustasarja H&R:n jousilla ja Bilsteinin pumpuilla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Saab 9-3 ajettavuuden haasteet

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

matsson kirjoitti:Oma kokemus on että etupään tukivarsien puslien vaihtaminen auttaa kiihdytysvetelyyn ja jonkin verran yleiseen urissa vetelyyn, mutta taka-akselin puslien uusiminen lisäsi vielä merkittävästi suuntavakautta ja sivutuulen vaikutus pieneni myös.
Millaiset puslat vaihdoit taakse? Voisiko vakiopuslaa jäykistää täyttämällä reijät jollain tökötillä? Mikä siellä kestäis :roll:

Oma Aero on edelleen herkkä sivutuulelle, lähinnä siihen tarttis saada parannusta. Nyt alla on:
-Konit Sportkit iskarit, asialliset asfaltilla, hieman pintakovat terävissä montuissa
-Koni sportkit jouset: sopii varsinkin asfaltille. Talvella auto aliohjaa mutkissa.. sama juttu oli H&R jousilla
-tukivarsissa powerflexit, vähentää vetelyä kiihdytyksissä ja urissa
-ohjausvaihteessa apukuskin puolella powerflex, tarkentaa ohjausta hieman
-taka-akselin aurausta ja camberia simmattu kotikonstein maltillisemmiksi ja kulmat tarkistettu
-225/45R17V löysärunkoiset ja pyöreäolkaiset BF Goodricht gummit, nämä sopivat mielestäni vetelään Saabiin paljon paremmin, kuin edelliset jäykkärunkoiset ja teräväkulmaiset 215/45R17 Y sporttirenkaat.. 15-16" 50-65 sarjalaisiin jäykkä runko saattaa taas sopiakin, jottei kumit taitu alle.

edit:
Onko kokemusta näistä "HD Bussning" urtsuista:
http://shop.speedparts.se/en/prod/900-9 ... 55711.html
Tukivarren ulommat isot Powerflexit alkaa halkeilemaan nyt 50 tkm ajettuina..
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 ajettavuuden haasteet

Viesti Kirjoittaja matsson »

A_K_O kirjoitti: Millaiset puslat vaihdoit taakse? Voisiko vakiopuslaa jäykistää täyttämällä reijät jollain tökötillä? Mikä siellä kestäis :roll:
Powerflexit laitoin. Niistä nyt on montaa mielipidettä. Joidenkin mielestä ovat meluisat. Huomasin kyllä melutason nousun, mutta en koe sitä häiritsevänä. Noin perstuntumalta sanottuna mielestäni vähensivät aliohjaamista talvella. Jos tuo aliohjaus häiritsee niin taka-akselilta voi shimmata vielä aurausta enemmän pois. Tehtaan arvothan sallivat muistaakseni jopa 1mm (15" vanne) harituksen. Voi tulla vaan levottomampi ajeltava maantiellä.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Vastaa Viestiin