Vikakoodinlukijat

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Vikakoodinlukijat

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Miten nämä perus-lukijat käytännössä toimii? Eli voinko ajaa autolla pienen lenkin lukija kiinnitettynä ja sitten mennä kodon lämpöön, ottaa läppärillä lukijaan yhteyden ja katsoa testilenkin tulokset? Vai pitääkö mun ottaa läppäri autoon mukaan, kun haluan tietoa ulos purnukasta?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1466
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Vikakoodinlukijat

Viesti Kirjoittaja ippe »

ELM327-piuhan kanssa läppäri mukaan autoon, koodin lukemiseen ja nollaamiseen ei tarvitse käynnistää, mutta jos anturitietoja yms. haluaa seurailla, niin läppäri apparin syliin ja ajelemaan...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Vikakoodinlukijat

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ja ne bluetooth-palikat pitäisi ilmeisesti myös lukea samalla, kun ovat autossa kiinni?
Mulle mukavinta olisi, jos palikka tallentaisi tiedot ja saisin ajojen jälkeen napata laitteen kotiin ja siellä lukea koodit läppäriltä. Mulla on nimittäin läppärissä jo akku aika heikko ja älypuhelinkin on työpaikan, joten siihen en mitään aplikaatioita voi latailla.
Ja minkään virittelyjen vuoksi en ole lukijaa hankkimassa, vaan lähinnä koodien lukua ja nollausta varten. Mulla ei riitä tietotaito (eikä itseasiassa kiinnostuskaan) minkään moottorikäppyröiden lukuun. Jos vikakoodin lukemisella ja siitä ilmenneitten vikojen korjaamisella en pärjää, vien auton osaavampaan hoivaan.
Eli minulle ideaali lukulaite olisi joku peruspalikka, joka näyttää vikakoodit ja nollaa ne, olisi tallentava ja jonka saisi läppäriin kiinni. Mutta jos tällaista ei ole, ostan kait jonkun halvan ELM327-purkin ja lataan läppärille sovelluksen, millä sitten autossa lueskelen koodit.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3494
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Vikakoodinlukijat

Viesti Kirjoittaja SS »

No esimerkiksi OBDScopen ja bluetooth-palikan kanssa homma toimii seuraavasti:
1) Menen autoon ja lyön palikan kiinni OBD-porttiin
2) Virrat päälle
3) OBDScope päälle ja koodien luku. Tässä vaiheessa diagnoosin voi myös tallentaa.
4) Virrat pois ja palikka irti

Nyt tuo diagnoosi, eli mahdollinen vikakoodilista on tallessa kännykässä. Samanlailla homma onnistunee myös läppärillä pyörivien softien kanssa. Erillisissä lukijoissakin saattaa olla erilaisia tallennusominaisuuksia.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Sippe
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2012 20:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vikakoodinlukijat

Viesti Kirjoittaja Sippe »

Hei,

Hieman joudun hämmentämään vikakoodinluenta soppaa. OBDII lukijapalikoilla saa siis vikakoodit luettua ja nollattua.

Osaatteko neuvoa, millä voin nollata huoltoväli-indikaattorin? Valtuutettuja Saab-huoltoja on vähenevässä määrin ja muutenkin tekisin huollon mieluiten ei huoltoliikkeessä. Tällöin vain usein huoltonäyttö jää nollaamatta ja ajotietokone herjaa asiasta.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5660
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Vikakoodinlukijat

Viesti Kirjoittaja tturku »

sen saa sidistä itse nollattua, katso käyttöohjekirjasta ohjeet. (PS. mikä automalli kyseessä?)
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3494
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Vikakoodinlukijat

Viesti Kirjoittaja SS »

SID:stä onnistuu ainoastaan silloin kun ilmaisin on aktiivisena, eli teksti näytöllä. Muulloin ei taida onnistua kuin TECH:llä, mutta yksikään merkkihuolto ei ole tuota mulle nollannut.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Vikakoodinlukijat

Viesti Kirjoittaja karg »

SS kirjoitti:Mulla on autossa mukana tämä:
http://www.dealextreme.com/p/elm327-blu ... ngle-16921
Ja nokian luurissa OBDScope:
http://kotisivu.dnainternet.net/juvout/obdscope/
Kulkee näppärästi mukana, onnistuu vikakoodinluku + nollaus ja näkee anturitietojakin. Tarvittaessa voi sitten käyttää läppäriäkin bluetoothin yli, mutta ei ole vielä ollut tarvetta.
Meikällä on TECH2:n lisäksi tuo sama setti käytössä. ELM327-pala on koko ajan kiinni portissa. Jos ajon aikana syttyy joku vikavalo ni pystyy luurilla nollailee helposti. Ja voihan tolla OBDScopella vaikka tarkistella ahtopainehuippuja yms. jos napeksii. Techillä sitte tarkemmat syynit jos tarvetta ilmenee.
Avatar
lax
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: La Touko 26, 2012 19:43
Paikkakunta: Pori

Re: Vikakoodinlukijat

Viesti Kirjoittaja lax »

Olen tässä katsellut erilaisia OBD lukijoita ja tuo ELM 327 Bluetooth palikka näyttäs hintansa puolesta hyvältä. Tarkoituksena on kuitenkin vain lukea ja nollata mahdolliset vikakoodit! Toinen vaihtoehto olisi se eVillen lukija, mutta se on vaan hieman hintavampi.
http://www.e-ville.com/fi/16-obd-skanne ... ukija.html

Onko joku käyttänyt noita bluetooth lukijoita iPhonen tai jonkun muun Applen IOS laitteen kanssa? Mitä olen eri foorumeita kolannut, tuntuu siltä ettei ne ainakaan pari vuotta sitten toimineet. Käytössä iPhone 3GS.
HA: Saab 99 -75 2.0
EX: Saab 9-3 -00 2.0i
KA: Toyota Auris -12 1.6
#5550
pukkonen
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 10:00
Paikkakunta: Turku

Re: Vikakoodinlukijat

Viesti Kirjoittaja pukkonen »

Olen kokeillut sitä ELM-327 bluetooth palikkaa Nokialaisen kanssa (S60-puhelin), tällä ohjelmalla http://www.obdscope.com/, tosin vain trial versiota. Näytti 21 erilaista "mittaria" ja ihan hyvin toimi sen mitä olen kokeillut. iPhonesta ei kokemusta ohjelmien kanssa. ELM:in mukana tuli cd, jossa oli jotain ohjelmia, mutta en ehtinyt kokeilemaan / läppärissä ei bluetoothia.

Se palikka oli kyllä halpa, tilasin ebayn kautta, tuli hongkongista vähän alle parissa viikossa. Hintaa kertyi noin 12e.
NG 9-3SC 2008 biopower
ex. OG 9-3 2.0t 2001 RE85 Rek.nr. BZF-876
ex. 900 i 16 V vm. 1990 Rek.nr. EJJ-911
#5511
Avatar
lax
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: La Touko 26, 2012 19:43
Paikkakunta: Pori

Re: Vikakoodinlukijat

Viesti Kirjoittaja lax »

pukkonen kirjoitti:Olen kokeillut sitä ELM-327 bluetooth palikkaa Nokialaisen kanssa (S60-puhelin), tällä ohjelmalla http://www.obdscope.com/, tosin vain trial versiota. Näytti 21 erilaista "mittaria" ja ihan hyvin toimi sen mitä olen kokeillut. iPhonesta ei kokemusta ohjelmien kanssa. ELM:in mukana tuli cd, jossa oli jotain ohjelmia, mutta en ehtinyt kokeilemaan / läppärissä ei bluetoothia.

Se palikka oli kyllä halpa, tilasin ebayn kautta, tuli hongkongista vähän alle parissa viikossa. Hintaa kertyi noin 12e.
iPhonen Bluetooth ei näytä toimivan noiden kikkareiden kanssa, harmi vaan! Vaatisi palikan joka käytäää WLANia, mutta ne onkin sitte taas eri hintaluokassa, muttei toimivuus taas välttämättä yhtä hyvä kuin kallimmassa johdollisessa. Kattelin että huuto.netistä saisin palikan ja löytyy vielä läheltä eli saa sen heti käyttöön. Yleensä tilaan romut kiinasta, mutta nyt ei malta taas odottaa :D Hinta on 19€ eli ei paha ero. Laatikosta löytyy joku kälynen Samsung Android puhelin ja siihen ainakin löytyi ilmainen Torque, joka on saanut paljon hyviä arvosteluja!
HA: Saab 99 -75 2.0
EX: Saab 9-3 -00 2.0i
KA: Toyota Auris -12 1.6
#5550
Vastaa Viestiin