Vesiletku kosahti
Re: Vesiletku kosahti
Teepä se. Mulla oli auto konerempassa Saab-korjaamolla ja takaluukullinen oli osia mukana. Osan osista jättivät vaihtamatta (vaikka olivat irti) vedoten siihen, että olivat vielä ihan hyviä...WTF. Mm tuo tuplaletku ja vesipumpun kaikki letkut jne.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: Vesiletku kosahti
Letkut vaihtuivat eilen illalla. Sen verran paljon oli nesteitä lorottanut pois, ettei pahemmin tarvinut niitä vatiin keräillä...
Kävin ensin romiksilta katsomassa, jos sieltä löytyisi letku ensihätiin. Parissa autossa olisi ollut vielä nuo letkut paikoillaan, mutta aka lötköjä jo olivat ja yksi jo pinnasta halkeilikin, kun sitä taivutti. Eli vain äärimmäisessä hätätilanteessa tuollaisen olisi voinut autoon laittaa.
Letkujen vaihto ei kuitenkaan ole ihan niin mukavaa hommaa, että niitä viitsisi huvikseen jatkuvasti vaihdella, joten suosittelen uusien hankkimista. Onneksi Laakkoselta löytyi hyllyistä letkusetti, niin pääsin perjantai-illan ratoksi hommiin!
Kyse siis on letkusetistä, jonka näkyvin osa on edestä katsottuna moottorin oikeassa päädyssä oleva mutka:
Kaikki liitokset on toteutettu puristusklemmareilla, jotka availin heti alkuun kaikki. Liitoksia on yhteensä neljä kappaletta ja ikävimmät avattavat sijaitsevat hammastangon alla rintapellissä. Yläkautta remppaa tehdessä noita klemmareita ei näe, joten työ on tehtävä käsikopelolla. Tuonne pääseee käsiksi vain apukuskin puolelta vasemmalla kädellä -oikealla joutuu nojaamaan koneeseen, kun röhnöttää olkapäätä myöten konetilassa...
Moottorin päädyn liitokset oli suht helppo irroitella. DI-kassun johdon kun ottaa pois tieltä, niin saa vähän lisää tilaa. Sirot, mutta laadukkaat papukaijapihdit osoittautuivat käteviksi noiden klemmareiden aukaisuissa. Muitakin pihtejä tarvii, sillä etenkin rintapellin liitoksien ympärillä on vähän tilaa.
Toinen moottorin puolen liitoksista on imusarjan alapuolella. Jarrusylinterin viereltä pääsee tuohon käsiksi.
Tällainen lötkö tuolta sitten irtosi:
Viilsin kaikkien letkujen päät halki, sillä kymmenessä vuodessa nuo ovat jymähtäneet niin tehokkasti paikoilleen etteivät vetämällä muuten irtoa. Onneksi matsku on niin pehmeää, että mattoveitsellä sai suht pienellä vaivalla viillettyä letkut auki.
Tällainen repeämä tuossa mutkassa sitten oli:
Vielä kuva asennusolosuhteista:
Ilma oli onneksi mainio, niin viitsi tuolla piahllakin touhuta. Naapurin kanssa jutellessa meni joku tovi, joten asennusaika venyi pariin tuntiin.
Kävin ensin romiksilta katsomassa, jos sieltä löytyisi letku ensihätiin. Parissa autossa olisi ollut vielä nuo letkut paikoillaan, mutta aka lötköjä jo olivat ja yksi jo pinnasta halkeilikin, kun sitä taivutti. Eli vain äärimmäisessä hätätilanteessa tuollaisen olisi voinut autoon laittaa.
Letkujen vaihto ei kuitenkaan ole ihan niin mukavaa hommaa, että niitä viitsisi huvikseen jatkuvasti vaihdella, joten suosittelen uusien hankkimista. Onneksi Laakkoselta löytyi hyllyistä letkusetti, niin pääsin perjantai-illan ratoksi hommiin!
Kyse siis on letkusetistä, jonka näkyvin osa on edestä katsottuna moottorin oikeassa päädyssä oleva mutka:
Kaikki liitokset on toteutettu puristusklemmareilla, jotka availin heti alkuun kaikki. Liitoksia on yhteensä neljä kappaletta ja ikävimmät avattavat sijaitsevat hammastangon alla rintapellissä. Yläkautta remppaa tehdessä noita klemmareita ei näe, joten työ on tehtävä käsikopelolla. Tuonne pääseee käsiksi vain apukuskin puolelta vasemmalla kädellä -oikealla joutuu nojaamaan koneeseen, kun röhnöttää olkapäätä myöten konetilassa...
Moottorin päädyn liitokset oli suht helppo irroitella. DI-kassun johdon kun ottaa pois tieltä, niin saa vähän lisää tilaa. Sirot, mutta laadukkaat papukaijapihdit osoittautuivat käteviksi noiden klemmareiden aukaisuissa. Muitakin pihtejä tarvii, sillä etenkin rintapellin liitoksien ympärillä on vähän tilaa.
Toinen moottorin puolen liitoksista on imusarjan alapuolella. Jarrusylinterin viereltä pääsee tuohon käsiksi.
Tällainen lötkö tuolta sitten irtosi:
Viilsin kaikkien letkujen päät halki, sillä kymmenessä vuodessa nuo ovat jymähtäneet niin tehokkasti paikoilleen etteivät vetämällä muuten irtoa. Onneksi matsku on niin pehmeää, että mattoveitsellä sai suht pienellä vaivalla viillettyä letkut auki.
Tällainen repeämä tuossa mutkassa sitten oli:
Vielä kuva asennusolosuhteista:
Ilma oli onneksi mainio, niin viitsi tuolla piahllakin touhuta. Naapurin kanssa jutellessa meni joku tovi, joten asennusaika venyi pariin tuntiin.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Vesiletku kosahti
Virranjakajan paikan tukkiva tulppa näyttäisi olevan lähtöpuuhissa.
Lahti411 kirjoitti:
Re: Vesiletku kosahti
Ei kai ny sentään? Vaihdoin taannoin uuden venakopan tiivisteen, jonka jälkeen tuolta vielä vähän tihutti öljyä. Nyt tuosta ei enää oikeasti tule mitään pihalle. Pitäisi vielä pyyhkästä puhtaaksi, niin näkee, vieläkö tihkuu.
Noita letkuja irrotellessa muuten huomasin, kun otin imusarjan peitelevyn pois, että kyseinen levy oli hinkannut imusarjan päällä olevia muovisia putkia aika pahasti. Kiersin putkien ympärille teippiä suojaksi. pitää seurata kuitenkin tilannetta. Samoin yksi ohut alipaineletku oli hangannut alapuolella olevia johtoja niin, että kuparilangat jo näkyivät.
Keikkea sitä huomaakin, kun makaa naama moottorissa kiinni...
Noita letkuja irrotellessa muuten huomasin, kun otin imusarjan peitelevyn pois, että kyseinen levy oli hinkannut imusarjan päällä olevia muovisia putkia aika pahasti. Kiersin putkien ympärille teippiä suojaksi. pitää seurata kuitenkin tilannetta. Samoin yksi ohut alipaineletku oli hangannut alapuolella olevia johtoja niin, että kuparilangat jo näkyivät.
Keikkea sitä huomaakin, kun makaa naama moottorissa kiinni...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Vesiletku kosahti
Viime viikolla tulikin tarkasteltua teidän pihan saabeja, kun kävin poimimassa työkaverin kyytiin.
#2777
9-3 SC TTid Vector A6 vm.-08
9-3 SC TTid Vector A6 vm.-08
Re: Vesiletku kosahti
Jatketaanpa tähän vanhaan ketjuun.
Nyt se virranjakajan aukon tulppa tosiaan on häippässyt tuosta. Mistähän saisi uuden tilalle ja millä se on kiinnitetty paikoilleen? Liimallako?
Käytettykin tuohon varmaan kelpaa, joten sellaista voi myös tarjota!
Nyt se virranjakajan aukon tulppa tosiaan on häippässyt tuosta. Mistähän saisi uuden tilalle ja millä se on kiinnitetty paikoilleen? Liimallako?
Käytettykin tuohon varmaan kelpaa, joten sellaista voi myös tarjota!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Vesiletku kosahti
https://www.maptunparts.com/engine-comp ... -plug.html
http://www.saabwiki.info/index.php?titl ... Cover_Plug
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=234743
http://www.saabwiki.info/index.php?titl ... Cover_Plug
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=234743
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Vesiletku kosahti
Kiitokset! En äkkiseltään keksinyt, millä nimellä tuota nyt edes etsisi. Nythän sekin selvisi.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71