NG900 jäähdytysnesteen anturi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Saabbiturbo
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Kesä 10, 2012 21:04

NG900 jäähdytysnesteen anturi

Viesti Kirjoittaja Saabbiturbo »

Morjes,

Kyseessä olisi vuoden 93 lopussa rekisteröity 900 Saab eli aivan ensimmäisiä tätä mallia. Ajotietokone ilmoittaa ruotsiksi, että lisää jäähdytysnestettä. Lisäilin säiliöön vielä vähän lisää vettä eli nesteen määrästä ei ole ainakaan kiinni. Säiliön kyljessä näyttäisi olevan anturi, jonka yli pinta siis on reilusti. Eli varmaana anturivika kyseessä? Pystyisikö anturia jotenkiin korjata tai vaihtaa. Olen aika aloittelija eli kaipaisin tarkkoja neuvoja :D . Toki kaikki neuvot olisivat avuksi. Jos jollain olisi service manual tähän 900 saabbin sähköisessä muodossa, niin olisin kiitollinen jos olisit esimerkiksi yv:llä yhteydessä.
Saabbiturbo
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Kesä 10, 2012 21:04

Re: NG900 jäähdytysnesteen anturi

Viesti Kirjoittaja Saabbiturbo »

Niin siis jos joku löytää service manualista mitä tahansa (vaikka ihan missä johdot kulkevat tms) tietoa koskien anturia, niin olisin todella kiitollinen jos jakaisi tiedon kanssani.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: NG900 jäähdytysnesteen anturi

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

jos oikein vikkelästi toimit niin minulla on ylimääräinen paisari anturin kanssa ylimääräisenä
:wink:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
himppu
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: La Syys 09, 2006 18:54
Paikkakunta: Kuopio

Re: NG900 jäähdytysnesteen anturi

Viesti Kirjoittaja himppu »

Itsellä kanssa "vastaavassa" kolkissa varoittelee tuon tuosta ja ajattelin tuon anturin vaihtaa. Saanee anturin varmaan mistä vaan varaosaliikkeestä tilattua. Esim. -->
http://www.skruvat.fi/Tunnistin-jaahdyt ... 15949.aspx

Itse vaihtamiseen en ole vielä perehtynyt, mutta onnistunee varmaan kivuttomasti samalla kertaa termarin ja jäähdytinnesteiden vaihdon yhteydessä niin ei tarvia niin vikkeliä sormia :D
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: NG900 jäähdytysnesteen anturi

Viesti Kirjoittaja karg »

Voi olla anturissa vikaa tai sitten se säiliön sisällä oleva koho on niin töhnässä ettei se pääse tarpeeks lähelle anturia. Anturi on helppo testata kun heiluttelee vahvaa magneettia siinä vieressä ja kuuntelee että naksuuko ja toisaalta muuttuko samalla johtavuus pinneistä katsottuna. Meikäl autto tohon samaan ongelmaan lopulta kohon putsaaminen. Anturissa ei ollu mitään vikaa, vaikka ensin sitä epäilinkin. Voi olla tietysti esim. sekin, että jos sitä liitintä on auottu, niin pinneissä voi olla jotain hapettuman tapaista eikä sähkö kulje.
himppu
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: La Syys 09, 2006 18:54
Paikkakunta: Kuopio

Re: NG900 jäähdytysnesteen anturi

Viesti Kirjoittaja himppu »

Saako kohon putsattua täyttöaukon kautta?
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: NG900 jäähdytysnesteen anturi

Viesti Kirjoittaja karg »

Joo saa, mutta se on vähän nuivaa puuhaa. Kantsii nyppästä pöydälle se säiliö, niin näkee paremmin tilanteen. Samalla voi testailla sen anturin toimintaakin.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: NG900 jäähdytysnesteen anturi

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Omasta satkusta puhdistin paisuntasäiliön kidesoodalla. Ensin liuottelin paisaria ämpärissä, jossa oli veteen sekoitettua kidesoodaa. Sitten laitoin paisariin kidesoodaa "raakana" ja ravistelin kunnes oli puhdas. Lopuksi huuhtelu.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Saabbiturbo
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Kesä 10, 2012 21:04

Re: NG900 jäähdytysnesteen anturi

Viesti Kirjoittaja Saabbiturbo »

Kiitos jusa_71 tarjouksesta, mutta ei kiitos. Vika voi ehkä olla myös jossain kauempana johdoissa tai liittimissä. Juuri korjasin yhden toisen vian ihan crc hapettuneeseen liittimeen suihkuttamalla. Muutenkaan en paisaria tarvitse, kun pelkkä anturi riittäisi, jos se on rikki.

Kiitos hyvistä vinkeistä. Pitää varmaan ottaa joskus paisari pöydälle ja tutkia. Tuo kohopala kyllä nousee ylös ja liikkuu vapaasti, mutta voi siinä jotain likaa olla. Tuossa anturin liittimessä ei kyllä ole hapettumaa eli se toimii.

Osaisiko joku vielä selventää minulle tuon anturin/kohopalan toimintaa niin voisin tutkia. Onko se kohopala siis magneetti ja anturi reagoi jotenkin magneettikenttään?
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: NG900 jäähdytysnesteen anturi

Viesti Kirjoittaja karg »

Kohon päässä on magneetti ja kun se tulee tarpeeks lähelle anturia, niin piiri sulkeutuu (mikäli anturi on kunnossa) -> nestettä on tarpeeksi SID:n mukaan. Kun nesteen pinta laskee, niin kohon magneetti poistuu anturin luota ja piiri aukeaa, jolloin SID toteaa, että nestettä on liian vähän.

Herjan saa kokonaan pois pelistä, kun pistää hyppylangan anturin liittimen napojen välille eli sama kun koho olisi jatkuvasti anturin kyljessä.
Vastaa Viestiin