SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.
SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.
Moikka!
Yritin etsiä omatoimisesti aikaisemmista keskusteluista jotain vinkkiä,mutta huonolla menestyksellä.
Autona on siis Saab 9-3 '03 ja Stage 1.
Rauhallisessa/normaalissa kiihdytyksessä alkaa kuulumaan ihmeellinen ja aika voimakaskin suhina konehuoneesta kierrosten saavutettua 2000rpm ja siitä yli.Turbon vetokaan ei ole tasainen,vaan meno pätkii hieman.
Ajon jälkeen esim.liikennevaloihin pysähdyttäessä kabiinissa tuntuisi vieno bensan/pakokaasun tuoksu(voiko puhaltaa öljykorkista=kone paskana?)
Tulpat(viri NGK:t,ajettu nyt n.2500km) ja bypass:in olen itse vaihtanut hiljattain ja alipaineletkut tulen uusimaan tällä viikolla,koska ne vaikuttaa aika haurailta.
-Voiko SID:n lukuisista arvoista päätellä jotain miksi kone suhisee?
-Voiko suhinaa pitää vesipumpun/laturin laakeri tms.Ajettu noin 175 000.
-Uusi turbo on vaihdettu 145 000km/Garret.
-Olen kiinnostunut putsaamaan "immun" tosta,mutta mistähän se mahtaa konehuoneessa löytyä.
-Olen ajanut pelkällä 98:lla.
-Auto toimii mielestäni muuten hyvin.
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
T:Juki
Yritin etsiä omatoimisesti aikaisemmista keskusteluista jotain vinkkiä,mutta huonolla menestyksellä.
Autona on siis Saab 9-3 '03 ja Stage 1.
Rauhallisessa/normaalissa kiihdytyksessä alkaa kuulumaan ihmeellinen ja aika voimakaskin suhina konehuoneesta kierrosten saavutettua 2000rpm ja siitä yli.Turbon vetokaan ei ole tasainen,vaan meno pätkii hieman.
Ajon jälkeen esim.liikennevaloihin pysähdyttäessä kabiinissa tuntuisi vieno bensan/pakokaasun tuoksu(voiko puhaltaa öljykorkista=kone paskana?)
Tulpat(viri NGK:t,ajettu nyt n.2500km) ja bypass:in olen itse vaihtanut hiljattain ja alipaineletkut tulen uusimaan tällä viikolla,koska ne vaikuttaa aika haurailta.
-Voiko SID:n lukuisista arvoista päätellä jotain miksi kone suhisee?
-Voiko suhinaa pitää vesipumpun/laturin laakeri tms.Ajettu noin 175 000.
-Uusi turbo on vaihdettu 145 000km/Garret.
-Olen kiinnostunut putsaamaan "immun" tosta,mutta mistähän se mahtaa konehuoneessa löytyä.
-Olen ajanut pelkällä 98:lla.
-Auto toimii mielestäni muuten hyvin.
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
T:Juki
Saab 9-3 '02
Saab 99 GL'84 R.I.P
Saab 99 GL'84 R.I.P
Re: SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.
SID-Infon luvuista kannattaa varmaan seurata ilmamääräpyyntiä ja toteutuvaa ilmamäärää, sekä ahtopainetta.
Ilmamäärämittari löytyy ilmansuodatinkotelon vierestä.
Öljykorkista ei yleensä tule pakokaasun ja bensan hajua, vaan ihan öljyn vieno aromi
Ilmamäärämittari löytyy ilmansuodatinkotelon vierestä.
Öljykorkista ei yleensä tule pakokaasun ja bensan hajua, vaan ihan öljyn vieno aromi
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.
Itsellä oli samantyyppistä suhinaa, tosin ilman mitään toiminnallisia oireita koneesta. Syynä oli irronnut alipaineletku tulipellissä olevasta mokkulasta. Täällä lisää ja kuva:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=113016
Parani siis kiinnittämällä letku paikoilleen.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=113016
Parani siis kiinnittämällä letku paikoilleen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.
Vaihtaa ne alipaineletkut ensin ja tunnustelee sitten suhinoita. Jos on alkuperäiset letkut, niin ne ovat jo vaihtotarpeessa joka tapauksessa.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.
joku ahtoletku...katsele onko mikään letkuista päällisin puolin märkä jos on niin vuotokohta on aika lähellä...turbolta lähtevä?
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.
.
Viimeksi muokannut jusa_71, Ti Kesä 19, 2012 07:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.
joo joo nus nus...kyllä sieltä öljyä tulee jos siellä reikä on ahtoletkussa , jos yli 100tkm ajetusta autosta puhutaan niin sinne useimmiten ahdin jo jonkun verran hikoillu...näin ainakin mun autoissa ollu...ehkä ne sit ainoita maailmassa missä noin on??
ja jos nyt sit on tää nus nus meininki niin, ehkei tarttis jusa sunkaan yrittää myydä varaosia näissä topiceissa erikseen...täällä kai myydään palsta kumminkin löytyy?
ja jos nyt sit on tää nus nus meininki niin, ehkei tarttis jusa sunkaan yrittää myydä varaosia näissä topiceissa erikseen...täällä kai myydään palsta kumminkin löytyy?
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.
.
Viimeksi muokannut jusa_71, Ti Kesä 19, 2012 07:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.
Iso kiitos klubilaisille/palstalaisille nopeista vastauksista!!!
Nonniin...nyt on vaihdettu alipaineletkut.Uudet on kunnon kumia ja istuivat napakasti paikoilleen.Kävin vetämässä muutaman kiihdytyksen ja suhina jatkui edelleen.
Ilmamääräpyynti ja toteutunut ilmamäärä ovat tyhjäkäynnillä käytännössä samat.
Normaalilla kiihdytyksellä hieman laahaa virtaus pyyntiä perässä ja kunnon kiihdytyksessä eroa tulee hetkellisesti useita satoja,kunnes tasoittuu.
Etsiskelin kaikenlaisia jälkiä letkuista ja niiden ympäristöstä,joista voisi päätellä jotain vuodosta.Ainoa missä oli suhteellisen kosteaa öljyä seikoittuneena likaan oli ison kumiletkun juuressa,joka lähtee turbolta ja menee ilmeisesti coolerille(eikö?) Vaikea sanoa onko vanhaa kamaa,koska vanha turbo mossahdettuaan öljysi joka paikan.Toinen pää näytti kuivalta(kuskinpuoli edestä katsottuna).Niin ja se turbo olikin vaihdettu 165 000km:n kohdalla,muistin väärin.
Se mikä mietityttää on se ,että ääntä ei kuulu kun auto on paikoillaan.
Jos vapaalla polkaisee kaasua,niin ei suhina kuulu,ainoastaan liikkeellä ollessa ja kiihdytettäessä nopeutta 2000rpm-> yli.
Onko vesipumppu ylimpänä,jota moniurahihna käyttää?En oikeesti ole (vielä) perehtynyt 9-3:seen kauheasti...edelliset korjauskokemukset 99:stä
Se meinaan jota pumpuksi epäilen rohisee,kun kuuntelee tyhjäkäynnillä.
En vaan tajua miksei suhinaa kuulu ilman vetoa!
Mitenkäs tollasen saisi koeponnistettua kotikonstein...joku pulloviritys vilahti jossain keskustelussa?
Vaihdanko lääkkeitä,vesipumpun vai mistähän tota nyt alkaisi selvittämään ?
T:Juki
Nonniin...nyt on vaihdettu alipaineletkut.Uudet on kunnon kumia ja istuivat napakasti paikoilleen.Kävin vetämässä muutaman kiihdytyksen ja suhina jatkui edelleen.
Ilmamääräpyynti ja toteutunut ilmamäärä ovat tyhjäkäynnillä käytännössä samat.
Normaalilla kiihdytyksellä hieman laahaa virtaus pyyntiä perässä ja kunnon kiihdytyksessä eroa tulee hetkellisesti useita satoja,kunnes tasoittuu.
Etsiskelin kaikenlaisia jälkiä letkuista ja niiden ympäristöstä,joista voisi päätellä jotain vuodosta.Ainoa missä oli suhteellisen kosteaa öljyä seikoittuneena likaan oli ison kumiletkun juuressa,joka lähtee turbolta ja menee ilmeisesti coolerille(eikö?) Vaikea sanoa onko vanhaa kamaa,koska vanha turbo mossahdettuaan öljysi joka paikan.Toinen pää näytti kuivalta(kuskinpuoli edestä katsottuna).Niin ja se turbo olikin vaihdettu 165 000km:n kohdalla,muistin väärin.
Se mikä mietityttää on se ,että ääntä ei kuulu kun auto on paikoillaan.
Jos vapaalla polkaisee kaasua,niin ei suhina kuulu,ainoastaan liikkeellä ollessa ja kiihdytettäessä nopeutta 2000rpm-> yli.
Onko vesipumppu ylimpänä,jota moniurahihna käyttää?En oikeesti ole (vielä) perehtynyt 9-3:seen kauheasti...edelliset korjauskokemukset 99:stä
Se meinaan jota pumpuksi epäilen rohisee,kun kuuntelee tyhjäkäynnillä.
En vaan tajua miksei suhinaa kuulu ilman vetoa!
Mitenkäs tollasen saisi koeponnistettua kotikonstein...joku pulloviritys vilahti jossain keskustelussa?
Vaihdanko lääkkeitä,vesipumpun vai mistähän tota nyt alkaisi selvittämään ?
T:Juki
Saab 9-3 '02
Saab 99 GL'84 R.I.P
Saab 99 GL'84 R.I.P
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.
noniin...eli turbolta lähtevä letku kostea/märkä? perus paikka, letku murtuu klemmarin alta tai just klemmarin vierestä....moottori kun pääsee sen verta vakio tyynyillä heilumaan ja 10 vuotta vanha kumiletku muutenkin jo hauras. ei muuta kun letku irti ja katsot tarkasti molemmin puolin sen letkun...jo millin tai kahden kokoinen reikä voi suhista kovaa...
turbo on vaihdettu, mutta putsattiinko ahtoputkisto/ välijäähdytin? tod. näk. vieläkin sisältä märkä öljystä...
samaan kävisi myös sun havainto ettei tee ääntä paikallaan...eli siis paikallaan ku poljet niin ahtoputkeen ei juuri kerry painetta, ahtaa vasta kun saat kuormitettua konetta(yli 2000rpm) jolloin pieni reikä vasta rupeaa vuotamaan...voipi olla et jossain räväkässä ohituksessa voipi kuulua iso suhahdus joku kerta
ylimpänä ohjaustehostimen pumppu, sen jälkeen vesipumppu ja sitten ilmastoinnin kompura.
mut jusa voi valaista meitä nyt siitä miten siellä letkuissa ei voi olla kuin ilmaa....
sun teorialla siis vesiletkussakin on vesi sisällä kaupan hyllyssä ollessaan? eihän siellä voi olla ilmaa kun se on vesiletku??
ja vinkkinä siihen öljynippaan....pitäiskö tarkastaa öljyt ihan tikusta?
turbo on vaihdettu, mutta putsattiinko ahtoputkisto/ välijäähdytin? tod. näk. vieläkin sisältä märkä öljystä...
samaan kävisi myös sun havainto ettei tee ääntä paikallaan...eli siis paikallaan ku poljet niin ahtoputkeen ei juuri kerry painetta, ahtaa vasta kun saat kuormitettua konetta(yli 2000rpm) jolloin pieni reikä vasta rupeaa vuotamaan...voipi olla et jossain räväkässä ohituksessa voipi kuulua iso suhahdus joku kerta
ylimpänä ohjaustehostimen pumppu, sen jälkeen vesipumppu ja sitten ilmastoinnin kompura.
mut jusa voi valaista meitä nyt siitä miten siellä letkuissa ei voi olla kuin ilmaa....
sun teorialla siis vesiletkussakin on vesi sisällä kaupan hyllyssä ollessaan? eihän siellä voi olla ilmaa kun se on vesiletku??
ja vinkkinä siihen öljynippaan....pitäiskö tarkastaa öljyt ihan tikusta?
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.
Nonni!
Olihan se putki halki juurikin like_a_gloven mainitsemasta paikasta.
Uusi putki tilattu,lennätetty ruotsista marmorille ja asennettu paikoilleen.
Eipä puhise enään ja ahtaakin pätkimättä.
Iso KIITOS kaikille!
T:Juki
Olihan se putki halki juurikin like_a_gloven mainitsemasta paikasta.
Uusi putki tilattu,lennätetty ruotsista marmorille ja asennettu paikoilleen.
Eipä puhise enään ja ahtaakin pätkimättä.
Iso KIITOS kaikille!
T:Juki
Saab 9-3 '02
Saab 99 GL'84 R.I.P
Saab 99 GL'84 R.I.P
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.
hienoa että vika löytyi!!
sait sopivasti saapaksen kuntoon juhannukseksi
sait sopivasti saapaksen kuntoon juhannukseksi
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.
Tulipa tuossa tarkasteltua autoa leimaa varten ja ajattelin vilkaista missä kunnossa itselläni kyseinen putki oli. Noin 4cm halkeamahan sieltä löytyi, klemmarin terävä reuna syönyt puhki. Onneksi oli sen verran pitkä putki, että sai leikattua pätkän pois eikä tarvinnut uutta... Tyhjäkäynti parani hieman ja toivottavasti vaikuttaa lompakon kannalta positiivisesti kulutukseen !
9-3 2.0t AT -01 stg1
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.
juu...
saman tein aikoinaan Aerooni ensiapuna
ja ihan varmasti vaikuttaa kulutukseen ku on kaikki hevoset kotona.
saman tein aikoinaan Aerooni ensiapuna
ja ihan varmasti vaikuttaa kulutukseen ku on kaikki hevoset kotona.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.
Alkoi vilkuttamaan sitten CE-lamppua juhannuksen kunniaksi.
Kävin luetuttamassa vikakoodin ja syynä oli ilmamäärämittari.
Onneksi oli nuo puhdistusaineet hankittuna valmiiksi ja niinpä putsasin kyseisen kapistuksen ja samalla uusin ilmansuodattimen.Mustan noen peitossa olivat anturit.Motonetistä ostettu spray puhdisti tehokkaasti osat kirkkaiksi.
Ero vanhaan on mielettömän suuri.Auto vastaa kaasuun viiveettä ja piristyi huomattavasti.
Suosittelen kaikille kyseistä toimenpidettä...aikaa menee alle tunti.
T:Juki
PS:Joutuu varmuudeksi uusimaan tulevaisuudessa sen coolerilta palaavankin putken,mutta sen teen tarvikeputkesta itse...hinta marmorilla oli kys.valmiille putkelle jotain +250-euroa!
Kävin luetuttamassa vikakoodin ja syynä oli ilmamäärämittari.
Onneksi oli nuo puhdistusaineet hankittuna valmiiksi ja niinpä putsasin kyseisen kapistuksen ja samalla uusin ilmansuodattimen.Mustan noen peitossa olivat anturit.Motonetistä ostettu spray puhdisti tehokkaasti osat kirkkaiksi.
Ero vanhaan on mielettömän suuri.Auto vastaa kaasuun viiveettä ja piristyi huomattavasti.
Suosittelen kaikille kyseistä toimenpidettä...aikaa menee alle tunti.
T:Juki
PS:Joutuu varmuudeksi uusimaan tulevaisuudessa sen coolerilta palaavankin putken,mutta sen teen tarvikeputkesta itse...hinta marmorilla oli kys.valmiille putkelle jotain +250-euroa!
Saab 9-3 '02
Saab 99 GL'84 R.I.P
Saab 99 GL'84 R.I.P