SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Juki-76
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Syys 23, 2004 17:28
Paikkakunta: Espoo

SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.

Viesti Kirjoittaja Juki-76 »

Moikka!

Yritin etsiä omatoimisesti aikaisemmista keskusteluista jotain vinkkiä,mutta huonolla menestyksellä.

Autona on siis Saab 9-3 '03 ja Stage 1.

Rauhallisessa/normaalissa kiihdytyksessä alkaa kuulumaan ihmeellinen ja aika voimakaskin suhina konehuoneesta kierrosten saavutettua 2000rpm ja siitä yli.Turbon vetokaan ei ole tasainen,vaan meno pätkii hieman.
Ajon jälkeen esim.liikennevaloihin pysähdyttäessä kabiinissa tuntuisi vieno bensan/pakokaasun tuoksu(voiko puhaltaa öljykorkista=kone paskana?)

Tulpat(viri NGK:t,ajettu nyt n.2500km) ja bypass:in olen itse vaihtanut hiljattain ja alipaineletkut tulen uusimaan tällä viikolla,koska ne vaikuttaa aika haurailta.

-Voiko SID:n lukuisista arvoista päätellä jotain miksi kone suhisee?
-Voiko suhinaa pitää vesipumpun/laturin laakeri tms.Ajettu noin 175 000.
-Uusi turbo on vaihdettu 145 000km/Garret.
-Olen kiinnostunut putsaamaan "immun" tosta,mutta mistähän se mahtaa konehuoneessa löytyä.
-Olen ajanut pelkällä 98:lla.
-Auto toimii mielestäni muuten hyvin.

Kiitos vastauksista jo etukäteen.

T:Juki
Saab 9-3 '02
Saab 99 GL'84 R.I.P
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.

Viesti Kirjoittaja ippe »

SID-Infon luvuista kannattaa varmaan seurata ilmamääräpyyntiä ja toteutuvaa ilmamäärää, sekä ahtopainetta.

Ilmamäärämittari löytyy ilmansuodatinkotelon vierestä.

Öljykorkista ei yleensä tule pakokaasun ja bensan hajua, vaan ihan öljyn vieno aromi :D
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itsellä oli samantyyppistä suhinaa, tosin ilman mitään toiminnallisia oireita koneesta. Syynä oli irronnut alipaineletku tulipellissä olevasta mokkulasta. Täällä lisää ja kuva:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=113016

Parani siis kiinnittämällä letku paikoilleen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Vaihtaa ne alipaineletkut ensin ja tunnustelee sitten suhinoita. Jos on alkuperäiset letkut, niin ne ovat jo vaihtotarpeessa joka tapauksessa.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

joku ahtoletku...katsele onko mikään letkuista päällisin puolin märkä jos on niin vuotokohta on aika lähellä...turbolta lähtevä?
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

.
Viimeksi muokannut jusa_71, Ti Kesä 19, 2012 07:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

joo joo nus nus...kyllä sieltä öljyä tulee jos siellä reikä on ahtoletkussa , jos yli 100tkm ajetusta autosta puhutaan niin sinne useimmiten ahdin jo jonkun verran hikoillu...näin ainakin mun autoissa ollu...ehkä ne sit ainoita maailmassa missä noin on??

ja jos nyt sit on tää nus nus meininki niin, ehkei tarttis jusa sunkaan yrittää myydä varaosia näissä topiceissa erikseen...täällä kai myydään palsta kumminkin löytyy?

:wink:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

.
Viimeksi muokannut jusa_71, Ti Kesä 19, 2012 07:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Juki-76
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Syys 23, 2004 17:28
Paikkakunta: Espoo

Re: SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.

Viesti Kirjoittaja Juki-76 »

Iso kiitos klubilaisille/palstalaisille nopeista vastauksista!!!

Nonniin...nyt on vaihdettu alipaineletkut.Uudet on kunnon kumia ja istuivat napakasti paikoilleen.Kävin vetämässä muutaman kiihdytyksen ja suhina jatkui edelleen.

Ilmamääräpyynti ja toteutunut ilmamäärä ovat tyhjäkäynnillä käytännössä samat.
Normaalilla kiihdytyksellä hieman laahaa virtaus pyyntiä perässä ja kunnon kiihdytyksessä eroa tulee hetkellisesti useita satoja,kunnes tasoittuu.

Etsiskelin kaikenlaisia jälkiä letkuista ja niiden ympäristöstä,joista voisi päätellä jotain vuodosta.Ainoa missä oli suhteellisen kosteaa öljyä seikoittuneena likaan oli ison kumiletkun juuressa,joka lähtee turbolta ja menee ilmeisesti coolerille(eikö?) Vaikea sanoa onko vanhaa kamaa,koska vanha turbo mossahdettuaan öljysi joka paikan.Toinen pää näytti kuivalta(kuskinpuoli edestä katsottuna).Niin ja se turbo olikin vaihdettu 165 000km:n kohdalla,muistin väärin.

Se mikä mietityttää on se ,että ääntä ei kuulu kun auto on paikoillaan.
Jos vapaalla polkaisee kaasua,niin ei suhina kuulu,ainoastaan liikkeellä ollessa ja kiihdytettäessä nopeutta 2000rpm-> yli.

Onko vesipumppu ylimpänä,jota moniurahihna käyttää?En oikeesti ole (vielä) perehtynyt 9-3:seen kauheasti...edelliset korjauskokemukset 99:stä :D
Se meinaan jota pumpuksi epäilen rohisee,kun kuuntelee tyhjäkäynnillä.
En vaan tajua miksei suhinaa kuulu ilman vetoa!

Mitenkäs tollasen saisi koeponnistettua kotikonstein...joku pulloviritys vilahti jossain keskustelussa?
Vaihdanko lääkkeitä,vesipumpun vai mistähän tota nyt alkaisi selvittämään ? ;)

T:Juki
Saab 9-3 '02
Saab 99 GL'84 R.I.P
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

noniin...eli turbolta lähtevä letku kostea/märkä? perus paikka, letku murtuu klemmarin alta tai just klemmarin vierestä....moottori kun pääsee sen verta vakio tyynyillä heilumaan ja 10 vuotta vanha kumiletku muutenkin jo hauras. ei muuta kun letku irti ja katsot tarkasti molemmin puolin sen letkun...jo millin tai kahden kokoinen reikä voi suhista kovaa...

turbo on vaihdettu, mutta putsattiinko ahtoputkisto/ välijäähdytin? tod. näk. vieläkin sisältä märkä öljystä...


samaan kävisi myös sun havainto ettei tee ääntä paikallaan...eli siis paikallaan ku poljet niin ahtoputkeen ei juuri kerry painetta, ahtaa vasta kun saat kuormitettua konetta(yli 2000rpm) jolloin pieni reikä vasta rupeaa vuotamaan...voipi olla et jossain räväkässä ohituksessa voipi kuulua iso suhahdus joku kerta :lol:

ylimpänä ohjaustehostimen pumppu, sen jälkeen vesipumppu ja sitten ilmastoinnin kompura.


mut jusa voi valaista meitä nyt siitä miten siellä letkuissa ei voi olla kuin ilmaa.... :wink:

sun teorialla siis vesiletkussakin on vesi sisällä kaupan hyllyssä ollessaan? eihän siellä voi olla ilmaa kun se on vesiletku?? :lol: :lol:

ja vinkkinä siihen öljynippaan....pitäiskö tarkastaa öljyt ihan tikusta? :wink:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Juki-76
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Syys 23, 2004 17:28
Paikkakunta: Espoo

Re: SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.

Viesti Kirjoittaja Juki-76 »

Nonni!

Olihan se putki halki juurikin like_a_gloven mainitsemasta paikasta.

Uusi putki tilattu,lennätetty ruotsista marmorille ja asennettu paikoilleen.
Eipä puhise enään ja ahtaakin pätkimättä.

Iso KIITOS kaikille!

T:Juki
Saab 9-3 '02
Saab 99 GL'84 R.I.P
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

hienoa että vika löytyi!!

sait sopivasti saapaksen kuntoon juhannukseksi 8)
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
j-k
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 21:34
Paikkakunta: Espoo

Re: SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.

Viesti Kirjoittaja j-k »

Tulipa tuossa tarkasteltua autoa leimaa varten ja ajattelin vilkaista missä kunnossa itselläni kyseinen putki oli. Noin 4cm halkeamahan sieltä löytyi, klemmarin terävä reuna syönyt puhki. Onneksi oli sen verran pitkä putki, että sai leikattua pätkän pois eikä tarvinnut uutta... Tyhjäkäynti parani hieman ja toivottavasti vaikuttaa lompakon kannalta positiivisesti kulutukseen !
9-3 2.0t AT -01 stg1
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

juu...

saman tein aikoinaan Aerooni ensiapuna :twisted:

ja ihan varmasti vaikuttaa kulutukseen ku on kaikki hevoset kotona.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Juki-76
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Syys 23, 2004 17:28
Paikkakunta: Espoo

Re: SSSSHHHHUuhinaa 2000rpm:n jälkeen ja pari muuta kysymystä.

Viesti Kirjoittaja Juki-76 »

Alkoi vilkuttamaan sitten CE-lamppua juhannuksen kunniaksi.
Kävin luetuttamassa vikakoodin ja syynä oli ilmamäärämittari.

Onneksi oli nuo puhdistusaineet hankittuna valmiiksi ja niinpä putsasin kyseisen kapistuksen ja samalla uusin ilmansuodattimen.Mustan noen peitossa olivat anturit.Motonetistä ostettu spray puhdisti tehokkaasti osat kirkkaiksi.

Ero vanhaan on mielettömän suuri.Auto vastaa kaasuun viiveettä ja piristyi huomattavasti.

Suosittelen kaikille kyseistä toimenpidettä...aikaa menee alle tunti.

T:Juki

PS:Joutuu varmuudeksi uusimaan tulevaisuudessa sen coolerilta palaavankin putken,mutta sen teen tarvikeputkesta itse...hinta marmorilla oli kys.valmiille putkelle jotain +250-euroa!
Saab 9-3 '02
Saab 99 GL'84 R.I.P
Vastaa Viestiin