Uuden satkun tehoja ja kiihtyvyyttä??

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Pitäisi päästä testaamaan tuolla GPS:llä sitten tuota kiihdytystä, mutta sellaista laitetta ei oikein ole. :) Mutta sen tiedän varmasti, että kyllä tuo nykäsöö paremmin kuin aikaisemmin eli on yli 180 heppaa luultavammin. Mutta senhän viiveen voi korjata aloittamalla kiihdytyksen esimerkiksi 50-60 tienoilta? :)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ja mitä olen vertaillut noihin Nordicin sivuston 9-3:iin, niin samanlailla tuntuu tämäkin kiihtyilevän.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
karppa
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2004 23:20

Viesti Kirjoittaja karppa »

Kerros juho rehellisesti montako vetoo oot tolla hieman alitehosella saappaallas ottanut ja pidätkö niistä päiväkirjaa? Jos oot pitänyt kirjaa niin olis hieno nähdä ne täällä foorumilla.
Saab ng900 2.0T, ajettu 321 123km.
Bochps penkissä 143 hp.
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

juhokare kirjoitti:Mutta sen tiedän varmasti, että kyllä tuo nykäsöö paremmin kuin aikaisemmin eli on yli 180 heppaa luultavammin.
Perstuntuma rulez :P Onko muulla oikeastaan valia? :)
juhokare kirjoitti:Mutta senhän viiveen voi korjata aloittamalla kiihdytyksen esimerkiksi 50-60 tienoilta? :)


No, ei se ihan niin toimi. Virhe voi silti syntya, saattaapa syntya jopa eri suuntaan. Saabin mittari nayttaa olevan todella hidas.

Kylla auton suorituskyvyn kehitysta voi vallan mainiosti mitata ja seurata tuolla tavalla kuin olet tehnytkin. Muista vain aina kiihdyttaa samalla tavalla, siis aloittaen samasta nopeudesta. Pointtini oikeastaan oli, etta tuolla tavalla mitattuja kiihtyvyksia kuitenkaan pida menna vertailemaan kaverin tai ns. virallisiin lukemiin. Tai jos vertailee, niin pitaa muistaa etta omissa luvuissa on sekunnin-parin virhemarginaali.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Mutta moni on kait käyttänyt tätä keinoa hyväkseen, kun ei ole niitä kalliita laitteita. Joo, olen aina aloittanut siitä 75 mittarin mukaan yleensä eli jos virhemarginaali pysyy samana, niin silloinhan mittaus voi pitää paikkansa. Ja jos mittari on hidas Saabeissa, niin voisi olettaa aika on ehkä vieläkin kovempi. Perstuntumalta auto kiihtyy hyvin ja myös mittausten perusteella. Ja tätä tapaa on kait myös Nordicin käyttänyt. :)

Pitäisi varsin joskus mitata GPS:ää apuna käyttäen...jos saisi ne laitteet sitten. Paljonko muuten GPS:ä maksanee nykyään ja minkälainen kannattaisi ostaa, vaikken olisi juuri nyt ostelemassa?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
TK
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 22:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TK »

Toivottavasti Nordic mittaa ilmoittamansa ajat kuitenkin jotenkin muuten kuin perstuntuman ja kaappikellon yhdistelmällä... :)
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

juhokare kirjoitti:Mutta moni on kait käyttänyt tätä keinoa hyväkseen, kun ei ole niitä kalliita laitteita.
Niin varmasti.
Joo, olen aina aloittanut siitä 75 mittarin mukaan yleensä eli jos virhemarginaali pysyy samana, niin silloinhan mittaus voi pitää paikkansa.

kylla se on kohtuullinen mittaus kun vertaa vain aiempiin omiin mittauksiin, ei toisten tekemiin tuloksiin.
Ja jos mittari on hidas Saabeissa, niin voisi olettaa aika on ehkä vieläkin kovempi.
No, en uskaltaisi tehda tallaista johtopaatosta. Jos vetavat pyorat on luiston rajamailla, niin saa helposti optimistisen tuloksen. Samoin kay, kun aloittaa kiihdytyksen alempaa ja kiihtyvyys hidastuu mittauksen loppua kohti, koska silloin mittari ikaankuin "ajaa oikeaa nopeutta kiinni".
Perstuntumalta auto kiihtyy hyvin ja myös mittausten perusteella.

ja sehan riittaa, eiko ?
Ja tätä tapaa on kait myös Nordicin käyttänyt. :)
vahan epailen, etta mitaan puolivirallisiakaan lukemia ei mitata talla periaatteella.

Tuosta mittarin hitaudesta: sen nakee ainakin omassani siten, etta vetaa tayskaasukiihdytyksen vaikkapa kakkoselle tai kolmosella ja keskeyttaa parhaalla vetoalueella polkemalla kytkimen pohjaan: nopeusmittari nousee viela hetken aikaa, vaikka vauhti ei takuulla kiihdy. Testia tehdessa pitaa siis muistaa tuijottaa mittaria eika tieta ollenkaan :oops:

Miksi nopeusmittari sitten on tehty nain hitaaksi? No, Saabissa ei viisari vapise eika huoju, ja lukemakin on tarkka, mita nyt joukkoon on lakitieteellisista syista laitettu tahallista virhetta mukaan. Summa-summarum: ei se huono se Saabin mittari ole siksi etta se on hidas. Se on hidas sen takia etta se on hyva! :P
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Olen vain verrannut tuolla Nordicin videoita kuten Viggen ehdotti ja kyllä tuo tuntuisi kiihtyvän jopa paremmin kuin isännän OG9-3 154 kiihtyi. :)

...ja jos vielä dynosta saisi kunnon käyrät joskus, niin sehän olisi mannaa. :lol:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

En ole pitänyt isommin kirjaa kiihdytysajoistani harmi kyllä. Mutta alkukesästä väänti sinne jonnekin vain 14 sekunttiin johtuen vanhoista osista, jotka sittemmin vaihdoin kesän kuluessa kokonaan uusiin. Sitten elokuussa kun oli uudet osat ja muut, niin pääsin sinne 12,5 sekunttiin ja sain ne 180 heppaa myllystä ja 294 Nm ja kävin vetämässä taasen huvikseni ja pääsin siihen 10,3 sekunttiin ja viisari tuli n. 0,8-1,0 sekunnin viiveellä jäljessä. =) Ja kokeilin tuota viivettä lähtien 80->n. 115 paikkeille.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
karppa
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2004 23:20

Viesti Kirjoittaja karppa »

Kyllä sun Juho täytyy nyt mennä vetään isännän kanssa parit vedot. Sillähän tuo selviää. Onko isäntä kova rattimies?
Saab ng900 2.0T, ajettu 321 123km.
Bochps penkissä 143 hp.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

TK kirjoitti:Toivottavasti Nordic mittaa ilmoittamansa ajat kuitenkin jotenkin muuten kuin perstuntuman ja kaappikellon yhdistelmällä... :)
Ajat mitattu mittarista tai sitten rannekellolla muutaman vedeon ka.
Sasse (magnus uhr) perusteli aikoinaan tätä siten että heidän asiakkaansa voivat toistaa mittauksen omalla autollaan jos epäilee vikaa.
Perusteluna vähintäänkin ontuva. Itse veikkaisin aikojen paremuuttaa syyksi.
#1730
500whp.net member
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kävisin mielelläni mittailemassa tuon OG9-3:n kiihtyvyyden, mutta kun se möi sen pois, niin ei voi mitata. :? :lol:

Kyllä isäntä osaa ajella todella hyvin, mitä olen seuraillut! :)

Mutta tosiaan mittailin silloin viimeksi, niin isännän OG9-3 kiihtyi hieman paremmin. 8O Nyt kyllä lähtisin mittailemaan, mutta ei ole mitä mitata.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin