Katalysaattorin paikan vaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Katalysaattorin paikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tuli hankittua JT:n 3" dp (käytettynä), jossa ei ole kattia. Koska rosterin hitsaaminen (kuten mikään muukaan hitsaaminen) ei ole se oma juttuni ja koska tähän -96 vuoden kippoon mokoma katti pitänee asentaa leimasedän mieliksi, niin tulin miettineeksi sen sijoittamista vähän kauemmas moottorista. Tarkemmin siis niiden etummaisten kiinnikkeiden takapuolelle.
Onko tuolla sijainnilla mitään merkitystä? Tarkoitus on ajella etanolilla joka tapauksessa, joten päästöistä ei varmaan ihan ensimmäisenä pomppaa leimalla? Vai mitenkäs muuten tuon kivasti saisi askarreltua paikalleen? Kahdesti vuodessa suoritettava putkijumppa ei houkuttele niin paljon, että pitäisin sitä vaihtoehtona.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Katalysaattorin paikan vaihto

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

veikkaus.
epäilen että jos kattia siirtää taemmaksi niin se ei lämpene kunnolla käyttölämpötilaan
ja jos katti on "kylmä" niin pomppaa päästöistä
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Katalysaattorin paikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Etanolillakin?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Katalysaattorin paikan vaihto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Etanoli palaa jopa viileämpänä mutta vakiokatti on niin tiheä että takuulla lämpenee riittävästi pikku polkemisella vaikka laitat keskitunneliin. Onhan melkein samanikäisissä tonnareissa katti keskitunnelissa.
Herää kysymys miksi hankit 3" DP:n jos laitat sinne vakiokatin tukkeeksi ? Halpa vaihtoehto voisi olla vaikka http://www.racersplace.fi/tarjoukset.ph ... sub_cat=94

Eikös JT ole useimmiten galvanoitua, saako sitä rosteristakin ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Katalysaattorin paikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Ei sinne orkkista ole tarkoitus laittaa, vaan joku mahdollisimman vähän ahdistava. Jotain linkin mukaista.
Niin ei se varmaan ihan virallisesti rosteria ole, mutta jotain "ruostumatonta". Lähinnä siis askarruttaa juuri päästötestien aikaiset arvot, jos katin paikka siirtyy metrin taemmas. Mieluiten jättäisin koko laitoksen pois, mutta leimasetä ei tykkäisi vaikka kuinka olisi etanolia tankissa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Katalysaattorin paikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Hook »

Olisikos mitään custom jousto-osa ilman ja kanssa katin? Helppo ja nopea swapata? :mrgreen:
Tietty jos kyseessä JT:n pärs-sisäkkäisliitokset, niin sitten voi olla vähän työläämpi..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Katalysaattorin paikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ainakin bensalla jalometallinen race-katti saatiin lämmiteltyä paikallaan kierrättämällä, että meni hyvin päästörajoihin. Katti oli siis juurikin vanhemman tonnarin katin tilalla, joissa näissä T5.5 koneissa on jousto-osa.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Katalysaattorin paikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Hook kirjoitti:Olisikos mitään custom jousto-osa ilman ja kanssa katin? Helppo ja nopea swapata? :mrgreen:
Tietty jos kyseessä JT:n pärs-sisäkkäisliitokset, niin sitten voi olla vähän työläämpi..
Jokin tällainenkin voisi toimia, joskaan en tiedä, miksi se pitäisi sieltä välillä pois saada. Vakioturbolla ei taida katti olla ensimmäinen ahdistava tekijä. :mrgreen:
Tosiaan JT:n dp (sisäkkäisliitos) ja ferritan catback (palloliitos), mutta jotain puuttuu välistä. Täytynee kömpiä auton alle tutkimaan, minkälaista mutkaa ja vähemmän mutkaa tarvitaan.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Katalysaattorin paikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Suunnitelmat elävät.
Näillä näkymin pistetään putki alle ilman kattia ja jumpataan sitten hetkeksi aikaa paikalleen ennen leimaa. Tämä ratkaisu siksi, että tuo kovasti mainostettu Racersplace teki täydelliset oharit: A) en löytänyt ko. osoitteesta koko liikettä (jotain Ristikiven teollisuusaluetta jossain keskellä pöndeä) ja lisäksi B) oli tilannut kyseisen osan noudettavana muutama viikko sitten; ei ollut tullut mitään kuittausta missään vaiheessa ja tänään sitten oikeassa osoitteessa palloillessani soitin hemmolle, joka totesi, ettei sellaista tähän hätään löydy suoraan mutta ehkä jo ensi viikolla. Minä siihen, että pidä tunkkis, kun putki menee alle huomenna niin ensi viikko tulee vähän myöhässä. :D

Mutta askarrellaan askarrellaan. Eiköhän tuosta jonkinlainen paketti saada aikaiseksi.
jull3
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 08:13

Re: Katalysaattorin paikan vaihto

Viesti Kirjoittaja jull3 »

Itellä ei meinannu katti lämmetä tarpeeks kun ton KL racingin putkiston laitoin niin ei muuta kun kieriteltiin lämpösuojanauhaa ahtimelta katille koko matka ja vielä kattikin niin johan lämpeni riittävästi että sai päästöistä läpi :lol:

Tiedä sitte voisko tosta lämpösuojasta sielä putken ympärillä olla jotain haittaa. . ei varmaa ainakaa vielä kun kärryä ei ole niin viritelty että pakolämmöt ois erityisen korkeet.
9-3 2.0T SE E85
vm -99 B204R
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Katalysaattorin paikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Jos se lämpösuoja on vedetty ruostuvan putken päälle, voi ruostuttaa sen aika nopeastikin puhki.

Kerran nähnyt pakosarjan joka tehty mustasta raudasta ja kääritty lämpösuojaan. 10tkm ajolla oli monesta kohdasta ruostunut ja palanut puhki, kun tulee vielä älytön lämpökuormakin jatkuvasti siihen metalliin, kun ei ajoviima yhtään jäähdytä...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Vastaa Viestiin