No täytyykö tuosta kaikki kaksi pulttia avata niin että joutuu vähän kumartamaan auton alle... ainakaan vielä alle 3kymppisenä tuo ei ole tuottanut ongelmiaAzanovix kirjoitti:Jokainen tyylillään. Toiset ottavat päänsärkyyn buranaa, toiset potkivat varpaitaan seiniin. Kumpikin toimii, jos on toimiakseen.mursu kirjoitti:No kyllä tuo nosturi aikamoista kermaperseilyä jo on
Pukeilla tekeminen on yhtä helppoa kuin lasten lyöminen.
Alatukivarsi
Re: Alatukivarsi
Re: Alatukivarsi
Tänään katsastusmies pompautti oikeasta alatukivarresta, jonka ostin motonetistä vuosi ja 20Tkm sitten.
Viimeksi muokannut MrG, To Marras 19, 2009 11:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Alatukivarsi
Jahas, toivottavasti itellä kestää kauemmin Tänään tarttui motonetin tukivarret matkaan.
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Re: Alatukivarsi
Voi olla hyvä laittaa vähän lisää rasvaa palloihin, sellaista joka toimii Suomalaisissa olosuhteissa. Omassa kolkissa mennyt scantech-malli kolme vuotta ja yli 70tkm
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Re: Alatukivarsi
Irrotin suojakumin ylemmän kiristyssiteen ja painoin mustekasettien täyttöruiskulla kumin alusen täyteen MOS-rasvaa. Saa nähdä kauanko kestää. Suurin työ oli saada se suojakumin kiristysside takaisin kumia rikkomatta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Alatukivarsi
Onko kukaan tilannut ulkomailta alatukivarsia? Jos saisi parempaa laatua. Ebayssa on ainakin tarjontaa..
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Re: Alatukivarsi
Vielä näin muistutuksena, että jos vaan mahdollista, niin kannattaa laittaa siihen alapalloon rasvanippa ennen sen uuden tukivarren paikalleen asennusta! Veikkaan, että se lisää rutkasti alapallon käyttöikää. Itse aion tehdä kolkkiin mm. em. toimenpiteen noiden alatukivarsien ulommaisten uretaanipuslien asennuksen yhteydessä.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Alatukivarsi
SS kirjoitti:Hallitunkki riittää, keula vaan kokonaan ylös keskeltä.Jos auton saa kunnolla ylös, ei ole vaikea toimenpide. Aikaa siihen sen sijaan saa kyllä kulumaan. Jos autoa taas ei saa esim. nosturille vaan pelkästään pukeille, niin aikaa menee takuuvarmasti enemmän. Muutaman tunnin saa varata.
1) Rengas irti
2) Pallonivelen mutteri auki
3) Murtohaarukalla pallonivel irti olkakappaleesta, useimmille ulosvetäjille on liian ahdasta.
4) T55 torxilla (ainakin uudemmissa) vinottaistuki irti tukivarresta.
5) Kallistuksenvaimennin irti tukivarresta
6) Tukivarren sisäpään pultti räikällä auki, kanta tukivarren etupuolella palkin sisässä. Palkissa on tuossa kohtaa räikän mentävä reikä.
7) Tukivarsi irti ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Aikaa menee ihmettelyineen noin 1h jos vastaan ei tule odottamattomia yllätyksiä. Loisteputkiroikka tai vastaava valonlähde on ehdoton apu, samoin oikeat työkalut (esim. tuo torx jos pultti ko. kannalla).
Näillä ohjeilla onnistui alatukivarsien vaihto vallan mainiosti. Bilteman murtohaarukka oli hyvä työkalu pallonivelten irroitukseen. Tuon T55 torxin lisäksi hankin 18mm lenkkiavaimen, koska en aikaisemmin sellaista omistanut.
Aikaa remonttiin meni noin puolitoista tuntia. Oikean puolen vaihtoon ajasta meni noin tunti, kun taas vasemman puolen tukivarren vaihdoin 20 minuttissa. Käytössä oli pilarinosturi, joka oleellisesti helpotti remonttia. Kiitokset hyvistä ohjeista, ne auttoivat huomattavasti
Niin ja se minkä vuoksi alatukivarsia aloin vaihtamaan, oli täristys maantieajossa. Vasemman tukivarren pusla oli repeytynyt ja tiensä päässään. Oikean puolen pusla näytti paremmalta. Jännityksellä lähdin testiajolle tukivarsien vaihdon jälkeen. Nostettuani vauhdin maantienopeuteen totesin tärinän olevan tipotiessään. Onnistunut remontti siis kaikin puolin
Re: Alatukivarsi
Minkä merkkinen alatukivarsi kannattaa laittaa?
Motonetissa on 99,90 maksavia (merkistä en tiedä).
Sitten on saatavilla ainakin Nordig merkkistä n. 110 E, josta löytyy saab varaosanumero.
Motonetissa on 99,90 maksavia (merkistä en tiedä).
Sitten on saatavilla ainakin Nordig merkkistä n. 110 E, josta löytyy saab varaosanumero.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Re: Alatukivarsi
Pitääkö alatukivarsien vaihdonjälkeen tarkistuttaa aurauskulmat?
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Re: Alatukivarsi
Ainahan ne pitäis tarkastaa/säätää, jos pyöräntuentoihin kosketaan.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Alatukivarsi
Motonetista Professional Parts Swedeniä jokunen vuosi sitten ostettu, tänä vuonna Meyle. Ihan hyvin tuo ensin mainittukin on kestänyt.Minkä merkkinen alatukivarsi kannattaa laittaa?
Motonetissa on 99,90 maksavia (merkistä en tiedä).
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2