Vakionopeussäädin satkuun?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
JTK
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Syys 02, 2004 17:49
Paikkakunta: Espoo

Vakionopeussäädin satkuun?

Viesti Kirjoittaja JTK »

Saako kohtuuhinnalla...onko joku sellaisen laitattanut autoonsa?
sakarias
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:24
Paikkakunta: Nordkapp

Viesti Kirjoittaja sakarias »

Laitatin og9-3:seen. Taitaapi olla sama systeemi kaikissa t5 vehkeissä. Alkuperäinen tais maksaa muistini mukaan noin 550 eukoa, asennettuna.

edit: vai olikose sittenki 450. Vanahuus tulossa :?
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Vakionopeussäädin satkuun?

Viesti Kirjoittaja Hook »

JTK kirjoitti:Saako kohtuuhinnalla...onko joku sellaisen laitattanut autoonsa?
Jos autossasi johtosarja, niin tarvitset
- Cruise Viiksen
- Kytkin polkimen kytkimen
- Cruisen boxin konepellin alle joka vetää vaijeria
- tunnin aikaa asentaa :)

Laakkoselta löytyi varastosta kuoletettu ja riisuttu "cruise kit", johon sitten kaivettiin myyjän kanssa poljinkytkin ja viiksi.. ja kun tilasin&0ostin vielä tusinan verran liittimiä ja clipsuja johtosarjaa vaarten .. niin koko rakentelulle tuli hintaa alle 300e.. Sisältäen myös 30m johtoa yleiselektroniikasta :)
Jos olisin ostanut uuden kojelaudan johtosarjan jossa cruisen johdot, niin hinta johtosarjalla 2400 eur! Eli yli puolet auton hinnasta sakassa! :!:

- Kun ng 900t-94 saksaimport autossani ei ollut jotosarjaa (95-> pitäisi olla kaikissa..) , niin Työ ja suunnittelu olikin tuon johtosarjan osalta enemmän kuin päivän opiskelu ja yksi pitkä ilta ja yö meni johtosarjaa rakentaessa ja vetäessä Trionicille, Abs:lle, Kytkimelle, Jarrulle, mittaristolle, muutama viikselle, sulakerasialle.. . Nyt osaan vaikka unissani. :lol:

Cruise-kit on "uutena" lisävarusteena maksanut jotain 500-700eur nurkilla. Pelkästään tuo cruisen yksikkö "varaosana" maksaa kuulemma 650eur!
Kannattaa kysellä saabiliikkeistä jos noita osia löytyy varasto-kuoletettulla hinnalla... Ei ne niillä hyllyssä enää tee mitään. :)

Jos et ole varma että onko autossasi johtosarja, niin varmuuden saat tarkistamalla että onko
- sulake rasian cruise sulakepohjassa molemmat metalli liittimet.
- apumiehen puolella läpiviennin luona vapaa 10 nastainen ampin liitin,
- ratin juureen tulevassa viiksen 10 nastaisessa liittimessä 8-10 nastaa käytössä. (Vaatii 3 torksin avaamista..)
- kytkin polkimen juuressa kytkintä. Jarrussahan on jo valoja varten, jota cruise hyödyntää. (vaatii kuskin polviverhoilun irroittamista..)

Hook

ps. Kohta ehkä joutunee opettelemaan tasapainoakselien ketjujen poiston.. Mittarissa 207tkm Kone pitää kylmänä pari minuuttia pahaa vinkuna-kolina-rahinaa jakopään päästä.. Mutta sitten kehrää kuin kissa :roll:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Vakionopeussäädin satkuun?

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Hook kirjoitti:ps. Kohta ehkä joutunee opettelemaan tasapainoakselien ketjujen poiston.. Mittarissa 207tkm Kone pitää kylmänä pari minuuttia pahaa vinkuna-kolina-rahinaa jakopään päästä.. Mutta sitten kehrää kuin kissa :roll:
Mulla muuten ruksuttaa kanssa vähän aikaa kylmänä. En ole vielä yrittänyt paikallistaa ääntä mutta todennäköisesti tasapainoakselien ketju. Eikä niiden poistosta muutenkaan haittaa olisi…

Jos ryhdyt hommiiin niin ota ihmeessä digikuvia miten homma etenee. Voisin kanssa ens kesänä koittaa itse poistaa ketjut.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
JTK
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Syys 02, 2004 17:49
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JTK »

Jäi mainitsematta, että autoni on automaatti ....tartteeko siihen vielä jotain lisäkilkkeitä? Vm on -98
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

JTK kirjoitti:Jäi mainitsematta, että autoni on automaatti ....tartteeko siihen vielä jotain lisäkilkkeitä? Vm on -98
Autossasi pitäisi olla johtosarja vm perusteella ja on pykälää nopeampi homma, kun ei tartte ottaa kuskin polviverhoiluja auki kytkinpolkimen takia... :? Kade :(

Eikun Cruisen legoja metsästämään :)
Mulla olisi ylimääräisenä toi kytkinpolkimen kytkin, sekä läjä liittimiä&Klipsuja mitä tarvitaan Cruisen johtosarjan rakentamiseen, jos tarvetta...
- Mutta mitään et taida noista tarvita 98 tomaattiin.. :roll:


.. Offtopic, NG900ET -95:lle. löysäsin käyttöhihnan jolloin laturi, ohjaustehostin, ilmastointi eikä VP voi olla syynä... Avaan jossainkohtaa uuden treadin aiheesta.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
JTK
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Syys 02, 2004 17:49
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JTK »

sakarias kirjoitti:Laitatin og9-3:seen. Taitaapi olla sama systeemi kaikissa t5 vehkeissä. Alkuperäinen tais maksaa muistini mukaan noin 550 eukoa, asennettuna.

edit: vai olikose sittenki 450. Vanahuus tulossa :?
Soitin tänään Länsiautoon, kilkkeet maksaa 696 eukoa. Saiskohan mistään noita käytettynä?
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

JTK kirjoitti:
sakarias kirjoitti:Laitatin og9-3:seen. Taitaapi olla sama systeemi kaikissa t5 vehkeissä. Alkuperäinen tais maksaa muistini mukaan noin 550 eukoa, asennettuna.

edit: vai olikose sittenki 450. Vanahuus tulossa :?
Soitin tänään Länsiautoon, kilkkeet maksaa 696 eukoa. Saiskohan mistään noita käytettynä?
Itse ostin varastokuolletetut (varastossa vuosia seisoneet) osat "nipussa" laakkoselta pariin sataan. Pelkän keskusyksikön varaosa ovh olisi ollut noin 600 euroa eli kannattaa käydä näyttämässä naamaansa varaosa tiskillä ja kysyä kauniisti, josko olisi jäänyt osia varastoon. Asennoitunut myyjä kyllä kertoo mitä vanhaa seisoo varastossa odottamassa hakijaansa 8)

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
JTK
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Syys 02, 2004 17:49
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JTK »

Niinpä, sain Laakkoselta 900 automaattiin koko hoidon 300 euroa! :D
Weccu
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 20:46
Paikkakunta: Hyvinkää

Cruise -94 ng900:een

Viesti Kirjoittaja Weccu »

Hommasin WDO säätimen.Asennus vielä vaiheessa,kun pitäisi löytää nopeusmittarin pulssi jostain piuhasta. Pulssihan tietääkseni tulee ABS-jarruilta, mutta mitä piuhaa pitkin.Säätimen säädössäkin pitäisi tietää pulssin taajuus.Olisko kellään hajua asiasta?
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Cruise -94 ng900:een

Viesti Kirjoittaja Hook »

Weccu kirjoitti:Hommasin WDO säätimen.Asennus vielä vaiheessa,kun pitäisi löytää nopeusmittarin pulssi jostain piuhasta. Pulssihan tietääkseni tulee ABS-jarruilta, mutta mitä piuhaa pitkin.Säätimen säädössäkin pitäisi tietää pulssin taajuus.Olisko kellään hajua asiasta?
Mikä auto?
NG900? Jos og93 trionic 5, niin se on sitten sama liitännöiltään kuin ng900 96->

Ng900/og93 autoissa nopeussignaali tulee jarrutehostimen päällä olevasta absyksikön 25 nastaiselta liittimestä nastasta 17 (94-95) tai nastasta 25 (96-98 ) ja aina Väriltään musta/vihreä. (jouduin tänne vetää piuhan kun 94:ssani ei ollut johtosarjaa koko kruiselle..)

Jos ja kun autossasi cruisen johtosarja, niin sama musta/vihreä johto menee kuskin A pilarin juuresta H33-2 liittimen (Musta 33 napainen) läpi nastasta 28...

ja johtaa kruisen keskusyksikölle 10 nastaiseen liittimeen nastaan 10 (tai kirjain K). Keskusyksikkön johdon pää (ja mahdollinen original kruisen keskusykikkö) sijaitsee apumiehen etulokasuojan päällä lähellä tulipeltiä.

Teknisesti ABS yksikkö muuttaa vasemmalta etupyörältä saatavan vaihtojännitteen suorakaidepulssiksi kruisea varten nastaan 17 tai 25 vm riippuen. Pyörien abs antureissa on 29 napaiset hammaspyörät, eli jos nopeus 1rpm/sec, niin taajuus silloin 29Hz...
ja jos vauhtia 1/2 kierrosta sekunnissa, niin taajuuden pitäisi olla noin 15Hz ja jännitteen ollessa välillä 0 - noin 12v nuissa 17 tai 25 nastoissa.

Jottei elämä olisi liian helppoa, niin jätän itsellesi kotitehtäväksi laskea renkaittesi ulkokehiä eri rengaspaineilla.. :twisted:


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
tappara99
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2012 14:40

Re: Vakionopeussäädin satkuun?

Viesti Kirjoittaja tappara99 »

Moi

NG900-94 ( tehty 93 puolella 2.3S automaatti.
Cruisen asennus menossa... johtosarja ( lisäpaketti tulossa VESA67)

mutta jarrun polimessa ei paikkaa lisäkytkimelle ??

Auto liikkuu Hki-Lpr väliä

Apuja hommaan... t.Seppo

0400-807465
Saab OG-9-5, farkku 1999 2.3T automaatti. 1999 9-5 3.0V6T automaatti- Simons putkistolla tuplat ulostulot- Vector sisustus. 2003 2.2TID automaattifarkku
Vastaa Viestiin